mikko k Posted November 26, 2008 Share Posted November 26, 2008 Onko kellään kokemusta? Ostaa, valmistaa tai valmistuttaa? Putkeahan saa kyllä. Kaikenkaista vinkkiä voi laittaa.. Quote Link to comment
-Alex- Posted November 26, 2008 Share Posted November 26, 2008 Hmm, itsellä on luuppalan tai hewisetin kaaret omassa, mutta ne ei ole cromolyputkea, normi turvakaariteräsputkea(?), autokin on normaali 1300. Hyvin ne kyllä istuu, yllättävän tilava sisältäkin. Quote Link to comment
metake Posted November 26, 2008 Share Posted November 26, 2008 Hämeen alueella en tiedä kuin yhden paikan joka tekee kromo kaaria tilauksesta, ja asentaa ne paikalleen, eli Sarlin Race Team Kromo kaarien hinta autoon tehtynä on yleensä ollut välillä 2000 - 2500 eur kun viimeksi olen niille jotain hintaa kuullut, Sarlinin hinnasta ei ole tietoa. Kannattaa etsiä kuitenkin osaava tekijä noille, tai jos aikoo itse tehdä niin parempi varmistua että hitsaustaidot on todellakin hanskassa, muuten voipi tulla huonot ja vaaralliset kaaret. Quote Link to comment
Ketsa Posted November 26, 2008 Share Posted November 26, 2008 Mikkoa tuskin tarvitsee hitsauksesta valistaa... Voisin kyllä lyödä melkein vetoa, että olen nähnyt myynnissä vakio 1600 luokan bimmerin jossa olisi ollut Ala-Marttilan tekemät kromo kaaret. Kannattaisi ehkä kysäistä? Quote Link to comment
Marko Posted November 26, 2008 Share Posted November 26, 2008 Alamarttila sanoi viimeksi jutellessamme että alkaa pikkuhiljaa pistää pillejä pussiin ellei ole jo laittanut. Sanoi et voihan niitä tehdä jos kohdalle sattuu riittävän mielenkiintoinen projekti. Quote Link to comment
mikko k Posted November 26, 2008 Author Share Posted November 26, 2008 Hitsaus kyllä onnistuu.. Mikäs tuo Alamarttila on? Tai missä vaikuttaa? Quote Link to comment
Guest Posted November 27, 2008 Share Posted November 27, 2008 Tami Brander Kellokoskelta tekee cromo juttuja, eikä sitten hajoo kaaret pirstaleiksi käsiin/päähän. Mikko k varmaan osaakin hitsata, mutta kannattaa ottaa sitten huomioon että tän materiaalin hitsaamiseen pitää olla osaamista ja kokemusta. Voi käydä pahastikin, ei o hyvä jos turvalaitteet aiheuttaa lisää loukkaantumis riskiä. Mika Quote Link to comment
mikko k Posted November 27, 2008 Author Share Posted November 27, 2008 Tami Brander Kellokoskelta tekee cromo juttuja, eikä sitten hajoo kaaret pirstaleiksi käsiin/päähän. Mikko k varmaan osaakin hitsata, mutta kannattaa ottaa sitten huomioon että tän materiaalin hitsaamiseen pitää olla osaamista ja kokemusta. Voi käydä pahastikin, ei o hyvä jos turvalaitteet aiheuttaa lisää loukkaantumis riskiä. Mika Juu kyllä olen aiemminkin hitsannut cromoa. Voi sen kyllä tehdä ihan väärinkin. Materiaali on kyllä jo muutenkin sen hintaista, ettei viitsi tehdä sutta ja sekundaa. Saati leikkiä omalla hengellään. Kehikoista ja kaarista olis kiva nähdä kuvia, mikäli löytyy. Taivutuksien tekoon mulla ei ole laitteita eikä kokemuksia omasta takaa, joten niistä onko tietoja kellään? Quote Link to comment
Guest Posted November 27, 2008 Share Posted November 27, 2008 Toi Tami on oikeasti asia kaveri, kannattaa ottaa yhteyttä. Sillä on välineet taivuttamiseen, tekee Pro Mod yms. runkoja. Mika Quote Link to comment
mikko k Posted November 27, 2008 Author Share Posted November 27, 2008 Juu kyllä nimi on ihan tuttu varttimaileilta. Otan varmaan yhteyttä kun kerkeen. Työ vain vie liikaa aikaa.. Kiitos vinkistä! Quote Link to comment
