Guest kuulusa Posted November 30, 2004 Share Posted November 30, 2004 auttakaas vähän. mulle nauretaan päin naamaa kun mainitsen autoja harrastaville että kuplasta voidaan puristaa 200 hp ilman mahottomia taikatemppuja. onko missään dynolappuja väitteni tueksi??? vai onko sittenkin kaikki humpuukia ja kuplan koneesta ei vain saa tehoa. ( F sarjan ralliautosta oli saatu 250 hp 100th mk sijotuksella) auttakaas mut laittaan jauhot suuhun faktaa pöytään Quote Link to comment
Marko Posted November 30, 2004 Share Posted November 30, 2004 Mahdollista se kyllä on mutta ei nyt ihan vakio osilla ja kyllä siihen rahaa palaa ei nyt kuitenkaan vanhaa satkua niinkuin esimerkki tapauksessa ja silloin ainoa vakio osa taitaa olla kampikammio ("lohko") sekä jäähdytys puhallin systeemit voidaan käyttää. kaikki muu menee jo melkein vaihtoon jos tavoitellaan todellisia +200hv tehoja. Itsellä ei ole tiedossa yhtään T1 lohkolla olevaa vapaasti hengittävää konetta jossa todistettavasti 200hv tai yli. Tosin sellaisten omistajat ovat yleensä aika vähäpuheisia tyyppejä kun aletaan kyselemään tehoista. Yleensä ne jotka pitää suurinta meteliä tehoista niiden koneissa harvoin edes yli 100hv:tä Quote Link to comment
mikan Posted November 30, 2004 Share Posted November 30, 2004 Pari taikatemppua ja tehoa on hieman enemmänkin. :-) http://www.streetturbo.fi/gallery/kupla/index.htm http://www2.cal-look.com/members/Laune/Laune.html http://homepage.mac.com/jyrie/PhotoAlbum44.html t. Mika Quote Link to comment
Guest kuulusa Posted November 30, 2004 Share Posted November 30, 2004 niin toki se viripalikkaa vaatii mutta ei mitään naurukaasuja. 90 luvulla omassa 1776cc koneessa vain hieman virkeämpi nokka. partasen vuolemat ss kannet eli vain imuventtiili isompi ja kanavat hyvät, puristukset ysissä,sopivat keinut, 40 lortot kulmassa ja dyno mittas säädössä noin 90hv takapyörästä. kone toimii edelleen moitteettomasti. kai nyt 200hv tulee puolilitraa isommasta strokerista kaikilla noilla kohtuuttoman hintasilla kansilla ja muilla kisaosilla. Quote Link to comment
Guest Posted November 30, 2004 Share Posted November 30, 2004 http://www.johnmaherracing.co.uk/perfor ... maries.htm Jan Quote Link to comment
Marko Posted November 30, 2004 Share Posted November 30, 2004 Mulla on partasen työstämät vakio kannet joita ei ole täyttö hitsattu ja puristukset ysissä ja mitattu moottoriteho +150hv niin kyllä jollain super flo kansilla ja puristuksia nostamalla varmaan 200 vois olla aika lähellä Quote Link to comment
Guest eemeli Posted November 30, 2004 Share Posted November 30, 2004 Hep! Tossa Janin linkissä ekana olevassa 1776 koneessa puristuksia 7,6 - olenko ihan metsässä kun arvelen että enemmänkin voisi tuolla engle 110 nokalla laittaa? -eemeli- (nimim. "tiedä en, mutta kuullut oon...?") Quote Link to comment
Guest Posted November 30, 2004 Share Posted November 30, 2004 Hep! Tossa Janin linkissä ekana olevassa 1776 koneessa puristuksia 7,6 - olenko ihan metsässä kun arvelen että enemmänkin voisi tuolla engle 110 nokalla laittaa? -eemeli- (nimim. "tiedä en, mutta kuullut oon...?") Mä laittaisin 8.5:1 nurkille. Kokemus osoittanu ihan turvalliseksi 98 bensalla. Jan Quote Link to comment
Olli Ristimäki Posted November 30, 2004 Share Posted November 30, 2004 Anteeks offtopic, mut kysyn vaan lyhyesti noista puristuksista: paljonko on 1600 koneessa vakiona, ja missä kulkee "kriittinen" raja, esimerkiksi tuota oktaanilukua tai nokkaa ajatellen? Tarkoitana että kun usein puhutaan esim. ysin puristuksista niin millasen nokan se vaatii/millaselle sopii ja onko gasoliini silloin ehdottomasti 98? Lyhyt vastaus riittää, sit voidaan taas keskittyä alkuperäiseen aiheeseen... Quote Link to comment
