Jump to content

Vanhat 70-luvun rättirenkaat, uskaltaako niillä ajaa ?


Recommended Posts

Tyhmä tietenkin ensin ostaa tälläiset ja sitten miettii voiko niitä

käyttää. Eli kyseessä 70-luvulta peräisin olevat Nokian tubeless rättirenkaat. Renkaissa ei halkeamia, pintaa vaikka kuinka paljon ja renkaat näyttävät päällepäin ihan hyviltä, kumikin suht pehmeää.

 

Vaikka kumit ovatkin tubelessit niin sisärenkaat olleet käytössä ainakin viimeisimmillä peltivanteilla.

 

Rengasliikkeen hemmo sanoi että "en uskaltaisi noilla itse ajaa..".

Onko tuossa perää? Onko kellään käytössä tälläiset vanhat renkaat ?

 

Itselläni -66 kupla entisöinnissä ja nuo vanhat renkaat sopisi siihen hienosti. Auto laitetaan museorekisteriin ja sillä ei ole tarkoitus lähteä keski-Euroopan turneelle, mutta kotimaassa saattaa tulla parituhatta km kesässä jos innostuu esim johonkin meettiin lähtemään.

 

Kiitos kokemuksista.

Link to comment

Mulla on muistaakseni vuoden 1971 leimoilla olevat Nokiat. Ajan niillä kerran vuodessa... konttorille. En ajais pidempään enkä suosittele kellekään samaa. :D

 

Renkaat kuitenkin toimii erittäin hyvin, kumi on pehmeetä ja pintaa on vielä 8 mm.

Link to comment
Guest Toheltaja

mulla räjähti sonderin alla takana riepukumi. Reilut puol kierrosta ulkosyrjästä repes, irti, eikä ollu kiva saada pysähtymään 90km/h vauhdista. "Jos nykyäajan tekniikka antaa meille turvavyöt, miksi ajaa ilman?"

Link to comment

Jos nuo Nokian renkaat on sellaiset teräväolkaiset suht.kulmikkaat,

niin ne on ihan onnettomat ajaa nykyisillä uraisilla teillä.

Parempi vaihtoehto on ostaa ihan tuliterät Camac 5.60x15 renkaat,

ei maksa hirveitä ja on todella mukavat ajaa (pyöreäolkaiset), ei

heittele tiellä mihin sattuu :-)

Link to comment

Mulla on ainakin vielä tähän asti pelkkiä hyviä kokemuksia noista vanhemmanpolven renkaista. Alla on ollut mm. kesä ja talvirenkaita vuosilta nakki ja miekka.

 

Kerta se on silti ensimmäinenkin, kun räjähtää, eli kannattaa harkita tarkkaan mitä vielä on lyömässä alle ja ottamassa käyttöön.

 

ps. voi ne uudemmatkin renkaat hajota, runko pettää tai kiinalainen sisäkumi päättää keventää paineita.

 

nimim. kantapään kautta opetellut pitämään a) tunkin b) lukkopulttien avaimia mukana.

Link to comment

Kiitos tähänastisista kommenteista kysymykseeni. Syy minkä takia en ihan suoraltakädeltä ostanut tuota rengasliikkeen kommenttia on se että siellä naarmutettiin samalla kertaa toisen autoni aluvanne ja sitten vielä rikottiin yksi tuon toisen auton ehjä rengas vanteelta poisotettaessa. Ei oikein luottamusta herättävää "asiantuntemusta".

Link to comment
Niinhän ne rengasmiehet sanovat, että Micheleneillä uskaltaa ajaa vaikka olis vuosikymmeniä vanhat, mutta ei nokialaisilla.

 

Vähän OT mutta muistan hyvin fillarinrenkaat 70-luvulla: Trelleborgin päällyskumin pystyi ajamaan aivan loppuun niin että kangas oli jo näkyvissä. Nokian renkaat halkeilivat muutamassa vuodessa piloille vaikka pintaa oli paljon jäljellä.

Että ehkä Nokialla ei osattu ihan täysin tuota kumihommaa vielä silloin.

Link to comment
Että ehkä Nokialla ei osattu ihan täysin tuota kumihommaa vielä silloin.

 

Jaa että 70 vuoden kumin teosta ja 50 vuoden polkupyörän renkaiden teosta eivät olleet oppineet mitään? Kovapäistä porukka nuo hämäläiset. Vai tehtiinkö pyöränkumit jo tuolloin Lieksassa.

Link to comment
Nokian hakkapeliitta valmistus-vuosi -03 heittoa pystysuunnassa n.15-20mm, pintaa 7mm & nastat 90% tallessa... Otettu alta 1.2.2009.

Ollut takapyöränä CRV:ssä...

 

näähän venäjä renkaita nykyään että eipä toi nyt kauhea heitto ole :D:D

Link to comment
Nokian hakkapeliitta valmistus-vuosi -03 heittoa pystysuunnassa n.15-20mm, pintaa 7mm & nastat 90% tallessa... Otettu alta 1.2.2009.

Ollut takapyöränä CRV:ssä...

 

näähän venäjä renkaita nykyään että eipä toi nyt kauhea heitto ole :D:D

 

Japanilainen city-maasturi vaan tuntu ottavan tuulta alleen...

Oikeassa takapyörässä vika & etupäässä oireet.

Eikä ollu ihan eka paikka mistä syytä haettiin:)

Link to comment

Rengas ammatilaiset (iso ketju) laittoivat katu slicksit viemilleni vanteille

äijät ihmetteli että mikkä kumit ne on kun ei ole ikänä sellaisia asentanut/nähnyt "ammattitaitoa".

 

Jokainenhan vastaa asiasta itse viimekädessä mitä alle laittaa.

 

Järki ja maltti 2 asiaa joilla pääsee pitkälle.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...