-Alex- Posted February 25, 2009 Posted February 25, 2009 Kumpaa kannattaa laittaa koneeseen? Perusteluja? Ai niin, aattelin laittaa myös ensimmäisen runkolaakerin kaksiosaisena ettei tartte ottaa irti rattaita ikinä enään laakerinvaihdon takia. Quote
Tutkija Posted February 25, 2009 Posted February 25, 2009 molemmat laakerimerkit mitä kyselit valmistetaan nykyisin brasiliassa,et ihan makuasia... liki samanlaisia ovat laadultaankin... :) joskus harvoin tulee vielä vastaa jopa saksalaisillakin leimoilla kolbenschmidtiä mitä vanhoista varastoista viel jostakin löytyy ja pakkauksen merkintä ei sitten ole mikään valmistusmaan tae... monta ketaa nähnyt kolben pakkauksen missä lukee valmistusmaaksi saksa mut laakereissa itsessään pienessä tekstissä merkintä kb joka tarkoittaa kolbenschmid brasil... Quote
Guest Posted February 26, 2009 Posted February 26, 2009 Mitenkäs öljyuran sijainti, akselin puolella vai ulkopuolella? Tekis mieli laittaa sisäpuolen uralla että kiertokangille virtaa koko ajan. Toisaalta jos kk-laakereihin tulee ajan mittaan kulumista niin runkolaakerit kuivahtaa kun öljyt karkaa veivien kautta ulos? Mitenkähän semmoinen viritys jossa toinen laakerinpuolikas on ulkopuolen ja toinen sisäpuolen uralla. Öljyn tulo sisäurallisen puolelta. Quote
Tutkija Posted February 26, 2009 Posted February 26, 2009 Sisäpuolisella uralla oleva laakeri kuluttaa akselin nopeemmin hiontakuntoon kun ulkopuoliselle uralla oleva,korkealle kiertävissä koneissa jopa yllättävän nopeasti,mun ratkasu on ollut tehä kampiakseliin urat jokaisen ison runkolaakerin kohalle joista menee voitelu kirtokangille ja ne ei todellakaan tarvitse olla isot... millin syvä ja kaksi milliä leveä pöyreäpohjainen ura piisaa jo hyvin takaamaan öljyvoitelun riittävyyden kiertokangen laakereille... ja sen voi tehdä sorvissa muotoillulla katkaisulehden tärällä... 15min homma kun tekee varovaisesti... scatin paremmissa akseleissa on samanlaiset urat jo valmiiksi valmistajan toimesta... Quote
mikan Posted February 26, 2009 Posted February 26, 2009 Olisko kuvia näistä uravirityksistä? t. Mika ja Scat Quote
Tutkija Posted February 26, 2009 Posted February 26, 2009 ei ole eikä tule multa ainakaan kun minkäänlaista kameraa en omista enkä aio hankkiakkaan.... scatin luettelosta näkee netissäkin mistä on kysymys... Quote
-Alex- Posted February 26, 2009 Author Posted February 26, 2009 Miksi muiden kuin Scatin vw akseleissa ei ole uraa kampiakselin runkolaakerikauloissa? Taitaa olla yleisempi muissa moottoreissa että on laakerissa ura sisäpuolella? Quote
-Alex- Posted February 26, 2009 Author Posted February 26, 2009 No mutta tahtoisin kuulla faktoja ja mielipiteitä että kumpi laakerimerkki parempi? Tai että onko mahle sen huonompi materiaaleiltaan ja malliltaan. Quote
Tutkija Posted February 26, 2009 Posted February 26, 2009 rivimoottoreissakin se ura on vaan ylpuolella ei sillä puolella mihin paine kohdistuu,boxerissa kun se kohdistuu kumpaankin pouleen ja lisäksi kampikammio notkuu,kampiakseli notkuu ja vähän kaikki paikat elää ni senpä takia mitä enempi laakeria akselia vasten ni sitä pienempää on kuluminen... se ura on kolben laakerissa paljon isompi leveydeltään kuin 2mm niis keskimmäisissä ja muut runkoset on samanlaiset laakerit rakenteeltaan kun muissakin merkeissä... eli pintapaine kasvaa kovasti keskimmäisen kohdalla ja hyöty ei kumminkaan ole niin hyvä kuin et tekisi urat akseliin... Quote
-Alex- Posted February 26, 2009 Author Posted February 26, 2009 Siis notkuu eli joustaa osat muissakin moottoreissa. Ainakin ura kuvan mukaan ei ole kolben laakereissa sisäpuolella, ellei sitten jossain versiossa ole sisäpuolella keskimmäisessä. Pitäähän kunnon tutkijalla olla kamera ;-) Quote
