Jump to content

Halparengas-kokemuksia ?


Recommended Posts

Italialainen ns. halpis rengasmerkki.

 

varsinaisesti ei ole kokemusta, mutta mielunmin ajelisin hyvillä DOT merkityillä

maragoneilla kuin esim. 10 vuotta vanhoilla merkki renkailla..

tuppaa rengas kovettua 5 vuodessa melkoisesti, silicat jos on..kuivuu ja ja niin vaikuttaa sitten pitoon..uskaltaisin väittää että halvat tuoreet renkaat ovat varmasti parenmat kuin vuodelta nakkisota hyvämerkkiset. Jotkut halpis nasta renkaat nastoitoitetaan jopa suomessa hyvillä merkki nastoilla renkaista tulee jopa hitusen parenmat kuin esim. valmiiksi esim. kiinassa valmistetut nastarenkaat jne..

 

http://www.ajovalo.net/rengasfirmat.htm

Link to comment
  • 1 month later...

Jouduin ajamaan töissä Opel Astra farmarilla jossa alla maragoonit, muutaman talven jo vanhat renkaat ja sanonpahan että oli ne hyvät. Mutta toiseen merkkiinhän ne ei välttämättä sovellu. Mitää ylimääräsiä vempuloita ne ei tehnyt kelistä riippumatta ja peilijäälläkin niiden kanssa pysyi. Ehki vähä äänekkäät mut johtunee nastan ulkonemasta ja siksi ehki pito hyvä, niiku mutu tuntumalla ajatellen.. :)

Link to comment

Käsittääkseni tuolla marangonilla on ollut suomalaisia kehittämässä talvirenkaita.

 

Onko sitten muutaman vuoden vanhat talvikumit roskiskamaa lienee sellainen mutu tai petu-juttu. Itse olen arvioinut renkaiden kuntoa painamalla niitä lamelleja sormella ja jos pehmeä niin ok ja jos ei niin ei sitten.

 

Mutsin polosen ivalot läpäisivät sormitestin tulevalle talvelle. Renkaat ostettu 02 ja niillä on ajettu ehkä 5000 km, eli ei ihan viittis joka kolmas vuosi vaihtaa renkaita kun niillä ei mukamas voi enää ajaa kesälläkään. Niin on huonoiksi renkaat menneet. Kiinalaistumisilmiö?

Link to comment
Guest 1200-73

Mie kävin justiin kyselemässä renkaita. noita sava merkkisiä tarjos myyjä. kuulemma goodyearin vanhat mallit menee savalle valmistukseen ja ne valmistetaan vanhoilla kumiseoksilla(myyjän kertomaa). Kun vertasin sitte renkaita keskenään ni ei kyllä voi puhua samasta laadusta. jotenki se kumikin oli savassa semmosta vähän harmaampaa. Ja taas tullaan siihen, että se auto voi lipsahtaa kahelikkoon vaikka ajais kuinka lyhyttä matkaa ihan tuttuja reittejä pitkin. Taas viimeviikolla yks tapaus kun kaverilla lipsahti kotitiellä 70 lukunen coupe kadetti puuhun. Sliksirenkaat alla ja vähän liikaa vauhtia. Ja varmaan harmittaa ku ei noitakaan kadetteja enää puissa kasva.

Link to comment
Guest nokivasara

Omassa käyttiksessä pyörii talvella Marangonin nastarenkaat. Viime talvelta ei muuta kuin hyvää sanottavaa. Ei kovin hiljaiset, mutta pitää hyvin niin pääkallokelillä kuin lumellakin.

Link to comment

Marangonit unohdettu, savat ois ihan lähistöllä... siis eikö ne oo edes mustat :-)

 

(.... se kumikin oli savassa semmosta vähän harmaampaa ...)

 

En tiedä noistakaan, ei huvittas edes mennä katsomaan, yhdet kunnon renkaat ois tiedossa, näkyvissä ensi viikolla...

Link to comment
Guest 1200-73

Joo sori vähän huonosti kuvailtu. Mut ku oli vierekkäin aito goodyear ja sava niin se kumi oli jotenkin sellasta kiillottomampaa ja ei niin laadukkaan tuntusta. Mut voi olla kyse myös yksilöistä

Link to comment

Mulla on työmatkagolffissa dayton merkkiset halpistalvirenkaat. Pitoa on ihan mukavasti, eikä pahemmin lierutakkaan. Silti mielestäni parhaat talvipyörät, millä minä olen ajanut on Good Year ultra grip 500:set

Link to comment
Guest Mika Raussi

Harmi kun on halparenkaat ollu aina vähän paskemmassa autossa. Nokian hakkapeliitta neloset oli ainakin edellisessä käyttöpirssissä aika hyfät. Uutena rapina oli melkonen ja pito jäällä kuin arfaltilla ois ajanu. Siitä se vähän heikkeni kyllä, muta kahen talven jälkeen ei yhtään nastaa puuttunu.

