P_Valtonen Posted November 27, 2008 Posted November 27, 2008 Kaverini halajaa vanhaa palolaitoksen vesipumppua jossa on voimanlähteenä VW boxer mosa. Miten eroaa tavan kuplan koneesta? Veikkaan että kytkimessä ja kaasarissa olis erot. Niin ja mangnetto on taas oma lukunsa... Quote
NO H2O Posted November 27, 2008 Posted November 27, 2008 Otavassa tutkin erästä ruiskua ja kattelin että suurimman osan kun apulaitteista vaihtaa taitaisi sopia kuplan persuksiin... Juteltuani paikallisen vpk:n palopäällikön kanssa hän oli sitä mieltä että ko. konetta ei oltu käytetty juuri koskaan, paitsi tietysti testattu että on toimintakunnossa... Osassa ei ilmeisesti ole starttia lainkaan vaan kone käynnistetään kammella? Jotain "esson" baarin huhua olen kuullut että magneetossa ja kaasarissa olisi jotain kierroslukua rajoittavia ja säätäviä juttuja. Oletan että kone muuten olisi vakio, toki kokeilemallahan tuo selviää. Jos ei muuta niin saahan tuosta melkoisen käyttämättömiä koneen osia... Quote
vwagen Posted November 27, 2008 Posted November 27, 2008 Teollisuusmoottorit ovat apulaitteita(ja pakoputkistoa) lukuunottamatta samanlaisia kuin vastaavat autonmoottorit,pari poikkeusta tähän sääntöön löytyy,joissain on käytetty rotocap venttiilinjousi lautasia ja joissain sovelluksissa pystystarttia jolloin vauhtipyörän tai hammaskehän joutuu vaihtamaan. Quote
Guest Posted November 27, 2008 Posted November 27, 2008 Yksi esimerkki, ruotsalaisesta paloruiskusta irrotettu 34hv '61: - lämmönvaihtimien tilalla pelkät j-putket, ilmanohjauspellit läppineen vakiot - moottoritilan etu- ja takapelti puuttuu - kaasari ja ilmanputsari 30hv - magneetto virranjakajan tilalla - normaali vauhtipyörä - puhallinkopan ilmanotossa hitsattu verkko Irto-osien vaihtamisella vakioihin täysin normaali kone. Quote
Fileas Posted November 27, 2008 Posted November 27, 2008 Eikös teollisuusmoottori pyöri koko ajan "samaa" kierronopeutta. Säädin siis tarvitaan, olikos se kaasarissa (vai missä se oli...;) ) Quote
Marko Posted November 27, 2008 Posted November 27, 2008 yhessä esa-20 mitä oon ite käyttänyt oli ainakin käsikaasu. Quote
Tanhis Posted November 27, 2008 Posted November 27, 2008 Myös laturi eroaa yleensä. näistä on muistaakseni ollut aikaisemmin paljonkin juttua. Quote
NO H2O Posted November 27, 2008 Posted November 27, 2008 Myös laturi eroaa yleensä. näistä on muistaakseni ollut aikaisemmin paljonkin juttua. Eikös se mennyt niin että magneetolla varustetuissa ruiskuissa ei ollut kuin laturin kuoret? Quote
Jyrki Toivanen Posted November 27, 2008 Posted November 27, 2008 Mulla oli paloautossa ennen nykyistä voimakonetta 1200-kuutioinen paloruiskumoottori, josta apulaitteet vaihdettiin automallisiksi. Sehän kulki ihan helevetisti sillä. Ihan täysiä. Quote
HSuomi Posted November 27, 2008 Posted November 27, 2008 Onko se vaan legendaa että noissa paloruisku/generaattori/puimakone moottoreissa olisi erilainen nokka joka on tarkotettu vaan matalille kierroksille? Quote
Guest Toheltaja Posted November 27, 2008 Posted November 27, 2008 Kyllä kaikissa magneettokoneissa mitä mulle on tullu on ollu laturi ihan normaali. Ovat just pumppujen pyörityksessä ollu. Quote
vwagen Posted November 28, 2008 Posted November 28, 2008 Teollisuusmoottoreissa on samat nokkaakselit kuin auton moottoreissakin. Quote
Tanhis Posted November 28, 2008 Posted November 28, 2008 Kyllä kaikissa magneettokoneissa mitä mulle on tullu on ollu laturi ihan normaali. Ovat just pumppujen pyörityksessä ollu. Juu siis normaalia laturia minäkin tarkoitin mutta vain pienempitehoinen. Quote
vwagen Posted November 29, 2008 Posted November 29, 2008 Teollisuusmoottoreissa on karkeasti ottaen 3:n laisia latureita moottorin käyttötarkoituksesta riippuen. -aivan tavallisia autonlatureita -pienitehoisia pölysuojattuja(umpinaisia,ei jäähdytysaukkoja) -ja niitä tyhjiä kuoria joissa on sisällä vain akseli puhaltimen pyöritykseen. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.