Jump to content

Laturin kytkentä


Recommended Posts

Posted

Metake kirjotteli pitkän jutun, laitanpas sen tähän erilleen tuolta toisesta threadista...

 

Mikähän on kun vaihtovirtalaturi pukkaa ylijännitettä? "väri-väriin" kytkin johdot, latauksen merkkivalolle lähtee -D navasta.

 

Voisiko joku tarkastaa mikä menee mihinkin, jos nuo ei ollutkaan väri-väriin?

Eli " |_| " liittimet säätimellä, värit vasen punaninen, alas ruskea, oikealle vihreä. Ja samanlainen liitin laturilla, vasen ruskea(-D), alas punainen(D), oikea vihreä(D1).

 

Vai onko tuo säädin rikki? Sehän tästä vielä puuttuisikin...

 

No niin, omien ruutupaperiraapustelujen ja hatarien muistikuvien pohjalata ohjeita. Älkää polttako autojanne ;)

 

Aloitetaan helpoimmasta, eli vaihtovirtalaturi sisäisellä säätimellä tasavirtasen tai ulkoisella säätimellä olevan vaihtovirtasen tilalle:

 

Kaiva penkin alta säädin esille ja irrota säädin + johdot. Laturilta tuleva punainen tai punavalkoinen (jos molemmat niin punavalkoista käytetään) yhdistetään auton käyttösähköön ja akulle menevään, eli kaikki kolme paksua punaista (tai punavalkoista yhteen), tästä tulee sähköä laturilta ja se jaetaan akulle ja auton käyttösähköksi. HUOM. Joissain vuosimalleissa akulle emnevä johto menee startin kautta, ja tällöin penkin alta löytyy vain laturilta tuleva punainen (tai punavalkoinen) ja vastaava käyttösähköksi menevä.

 

Kojetaulusta tuli säätimelle ohut sininen johto, joka liitetään laturille menevään ohueen vihreään johtoon. Tämä on laturin heräte ja merkkivalon johto.

 

Laturin päässä kytketään paksu punainen (tai punavalkoinen) nastaan B+ ja ohut vihreä nastaan D+, eri vuosimalleissa on lisäksi lukuisia muitakin johtoja säätimestä/laturista, ne jätetään kytkemättä. HUOM. Jos akulle menevä johto menee startin kautta, niin silloin konehuoneen oikeasta reunasta menee toinen paksu punainen (tai punavalkoinen) johto, tässä tapauksessa se kytketään myös nastaan B+.

 

 

Vaihtovirtalaturi ulkoisella säätimellä tasavirtasen tilalle.

 

Kaiva tasavirtasen säädin penkin alta ja irrota siitä johdot ja poista säädin.

 

Yhdistä paksut punavalkoiset ja ohut sininen ja ohut vihreä (kuten edellisessäkin kohdassa).

 

Säädin kannattaa sijoittaa laturin lähelle konehuoneeseen, esim. puhallinkoppaan. Jos olet ottanut säätimen ja laturin ja liittimet kaikki samasta autosta, niin laturin ja säätimen johdot yhdistetään väri-väriin (ja tunnus-tunnukseen), jos liittimet puuttuu, niin en muista oliko niissä tunnukset, toivottavasti. Eli säätimeltä vihreä DF laturin vastaavaan (heräte), Paksu punainen D+ laturin vastaavaan (lataus säätö), ja ruskea D- laturin vastaavaan (tää on muistaakseni vain maadoitus).

 

Yhdistä penkin alta tuleva ohut vihreä säätimen ja laturin väliseen punaiseen johtoon D- ja penkin alta tuleva paksu punainen (tai punavalkoinen) laturin liittimeen B+. Ja samoin jos akulle menevä johto menee startin kautta, eli siis konehuoneen oikeasta reunasta, niin tämä myös liittimeen B+.

 

 

Ja sitten vielä tasavirtalaturi ulkoisella säätimellä olevan vaihtovirtasen tilalle.

 

Kuten ennenkin, poista säädin takapenkin alta ja irrota siitä johdot ja katkaise ne vanhan säätimen liittimestä.

 

Kytke akulta tuleva ja kojetaululta tuleva paksu punainen (tai punavalkoinen) kumpikin säätimen liittimeen B+ (lataus akulle + käyttösähkö). Kytke kojetaululta tuleva ohut sininen säätimen nastaan 61 (latausvalo). Kytke laturille menevä ohut vihreä säätimen nastaan DF (heräte). Kytke laturille menevä paksu punainen (tai punavalkoinen, jos molemmat niin punavalkoinen käytetään) säätimen nastaan D+ (säätämätön sähkö). Ja vielä laita laturille menevä ruskea johto säätimen maa liittimeen (kuoressa/pohjassa).

