-Alex- Posted March 6, 2009 Posted March 6, 2009 Kestääkö titaaniset venttiilijousilautaset pitkää käyttöä 80% katumoottorissa? Onko hyöty silti minimaalinen max 7000rpm kiertävässä moottorissa? Quote
ARTO Posted March 6, 2009 Posted March 6, 2009 Yksinkertainen asia. Mitä kevyemmät venttiilikoneiston osat, sitä herkemmin kone ottaa kierroksia koska vastusta vähemmän. Samalla vähenee venttiilijousien jäykkyyden tarve ja osaltaan lisää kierrosherkkyyttä. Koska venajouset ovat "löysemmät", ainakin teoriassa vähentää öljyn lämpiämistä kansissa. Vähemmän jäykät jouset, nokka-akseli ei joudu niin koville ellei jo muuten ole rullanokka käytössä. ohjurit ja nostinpesät pääsee pikkasen helpommalla kun ei ole niin paljoa vastavoimia "potkimassa" vastaan jne... Miks ei titaaniset osat kestäis kuplan koneessa jos niitä käytetään sarjavalmisteisissa henkilöautomoottoreissa???!!! Ai, se hyöty. Ehkä minimaalinen, toisaalta joidenkin osien keston kannalta voi kääntyä marginaalin toiselle puolelle eli paikoin isokin. Ratin ja penkin välistä et asiaa huomaa ellet ennakkoon tiedä. Se tuleeko koko yhtälön kautta just sopivasti palikoita toisnelaisiin vaihdellen yhtään lisä tehoa vai jopa pari, riippuu täysin combinaatiosta eli koko baletin kokonaisuudesta ja loppuun viilaamisesta. Quote
hese Posted March 6, 2009 Posted March 6, 2009 entäs mites titaaniventtiileille.pitääkö olla alumiinipronssi seetit? Quote
-Alex- Posted March 6, 2009 Author Posted March 6, 2009 Titaaniakin voi olla paljon eri laatua. Kyllä tiedän hyödyt, mutta hyöty voi olla joskus aika pieni. Aattelin että mitenkä materiaali väsyy tuollaisessa käytössä. Quote
Guest Posted March 7, 2009 Posted March 7, 2009 Ei pitais olla ongelmia, mulla ei ollut T4 koneessa mitaan. Hyotya ei sinansa tule itsestaan paljonkaan, vain silloin kun venakoneiston keventyminen kaytetaan hyodyksi pienempien jousipaineiden muodossa jne. kuten ylla jo kerrottiin. En tieda olisko sitten jotain haittaa jos kayttaa kaikesta huolimatta hurjia jousipaineita titaanilautasten kanssa? Kyllahan joku myy alumiinisiakin jousilautasia.... :P Ihan vakavissaan jopa. Quote
-Alex- Posted March 7, 2009 Author Posted March 7, 2009 Joo, mulla on vaan pelko ettei alumiiniset lautaset kestä :D Paitsi tietysti John Connollyn mainostamat alulautaset. Niin arvelinkin, että hyöty jää käytännössä aika pieneksi jos siirtyy titaanisiin lautasiin :) Sitä olen miettinyt vain että miten titaanimateriaali käyttäytyy vanhetessaan. Quote
ARTO Posted March 7, 2009 Posted March 7, 2009 Joo, mulla on vaan pelko ettei alumiiniset lautaset kestä :D Paitsi tietysti John Connollyn mainostamat alulautaset. Niin arvelinkin, että hyöty jää käytännössä aika pieneksi jos siirtyy titaanisiin lautasiin :) Sitä olen miettinyt vain että miten titaanimateriaali käyttäytyy vanhetessaan. Ööh, täällä kun kysellään aika hihg end ominaisuuksien/tuotteiden perään josta ei ole mitän pahaa sanottavaa. Täytyykin kysyä, kuinka kireää konetta Alex rakentaa, eli mikä minimi tehotavoite, millasia kierroksia koneen täytyy kestää päivittäin entä tavoiteltu huoltoväli koneelle aukaisun suhteen. Olettaisin keskustelun perusteellä vähintään min 200hv konetta jota kierrätetään päivittäin 7500-8000r/min ja kestääkin saisi ilman huoltoaukaisuja muutaman 10tkm?! Arvasinko pahasti väärin:) Quote