 

Daytonia on ollu parissakin autossa. Kohtuu hyvästi on kestäny ja pitokin on ollu sitä mihin kukin auto on pystyny. Sen nyt ainakin osaan sanoa, ettei Daytonissa laatu paljoo vaihtele.

Link to comment

Mulla on ollu kaikenlaisia halparenkaita, (sekä kesä että talvi) ja aina olen tiellä pysynyt. Tietysti mun ajotapakin on aika iisi ja ennakoiva. Jos ajaa aina niin äärirajoilla että auto ei pysy enää rukkasessa vähän huonommilla renkailla niin pitää katsoa jo peiliin eikä syyttää renkaita. Silloin ei taatusti liikuta laillisilla taajamanopeuksilla. Talvikelit tietty erikseen.

 

Minä olen aina ihmetellyt että miksi jotkut arpoo millaiset kumit pitäisi laittaa johonkin parin satkun/tonnin autoon jossa on joka paikka muutenkin väljänä ja paskana. Ei se ajoltaan siitä paljoa kummemmaksi muutu vaikka ostaisi kalleimmat misukat alle. Auton arvo tosin tuplaantuu. Ehkä päänupissa vaan tuntuu että nyt pysyy tiessä hyvin. Mulla on ollut pääkriteereinä että renkaat on mustat ja pyöreät sekä se että kulutuspintaa löytyy riittävästi.

 

Viimeksi ostin TM:nkin varoittelemat halvat kinkkikumit ja no problem. Harva ajaa oikeasti renkaiden äärirajoilla niinkuin lehden testeissä. Vesiliirto-ominaisuudet niissä on kyllä heikommat, se täytyy pitää mielessä.

Link to comment

Menkää bussilla jos ei ole varaa kunnollisiin talvirenkaisiin tai jos auto ja ranteet eivät ole normaaliin liikenteeseen riittävässä kunnossa.

Sieppaa kaiken maailman köröttelijät jotka ajavat motarilla heti 70km/h kun on pikkaisen kelissä sanomista. Aiheuttavat siinä sitten vaaraa itsellensä ja viattomille sivullisille kun letkat alkavat pumppailemaan ja rampeilta mukaan pääsy vaikeutuu köröttelijöiden tiiviiksi keräämien letkojen tähden.

Link to comment

Kleber Kapnor 5 tuli viime syksynä ostettua uutena ja kustansi 270e töineen.

Pitoa on muuten hyvin mutta sivuttaispitoa kaivattiin eli puski todella helposti ja käännyttäessä joutui nopeuden tiputtamaan todella alas.

Emännän ventossa jo kolmatta talvea olleet ivalot pitivät mielestäni paljon paremmin.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Tonnin paskaan kun panostaa uusiin iskareihin vähän enemmin kun renkaisiin, pääsee paljon parempiin lopputuloksiin. Tuli joskus todettua sekin, että jos autossa on takaiskarit paskana, se pirulainen puskee.

 

Ihmetytti joskus kun kaveri laitto vanhaan paskaan omegaan huippurenkaita alle ja lullutteli sit väljällä alustalla menemään vailla pitoa. Sekin auto muuttu kovasti kun pultattiin uudet iskarit ja jouset kiinni.

Link to comment
Kleber Kapnor 5 tuli viime syksynä ostettua uutena ja kustansi 270e töineen.

Pitoa on muuten hyvin mutta sivuttaispitoa kaivattiin eli puski todella helposti ja käännyttäessä joutui nopeuden tiputtamaan todella alas.

Emännän ventossa jo kolmatta talvea olleet ivalot pitivät mielestäni paljon paremmin.

 

Mullki on pari talvee sitte käytis Camryssä Kleberit, ostin ne jo lumien oltua maassa ja olihan huonot ajaa. Ei millään kelillä ollut pitoa, ei liikkeellee lähtiissä eikä jarruttaessa. Koko talven sai varoa. Ajoin sitte niillä keväällä ku tiet jo suli ku ajattelin että ihan sama ku kerran ovat niin kakat... Muttamutta, laitoin kuite ne alle vielä seuraavaks talveks ja oli niin hyvät että niil ois kiivenny vaik puuhun!! Eli ne todellakin tarvi hyvän sisäänajon..

Link to comment
Guest 1200-73

mulla oli viime talven jotku hankookin renkaat. hullun liukkaat ja kovat oli. ja ku oli vielä kevyt auto ni sai olla aika varovainen.

se on tyhmää kyllä säästää jos saa kunnon renkaat pari kymppiä kalliimmalla niinku usein on. enkä oo mikään rahamies puhumaan.