 

Laturin päästä kytke paksu punainen (tai punavalkoinen) laturin liittimeen D+ ja ohut vihreä liittimeen DF. Jos autossa on akulle menevä sähkö startin kautta (siis konehuoneen oikeasta reunasta), pitää se poistaa ja vetää akun + napaan johto säätimen liittimestä B+

 

 

Tästä jäi vielä uupumaan sisäisellä säätimellä olevan laturin korvaaminen jollain muulla, koska siinä ei mielestäni ole mitään mieltä, mutta jos joku sellaista kaipaa niin raapustellaan se tähän myöhemmin jatkoksi.

 

Ja jos joku huomaa jonkun virheen, niin kiiresti ilmoittaa ja korjaamme sen.

Posted

Entäs kun on sellainen propleema, että tässä säätimessä ( 99 saab) ei olekkaan lainkaan johtojen merkintöjä, arvotaanko kylmästi vaan?

Posted

Jos haluut arpoa niin yritä tuon mickin kaavion mukaan: Eli " |_| " liittimet säätimellä, värit vasen punaninen, alas ruskea, oikealle vihreä.

 

Voi mennä oikein, tai sitten ei. Ennen noi boschin ulkoiset vaihtovirtalaturin säätimet oli kyllä vaihtokelpoisia keskenään, eli kytkennät oli samat.

Posted
ottakaa joku vaihtovirtalaturin säädin mukaan BIFiin! Ostan pois :)

 

Kytketäänkö paikalleen samoin tein ;)

Guest aleksi
Posted

Lainataas vähän tätä.. Mulla tekee nyt ihan samaa kun mick:llä. Laturi pukkaa ylijännitettä. Tyhjäkäynnillä 14,9V ja kierrosten kasvaessa nousee yli 16V. Kuinka herkkiä noi säätimet on yleensä hajoamaan? Meinaan jos kytkee väärin? Mick:n ohjeiden mukaan kytketty ja laturin valo sammui mutta ehdin kyllä kytkemään aluksi päin helvettiä.

Posted

Onko varmasti maajohto paikallaan säätimen ja laturin välissä? Saattais tehdä tuollaisen eron jos jommassa kummassa on huonompi maadoitus.

Posted

Minulla on ongelma muuttunut... Nyt palaa valo, Valtonen arveli että pitäisi olla diodi merkkivalolle. Palaa siis jos lataa, palaa jos ei lataa. Jännite vain kiertää toiseen suuntaan, diodilla sen saisi estettyä.

 

Ylilataaminen loppui, kun säädinremppaa aloittelin. Latas ihan oikein! Vaikka valo palaakin.

 

Ajoin BIF --> koti, jotain 250km, niin nyt sitten ei lataakkaan enään kuin 12V, tyhjäkäynnillä 13V. Että näin :(

Posted

Mulla kans hieman samankaltainen ongelma kun mickillä eli tyhjäkäynnillä antaa reilut 13V , mutta kun laittaa kierroksia koneeseen niin tippii 9-10V tienoille.

 

Minä mittasin nuo lukemat tasavirtasesta D+ ja auton rungon väliltä. Laturin DF ja D+ väliltä antaa jotain 4-6V (saman kuin rungon ja DF väliltä). Hiilet ovat uudehkot ja hyvät.

Posted
Mulla kans hieman samankaltainen ongelma kun mickillä eli tyhjäkäynnillä antaa reilut 13V , mutta kun laittaa kierroksia koneeseen niin tippii 9-10V tienoille.

 

Minä mittasin nuo lukemat tasavirtasesta D+ ja auton rungon väliltä. Laturin DF ja D+ väliltä antaa jotain 4-6V (saman kuin rungon ja DF väliltä). Hiilet ovat uudehkot ja hyvät.

 

Ei niitä jännitteitä voi mitata laturilta jos on tasavirtalaturi, eli pitää mitata säätimeltä siitä piuhasta mikä lähtee akulle ja auton käyttösähköksi, tai sitten akun navoista. Akun navoissa pitäis olla jännitettä vähintään 13,5V.

