Jump to content

virivolsujen todelliset tehot


Guest kuulusa

Recommended Posts

Guest kuulusa

auttakaas vähän.

mulle nauretaan päin naamaa kun mainitsen

autoja harrastaville että kuplasta voidaan puristaa

200 hp ilman mahottomia taikatemppuja.

onko missään dynolappuja väitteni tueksi???

 

vai onko sittenkin kaikki humpuukia ja kuplan koneesta ei vain

saa tehoa. ( F sarjan ralliautosta oli saatu 250 hp 100th mk sijotuksella)

 

auttakaas mut laittaan jauhot suuhun

faktaa pöytään

Link to comment

Mahdollista se kyllä on mutta ei nyt ihan vakio osilla ja kyllä siihen rahaa palaa ei nyt kuitenkaan vanhaa satkua niinkuin esimerkki tapauksessa ja silloin ainoa vakio osa taitaa olla kampikammio ("lohko") sekä jäähdytys puhallin systeemit voidaan käyttää. kaikki muu menee jo melkein vaihtoon jos tavoitellaan todellisia +200hv tehoja. Itsellä ei ole tiedossa yhtään T1 lohkolla olevaa vapaasti hengittävää konetta jossa todistettavasti 200hv tai yli. Tosin sellaisten omistajat ovat yleensä aika vähäpuheisia tyyppejä kun aletaan kyselemään tehoista. Yleensä ne jotka pitää suurinta meteliä tehoista niiden koneissa harvoin edes yli 100hv:tä

Link to comment
Guest kuulusa

niin toki se viripalikkaa vaatii mutta ei mitään naurukaasuja.

90 luvulla omassa 1776cc koneessa vain hieman virkeämpi nokka.

partasen vuolemat ss kannet eli vain imuventtiili isompi ja kanavat hyvät, puristukset ysissä,sopivat keinut,

40 lortot kulmassa ja dyno mittas säädössä noin 90hv takapyörästä.

kone toimii edelleen moitteettomasti.

kai nyt 200hv tulee puolilitraa isommasta strokerista kaikilla noilla kohtuuttoman hintasilla kansilla ja muilla kisaosilla.

Link to comment

Hep!

 

Tossa Janin linkissä ekana olevassa 1776 koneessa puristuksia 7,6 - olenko ihan metsässä kun arvelen että enemmänkin voisi tuolla engle 110 nokalla laittaa?

 

-eemeli-

 

(nimim. "tiedä en, mutta kuullut oon...?")

Link to comment
Hep!

 

Tossa Janin linkissä ekana olevassa 1776 koneessa puristuksia 7,6 - olenko ihan metsässä kun arvelen että enemmänkin voisi tuolla engle 110 nokalla laittaa?

 

-eemeli-

 

(nimim. "tiedä en, mutta kuullut oon...?")

 

 

Mä laittaisin 8.5:1 nurkille. Kokemus osoittanu ihan turvalliseksi 98 bensalla.

 

Jan

Link to comment

Anteeks offtopic, mut kysyn vaan lyhyesti noista puristuksista: paljonko on 1600 koneessa vakiona, ja missä kulkee "kriittinen" raja, esimerkiksi tuota oktaanilukua tai nokkaa ajatellen? Tarkoitana että kun usein puhutaan esim. ysin puristuksista niin millasen nokan se vaatii/millaselle sopii ja onko gasoliini silloin ehdottomasti 98?

 

Lyhyt vastaus riittää, sit voidaan taas keskittyä alkuperäiseen aiheeseen...

Link to comment
Anteeks offtopic, mut kysyn vaan lyhyesti noista puristuksista: paljonko on 1600 koneessa vakiona, ja missä kulkee "kriittinen" raja, esimerkiksi tuota oktaanilukua tai nokkaa ajatellen? Tarkoitana että kun usein puhutaan esim. ysin puristuksista niin millasen nokan se vaatii/millaselle sopii ja onko gasoliini silloin ehdottomasti 98?

 

Lyhyt vastaus riittää, sit voidaan taas keskittyä alkuperäiseen aiheeseen...

 

 

 

Vakiona luokkaa 7.4:1 muistaakseni.

 

98 bensa on oikeastaan ainoa vaihtoehto virikoneeseen, ei ole järkeä tehdä konetta 95:lle kun sen joutuu jättämään pienemmälle puristukselle.

Tossa olis "ilmaisia" heppoja tyrkyllä sen kun poimis kyytiin.

 

Ei mulla mitään ehdottoman yleispätevää taulukkoa ole sopiville nokka/puristus yhdistelmille. Muuttujia on jonkinlainen joukko.

Myös palotilan muodolla on suuri merkitys. Kokemuksen ja erehdysten kautta näppituntumaa. :) Varmuusmarginaalia on tapana jättää.

 

W110 ja 9.4:1 tuntui olevan liikaa 69x88 koneelle vakiokansilla

W130 ja 9.5:1 tuntuis olevan sopivasti 1600 koneelle vakiokansilla.

W110 ja 8,7:1 on erittäin hyvä 69x90.5 koneelle vakioperustaisilla kansilla

 

 

Jan

Link to comment

2,2 - 2,4 litraisista kuplan lohkoon tehdyistä vapari koneista ollaan mitattu kaikkea välillä 200 - 240 hv. Ilman rahaa se ei onnistu, kummallisia taikatemppuja ei sinänsä tarvita, mitä ne nyt sitten ovatkin. Äffän koneet ei yleensä ole työntötappikoneita, joista on hieman vaikeampaa saada horseja kun ohc / dohc -koneista.

Link to comment

Kun puristuksista tulj kyse, niin vakuuttavana perstuntumana voin sanoa, että 75/94 -koneessa W110 nokalla tehoero 8.4 -> 9.2 puristuksissa oli melkoinen. Öljynlämmöt eivät nousseet vaikka jäähdytyssysteemi pysyi samana. Faktaa/dynoja/kannenlämpöjä ei toki ole.

 

Helevatta kun ei dynoäijät veloittais niin hirveitä parista repäsystä ja käyränpiiirrosta, niin tuokin olis mitattu jo moneen otteeseen. Luulis jotta jos laittas että 20e/paperi kun ei siihen varttia pidempään mene kun vähän järjestelee, niin olis jonossa autoja pihamaat täynnänsä.

 

Hmm, pitääkin ehdottaa "teemapäivää" täkäläiselle rengasdynon pitäjälle, samaan tyyliin kun vwtrends dynoday. Siitä sais halvan mainoksen, tietoisuus kasvais ym.

 

Puavo@dwl.fi

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...