Guest markovw74 Posted January 10, 2009 Posted January 10, 2009 Tietääkö kukaan minkään sorttista kromaus yritystä pirkanmaan alueella. Ja jos tietää, niin kromaileeko yksityisasiakkaille. Ja jos kromailee, niin onko tietoa hinnoista. Kiitos. Quote
Virtanen Posted January 10, 2009 Posted January 10, 2009 Tuolta haku-toiminnolla löytyy jotain, muista lukeneeni kromauksesta Tampereella. Itse olen käyttänyt Loimaan Kromausta. http://www.vmpk.fi/forum/index.php?board=9.0 http://www.loimaankromaus.fi/ Quote
Guest Posted January 10, 2009 Posted January 10, 2009 Onko tuon Loimaan romausfirman hintataso mitä luokkaa? Laatu lienee ok joka tapauksessa? Vaikka eivät takuuta annakkaan ulkokäytössä oleville... pohjat toki vaikuttaa siihenkin, mimmoinen jälki on. Quote
Tutkija Posted January 11, 2009 Posted January 11, 2009 mitäs jos lukisit firman esittelyn läpi... Quote
Lasse Posted January 12, 2009 Posted January 12, 2009 Niinpä. Olisivat samalla esittelyssään kertoneet, että ilman kuparointia tossa hommassa ei ole mitään järkeä. Miksi hinkata jotakin pellinlärväkettä kymmeniä tunteja sitten kestävyydestä ei anneta mitään takuuta? Eikä siitä edes tulee alkuperäisen näköinen. Olisko niin, että jos haluaa kromia niin kääntyy sellaiseen firmaan missä se onnistuu. Quote
Mika Heikola Posted January 13, 2009 Posted January 13, 2009 Voisi olla syytä laajentaa kysymysta kattamaan koko suomea ja miksei lähinaapureitakin. Kromaukseen tuntuu olevan aina vaikea löytää kunnollista tekijää. Minkälaiset on Virtasen kokemukset Loimaan työn jäljestä ja kestävyydestä ? Onkohan brassi- ja taiwankromitkin sitten tehty aina ilman kuparointia kun ovat niin lyhytikäisiä ? Omia kokemuksia on Niklaamo Rautiosta Turusta. Kromipinta aina hyvä, mutta useimmiten pohjatöissä oikaistu enemmän tai vähemmän. Joku on kuulemma saanut sieltä hyvätkin pohjat. Kallis paikka. Ehkä toimii jos tekee itse pohjat ja pyytää heitä vielä viimeistelemään ne ? Salossa joku kromaamo jota kehuttu. Paikallinen entistämö käyttää puskurit ruotsissa kromattavana. Quote
metake Posted January 13, 2009 Posted January 13, 2009 Salossa joku kromaamo jota kehuttu. Salosta Tammisaareen päin, Perniön asemalla A-Kromi ky. Tekevät työt ihan asiakkaan toiveiden mukaan käsityönä. Kuparointi, pohjatyöt, vanhan kromin poisto, jne. Hinta sitten määräytyy tehtyjen töiden mukaan. Työkaveri tuolla käytti moottoripyörän osia kromattavana ja laatu oli erinomainen. Quote
Lasse Posted January 13, 2009 Posted January 13, 2009 Rautio toimii, jos tekee pohjat itse. Ei siinä kannata juurikaan hintoja miettiä, kun tuommoiseen hommaan lähtee. Työtä, joko omaa tai ostettua menee joka tapauksessa tajuttomasti. Quote
Guest markovw74 Posted January 13, 2009 Posted January 13, 2009 Kromaus tuntuu herättävän keskustelua. Hyvä niin. Sivistäkääpäs nuorempaa harrastajaa. Jos halutaan kromauttaa jokin osa (esim. puskuri), niin itse tehdyillä pohjilla tarkoitatte mitä. (vanha kromi/ruoste/irtopaska/terva/purukumi/maali/rekisterikilpi jne poistetaan)(kö). Kiitos jälleen. Quote
ARTO Posted January 13, 2009 Posted January 13, 2009 peruslähtökohta kromin kanssa touhutessa. 1. anteeksiantamattomin pohjien suhteen. Metallipinnan tasaisuus ennen kromi/pohjustuskylpyjä aivan jotain muuta kuin mikä riittää metaalipintojen maalausten pohjiksi. Vanhasta osasta poistettava vanha kromipinta ja tämä ei tapahdu hiomalla vaan tekemallä kromaamossa kromaus ns päinvastaisesti. Tämän jälkeen alkaa se kaikkein tärkein/vaikein/tarkin työosuus. Pohjien tekoa vaikea kuvailla kirjoittaen/sanoen. Pinnasta kuitenkin tehtävä tasaista/sileääkin parempi. Jokainen heitto/naarmu näkyy kromauksen läpi. Itse kromaus/kuparointi/nikkelöinti perustuu sähköiseen aineensiirtymään lyhyesti sanottuna. Kromauksessa useita eri vaiheita ja kotikonstein aika mahdoton tehdä itse. Quote
Virtanen Posted January 13, 2009 Posted January 13, 2009 Minkälaiset on Virtasen kokemukset Loimaan työn jäljestä ja kestävyydestä ? Kokemukset rajoittuvat 4 kappaleeseen splitin puskurin käpyjä. Kromijäljessä ei mitään valitettavaa. Tein itse pohjat. Ohessa 1 kpl pohjien teon jäljiltä, lähtökohta rupinen käpy, josta ei uskallettu edes vanhaa kromia poistaa happokylvyssä ettei ruostekohdat olis syöpyneet lisää. Poistin ensin kromin ja pahimmat syöpymät fiiberillä. Pohjat tehty Hebsterin vinkkien pohjalta eli lähinnä epäkeskolla, aina kohti hienompaa ja hienompaa paperia, kunnes kiiltää. Lopuksi kiillotus rättilaikalla. Ovat splitissä kestäneet moitteetta pari vuotta, tosin ei mihinkään suolakylpyyn ole päässeetkään. Quote
Virtanen Posted January 14, 2009 Posted January 14, 2009 Eiku polskiin kromaukseen: http://www.thesamba.com/vw/classifieds/ ... ?id=723463 Quote
Hebster52 Posted January 14, 2009 Posted January 14, 2009 Oliko tuo kuvan käpy tuossa jo kromattu vai ei? Muistan kuvan mutta en muista oliko ennen vai jälkeen. :) Edit: Joo, lukihan se sun viestissä että oli vasta pohjatyön jälki.. :) Quote
Guest Ari F. Posted January 14, 2009 Posted January 14, 2009 Salossa joku kromaamo jota kehuttu. Salosta Tammisaareen päin, Perniön asemalla A-Kromi ky. Tekevät työt ihan asiakkaan toiveiden mukaan käsityönä. Kuparointi, pohjatyöt, vanhan kromin poisto, jne. Hinta sitten määräytyy tehtyjen töiden mukaan. Työkaveri tuolla käytti moottoripyörän osia kromattavana ja laatu oli erinomainen. Kymmenkunta osaa A- Kromissa kromauttanut, ja omat kokemukset A-Kromista varsin positiiviset. Työn jälki hyvää, onnistui myös kuplan ovien ulkokahvat ja niiden uudelleen kromaus, vaikka ovatkin sinkkipainevalua. Ihan älyttömän rakkosia ei kannata edes yrittää, koska syöpymät voi olla todella syvällä pinnan alla. Hyvää ja joustavaa palvelua! Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.