iiroh Posted February 2, 2009 Share Posted February 2, 2009 Tyhmä tietenkin ensin ostaa tälläiset ja sitten miettii voiko niitä käyttää. Eli kyseessä 70-luvulta peräisin olevat Nokian tubeless rättirenkaat. Renkaissa ei halkeamia, pintaa vaikka kuinka paljon ja renkaat näyttävät päällepäin ihan hyviltä, kumikin suht pehmeää. Vaikka kumit ovatkin tubelessit niin sisärenkaat olleet käytössä ainakin viimeisimmillä peltivanteilla. Rengasliikkeen hemmo sanoi että "en uskaltaisi noilla itse ajaa..". Onko tuossa perää? Onko kellään käytössä tälläiset vanhat renkaat ? Itselläni -66 kupla entisöinnissä ja nuo vanhat renkaat sopisi siihen hienosti. Auto laitetaan museorekisteriin ja sillä ei ole tarkoitus lähteä keski-Euroopan turneelle, mutta kotimaassa saattaa tulla parituhatta km kesässä jos innostuu esim johonkin meettiin lähtemään. Kiitos kokemuksista. Quote Link to comment
-tipi- Posted February 2, 2009 Share Posted February 2, 2009 Laittasin ite museoon noilla ja ajelisinkin kotimaan ajot, mutta pitemmälle turneelle en rättikumeilla lähtis. Vaikka olisivat uudet. Quote Link to comment
Virtanen Posted February 2, 2009 Share Posted February 2, 2009 Niinhän ne rengasmiehet sanovat, että Micheleneillä uskaltaa ajaa vaikka olis vuosikymmeniä vanhat, mutta ei nokialaisilla. Quote Link to comment
ARTO Posted February 2, 2009 Share Posted February 2, 2009 muutaman vuoden vanhaa Misukkaa esim ZXZ mallina ja kyljistä lähtee kumia. 70-luvulla ehkä toista laatua. yli 10-vuotias kumi hiukan arpakuntoista kovempiin vauhteihin pitkälle matkalle. Quote Link to comment
-tipi- Posted February 2, 2009 Share Posted February 2, 2009 Talven '99-'00 ajelin 30-40 vuotta vanhoilla pykineillä Nokia Hakkapeliitta 05 nastareikailla. Ehkä jonkun 1000-2000km, pääosin kaupunkiajoa, ilman ongelmia. Pitkät teräsnastat oli aika messevät jäällä. Quote Link to comment
Pyry Posted February 2, 2009 Share Posted February 2, 2009 Mulla on muistaakseni vuoden 1971 leimoilla olevat Nokiat. Ajan niillä kerran vuodessa... konttorille. En ajais pidempään enkä suosittele kellekään samaa. :D Renkaat kuitenkin toimii erittäin hyvin, kumi on pehmeetä ja pintaa on vielä 8 mm. Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted February 2, 2009 Share Posted February 2, 2009 mulla räjähti sonderin alla takana riepukumi. Reilut puol kierrosta ulkosyrjästä repes, irti, eikä ollu kiva saada pysähtymään 90km/h vauhdista. "Jos nykyäajan tekniikka antaa meille turvavyöt, miksi ajaa ilman?" Quote Link to comment
velkke Posted February 2, 2009 Share Posted February 2, 2009 Jos nuo Nokian renkaat on sellaiset teräväolkaiset suht.kulmikkaat, niin ne on ihan onnettomat ajaa nykyisillä uraisilla teillä. Parempi vaihtoehto on ostaa ihan tuliterät Camac 5.60x15 renkaat, ei maksa hirveitä ja on todella mukavat ajaa (pyöreäolkaiset), ei heittele tiellä mihin sattuu :-) Quote Link to comment
Timo Varis Posted February 2, 2009 Share Posted February 2, 2009 Kovaa ajoa vaan.Itsellä 70 lukuiset nokian finnmailerit,kumit pehmeitä ei halkeamia ajettu jo joitain tuhansia km kylillä ja maailmalla.Sisärenkaat laitatin "kiinalaiset" ja toimii. Quote Link to comment
-AP- Posted February 2, 2009 Share Posted February 2, 2009 Kyllähän sitä kokemuksia on kaikilla kaikenlaisia ja täällä voi spekuloida vaikka mitä, mutta jos rengasammattilainen kumit nähtyään suhtautuu asiaan pessimistisesti, saattaisi olla asiaa kunnioittaa tätä näkökantaa ...? Quote Link to comment
