Jump to content

Kulunut T1 lohkon hihnapyörän aukko


Recommended Posts

Posted

Jepjepjoo, eli olipa kerran T1 lohko josta oli aluhihnapyörä haljennut ja konetta oli sitten pyöritetty haljenneen hihnapyörän kera. Mittailin aukkoa ja ainakin 0,6mm se oli suurentunut.

 

Vaihtoehdot? Orkkishihnapyörä nyt ei tule kyseeseen koska öljyt tulee pihalle? Stefallisen hihnapyörän stefan kaulukset pikavilkaisulla näytti olevan normikokoiselle reiälle. Yksi vaihtoehto lienee avartaa lohkon reikä mittaan x, sorvauttaa siihen sopiva metallikaulus, etsiä sopiva stefa ja hankkia stefahihnapyörä. Kuulostaa vaan sille että jos ei tunne sorvaria niin homma muuttuu vähän kannattamattomaksi...

Posted

Ainakin vanhempiin koneisiin oli saatavissa ylikokoista hihnapyörää, mutta taisi olla vaan kympin tai kaksi suurempi. Ja mistä sellaisiakaan löytäisi.

 

Jos vielä vaihtoehtoja haetaan kustannuksista välittämättä, on yksi lohkojen välihionta ja reikien poraus uusiksi, jos varaa on eli ei ole vielä tehty ko. operaatiota.

Posted

Ei ole ainakaan lohkossa merkintää että olisi välihiottu (eikös tehdas stanssannut omista touhuistaan aina), en tietysti tiedä onko joku itse moisen operaation teettänyt. En usko.

 

Kyseessä on siis tavan AS41 lohko joka avarrettu 94 pytyille ja perus stroker-avarrukset, ei mikään sen ihmeellisempi.

Posted

Sorvautat vaan uuden hihnapyörän kokonaan... Sanoisin et helpoin korjauskonsti ja samalla saat painavemman hihnapyöränkin,mikä ei taas koneen kestävyyden kannalta ole ollenkaan huono asia...

Guest Mika Raussi
Posted

Vaihtoehtoja on sen miljoona. Kokonaan uus hihnapyörä ei oo ollenkaan sieltä huonommasta päästä. Samallahan voi laittaa vaikka moniurahihnan.

Guest Hannu Mattila
Posted

Ja samalla siihen uuteen moniurahihnapyörään teettää ne triggerinappulat ruiskulle..

  • 2 months later...
Guest Mika Raussi
Posted

Miten toi sit tulee kiinni jos menee rupiseen reikään koneistamatta?

Posted

No jos on oikeesti rupinen reikä, niin sitten tuskin auttaa sand-seal kaulus, mutta jos on vaan jonkun satkun väljä, niin kauluksen saanee pysymään tiiviinä lohkoa vasten normaalilla asennusliimalla. Tuo kaulushan vaan napsautetaan paikalleen lohkossa olevaan uraan.

 

Keskityksen ehkä varmistaisin vielä asentamalla hetimiten lohkon puolikkaiden yhteenliittämisen jälkeen hihnapyörän paikoilleen ja pyörittämällä akselia muutaman kierroksen.

 

Suomeksi-> Voi mennä kikkailuksi, mutta oletettavasti onnistuu. Jotkut ovat enemmän tai vähemmän todistettavasti onnistuneet.

  • 1 month later...
Posted

ehkä hieman typerä kysymys mutta kuitenkin.

 

miksi se reikä ei saa lohkossa kasvaa muutamia satkuja kun originaalissakaan ei oo mitään tiivistyksiä.N2-3mm rako ja ei mitään stefoja!

 

vai onko täs taas kyseessä jokin viritys juttu??

Posted

O-rengas ei varmaan pelaa noinpäin kun sille ei saa kerta kotona tehtyä uraa lohkoon ja samalla menis se stefakin laittaa. Jos se on hihnapyörässä se rengas niin lohko varmaan syö sen heti. Purkkana vaan liimalla kasaa tai sit jotain kemiallista metallia tai jotain parempaa sukulaista siihen vaan ohuesti;). sit vähän "terää" hihnapyörän päähän ja pyörittelee ja painaa sitä paikalleen.

 

Nii jos uuden hihnapyörän siihe tahtoo niin eihän sitä koko hinapyörää ole pakko sorvauttaa. Tekee pelkästään uuden sen holkin niinkö alkuperäsessäki ja hitsaa kii. Tuskin on kallis palikka jossaki amiksessa teettää kun ei oo kovin iso.

Guest Mika Raussi
Posted
Nii jos uuden hihnapyörän siihe tahtoo niin eihän sitä koko hinapyörää ole pakko sorvauttaa. Tekee pelkästään uuden sen holkin niinkö alkuperäsessäki ja hitsaa kii. Tuskin on kallis palikka jossaki amiksessa teettää kun ei oo kovin iso.

Niin ekaks vanha keskiö pois pyörästä, keskiön sorvaus lähelle mittojaan, keskiön hitsaus hihnapyörään, keskiön lopuullinen sorvaus mittoihinsa ja ulkopintaan kierre, sekä kiilaura reikään. Sit pitäs vielä oikoa se pyörä suoraks. Halpaa ja helppoa joo. Ja aivan varmasti onnistuu joka amisjätkältä.

Posted

Jep jep :D Ei todellakaan mikään edullinen konsti... Vähän halvempi voisi olla mittojen mukaan sorvattu hihnapyörä, mutta sekin tulee varmasti maksaan yli satasen työn merkeissä, vaikka itse cad ohjelmalla piirtäisi just oikein.

Guest Toheltaja
Posted

Isoin vaiva tossa on tehdä 2 tai 3 päinen vasurikierre kaulalle...

Guest Mika Raussi
Posted

Kyl miun mielestä vakiot on ollu tähän mennessä ykspäisiä. Tai sit muistan ihan mettään.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...