Jump to content

jatkamme taas hyvää harrastusta...


Recommended Posts

  • Replies 117
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ostitko koneen sokkona? Pelkän keskustelun/mailittelun päätteeksi. Näitkö/saitko/pyysitkö koneesta kuvia?

 

Minkä verran koneesta mitattu päittäisvälystä? 0,10, 0,2, 0,5, 1mm??

 

Oliko päittäisvälyksettömys ainut laatukriteeri bolt-on:nauksen lisäksi?

 

Myytiinkö moottori bolt-on toimivana? Ajomäärästä puhetta vai sen suhteen arpamoottori?

 

Jotain ehjää toki 400 eurolla suotavaa saada!

Link to comment

Mikä on niin paljon ettei kannata kunnostaa? Puoli metriä?

Pari lisä kyssää tuli mieleen. Milloin olet moottorin ostanut? eihä tuo ole ollut aikoihin enään myynnissäkään. Jos venakopat vuotaa öljyt pihalle ois siitä varmasti huomautettu rahdinyhteydessä. Vai haitko moottorin itse?

Link to comment

Koska Hanski päätti itse julkistaa asian jo ennen lupaamani ajan päättymistä (tänään klo 24), katson sopivaksi vastata kysymyksiin.

 

Volkkaripalstalla ja Suomen Volkkariyhdistyksen sivuilla olleessa ilmoituksessa oli nimenomaan painotettu sitä, ettei moottorissa ole päittäisvälystä ja varmistin asian vielä puhelinkeskustelussamme.

 

Hanski kertoi ettei välyksiä ole. Koneen piti myös olla toimiva ja vain kiinnitystä vaille oleva bolt-on -kone. Myynti-ilmoituksen otsikko oli "Kuplan bolt-on toimiva 1300 kone".

 

Erityisesti päittäisvälyksen 'puuttuminen' ja asennusvalmius vaikuttivat ostopäätökseeni ja siksi vielä puhelimessa ennen kaupantekoa varmistin näiden olevan kunnossa.

 

Todellisuudessa kone ei ollut bolt-on. Vein koneen Kuplapajalle Mäntsälään, jossa todettiin seuraavaa:

 

Kampiakselissa on päittäisvälyksen lisäksi myös toisensuuntaista välystä niin paljon, että se kertoo runkolaakereiden yms. olevan vaihtokunnossa.

 

Kampiakselissa on niin paljon päittäisvälystä, että moottorin ja vaihteiston välinen stefa on vuotanut/vuotaa ja vaikka sen uusisi, se ei tule kestämään.

 

Lämmönvaihtimet ovat erittäin huonokuntoiset.

 

Ilmansuodatin näytti siltä, että auto on ollut (kynnös)peltoautona monta vuotta ja huollot on laiminlyöty.

 

Venttilikopat ovat puhkiruostuneet ja vuotavat öljyä muualtakin kuin tyypillisesti tiivisteiden välistä. Samoista ruosteaukoista pääsee hiekkaa ja muita epäpuhtauksia venttiilikoneistoon. Myös jäähdytyspellit olivat ruostuneet pilalle ja useimmat niiden kiinnityspisteet olivat kadonneet.

 

Kampikammion avaamista valmistelevana toimenpiteenä koneesta oli laskettu öljyt pois. Kuulemma öljyjen sijaan tyhjennysreiästä oli luikahtanut ulos musta nuljaska, joka viestitti "ettei öljyjä ole vaihdettu sodan jälkeen".

 

 

Kerroin Hanskille Kuplapajan terveiset ja hän lupasi palauttaa rahat. Kun otin häneen uudelleen yhteyttä sopiakseni käytännön järjestelyistä, ei hän enää ollutkaan valmis perumaan kauppaa.

 

400 EUR on mielestäni liikaa n. 90 kg romurautakasasta. Kuulemani mukaan romuraudasta saa nykyään n. 60 EUR / 1000 kg.

 

Mikä esti havaitsemasta näitä epäkohtia jo tuotteeseen tutustuessasi ja ostopäätöstä tehdessäsi (mm. miltä ilmansuodatin näytti, lämmönvaihtimien huonokuntoisuus, venttilikoppien puhkiruostuminen, päittäisvälys)? Kauanko kaupantekohetkestä on virheen havaitsemiseen ja siitä myyjälle ilmoittamiseen? Päivä, viikko, jopa kuukausi?