Guest DaFox Posted February 2, 2009 Share Posted February 2, 2009 Mulla on ainakin vielä tähän asti pelkkiä hyviä kokemuksia noista vanhemmanpolven renkaista. Alla on ollut mm. kesä ja talvirenkaita vuosilta nakki ja miekka. Kerta se on silti ensimmäinenkin, kun räjähtää, eli kannattaa harkita tarkkaan mitä vielä on lyömässä alle ja ottamassa käyttöön. ps. voi ne uudemmatkin renkaat hajota, runko pettää tai kiinalainen sisäkumi päättää keventää paineita. nimim. kantapään kautta opetellut pitämään a) tunkin b) lukkopulttien avaimia mukana. Quote Link to comment
iiroh Posted February 2, 2009 Author Share Posted February 2, 2009 Kiitos tähänastisista kommenteista kysymykseeni. Syy minkä takia en ihan suoraltakädeltä ostanut tuota rengasliikkeen kommenttia on se että siellä naarmutettiin samalla kertaa toisen autoni aluvanne ja sitten vielä rikottiin yksi tuon toisen auton ehjä rengas vanteelta poisotettaessa. Ei oikein luottamusta herättävää "asiantuntemusta". Quote Link to comment
Janne Välilä Posted February 2, 2009 Share Posted February 2, 2009 Nokian hakkapeliitta valmistus-vuosi -03 heittoa pystysuunnassa n.15-20mm, pintaa 7mm & nastat 90% tallessa... Otettu alta 1.2.2009. Ollut takapyöränä CRV:ssä... Quote Link to comment
multanen Posted February 2, 2009 Share Posted February 2, 2009 Niinhän ne rengasmiehet sanovat, että Micheleneillä uskaltaa ajaa vaikka olis vuosikymmeniä vanhat, mutta ei nokialaisilla. Vähän OT mutta muistan hyvin fillarinrenkaat 70-luvulla: Trelleborgin päällyskumin pystyi ajamaan aivan loppuun niin että kangas oli jo näkyvissä. Nokian renkaat halkeilivat muutamassa vuodessa piloille vaikka pintaa oli paljon jäljellä. Että ehkä Nokialla ei osattu ihan täysin tuota kumihommaa vielä silloin. Quote Link to comment
-tipi- Posted February 2, 2009 Share Posted February 2, 2009 Että ehkä Nokialla ei osattu ihan täysin tuota kumihommaa vielä silloin. Jaa että 70 vuoden kumin teosta ja 50 vuoden polkupyörän renkaiden teosta eivät olleet oppineet mitään? Kovapäistä porukka nuo hämäläiset. Vai tehtiinkö pyöränkumit jo tuolloin Lieksassa. Quote Link to comment
Guest Barn Posted February 2, 2009 Share Posted February 2, 2009 Sehän riippuu mite lujaa ajaa ei t-hopallakaan puupinna vanteilla ja sen ajan kumeilla lujasti voi ajaa mutta hitaasti vaikka sata vuotta. Quote Link to comment
Roope Posted February 2, 2009 Share Posted February 2, 2009 Nokian hakkapeliitta valmistus-vuosi -03 heittoa pystysuunnassa n.15-20mm, pintaa 7mm & nastat 90% tallessa... Otettu alta 1.2.2009.Ollut takapyöränä CRV:ssä... näähän venäjä renkaita nykyään että eipä toi nyt kauhea heitto ole :D:D Quote Link to comment
Janne Välilä Posted February 2, 2009 Share Posted February 2, 2009 Nokian hakkapeliitta valmistus-vuosi -03 heittoa pystysuunnassa n.15-20mm, pintaa 7mm & nastat 90% tallessa... Otettu alta 1.2.2009.Ollut takapyöränä CRV:ssä... näähän venäjä renkaita nykyään että eipä toi nyt kauhea heitto ole :D:D Japanilainen city-maasturi vaan tuntu ottavan tuulta alleen... Oikeassa takapyörässä vika & etupäässä oireet. Eikä ollu ihan eka paikka mistä syytä haettiin:) Quote Link to comment
Timo Varis Posted February 2, 2009 Share Posted February 2, 2009 Rengas ammatilaiset (iso ketju) laittoivat katu slicksit viemilleni vanteille äijät ihmetteli että mikkä kumit ne on kun ei ole ikänä sellaisia asentanut/nähnyt "ammattitaitoa". Jokainenhan vastaa asiasta itse viimekädessä mitä alle laittaa. Järki ja maltti 2 asiaa joilla pääsee pitkälle. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.