Link to comment
Kleber Kapnor 5 tuli viime syksynä ostettua uutena ja kustansi 270e töineen.

Pitoa on muuten hyvin mutta sivuttaispitoa kaivattiin eli puski todella helposti ja käännyttäessä joutui nopeuden tiputtamaan todella alas.

Emännän ventossa jo kolmatta talvea olleet ivalot pitivät mielestäni paljon paremmin.

 

Mullki on pari talvee sitte käytis Camryssä Kleberit, ostin ne jo lumien oltua maassa ja olihan huonot ajaa. Ei millään kelillä ollut pitoa, ei liikkeellee lähtiissä eikä jarruttaessa. Koko talven sai varoa. Ajoin sitte niillä keväällä ku tiet jo suli ku ajattelin että ihan sama ku kerran ovat niin kakat... Muttamutta, laitoin kuite ne alle vielä seuraavaks talveks ja oli niin hyvät että niil ois kiivenny vaik puuhun!! Eli ne todellakin tarvi hyvän sisäänajon..

 

Ei noilla liikkeelle pääsyssä ja pysähtymisessä mitään ongelmia ollut mutta esim liikenneympyrässä puski todella herkästi ja suorallakin tiellä piti varovasti esim ohitustilanteissa ajaa.

 

Muutamalla kaverilla on Kapnor 4 -malliset jotka kuulemma kuvioltaan perustuu Nokia neloseen ja noin 5 taas Misukan x-norttiin joita kaveri kiros mersun alla todella herkäksi lähtemään sivuluisuun.

 

Kovasti on Kleberit kuluneet talvessa, nastoja ei puutu yhtäkään mutta pinnasta kyllä huomaa mitkä on ollu vetävillä pyörillä.

Link to comment
Menkää bussilla jos ei ole varaa kunnollisiin talvirenkaisiin tai jos auto ja ranteet eivät ole normaaliin liikenteeseen riittävässä kunnossa.

Sieppaa kaiken maailman köröttelijät jotka ajavat motarilla heti 70km/h kun on pikkaisen kelissä sanomista. Aiheuttavat siinä sitten vaaraa itsellensä ja viattomille sivullisille kun letkat alkavat pumppailemaan ja rampeilta mukaan pääsy vaikeutuu köröttelijöiden tiiviiksi keräämien letkojen tähden.

 

Eikös tämä kuulu ahdistaa listaan....kuten sanoit, voi olla ranteissa vikaa vaikka ois testivoittajat alla.

 

Halvoissa ja oudoissa merkeissäkin saattaa olla hyviä, kuten esimerkkinä TM testin parhaimmistoa ollut Vredestein Arctrac, ikinä kuullutkaan tuollaisesta... sitten taas normi tavalliset Hankook ja Kumho tai vaikka Uniroyal luetaan myös halpisrenkaisiin talvikumeina..

Link to comment

Merkkirenkaat ostaessa voi olla melkovarma ettei tule ihan kuraa ostettua, noissa halpiskumeissa on vähän tarkempaa mihin merkkiin rahansa iskee..

 

Kaveri sijoitti viime talvena nastallisiin Kingstareihin - VIRHE!

Ne oli jostain vinkulelumaasta missä oo lunta nähtykkään - eikä pyöreitä renkaan runkoja.

En ole aiemmin tiennyt että autossakin voi tulla merisairaaksi.

Pelotti oikeesti olla kyydissä :)

Link to comment

Mulla oli tenavamersussa Kleber Kapnor 5 ja kuten karvanoppa sanoikin, niin pitoa on muuten mutta sivuluisua ja puskemista on railakkaasti, eli siihen ne ei sovellu kyllä ollenkaan. Sitten kietaisin ne quattron alle ni alko pelaamaan vallan mainiosti. Meseen laitoin sitten Ässä 2 kuvion pinnoitetut ja ne toimii vähintäänkin yhtä hyvin kuin muutaman vuoden takaiset Nokian nelos hakkapeliitat ja paljon paremmin kuin nuo Kleberit.

 

Noi Vredesteinin talvirenkaat o ruotsin eniten myydyimpiä talvirengasmerkkejä ja täl oolannissa sitä menee kans kaupaksi aika paljon. Tai yleensäkin halpamerkkejä menee paljon enemmän, hyvänä esimerkkinä rengasliikkeen omistaja, joka ajelee talvet halpiksilla ja kesät niillä samoilla, se vaan nyppii nastat pois :D Aika karua kun äijällä silti 55AMG alla ja siinä pinnotetut nastarenkaat ilman nastoja.

