Jump to content

Manun kupla -68/69


Recommended Posts

Tässä olisi projektini, minkä ostin pari vuotta sitten Hanskilta. Tarkoituksena oli rakentaa nuorimmalle pojalle (Manulle) auto. Mutta 20.1.08 muutti kaiken kun poikani kuoli jäätyään auton alle. Nyt teen tämän valmiiksi itselleni.

 

Mutta itse autoon. 1500 vm. 68/69. Jonkun verran ollaan isän kanssa saatu tehtyä. Pohjalevyt ja runkopalkinpää on vaihdettu ja ruoste kohtia korista korjattu. Nyt autossa (ainakin osassa) on väri päällä ja ollaan päästy tekemään sähkö töitä. Kone on kasassa ja pellit paikoillaan (toivottavasti vielä oikein. Pari kuvaa mukana.

 

Maalauksesta sen verran että vein auton maalarille 6.8 (maanantai) ja kysyin riittääkö 2kk pohjiin ja maalaukseen, vastaus riittää. Kysytty monesti ennen jättöä ja jättöpäivänäkin... Auton sain maalarilta toukokuussa, tosin puutuu vielä lokarit ja luukut. Ovet ja kori on maalattu. Sisältä ja päältä.

 

Alustasta sen verran että, joka nurkkassa on levyt ja Konit. Edessä punaiset ja takana keltaiset. Taakse vaihdoin uretaani puslat. Eteen Droppi olat ja vahvempi vakaaja. Vanteet ja renkaat on täysin auki...

 

Kone on rakennettu uusiksi ja siihen on tulossa Mega ohjaamaan polttoaineen ja sytkän. Kawa Z1000 36mm läppärungot ja Fordin Edis sytkä.

 

Päivittelen kun tulee jotain uutta.... ja kun ei saa laitettua kuin kolme kuvaa niin joskus niitä laitan lisää.......

 

Marko

post-1258-13888360247479_thumb.jpg

post-1258-13888360248523_thumb.jpg

Link to comment

Se on ihan Keiteleeltä ostettu alu pyörä, mihin on triggeri laitettu päähän. Ja vakio kokoa.

 

Jos sitä jonkun ajan päästä saisi savut koneesta. Toivottavasti parin viikon sisällä jo, mutta tehdään kun aika antaa periksi.

Link to comment
  • 3 weeks later...

No nyt hieman päivitystä, johdotukset alkaisi olemaan valmiit. Ja pakosarja paikoillaan, olihan savotta kun joutui aika paljon taivuttelemaan putkia että oli edes sinne suuntaan. Kun putkisto oli paikoillaan niin laitoin Thermo tec:ä, yksi paketti 2" nauhaa ei riittänyt, niin ostin vielä yhden 1" paketin. Sitä jäi ylimääräistä noin 10 metriä... Nyt odotellaan tankkia, huohotus boxia (csp:n iso) ja keltaisia koneja taakse.

 

Ensi viikolla pääsee katsomaan, (kun saan vanhan kannettavan sarjaportilla) jos saisi yhteyden megaan ja polttoaineen paineen säädettyä sinne suuntaan. Ja jos kävisi oikein hyvin niin saisi otettua ensi tulet koneesta... Toivotaan että sais käytettyä heti sen verran että saa nokan sisään ajon tehtyä.

 

No ensi viikolla lisää päivitystä.

 

Marko

Link to comment
  • 3 months later...

Johan se aika on vierähtänyt... Ja jotain hyvin pientä on saatu aikaiseksi. Mittareita tuli autometer:n lämpö, paine ja voltti sekä autogage (autometer) 5" kiekkamittari...

 

Käytin auton penkissä jossa säädettiin seokset ja sytkä kuntoon. No jotain huonoa, läppärungot pääsi kääntymään vedon aikana jolloin kierrokset jäi päälle. Eihän se ole kuin työtä, tehdä tuki jolla rungot pysyy paikoillaan... Muuten moottori toimi ihan mukavasti.

 

 

Muuten ei oikein mitään ole tapahtunut, mutta kattoverhouksen tilasin. Recaron etujakkarat tulevat -92 RS2000. Löytyy jo varastosta. Vielä pitäisi lattiamatot tehdä tai ostaa valmiit...

 

Onko muuten ideoita millä voisi pehmentää ikkunatiivisteitä?

 

Jos nyt saisi vaikka taas vaihteeksi kunnon tekemisen päälle, että saisi auton vielä ajoon ensi kesäksi...

 

 

Hyvää kevättä kaikille, ja jotain ;)

 

-Make

Link to comment
Onko muuten ideoita millä voisi pehmentää ikkunatiivisteitä?

-Make

 

Upota tiivisteet lämpimään veteen ennen asennusta. Asennusta voi helpottaa astianpesuaineella...

 

Huom! Mikäli laitat kromilistat ne pitää asentaa ennen lasin paikalleen laittamista.

Link to comment
  • 2 months later...

jahas, pientä edistystä tapahtuu muttei mitään isoa. Ensimmäinen jakkara on autossa paikoillaan ja huomenna toivottavasti toinen.

 

Vanteet on tilattu englannista, ja matkalla tännepäin. Kiitos vaan henkilölle joka siellä myydään osastolla kertoi että 8-spoket on tarjouksessa :) Nyt sitten täytyy kysellä että mikä rengastus mahtuu pyörimään (lisää tekniikka puolella)

 

Ja sitten sain kattoverhous asian hoitoon. Kaveri tuossa Nummelan alueella tekee sellaisen, ja saan stanun verhouksen siihen :) Äänieristeitä on ostettu kuin myös lattia verhous, niitäkin pääsee laittamaan kohta.

 

Kevättä odotellessa, Make

Link to comment
  • 1 month later...