-Alex- Posted February 26, 2009 Author Posted February 26, 2009 Tiiän et scatin akseleissa on urat rk kauloilla. Quote
Tutkija Posted February 26, 2009 Posted February 26, 2009 katsoppa tarkemmin kuvaa,kyllä tuossakin on ura keskimmäisissä sisäpuolella... ulkopinnassa ei ainakaan sitä öljyuraa näy nois keskimmäisissä,tapinreikä kylläkin näkyy ulkosivussa ja sen vieressä se ura pitäis olla... ja vw kampikammio ja akseli kyl notkuu ei pelkästään jousta... näkee aina kekimmäisestä ruokolaakeripukissa kampikammiossa se kun on kiiltävän puhdas kun purkaa konetta mikä kiertää enempi kun 4000 samaten kampiakseliin kuluu se patti kekimmäiseen ison runkolaakerin kohdalle toispuoleisesti,toiselpuolel korkea patti ja toisel puolel ei juurikaan mitään... ei yhdessäkään rivikonees liiku runkopukit tuolleen et killottuisi eikä akseli kulu tuolleen... Quote
-Alex- Posted February 26, 2009 Author Posted February 26, 2009 Niin, ainakin hotcarsin kolben laakerikuvassa näkyy ura sisäpuolella keskimmäisessä laakerinpuolikasparissa. Kyllä ne vaan runkolaakeripukit liikkuu muissakin koneissa, mutta aika harvinaista että yhtä suurissa määrin kuin vw type 1 koneessa. Riippuu toki myös että paljoko kutakin konetta viritetään vakiosta. No, mutta jälleen kerran topicista kyse, eli kumpaa kannattaa laittaa, mahlea vai kolbea RK laakeriksi? Vahvempi CB Alulohko ja uusi bugpack nitrattu takoakseli käytössä. Quote
Guest Posted February 26, 2009 Posted February 26, 2009 Ilman laajempaa tutkimusta pari satunnaista satsia. Liekö vähän joka valmistajalla omat heittonsa mitoissa, mutta nyt näin: Mahlen ja KS:n laakereita kun vertaa niin kakkoslaakerin liitoskohdissa on todella isot reunaviisteet Mahlessa. Luulisi tuosta jo karkaavan aika reippaasti öljyä ulos? Mittojensa puolesta Mahlen std-laakerit kävi suoraan ja välykset kampiakseliin oli hyvät. Ks:n laakereissa ei tuota viistettä ole paljoakaan. Toisaalta kakkoslaakerin kanssa valo näkyi lohkon liitospinnasta. Tilanne parani vähän kun silotteli laakereiden ulkokehän liitoskulmia, pitäis varmaan vielä viilata laakerinpuolikkaiden päitäkin että lohko menisi kiinni. Edit: kumpikin laakerisetti peitti noin kolmasosan lohkon öljyreiästä ennen paranteluita. Edit II: Mahlen laakerin leveys tasaisen pinnan matkalta 19.95. Sivusta viilattu reippaasti pois joten tuskin ottaa kiinni akselin pyöristyksiin. KS kokonaismitta 21.5 josta ura vie 5.5 mm joten kampiakseli pyörii 16mm leveällä pinnalla. Quote
Guest Toheltaja Posted February 26, 2009 Posted February 26, 2009 Eikä tota sorvin terää tartte es muotoilla. Pallopäisiä pistoteriä on maailma täynnä, tosin eivät sovi kaikkiin pistovarsiin. Koneitamo pyöräyttää moiset äkkiä samalla ku vie tasapainotukseen tms. :) Quote
ARTO Posted February 27, 2009 Posted February 27, 2009 Muistakaa sitten kiinnittää yhtä isosti huomiota lohkon kuntoon ja mittoihin. Sieltä löytyy laakerikulumiin monesti se suurin syy. Laakerit kun ei ole pesissään tiukasti kiinni, kiitos kuluneen laakeripesän. Tästä se akselin vatkaaminen ja notkuminen vaan kiihtyy. Vertailukohteeksi voitte ottaa type 4 ja wasserin lohkot. Sama bokserikonerakenne ja kiertää vakiona korkeammalle ja ei juuri koskaan lohkovikaisia yksilöitä. Kuplan magnesiumpohjainen lohko ei anna mitään anteeksi mitä kireämpää ja pidempi-ikäistä konetta tavoittelee. Quote
-Alex- Posted February 27, 2009 Author Posted February 27, 2009 Tiedän, siksi kannattaakin satsata hyvälaatuisiin osiin ja uuteen lohkoon, sekä tasapainotukseen. Ja jos budjetti riittää, niin uuteen alulohkoon, itselläkin on sellainen. No, jospa nuo KS laakerit tilais, melkein tarttis kaks sarjaa kun aattelin laittaa hihnapyörän puoleisen laakerin kaksiosaisena, niin ei tartte enään rattaita ottaa pois jos haluaa laakerit vaihtaa. Quote