 

Pihiä sakkia.

Link to comment
Aika karua kun äijällä silti 55AMG alla ja siinä pinnotetut nastarenkaat ilman nastoja.

No tuo on kyllä jo aivan käsittämätöntä piheilyä. Itara äijä, etten sanois. Perikuntakin varmaan jää näppejään nuolemaan.

 

Pihiä sakkia.

No eikös tässä olla VW-harrastamisen ytimessä....Kunnon germaanihan pihtaa aina kun mahdollista :P

Link to comment

no kyllähän se sitä on oikein kliseen mukaisesti. Kuitenkin toi äijä kuuluu suomen rikkaimpien top 200 listalle... Ei se ihan syyttä turhaa siinä listalla ole kait? Luulis ny saavan firmasta edes jotenki edustavat renkaat autoonsa. Noh mikään ei voita ilmaista.

Link to comment

Toissavuonna oli golffissa 04 valmistetut Toyon nastat jotka oli nastoitettu Suomessa. Aivan tolkuttoman liukkaat, ei mitään pitoa. Sattumalta oli toinen samankaltainen golffi jossa oli hakka2:t vuodelta 2000, ne pitivät joka tilanteessa tosi paljon paremmin vaikka pintaa oli vähemmän ja joku nastakin jo karannut.

 

Toyot vaihtuivat Continentalin uusiin nastoihin, ero oli kun yöllä ja päivällä. Tässä oli sekin takana kun tyttöystävä ajoi 120km päivässään, ja lähti aamulla niin aikaisin töihin että saattoi olla auraamattomat tiet. Ei ollu hankala valinta satsata renkaiisiin niin paljon kuin vain mahdollista.

 

Puavo @ dwl

Link to comment

Mulla oli -90 hiacessa cr renkaan tekemät pinnatut, misukan ivalo kuvalla. Paremmilla renkailla en sillä vehkeellä ole ajanut. Pito oli pirun hyvä, en esim. koskaan käyttänyt painoa takana mutta aina pääsin liikkeelle. Seuraavaksi ostin kalliimmat renkaat, muistaakseni Vredestain niin sen jälkeen sai pitää takana painoa jos halusi päästä edes suoralla liikkeelle.

 

Tosin tämä tapahtui tuossa vuosituhannen vaihteessa...

 

 

Make

Link to comment

Noita Ässä -renkaita on moni kehunut mutta ite en enää pinnattuja osta, voi ne pitää mutta kestävyys mitä sattuu.

Aurooraa kaveri moitti, vetelät, ihan kun ajais tyhjillä kumeilla, isällä oli pakettiautossa Kelly Wintermark kumit ja pitivät hyvin ei moitittavaa.

 

Bridgestone Noranzaa vois kokeilla, kitkanastarenkaat sekoitus.

Semperit pitää hyvin mutta nastat ei pysy ollenkaan.

 

Onhan noita ihan halppis kumeja esim Sunny, Barum, Makarooni, ym mutta kun esim baarumin nastamäärää ja paikoitusta vertaa vaikkapa kleberiin niin eroa on.

Link to comment

Eipä oo ässän kestävyyskään kovin heikolla ollu ainakaan omissa autoissa. Tosin mulla ei tuukaan kilsoi per auto ku jotain 20tkm/v. nyt 2 autossa nastaässät, yhdessä Kleber Kapnor 5 ja yhdessä Falken HS 437 kitkat. Yhet ässät alkaa olee ikänsä puolesta vaihtokunnossa.

 

Ja tykkään eniten noista kitkoista :) Toisaalta tääl ei mitään lunta juuri ikinä ole edes. Ja vaikka olisikin, Useimmiten kuiva asvaltti ja lunta hyvin harvoin tiellä. Suolaustakaan ei käytetä, joten vesiliukasta jäätäkään ei ole.

Link to comment

Itse olen käyttänyt viimeajat Nankang SV-1 kitkarenkaita kun nastarenkaista en oikein perusta, varsinkaan näillä talvikeleillä. Kyseistä kumia saa ns. "nordic"-mallina jossa kumiseos pehmeämpää ja on tarkoitettu pohjoisempiin olosuhteisiin, viimetalven tosin ajoin Winter plussilla jotka ovat nordiccia kovempaa kumiseosta mutta ei nuo nyt silti huonot olleet.

 

Sehän on selvä että parempia on, mutta näissä tämä hintalaatusuhde on mielestäni kohdannut ja ovat omaan käyttööni oikein soveliaat. "Parhaita" renkaitahan ei ole, jokainen valitsee oikeanlaisen renkaan niiden ominaisuuksien mukaan mitkä on itselle tärkeitä.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...