 

Edit: Tuo DF on tasavirtasessa pelkkä heräte ja sen jännite käynnissä voi olla melkein mitä vaan, eli se on väärin mahdollinen paikka mitata latausjännitettä ;)

 

Edit2: Korjataas tähän edellisen editoinnin paskanpuhuminen, eli ei se tasasurissa ole mikään heräte, vaan magnetointivirta jota säädin pätkii. Siltikään se ei kerro latausjännitteestä mitään. Vaihtovirtasessa se on pelkkä heräte.

Posted
Nyt palaa valo, Valtonen arveli että pitäisi olla diodi merkkivalolle. Palaa siis jos lataa, palaa jos ei lataa. Jännite vain kiertää toiseen suuntaan, diodilla sen saisi estettyä.

 

Ei pidä olla diodia, muuten menee toiminta huonoksi. Merkkivalon toimintaperiaate kuplassa on sellainen, että kun laitetaan virtapäälle ja auto ei käy, niin polttimon toiseen karvaan tulee + ja toinen karva menee laturille ja antaa laturille herätevirran (ilman sitä laturi ei aloita lataamista) ja samalla valo maadoittuu sieltä => valo palaa. Kun auto käynnistetään ja laturi alkaa työntää sähköä, lähtee virta toiseen suuntaan ja laturilta tulee myös lampun toiseen nastaan +, eli lampun molemmissa nastoissa on + => valo ei pala. Tästä johtuu myös se, että huonoista kontakteista johtuen joskus noissa nastoissa on eri jännite ja latausvalo hehkuu himmeästi.

 

Mutta siis virran pitää kulkea molempiin suuntiin, muuten se ei toimi.

 

Laita sähköt päälle ja kun kone ei käy, tarkasta että siinä lampulta laturille tulevassa johdossa on säätimen/laturin päässä 12V. Väärän wattimäärän polttimo tai huonot johdot voi aiheuttaa hämmennystä latauksessa.

 

Edit: Huomasin että mulla on pientä epätarkkuutta tuossa ulkoisella säätimellä olevan vaihtovirtalaturin kytkennässä.

 

Eli ilmeisesti siinä säätimessä ei ole kuin kolme johtoa, vihreä, ruskea ja punainen? Se sininen johto joka tulee merkkivalolta (ja muuttuu nyt ilmeisesti takapenkin alla vihreäksi) on sulla todennäköisesti kytketty siihen laturin ja säätimen väliseen vihreään johtoon, eikö? Oikea paikka tuolle merkkivalon johdolle on kytkeä se punaiseen D+ johtoon, toivottavasti ;)

 

Katsoppas siitä säätimestä ja kerro onko siinä 3 vai 4 johtoa?

Posted

Kolme johtoa on joo, säädin on kiinni puhallinkopalla. D+ siis merkkivalo vai? Taitaa olla -D nyt... Asia tutkitaan jahka jakasa :)

Posted
Kolme johtoa on. D+ siis merkkivalo?

 

Joo, näin muistinkin ettei ole erillistä johtoa merkkilampulle, eli merkkivalon johto siihen punaiseen säätimen johtoon, D+

Posted

no nyt mittailin omani niin kuin metake neuvoi. Säätimeltä akulle ja käyttösähkölle olevalta piuhalta anto 12,4-v ja kun hieman lisäsi kierroksia niin 12,6V. Ihan ei tuonne 13,5..14-v väliin jaksa ladata.

 

Voiko säätimessä olla vikaa?

Posted

Voi olla säätimessä vikaa, mutta voi olla myös huono kontakti jossain johdossa, esim. akun navoissa, tai sitten vika voi olla laturissakin. Kannattaa kuitenkin tarkastaa liitokset ensin.

 

Tuo 12.4 v on suunnilleen normaali akun jännite, joten ilmeisesti se jännite ei muutu riippumatta siitä onko auto käynnissä vai ei, eli ei lataa lainkaan?

 

Edellisen viestin peruteella (eli laturin D+ navasta mitattu jännite noinkin pieni) niin epäilen kuitenkin vahvimmin että laturi on kaputt. D+ navassa on säätämätön jännite, eli sen pitää olla reilusti korkeampi. On myös mahdollista, että säädin ei anna herätettä laturille ollenkaan ja sen voit testata käynnistämällä auton ja yhdistämällä hetkeksi johdon puolan + navasta laturin DF napaan. Jos laturi on ehjä sen pitäisi aloittaa lataus, jos näin tapahtuu, niin tarkasta säätimeltä tulevan sinisen johdon kytkentä laturiin. Ja tässäkin tapauksessa kun autossa on virta päällä mutta moottori ei käy, pitää laturin DF napaan tulla +12v jännite (HUOM. lue alla oleva edit-kohta, asia hieman epävarma), tarkasta se ennen tuota puolan plussasta sähkön rosvousta.