-Alex- Posted March 7, 2009 Author Posted March 7, 2009 Juu, tehotavoite on 190-200hp koneesta, mutta kierrokset max 7000 rpm, kun tavoitellaan yli 20tkm kestoakin. Mikään välttämättömyys ei ole koneen kiertää yli 7000 rpm, tasainen vääntö yhtälailla tärkeä. Sinänsä titaanilautaset eivät nyt mahdottoman kalliit ole, että miksi niitä ei voisi kokeilla. Ihan hirmuisiin kevennyksiin en ole vielä lähdössä, mutta koneeseen tulee bergin ohutseinämäiset tikut ja pauterin alumiiniset rullakeinut. Tosin mistä tietää vaikka pauterin keinut lisäisivät kuormaa kun vertaa "tavallisiin" scat/bugpack ym teräskeinuihin. Quote
ARTO Posted March 7, 2009 Posted March 7, 2009 Rullakeinuilla helpotat ohjurien elämää. Yleensäkin osien keveys ja muunlainen vastuksien/kitkojen vähentäminen on koneelle eduksi. Kevyet venakoneiston osat yhdistettynä löysempiin jousiin keventää kaikkien vanakoneiston osien rasitusta ja samalla lisää kierrosherkkyyttä jne... Siinä mielessä turha tuijottaa johonkin tiettyyn kierroslukuun, toki jos koneen tehoa tuottavista komponenteistä loppuu ominaisuudet kesken esim jyrkästi laskevan tehokäyrän muodossa 6000r/min kohdalla niin silloin hirveästi korkeammalle kierrättämisestä ei ole iloa vaikka koneen komponentit kestäisivät sen kevyesti. Tälläisessä tilanteessa koneesta joko ei ole joko haluttu tai osattu ottaa tarjolla olevaa tehopotenttiaalia irti. Quote
-Alex- Posted March 7, 2009 Author Posted March 7, 2009 Hyvin pitkälti totta. Massojen ja kitkojen keventämisessä on asiaa, osat kestää paremmin. Juu, ei sitä konetta kannatta kierrättää siinä ilossa yli huipputehon kierroksien vaikka osat kestäisivät sen mainiosti. Korkeat kierrokset myös kuluttavat moottorin nopeammin. Quote
mikan Posted March 7, 2009 Posted March 7, 2009 Tähän vois joku taas kaivaa sen videon jossa on kuvattu miten liian löysä jousi käyttäytyy kun konetta kierrätetään. Kuvattu jollain suurnopeuskameralla ja sitten siitä hidastettuna kuinka jousi "pomppii". t. Mika Quote
P_Valtonen Posted March 7, 2009 Posted March 7, 2009 Pox-1 http://www.youtube.com/watch?v=xIDGGTASelo Pox-2 http://www.youtube.com/watch?v=_REQ1PUM0rY Pox-3 http://www.youtube.com/watch?v=i_NpzU4pGjc Quote
-Alex- Posted March 7, 2009 Author Posted March 7, 2009 Jousi alkoi hyllymään kuin homer simpson juoksumatolla :D Quote
JaniM Posted March 7, 2009 Posted March 7, 2009 Aika paljon näytti venttiilivarsikin voplaavan vai näyttikö se vaan. Quote
Roope Posted March 7, 2009 Posted March 7, 2009 niin kyllä näytti ainakin siltä että varsi notkuu ihan kivasti, saattaapi katketa aika nopeasti :D Quote
SePi Posted March 8, 2009 Posted March 8, 2009 No vähän eri kokoisiahan ne on, mutta tänä päivänä näissä hayabusoissa tai vastaavissa ei taida tapahtua mitään alle kymppitonnin ja silti ne kestää arkiajoa kummasti. Eiköhän ne perustu yläkerran keveyteen yhtälailla? Quote
-Alex- Posted March 8, 2009 Author Posted March 8, 2009 Kyllä perustuvat...hajabusassakin yläpuoliset nokka-akselit ja 4 venttiiliä per sylinteri...joten venttiili on pieni ja kevyt. Quote
Roope Posted March 8, 2009 Posted March 8, 2009 alexin pitää rakentaa volsuun tämmönen koneisto niin jää jousi murheet Quote
-Alex- Posted March 8, 2009 Author Posted March 8, 2009 Ei tarvitse yläpuolisia nokka-akseleita...tai 4 venttiilikansia. melkoisen turha vaiva rakentaa vw ilmajäähdytteiseen yläpuoliset nokat jne. Quote
Roope Posted March 8, 2009 Posted March 8, 2009 voihan sen rakentaa tönäreilläkin ja 2 venttiilillä. Quote
-Alex- Posted March 8, 2009 Author Posted March 8, 2009 Voi tietenkin, se on edullisin tapa, eikä tarvitse suunnitella uusiksi ventiilikoneiston rakennetta...valmiita osia saa, vaikka ne vähän maksaakin. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.