Link to comment

Kuplapajahan on voinut tutkia konetta kuin piru raamattua koska siellä on myös koneita kaupan. Luonnollista tuomita "kilpailijan" moottori romuksi.

 

Millaisia virheitä havaitsit heti jotka eivät ole normaaleja vuosikymmeniä vanhalle moottorille?

Link to comment
Guest ERKKI SUOMINEN

Ne muutamat kaupat (ostajana ja myyjänä), jotka olen Hanskin kanssa tehnyt ovat sujuneet asiallisesti. Ja jatkossakin aion kauppaa tehdä hänen kanssaan jos sopivaa myytävää/ostettavaa löytyy.

Link to comment

Mikäli kyseessä on sama pääkone mikä itsellänikin on käynyt niin tämän verran tiedän moottorista:

*ikä 36-38vuotta

*toimivana irroitettu,

(omat kriteerit toimivalle moottorille on: vie paikasta A paikkaan B).

*kyseessä ei ollut pelto-auto.

*parisen vuotta aikaa kun Hanski minulta haki, eli minulta ei ainakaan noin pitkää takuu-aikaa saa käytetyn roitteen ostosta.

*lähtiessään ei laskenut alleen, sitä en tiedä mitä sisällään piti.

*lämmönvaihtimien / puhaltajan pellien kunnosta ei mitään muistikuvaa, tallessa olivat kuiteskin.

 

& mitä kauppa palautteeseen tulee niin kauppoja ollaan Hanskin kanssa tehty, tehdään varmaan jatkossakin. Ei pahaa sanottavaa, (mitä nyt halvalla ostaa & myy kalliilla mutta niinhän me kaikki).

 

Sen verran kavereita ollaan et samassa sateessa ollaan oltu, mutta ei sentään samassa saunassa.

 

T:Välilä Janne / 0505661860.

 

ps.ei herneen tarvi iso olla jos se on weeberissä...

Link to comment
Kuplapajan ammattilaisten mukaan välyksiä kuitenkin oli niin paljon, ettei kone menisi sellaisenaan, eikä sitä kannata ruveta kunnostamaankaan.

 

Sinulle ei kerrottu paljon sitä päittäsivälystä oli. Samalla kerrottu sen suhteen moottorin olevan korjauskelvoton.

 

Kuplan kone on siitä ihmeellinen kapistus ettei vakiomuodossa olevasta koneesta voi sen ikää/ajomäärää taikka jäljellä olevaa tulkita suoraan välysmikrometrien perusteella.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Kuplapaja on mitannu päittäisvälyksen, mutta ei oo ilmottanu sitä asiakkaalle?

 

Nyt kun syytöksiä täällä sataa, niin toivois satavan myös valokuvia, mittaustuloksia ynnämuita. Sitä ei oo vissiin vielä edes kokeiltu, että toimiiko moottori vai ei?

Link to comment
Kuplapajahan on voinut tutkia konetta kuin piru raamattua koska siellä on myös koneita kaupan. Luonnollista tuomita "kilpailijan" moottori romuksi.

 

Ammattilaisen tulisi toimia ammattimaisesti, eikä mollata asiakkaan moottoria lyttyyn vain siksi, että heillä on itsellään koneita kaupan.

 

Onko siis jollain jotain tietoa siitä, että Kuplapaja ei toimisi ammattimaisesti?

 

Millaisia virheitä havaitsit heti jotka eivät ole normaaleja vuosikymmeniä vanhalle moottorille?

 

Konetta ei myyty "vuosikymmeniä vanhana moottorina, jossa on kaikenlaisia vikoja ja vähintään tonnin remontti odottamassa", vaan "Toimivana Kuplan bolt-on 1300 koneena, jossa ei ole välyksiä".

 

En tiedä miten paljon (milli)metreinä päittäisvälystä on, mutta jos joku haluaa maksaa moottorin diagnosoinnin ja sen dokumentoinnin, niin voin viedä sen uudelleen tutkittavaksi jonnekin muualle. Toistaiseksi voin vain luottaa Kuplapajan antamiin tietoihin.

 

Ja tiedoksi Hanskin kavereille, jotka ilmeisesti tätä aihetta ahkerasti kommentoivat:

 

Hanskin superlaadukas välyksetön kone on jälleen myytävänä!

 

Myyn sen tappiolla eli sen saa samaan hintaan, mitä itse siitä maksoin. Vaivaiset 400 EUR olisi hinta. Metriäkään en ole sillä ajanut. Eihän ole paha hinta? En tosin väitä konetta mitenkään hyväksi tai välyksettömäksi, mutta jos luotatte Hanskin sanaan sen kunnosta, niin tämähän kannattaa ostaa heti!

