Jump to content

Titaaniset venttiilijousilautaset?


Recommended Posts

Yksinkertainen asia.

 

Mitä kevyemmät venttiilikoneiston osat, sitä herkemmin kone ottaa kierroksia koska vastusta vähemmän. Samalla vähenee venttiilijousien jäykkyyden tarve ja osaltaan lisää kierrosherkkyyttä. Koska venajouset ovat "löysemmät", ainakin teoriassa vähentää öljyn lämpiämistä kansissa. Vähemmän jäykät jouset, nokka-akseli ei joudu niin koville ellei jo muuten ole rullanokka käytössä. ohjurit ja nostinpesät pääsee pikkasen helpommalla kun ei ole niin paljoa vastavoimia "potkimassa" vastaan jne...

 

Miks ei titaaniset osat kestäis kuplan koneessa jos niitä käytetään sarjavalmisteisissa henkilöautomoottoreissa???!!!

 

Ai, se hyöty. Ehkä minimaalinen, toisaalta joidenkin osien keston kannalta voi kääntyä marginaalin toiselle puolelle eli paikoin isokin. Ratin ja penkin välistä et asiaa huomaa ellet ennakkoon tiedä. Se tuleeko koko yhtälön kautta just sopivasti palikoita toisnelaisiin vaihdellen yhtään lisä tehoa vai jopa pari, riippuu täysin combinaatiosta eli koko baletin kokonaisuudesta ja loppuun viilaamisesta.

Link to comment

Ei pitais olla ongelmia, mulla ei ollut T4 koneessa mitaan.

Hyotya ei sinansa tule itsestaan paljonkaan, vain silloin kun venakoneiston keventyminen kaytetaan hyodyksi pienempien jousipaineiden muodossa jne. kuten ylla jo kerrottiin.

 

En tieda olisko sitten jotain haittaa jos kayttaa kaikesta huolimatta hurjia jousipaineita titaanilautasten kanssa?

 

Kyllahan joku myy alumiinisiakin jousilautasia.... :P Ihan vakavissaan jopa.

Link to comment

Joo, mulla on vaan pelko ettei alumiiniset lautaset kestä :D Paitsi tietysti John Connollyn mainostamat alulautaset.

 

 

Niin arvelinkin, että hyöty jää käytännössä aika pieneksi jos siirtyy titaanisiin lautasiin :)

 

Sitä olen miettinyt vain että miten titaanimateriaali käyttäytyy vanhetessaan.

Link to comment
Joo, mulla on vaan pelko ettei alumiiniset lautaset kestä :D Paitsi tietysti John Connollyn mainostamat alulautaset.

 

 

Niin arvelinkin, että hyöty jää käytännössä aika pieneksi jos siirtyy titaanisiin lautasiin :)

 

Sitä olen miettinyt vain että miten titaanimateriaali käyttäytyy vanhetessaan.

 

Ööh, täällä kun kysellään aika hihg end ominaisuuksien/tuotteiden perään josta ei ole mitän pahaa sanottavaa. Täytyykin kysyä, kuinka kireää konetta Alex rakentaa, eli mikä minimi tehotavoite, millasia kierroksia koneen täytyy kestää päivittäin entä tavoiteltu huoltoväli koneelle aukaisun suhteen.

 

Olettaisin keskustelun perusteellä vähintään min 200hv konetta jota kierrätetään päivittäin 7500-8000r/min ja kestääkin saisi ilman huoltoaukaisuja muutaman 10tkm?!

 

Arvasinko pahasti väärin:)

Link to comment

Juu, tehotavoite on 190-200hp koneesta, mutta kierrokset max 7000 rpm, kun tavoitellaan yli 20tkm kestoakin. Mikään välttämättömyys ei ole koneen kiertää yli 7000 rpm, tasainen vääntö yhtälailla tärkeä.

 

Sinänsä titaanilautaset eivät nyt mahdottoman kalliit ole, että miksi niitä ei voisi kokeilla.

 

Ihan hirmuisiin kevennyksiin en ole vielä lähdössä, mutta koneeseen tulee bergin ohutseinämäiset tikut ja pauterin alumiiniset rullakeinut. Tosin mistä tietää vaikka pauterin keinut lisäisivät kuormaa kun vertaa "tavallisiin" scat/bugpack ym teräskeinuihin.

Link to comment

Rullakeinuilla helpotat ohjurien elämää.

 

Yleensäkin osien keveys ja muunlainen vastuksien/kitkojen vähentäminen on koneelle eduksi. Kevyet venakoneiston osat yhdistettynä löysempiin jousiin keventää kaikkien vanakoneiston osien rasitusta ja samalla lisää kierrosherkkyyttä jne... Siinä mielessä turha tuijottaa johonkin tiettyyn kierroslukuun, toki jos koneen tehoa tuottavista komponenteistä loppuu ominaisuudet kesken esim jyrkästi laskevan tehokäyrän muodossa 6000r/min kohdalla niin silloin hirveästi korkeammalle kierrättämisestä ei ole iloa vaikka koneen komponentit kestäisivät sen kevyesti.

 

Tälläisessä tilanteessa koneesta joko ei ole joko haluttu tai osattu ottaa tarjolla olevaa tehopotenttiaalia irti.

Link to comment

Hyvin pitkälti totta. Massojen ja kitkojen keventämisessä on asiaa, osat kestää paremmin. Juu, ei sitä konetta kannatta kierrättää siinä ilossa yli huipputehon kierroksien vaikka osat kestäisivät sen mainiosti.

 

Korkeat kierrokset myös kuluttavat moottorin nopeammin.

Link to comment

Tähän vois joku taas kaivaa sen videon jossa on kuvattu miten liian löysä jousi käyttäytyy kun konetta kierrätetään. Kuvattu jollain suurnopeuskameralla ja sitten siitä hidastettuna kuinka jousi "pomppii".

 

t. Mika

Link to comment

No vähän eri kokoisiahan ne on, mutta tänä päivänä näissä hayabusoissa tai vastaavissa ei taida tapahtua mitään alle kymppitonnin ja silti ne kestää arkiajoa kummasti. Eiköhän ne perustu yläkerran keveyteen yhtälailla?

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...