Guest Mika Raussi Posted February 27, 2009 Posted February 27, 2009 Mikä nokkarattaan vetämisessä noin vastenmielistä on? Quote
-Alex- Posted February 27, 2009 Author Posted February 27, 2009 Työkalut löytyy, eikä ole myöskään taidosta kiinni. Quote
mikko k Posted February 27, 2009 Posted February 27, 2009 No soon sitte vaan iha laiskuutta... ;-D (ei herneitä..) Quote
-Alex- Posted February 27, 2009 Author Posted February 27, 2009 Mietin että onko silti turha vaiva laittaa kaksosaista laakeria, jos ei tuu konerikkoa, tuskin avaan konetta joka kesä. Toisaalta oli aika pieni vaiva porata passeli reikä laakeritapille toiseen lohkonpuoliskaan. Quote
-Alex- Posted April 19, 2009 Author Posted April 19, 2009 En ole aikaisemmin kovin usein kuullut että kiinnileikkautumista tapahtuu jos ei ole ristiinporattu akseli tai uraa rk-kaulalla, mutta ilmeisesti varsinkin jokkispiireissä yleistä, joissa koneet kiertää korkealle. Tiettävästi aika harva strokerakseli on ristiinporattu, ei edes bergin akselit? Eikä tuota uraa rk-kauloissa näy kuin lähinnä scatin akseleissa. KS:n laakereissa siis on keskimmäisessä laakerissa ura sisäpuolella, tämän ainakin pitäisi tuoda paremmin öljyä 1 ja 4 pytyn kk-kauloille. Eikö tämän pitäisi auttaa estämään kiinnileikkautumista jo aika paljon? Muissa laakereissa on laajahkot syvennykset öljyreikien kohdalla, ei tästäkään varmaan haittaa ole. Kovin usein en ole amerikan palstoilla törmännyt siihen että strokeraksila olisi leikannut kiinni kun akseli ei ole ollut ristiinporattu tai että vain keskimmäisessä laakerissa on ollut ura sisäpuolella.. Olisi kiva kuulla kokemuksia KS laakereista ja akseleista jotka ei ole olleet ristiinporattuja ja ilman rk-kaulojen uria. Vanhassa "how to hot rod vw engines" kirjassa varoitettiin että ei saa tehdä uria rk-kauloille, koska heikentävät kaulaa ja vähentävät laakeripintaa...kuinkahan tosissaan tuo kannattaa ottaa? :D Ai niin, Mahle on ostanut Kolbensmitin :) Huomasin että CB:n sivuilla oli laakereista kuva, joissa kaikissa ura sisäpuolella. Voe hitto, mistähän noita sais lähempää Quote
mite^ Posted June 23, 2012 Posted June 23, 2012 Tässä istun tallissa nauttien toista olutta. Konetta kasatessa huomasin että mahlen uudet keski runkolaakerit ovat 50g kevyemmät kuin vanhat. Koska nää on muuttunut? Ja kyllä punnitsin saman kokoiset laakerit. Sen tiesin että sintermetallin laakerit on kevyet ja jotain valupaskaa mutta tämä oli ihan uusi havainto. 2010 muistaakseni ennen näitä tilannut laakerit ja silloin oli vielä painavat keskilaakerit. Pitääkö sitä siirtyä kokonaan kolben laakereihin? Quote
Jarmo Lummi Posted June 24, 2012 Posted June 24, 2012 Eräät hurjia kisakoneita valmistavat pyöräyttävät karhuntassulla/patapatalla laakeripinnat sameiksi ennen kokoamista. Clycon laakereita ja cleviten laakereita suositellaan myös laadultaan? Quote
Gerbiili Posted June 25, 2012 Posted June 25, 2012 Tässä istun tallissa nauttien toista olutta. Konetta kasatessa huomasin että mahlen uudet keski runkolaakerit ovat 50g kevyemmät kuin vanhat. Koska nää on muuttunut? Ja kyllä punnitsin saman kokoiset laakerit. Sen tiesin että sintermetallin laakerit on kevyet ja jotain valupaskaa mutta tämä oli ihan uusi havainto. 2010 muistaakseni ennen näitä tilannut laakerit ja silloin oli vielä painavat keskilaakerit. Pitääkö sitä siirtyä kokonaan kolben laakereihin? Huhua kuulin joistain nykylaakereista jotka tais olla näitä kepeitä kavereita että pursuilleet pahimms tapaukses kampuran kaulalta jokkiskoneissa. Ovat ilmeisen pehmoista tavaraa. Merkkiä en mene vannomaan mutta pienellä tiedustelulla tuoki kyllä selviäisi. Onhan nuissa laakereissa laatu muutenkin tipahtanut kun päittäysvälykset ei tunnu pitävän enää paikkaansa. Isompia välyksiä joutuu käyttämään kuin ennen. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.