 

Koska tämä kauppa muuten tehtiin?

 

Johan myynti-ilmoituksen kuvistakin näit että kone on ruosteessa ja likainen. Mitä odotit?

 

Toki tiesit että kaupan kohteena on vuosikymmeniä vanha, käytetty & kuluvia osia sisältävä kokonaisuus joihin ajan ja käytön myötä saattaa tulla myös vikaa.

 

Nämä riskit otit tietoisesti vanhan arvan, uuden sijaan ostaessasi ja nyt ulvot?

 

Ps. en ole Hanskin kaveri. ;-)

Pps. On se mainio osto/myynti kumppani.

Link to comment

Auvaudutaan nyt sitten. Purat toimivan kuplan koneen suoraan auton perästä. olet juuri ajanut lapista sillä kotiin ja tiedät että se toimii. Purat osiksi ja mittaat kaikki. huomaat että vittu, veivit alapesistä soikeet kampi banaani ja kartiokkuutta kauloissa 0.04mm Männän renkaat loppu ja pyty väljät. Ja vauhtipyörä pitää sorvauttaa tasaiseksi. Mutta silti ajoit sillä juuri lapista kotiin.

Ja etkä vieläkään maininnut milloin olet moottorin ostanut?

Link to comment
Mikäli kyseessä on sama pääkone mikä itsellänikin on käynyt niin tämän verran tiedän moottorista:

*parisen vuotta aikaa kun Hanski minulta haki, eli minulta ei ainakaan noin pitkää takuu-aikaa saa käytetyn roitteen ostosta.

 

Teimme kaupat heinäkuun 2008 puolessa välissä, jolloin Hanski kertoi koneen olleen käynnissä puolta vuotta aiemmin.

 

Hannu Sundholmin sanoja lainatakseni, nyt olisi myynnissä toimiva 1300 bolt-on -kone, jossa ei ole välyksiä.

 

Ostakaa, ostakaa, halvalla saa. Vain 400 EUR. En ole ajanut moottorilla metriäkään ja saamistani vastauksista päätellen Kuplapajaankaan ei voi luottaa. Kone lienee siis täysin priima ja Mäntsälässä puhutaan mitä sattuu. Kuka voi ohittaa tämän tilaisuuden? Siis toimiva välyksetön kone 400 EURolla ja odottaa vain kiinni laittoa! :-/

laita kiinni sitten ja raakaa ajoa.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Paljonko niitä välyksiä nyt oikeen sitten oli ja millä tavalla moottori on todettu toimimattomaksi?

 

Tulee tästä mieleen kun möin toimivan koneen joskus pois. Olin ajanu sillä ja toimivana purkanu pois, mutta ei välyksistä ollu mitään hajua tai muutenkaan, että onko kannet halki jne.

Ois varmaan ihan pikkusen kismittäny jos ostaja ois tullu vaatimaan rahoja takasin kun se ei ollukaan uuta vastaava.

 

Toimivaksi todetun arpamoottorin hinta on näköjään viidessä vuodessa vähintään kolminkertastunut.

Link to comment
Guest halminen

Kävin juuri lainaamassa uudet piilolasit ja tarkistin lääkitykseni, mutta ei auta - näky on edelleen tässä....Elijuu - tuotteen kuvaa kun katsoo ja hintaa, niin jotenkin A) ajattelee että tuotteessa on väärä kuva tai B) 400 euroa oli tarkoitettu laitettavan 40 euroa.

 

Jo koneen ulkoinen kunto askarruttaa todella paljon, ja on erikoisen hävytöntä pyytää 400 euroa tuollaisesta kapistuksesta mikä ei varmasti luojan päivänä ilman totaalista remppaa liiku ladon ulko-ovea pidemmälle. Nojoo - sehän ei ole hullu ketä pyytää vaan se ketä maksaa.

 

Ja tosiaan toi kone bolt-on. Noniin - onhan se sitä - tietenkin bolt on voidaan käsittää niin, että se vaan laitetaan kiinni (BOLT) ja sitten se pysyy siinä kiinni (ON)

 

Voi hyvänen aika - kyl tässä nyt o vähä tollasta musukaupankäynnin asennetta ilmassa.

Link to comment
Guest halminen
Kävin juuri lainaamassa uudet piilolasit ja tarkistin lääkitykseni, mutta ei auta - näky on edelleen tässä....