-AP- Posted November 27, 2008 Share Posted November 27, 2008 Rallivolkkari menee lauantaina tänne: http://pumppukaasu.kuvat.fi/kuvat/ (EDIT: Tällä turvakehikoiden erikoismiehellä ei kokemusta cromosta.) Quote Link to comment
Guest vw 65 Posted November 29, 2008 Share Posted November 29, 2008 onko kellään tietoa mitä pitää ottaa huomioon kromoa hitsatessa ettei tulisi irtoilevia putkia, ja mikä tekee siitä vaikeenpaa hitsata normiputkeen verrattuna? oon aika vähän hitsannut tig:llä ja tehnyt jonkin verran koe hitsauksia kromo putken pätkiin, nättipalko tulee putken sisäpuolelle, onko se sillon onnistunut sauma vai ei? Quote Link to comment
mikko k Posted November 30, 2008 Author Share Posted November 30, 2008 Mikähän on normiputki? Kromo on runsaasti seostettu ja pohjautuu mustaan putkeen. Lisäainetta pitää käyttää, sulattaminen ohentaa perusaineen, juurikaasua tarttis käyttää, ei liikaa eikä liian vähän virtaa, ei liian isoa sulaa, yms.. Kyllä varmaan joku tietää miten hitsataan.. Mähän en mitää tierä.. Kunhan vaan olen parempia haastellut ja itse kokeillut.. Eiköhän onnistunut sauma selviä ainakin kun kuvataan, tuskin täällä kirjoitellen.. :) Quote Link to comment
Guest vw 65 Posted November 30, 2008 Share Posted November 30, 2008 Mikähän on normiputki? Kromo on runsaasti seostettu ja pohjautuu mustaan putkeen. Lisäainetta pitää käyttää, sulattaminen ohentaa perusaineen, juurikaasua tarttis käyttää, ei liikaa eikä liian vähän virtaa, ei liian isoa sulaa, yms.. Kyllä varmaan joku tietää miten hitsataan.. Mähän en mitää tierä.. Kunhan vaan olen parempia haastellut ja itse kokeillut.. Eiköhän onnistunut sauma selviä ainakin kun kuvataan, tuskin täällä kirjoitellen.. :) ok, eli ihan normi hommia, tosta viestiketjusta sai vaan vähän sellasen kuvan että kromon hitsaaminen olis jotenkin erikoisen hankalaa/vaativaa. rakensin kuukausi sitten kromosta kaaret kuplan sisälle ja alko vaan mietityttää et teinköhän jotain väärin hitsauksessa. Quote Link to comment
metake Posted November 30, 2008 Share Posted November 30, 2008 Taitaa olla kromon hitsauksessa pahin(?) ongelma materiaalin herkkä karkenevuus. Varsinkin jos erehtyy saumaa jäähdyttelemään vedellä niin on herkästi pilalla kun materiaalin sitkeys häviää kokonaan. Quote Link to comment
Guest ville s Posted November 30, 2008 Share Posted November 30, 2008 sori näin alkuun of topic... -ap- nätti notski just tos pojan kans päiväl käytiin jannen tallilla ja kattelin autoosi. toi pumppukaasun janne kyl hitsailee hyvin ja yleis jälki on muutenkin hyvää, mut cromoa hän ei tosiaan hitsaile... Quote Link to comment
-AP- Posted November 30, 2008 Share Posted November 30, 2008 nätti ... Kauneus on katsojan silmässä ... Quote Link to comment
mikan Posted November 30, 2008 Share Posted November 30, 2008 Virtala voisi tietää tekijöitä, kun on putkia myynyt jo vuosia? http://www.virtalaracing.com/myydaan.htm Ja aiemmin vinkattua Sarlinia kannattaa myös kysyä. http://www.sarlinraceteam.fi/ t. Mika ps. http://www.brenner-motorsport.de/shop/s ... 47&c=g&CP= http://quality-autoimport.no/files/file ... ternet.pdf http://www.ronlummusracing.com/chassis.htm Quote Link to comment
Guest MudbottoM Posted December 2, 2008 Share Posted December 2, 2008 Eikö tuo kromo tuppa karkastuun juotellessa, varsinkin liialla sulalla vedellessä. Miten sitten jos kaaria tekee, että pitääkö saumat päästää, mutta yleisohe tavarantoimittajilla ainakin käskee saumat jälkikäsitteleen. Kevyet kaarethan noista saa, tosin hintakin sen mukainen. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.