Jump to content

venttiilivälykset?


Guest Chekman1

Recommended Posts

Guest Chekman1
Posted

Eli kone on f-lohko yksreikäkansilla. Mitkä pitää olla imu ja pako välykset? jossain lukee 0,15 molemmille ja jossain imu 0,15 ja pako 0,5???

Guest T-Bag
Posted

0,15 on turvallinen vakiokoneessa sekä imu- että pakofenttiiliin.

Posted

0.5 ei oo kylla missaan nimessa sopiva mihinkaan.

 

Teepussukan kanssa samaa mielta, molempiin 0.15mm on ohjearvo.

 

Aikojen alussa ohje oli 0.10mm molempiin mutta kun tehdas tajusi ettei ihmiset viittineet saataa moottoreitaan ja tarkistella valyksia vuosikausiin, niin suositusta muutettiin valjemmaksi, jotta koneet kestaisivat ilman kunnollista huoltoa pidempaan.

 

Sitten joku virittaja keksi laittaa teraksiset tyontotangot alumiinisten tilalle, ja ne kun eivat lampolaajene laheskaan yhta paljon kuin alumiini, niin ne jaavat lyhyeksi moottorin lammettya. Ne siis saadetaan kylmana niin pienelle valykselle kuin mahdollista, lampimana ne sitten kalkattavat 0.15mm (ja yli) valyksilla turvallisesti.

Posted

Miksiköhän suomenkielisessä -65 käyttöohjekirjassa lukee imu 0,20 ja pako 0,30 ? Onkohan VW huollot joskus oikeasti käyttäneet noin isoja välyksiä?

Posted

Ovat käyttäneet ja itse laitoin juurikin tuollaiset välykset junikseeni pari viikkoa sitten.

Noita välyksiä käytetään ennen marraskuuta 1964 tehdyissä moottoreissa

Muutos on tapahtunut moottorin numerosta 9205700.

Eli tuota ennen tehdyt koneet = suuret välykset ja tuon jälkeen tehdyillä VW:n ohjearvo on 0,1 mm

Posted
Mää käytän jokajoka koneessa yleensä imunen 0.25 ja pakonen 0.30.. joskus myös läpi 0.30. :/

 

Siltä osa niistä jokkis koneista yleensä kieltämättä kuulostaakin ^^^....

Guest T-Bag
Posted

mä laitoin juuri eilettäin omaan F-lohkoiseen tuon 0,15. käy kauniisti sirnittäen ja on sen verran turvallinen ettei ala venttiilit kantamaan ihan heti.

Posted
Mää käytän jokajoka koneessa yleensä imunen 0.25 ja pakonen 0.30.. joskus myös läpi 0.30. :/

 

Siltä osa niistä jokkis koneista yleensä kieltämättä kuulostaakin ^^^....

 

Siihen on syynsa etta monissa JM koneissa kaytetaan hurjia valyksia.. jopa 0.60 olen kuullut. Sama kone ei toimi laheskaan yhta hyvin normaalivalyksilla. En jaksa nyt paneutua siihen sen enempaa tassa, kun menee aikalailla ohi aiheen varmaan.

Guest Chekman1
Posted

Kiitoksia vastauksista säädänpä sitten tohon 0,15...

Posted

Onko kuplan noka-akseleissa muuten sellasta esinostoa? Joissakin koneissa olen tuohon törmännyt, eli esinostolla kiristetään välys pois, niin häviää se venttiilikoneiston ääni... Tai näin väittävät :)

Posted

Terästikkujen kanssa saa vetää välykset niin tiukalle, että tönäriä pystyy pyörittämään mutta ei juurikaan liiku päittäissuunnassa. Eli ihan sormituntumalla, rakotulkkia ei tarvita.

 

t. Mika

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...