 

Nojoo - sehän ei ole hullu ketä pyytää vaan se ketä maksaa.

 

Niinpä. Myönnetään. Kaikista hulluinta oli luottamukseni Sundholmin Hannua kohtaan. Hanski oli mielestäni luotettava myyjä, mutta valitettavasti jouduin kantapään kautta oppimaan tosiasiat. Kun Hanski sai tietää koneen todellisen kunnon, hän lupasi palauttaa rahat, mutta söi sanansa myöhemmin.

 

Voi hittolaine. Tarvis nykyää aina kaikista kaupoista vissii laatii kirjalliset sopimukset ettei päästä poraa anukseen

Link to comment

Ketään ei siis haittaa se, että tässä tapauksessa ilmeisesti myyjä oli valehdellut ostajalle siitä, että tavara olisi kunnossa?

 

Harmillista, että suurin osa foorumista on valmis ostamaan jöötiä, jos sitä markkinoi platinana.

(Mulla ois myytävänä)

 

Tässä tapauksessa (jos ollaan menty siten, miten osapuolet väittävät) ollaan rikottu kauppalakia ja suosittelisin kummankin mielenrauhan ja meidän muiden foorumilaisten iloksi meno käräjille.

 

Voidaan porukalla tulla katsomaan ja kannustamaan suosikkia voittoon!

 

"Tiedot tavarasta

18 §

 

Tavarassa on myös virhe, jos se ei vastaa niitä tietoja, jotka myyjä on antanut tavaran ominaisuuksista tai käytöstä tavaraa markkinoitaessa tai muuten ennen kaupantekoa ja joiden voidaan olettaa vaikuttaneen kauppaan.

 

Tavarassa on myös virhe, jos se ei vastaa niitä tietoja, joita joku muu kuin myyjä, aikaisemmassa myyntiportaassa tai myyjän lukuun, on ennen kaupantekoa tavaraa markkinoitaessa antanut sen ominaisuuksista tai käytöstä ja joiden voidaan olettaa vaikuttaneen kauppaan. Tavaran ei kuitenkaan katsota olevan virheellinen, jos myyjä ei ollut eikä hänen olisi pitänytkään olla selvillä näistä tiedoista.

 

Tämän pykälän 1 ja 2 momentin säännöksiä ei sovelleta, jos tiedot on ajoissa selkeällä tavalla oikaistu."

 

Ja lisää iltojen ratoksi:

6 LUKU

Tavaran virheen seuraamukset

Ostajan oikeudet

30 §

 

Jos tavarassa on virhe eikä se johdu ostajasta tai ostajan puolella olevasta seikasta, ostaja saa tämän luvun säännösten mukaisesti vaatia virheen korjaamista, uutta toimitusta tai hinnanalennusta taikka purkaa kaupan sekä lisäksi vaatia vahingonkorvausta. Hän saa myös 42 §:n mukaisesti pidättyä kauppahinnan maksamisesta.

Link to comment

TaTTi laittoi lainauksia laista. Jos tuon mukaan mentäisiin, niin suunnilleen joka toinen yksityishenkilöiden välinen käytetyn auton kauppa olisi käräjillä.

 

t. Mika

 

ps. Eiks bolt-on tarkoita sitä että sen voi pultata kiinni ilman mitään lisäosia ja se toimii? Päittäisvälys on todella helppo kokeilla hihnapyörästä käsin.

Link to comment

Mietin vaan, että mitähän tässä tapauksessa myyjä kuvittelee kaupankäynnilleen tapahtuvan? Lisääntyykö luottamus hänen rehellisyyteensä ja osaamiseensä tällä vaikealla ilmajäähdytetyllä tekniikan saralla?

 

Hätäsempi kauppamies olisi sopinut myyjän kanssa aihiolle oikeamman hinna ja palauttanut sovitun summan rahaa. Toinen tapa on tämä eli härskisti vaan eteenpäin.

Link to comment

Kuvien perusteella päältäpäin aika karun näköinen moottori!

 

Onkos missään vaiheessa moottoria kytketty autoon kiinni ja koekäytetty/ajettu huolella? Ilman tätä sisäinen rumuus/toimivuus arvontavaiheessa!

 

Oletettavasti ostaja hakenut käytännön toimivuutta eniten ostokseltaan. Pelkällä kampiakselin heiluttelulla sekään ei selvinne?!

Link to comment
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...