Johan taas projekti edistyy. Eilen sain loput osat maalaamosta pois ja nyt alkoi niputus. Ensimmäiset lokarit on paikoillaan, ja myös astinlauta toisella puolella. Jos huomenna sais sitten laitettua viimeisen loksun ja astinlaudan paikoilleen.

 

Olihan tuo maalaus oikein iso projekti. Kaikki osat vein maalarille 6 elokuuta vuonna 2007. Korin ja ovet sain suunnilleen toukokuussa ja viimeiset osat tosiaan eilen. Eli aikaa meni huomattavasti enemmän kuin sovittu 2 kk.

 

No huomenna sähköjen viimeistelyä......

 

 

Make

Link to comment
  • 2 weeks later...

No niin ensimmäiset ajot olisi puuhakilvillä tehty. Tuli käytyä tuolla Vw open tapahtumassa. Ja jos aurinko olisi näkynyt niin olisi päivä ollut mitä parhain. Pieniä lasten tauteja lukuun ottamatta.

 

 

Ensiksikin kone vuotaa öljyä tuolta työntötankojen suojaputkista, valmistaja Empi. Hienot mutta puutteelliset. Ainot tiivistykset ovat kumi renkaat (3) mitkä tulee kanteen ja lohkoon ja samanlainen tulee jatkettavien putkien väliin. No nyt on tulossa CSP:n putket mallia: http://www.csp-shop.de/cgi-bin/cshop2/f ... ort=0&all= Oho tulipa pitkä linkki :)

 

Toinen paikka mistä hieman vuotaa on lisäöljypohjan ja lohkon välistä, mutta vähän joten ei tarvitse tehdä vielä mitään...

 

 

Sitten se isoin ongelma. Eturenkaat ottaa lokasuojiin kiinni oikein kunnolla (maalit paloi pois ja renkaasta kuviota) kun on tankki täynnä ja porukkaa kyydissä. Siihen taitaa ainoa ratkaisu olla kavennettu akseli. Ja se tilataan samasta paikasta, ja vielä jos saisi tällä viikolla kotiin sen, niin pääsisi kruisailemaan "uudella" autolla paremmin....

 

 

Sitten vielä tuon sisustan teko jää luultavasti ensi talvelle. Ticabo on luvannut etsiä noihin Recaron penkkeihin sopivaa kangasta, ja taakse tehdä saman tyylisen kuin etupenkit on. Mutta katsotaan onnistuuko... Ovipahvit pitää miettiä millaiset niistä tulee ja käydä tuo stanun kattoverhous teettää Kaitsun luona Nummelassa.

 

 

Siinä ensimmäisiä tunnelmia autosta, ja katsotaan kun sisustan saa valmiiksi niin kirjoittelen loppulausunnon tänne..........

 

 

Keväisin tunnelmin, Marko

Link to comment

Rengas koko on 165/65-15. Mutta kun tuossa on nuo droppiolat, niin niillä pyörä tulee ulospäin noin 1cm muistaakseni. No akseli on tilattu ja jos hyvin kävisi niin pääsisi asentamaan vkl:n aikana paikoilleen ja ehkä myös ajelemaan..

 

Make

Link to comment
Guest biblo

Itsellä edessä levyjarruakseli joka levittää puolia+droppiolat jotka nekin lisää levitystä.

 

Edessä mahtuu liiankin helposti olemaan 145/65/15 ja noita ennen oli 135/80/15.

 

 

Tokihan kavennuksellakin voi selvitä.

Link to comment

No niin, nyt on tapahtunut jotain tramaattista. Kupla on kastettu tänään mustilla kilvillä. Alkuperäinen rekisteritunnus on nyt käytössä.

 

 

Etupäätä muutettiin sen verran että sinne vaihdettiin kavennettu akseli. Nyt mahtuu renkaat pyörimään hyvin. Ja säätövaraa löytyy alaspäin.

 

Seuraava projekti on sitten tuo sisusta, mikä valmistuu syksyllä. Samaa kangasta ei enää löydy, joten takapenkeistä tulee yksivärinen harmaa.

 

Uutta projektia odottaen, Make

Link to comment
  • 4 years later...

Termos, Kupla on seissyt pitkään ja kohta puolin alkaa pieni elvytys saattamiseksi toiminta kuntoon. Kone vuotaa oikein reilusti öljyä jostain. Osa syy on ainakin se että kylmänä nostaa öljynpaineet tappiin, mittarin mukaan yli 7 bar... Ja jonkun ajan päästä tiputtaa normi paineille. No teen uuden koneen vanhoista sisuskaluista uuteen lohkoon... Täytyy laittaa tilaus menemään Paruzzin suuntaan....

 

Kesä terveiset, Make

Link to comment
  • 9 months later...

Nyt on Manun-Kupla katsastettu tälle vuodelle. Ensimmäiset hupi kilometrit tuli ajeltua tänään hienossa joskin hieman tuulisessa säässä.

 

Koneeseen tuli pieniä muutoksia vielä talven aikana , mm. uudet läppärungot, pytyt ja männät. Ja kone säädettiin toimimaan e85:lla. Nyt täytyy sanoa on todella mukava kone ajella, 1500 kierrosta ja 4 vaihteella jaksaa mennä ilman rykimättä. Ihan pientä hieno säätöä täytyy jossain kohtaa tehdä, pieni sellainen yskäsy käy kun tyhjäkäynniltä painaa kaasua ja sitten alkaa ottamaan kierroksia....

 

Täytyy isosti kiittää JaniM joka jaksoi ahertaa uuden koneen tuohon talven aikana, ja ajoi rullilla säädöt kohdalleen...

 

 

 Make

  • Like 1
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...