Guest Posted November 30, 2004 Share Posted November 30, 2004 Anteeks offtopic, mut kysyn vaan lyhyesti noista puristuksista: paljonko on 1600 koneessa vakiona, ja missä kulkee "kriittinen" raja, esimerkiksi tuota oktaanilukua tai nokkaa ajatellen? Tarkoitana että kun usein puhutaan esim. ysin puristuksista niin millasen nokan se vaatii/millaselle sopii ja onko gasoliini silloin ehdottomasti 98? Lyhyt vastaus riittää, sit voidaan taas keskittyä alkuperäiseen aiheeseen... Vakiona luokkaa 7.4:1 muistaakseni. 98 bensa on oikeastaan ainoa vaihtoehto virikoneeseen, ei ole järkeä tehdä konetta 95:lle kun sen joutuu jättämään pienemmälle puristukselle. Tossa olis "ilmaisia" heppoja tyrkyllä sen kun poimis kyytiin. Ei mulla mitään ehdottoman yleispätevää taulukkoa ole sopiville nokka/puristus yhdistelmille. Muuttujia on jonkinlainen joukko. Myös palotilan muodolla on suuri merkitys. Kokemuksen ja erehdysten kautta näppituntumaa. :) Varmuusmarginaalia on tapana jättää. W110 ja 9.4:1 tuntui olevan liikaa 69x88 koneelle vakiokansilla W130 ja 9.5:1 tuntuis olevan sopivasti 1600 koneelle vakiokansilla. W110 ja 8,7:1 on erittäin hyvä 69x90.5 koneelle vakioperustaisilla kansilla Jan Quote Link to comment
mikko k Posted December 1, 2004 Share Posted December 1, 2004 2,2 - 2,4 litraisista kuplan lohkoon tehdyistä vapari koneista ollaan mitattu kaikkea välillä 200 - 240 hv. Ilman rahaa se ei onnistu, kummallisia taikatemppuja ei sinänsä tarvita, mitä ne nyt sitten ovatkin. Äffän koneet ei yleensä ole työntötappikoneita, joista on hieman vaikeampaa saada horseja kun ohc / dohc -koneista. Quote Link to comment
Marko Posted December 1, 2004 Share Posted December 1, 2004 Mulla on nokkana tämä GB315 320º 276º 0,390" 9,91 108º Hot street; large engine; 48IDA carbs; close ratios Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted December 1, 2004 Share Posted December 1, 2004 Kun puristuksista tulj kyse, niin vakuuttavana perstuntumana voin sanoa, että 75/94 -koneessa W110 nokalla tehoero 8.4 -> 9.2 puristuksissa oli melkoinen. Öljynlämmöt eivät nousseet vaikka jäähdytyssysteemi pysyi samana. Faktaa/dynoja/kannenlämpöjä ei toki ole. Helevatta kun ei dynoäijät veloittais niin hirveitä parista repäsystä ja käyränpiiirrosta, niin tuokin olis mitattu jo moneen otteeseen. Luulis jotta jos laittas että 20e/paperi kun ei siihen varttia pidempään mene kun vähän järjestelee, niin olis jonossa autoja pihamaat täynnänsä. Hmm, pitääkin ehdottaa "teemapäivää" täkäläiselle rengasdynon pitäjälle, samaan tyyliin kun vwtrends dynoday. Siitä sais halvan mainoksen, tietoisuus kasvais ym. Puavo@dwl.fi Quote Link to comment
Guest HanttaP Posted December 1, 2004 Share Posted December 1, 2004 Neljännesmailin kiihdytys alle 12 sekunnissa kuplavolkkarilla edelyttää yli 200 hevosvoiman tehoa. Katukäytössäkin on havaittu tällainen ajoneuvo. Quote Link to comment
Guest Posted December 1, 2004 Share Posted December 1, 2004 Isot koneet toimii isoilla nokilla paremmin.. varmaan vaikuttaa jollain lailla puristuksiinkin? Jan Quote Link to comment
mikan Posted December 1, 2004 Share Posted December 1, 2004 Hups, väärä säie... Quote Link to comment
Racing Posted December 1, 2004 Share Posted December 1, 2004 Mulle makso penkitys noin tunti aikaa meni 60€ ja suuttimet 10€,käyrät paperilla. Quote Link to comment
mikko k Posted December 1, 2004 Share Posted December 1, 2004 Neljännesmailin kiihdytys alle 12 sekunnissa kuplavolkkarilla edelyttää yli 200 hevosvoiman tehoa. Katukäytössäkin on havaittu tällainen ajoneuvo. Tämä on totta ja useita on tien päällä. Ja lisää tulee!! Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.