 

Edit: Tuohon DF nastaan ja jännitteeseen vielä tarkennus, että tasavirtasessa tuota DF:ään tulevaa jännitettä pätkitään säätimen avulla, sillä siis säädetään se jännite, eli tasavirtasta ei voi herättää lataamaan kuten vaihtovirtasta, eikä siihen missään tapauksessa saa jättää pysyvää jännitettä. Mutta kokeilla voi, laturin tulee alkaa lataus kun DF-nastassa on jännite.

 

Ja tuohon pieni varaus, että DF:ään tulee 12 volttia kun auto ei käy, en olekaan aivan varma että tuleeko siihen virta vasta kun laturi pyörii vai ei, käsittääkseni kyllä, mutta koetan tarkastaa asian.

Guest Rampe
Posted
no nyt mittailin omani niin kuin metake neuvoi. Säätimeltä akulle ja käyttösähkölle olevalta piuhalta anto 12,4-v ja kun hieman lisäsi kierroksia niin 12,6V. Ihan ei tuonne 13,5..14-v väliin jaksa ladata.

 

Voiko säätimessä olla vikaa?

 

mulla oli sama ongelma. vikana oli kuoleentunut lataussäätimen jousi. sen takia jännitteen rajoitin rajoittaa liian aikaisin. siinä toisella kärjellä olevan jousen vastinta vääntämällä ylöspäin eli jäykentämällä jousta latausjännite nousee. sen voi tehdä ihan käynnissä ollessa, yleismittari navoille ja pihdeille varovasti vääntää. ainankin mulla korjaantu latausviat ja käyntihäiriöt. kuvaa en nyt saa laitettua. edit, tämä siis tasavirtasessa

Posted

Vielä palatakseni latausongelmiin. Säätimen uusimalla kaikki rupes pelittää. Nyt lataa yli 13.5V. Kiitoksia kaikille vinkeistä.

  • 10 years later...
Posted

Metake tuossa ketjussa aiemmin runoili:

"Tästä jäi vielä uupumaan sisäisellä säätimellä olevan laturin korvaaminen jollain muulla, koska siinä ei mielestäni ole mitään mieltä, mutta jos joku sellaista kaipaa niin raapustellaan se tähän myöhemmin jatkoksi."

Mulla on nyt tilanne että, paska, rikkinäinen Kiinan vaihtovirtalaturi, sisäisellä säätimellä on tarkoitus korvata aidolla Boschilaisella, kun semmonen nyt varastosta löytyy.
Tämä Bosch on kuitenkin ulkoisella säätimellä.

Miten tämä on viisain toteuttaa?

Posted

Ulkoisella säätimellä oleva vaihtovirtalaturi on helppo kytkeä sisäisellä säätimellä olevan tilalle. Paksu punainen joka on laturin B+ navassa on sitä molemmissa latureissa. Sininen johto joka tulee/menee latausvalolle kytketään säätimen ja laturin väliseen punaiseen ohueen johtoon (D-nasta).

  • Like 1
Posted

No nyt sitten kytkettiin tuo Boschilainen just tuolleen Metaken laittamilla ohjeilla. Mutta edelleenkään ei lataa. Akulta on mitattu latausjännitettä.
Mikä tuossa laturissa voi mättää?

Posted

Onko tuo ulkoisella säätimellä oleva laturi joskus testattu että se on ehjä? Nuo ulkoisella säätimellä olevat on aika herkkiä polttamaan diodisiltansa, ja sen jälkeen peli on menetetty.

Posted

Uusi säädin on laitettu paikoilleen ja lataus pelaa. Nyt on vain ongelmana että latauksen merkkivalo toimii "väärinpäin" valo palaa sitä kirkkaampaa, mitä enempi lataa.
Mikä tässä on nyt nurinpäin?

  • 2 years later...
Posted

Noniiin. Elikkä potilaana -65 6v joka muutettu 12v. Laturina 50a vaihtovirta johon ilmeisesti kuuluu nyt sitten ulkoinen säädin? Kummonen säädin tässä kuuluu olla? Kytkentäohje löytyykin tästä keskustelusta jo valmiina.

Laturissa siis tikkuaskin kokoisessa palikassa jossa hiilet niin D+ D- ja DF ja B+ siinä vieressä laturin rungossa.  

IMG-20210419-WA0016.jpeg

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...