Gerbiili Posted November 26, 2008 Share Posted November 26, 2008 Sattu tuossa kaverin käsiin varsin erikoinen moottori. Alkujaan ruotsista johkin kisakäyttöön tehty. Kampiakselissa oli neulalaakerit kiertokangille ja iskua löyty 82mm. Nokkana oli Empin 41. Mäntänä toimi mahlen 90mm. Kyseisistä osasista oltas vähä tietoa vailla. Kampiakselin välyksistä varsinkin sekä nokan asteista yms. Kaikki moisii osasii liittyvä infformaatio ois varsin tervetullutta :) Quote Link to comment
-Alex- Posted November 26, 2008 Share Posted November 26, 2008 Oliskohan siinä rollerkampura? 60-70 luvulla yleinen kampiakseli volkkareissa, myös 82 iskuisena tehty. Kuvia löytyy "how to hotrod vw engines" kirjasta. Myös 90mm mäntiä on tainnut silloin olla aika yleisesti saatavilla. Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted November 26, 2008 Share Posted November 26, 2008 Ja rollerista aikanaan jo todettu että on kiva kirjahyllyssä mutta moottoriin sitä ei kannata laittaa, koska prässätyt limput tuppaavat karkaamaan jossain vaiheessa linjastaa veks ja se on sitte iso rysäys ja kyynel... Quote Link to comment
Roope Posted November 26, 2008 Share Posted November 26, 2008 ja ne laakerit siellä mankeloi kauloja kivasti. Quote Link to comment
ARTO Posted November 26, 2008 Share Posted November 26, 2008 Hieno nostalgiamoottori. Millaisin kansin varusteltu? Quote Link to comment
mikko k Posted November 26, 2008 Share Posted November 26, 2008 Tai olla nimeltään SPX se kampi. Kuten Jani sanoi: hyllyyn koristeeksi... Ei siedä kovia tehoja, se kun oli tosiaan prässätty kasaan kuten prätkissä. Edit: Juu, SPG! Quote Link to comment
Guest esa aho Posted November 26, 2008 Share Posted November 26, 2008 Vai olisko ollut peräti SPG? Quote Link to comment
-Alex- Posted November 26, 2008 Share Posted November 26, 2008 SPG se on. Muistaakseni kirjassa oli vaihtoehtoja kampiakselin limppujen pitämiseksi linjassa, hitsaaminen tai boorittaminen :D Porsche on suosinut aikoinaan boorittamista. Quote Link to comment
Lasse Posted November 27, 2008 Share Posted November 27, 2008 Venemotooreissa noita näkee edelleenkin, Siis kakstahtisissa. Quote Link to comment
Gerbiili Posted November 27, 2008 Author Share Posted November 27, 2008 Kannet oli jotkun vakioista tehdyt ja konetta ruokki 48 idat. Toi nokan perhana vielä ihmetyttää. Quote Link to comment
-AP- Posted November 27, 2008 Share Posted November 27, 2008 Täällä: http://www.kaeferfriseure.de/upload/pdf ... g_1970.pdf EMPI 82 mm Roller Crank sivulla 50, nokkia s. 65, mutta niissä ei mallimerkintöjä. Quote Link to comment
-tipi- Posted November 27, 2008 Share Posted November 27, 2008 Sama kataloogi taitaa olla skannattuna http://gassers.sitefactory.fi/ jos ei PDF:stä tykkää. Quote Link to comment
Gerbiili Posted December 17, 2008 Author Share Posted December 17, 2008 Löytyhän se joo tuolta luettelosta tuo "super full race" Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.