Jump to content

öljynsuodatin rikki


Recommended Posts

Eli tässä on nyt kuvia, vaihdoin letkujen paikat. Nyt kun ei ole ehjää suodatinta ja kun asuu jumalan selän takana, niin vasta illalla pääsee taas koittaa. Toi framin suodatin oli jotenkin löysällä vaikka sen ihan tiukasti suositusten mukaisesti laitoin mutta on se saanut vähän turpaankin.

post-3036-1388836088207_thumb.jpg

post-3036-13888360882207_thumb.jpg

post-3036-13888360882454_thumb.jpg

Link to comment
Eiks se niinpäin ollu, että öljy menee suodattimeeen sisään ulkokehän rejistä ja tulee keskeltä ulos?

 

jep, näin ainakin kaikissa mitä vastaan on tullut, koska jos jnt mujua on ollu niin ulkokehältä ne on löytyny.

Link to comment

Mulla on samanlainen suodatinjalka.

INnistä oon laittanu sisään ja OUT ulos.

Öpumppu on 32mm rattailla, eikä mitään ongelmia suodattimen

kanssa ja suodatin on original vw 1.8T, muistaakseni.

Paineet kylmänä, menee mittari pohjaan 6bar ja on käynnistelty pakkasillakin

ja öljynä on valvoline 20-50.

Link to comment

Äkkiseltään musta näyttäis että tuossa suodatinjalassa vois olla ylipaine venttiili joka ohittaa suotimen jos painetta on liikaa tai suodatin menee tukkoon. Vai näenkö näkyjä? Ja jos siinä sellainen on, niin toiminta voi muuttua erikoiseksi kun letku laittaa vääristä päin...

Link to comment

Jees nyt toimii. Laitoin piruuttani framin kanssa ja on toiminut hyvin, paitsi että se päästää vähän öljyä siitä saumasta joka on revennyt. Nyt kun ajattelee niin suodatinjalastahan ihan selvästi näkyy konkreettisesti miten ne letkut pitäis laittaa. Ja voi hitto se ero moottoreilla joka toinen on ollut 44 hp ja toinen joka on jotain, toivottavasti selviää dynodayllä. Tosin kun ei ole moneen kuukauteen ajanut tällä moottorilla, mutta kyllä se vetää... Sen olen huomannut että moottori ei käy ollenkaan yhtä lämpimänä kuin ennen. Syy lämpenemiseen on osittain ollut se 30mm teräspumppu ja moottoritilantiivisteen puuttuminen. Toki kun ulkona on kylmempää mutta öljypaineet on suhteellisen korkealla siinä 1,5-1,9bar tyhjäkäynnillä semmosen 8 km ajelun jälkeen. Ennen oli kyllä pienempiä paineita. Kun huomenna vaihtaa uuteen suodattimeen niin pitäis katsastukseen uskaltaa. :)

Link to comment

No hyvä että pelaa. 30mm pumppu voi olla joskus liikaa, varsinkin jos ei käytä paineventtiilillä olevaa kantta.

 

Sulla ilmeisesti hydrauliikkaliikkeestä ostettua teflonletkua? Tunnistin kun itsellä just samanlaista, mutta pienempää 3/8" polttoaineletkuna 3/8 liittimin.

 

Joo se liitäntä paineventtiilin tulpan tilalle ei ole kaikkein paras vaihtoehto full flowta ajatellen kun öljy kiertää jatkuvasti vakio doghouse jäähdyttimessä.

Link to comment

ja vakiokokoisten pumppujen sijaan kun käyttää 30 millistä tai isompaa häviää kampiakselin päästä tehoakin samalla oli paineventtiilikansi tai ei.

 

Öljypaineella ja viskositeetilla voi vaikuttaa lopullisiin tehoihin. Tosin jos oikein tarkalle rakentaa, pitää tulevan pumpun koko/painetuotto tietyllä öljyviskositeetilla ottaa huomioon lopullisia liikkuvien osien välyksiä hakiessa/tavoiteltaessa.

Link to comment
Onkohan tehoa jäljellä ollenkaan, kun laitaa 3x38mm pumpun?

 

Sä varmaan kompensoit tehohukkaa sopivalla "puhaltimella":)

 

Mutta aikuisten oikeasti. Konetta kun rakentaa, kokonaisuus rakentuu sadoista yksityiskohdista ja siksipä ei ne kaikki +2.3L strokerit tuota sama tehoa vaikka olis idat ja min 320 asteiset nokat...

Link to comment

Joo paikallisesta mittaletku-nimisestä firmasta, pientä ongelmaa oli niitten NPT kierteiden kanssa ja sitten ne sähläs vähän ja laittoivat perus kumiletkun vaikka olin pyytänyt teflonia. Hinnaksi tuli kaikkiaan 59€ josta letkut olivat 48cm x2 pitkiä. Nyt kun ei ole ajanut kuin 1,4 civicillä ja 1,3 skodalla ja koeajanut kaverin uudehko mazda 1,6 niin kyllä se 1641 lähtee mukavasti noihin verrattuna :). Mielestäni ne letkut on samaa 3/8 tuumaa.

Link to comment
Guest Keiteleen Kone

Letkujärjestys on viimeisten kuvien perusteella oikein.

 

Oliko järjestys silloin myös sama kun suodattimet räjähtivät?

Kuvassa olevassa suodatinjalassa ei ole paineensäätöventtiiliä.

 

Ovatko aiemmin esittämäni kysymykset liian vaikeita kun ei ole näkynyt vastauksia?

Link to comment
ja vakiokokoisten pumppujen sijaan kun käyttää 30 millistä tai isompaa häviää kampiakselin päästä tehoakin samalla oli paineventtiilikansi tai ei.

 

Aika marginaalista taitaa olla tehohäviö vakiopumpun ja 30millisen välillä, hyvä jos muutaman sadan watin saa eroa.

 

-M-

Link to comment

Lähes kaikkiin koneisiin riittää 26mm pumppu, toki jos 30mm pumppua haluaa käyttää, niin silloin suosittelisin sitä paineventtiilikantta, edelleen.

 

Näitä yleismallisia öljynpaineventtiilisarjoja ei ehkä kannata käyttää, jos kone on toleranssien sisällä, ei silloin kannata öljynpainetta nostaa näillä.

 

 

5146.jpg

 

 

"Öljynpaineen säätöventtiilit nostavat maksimipaineen ja se on suositeltavaa viritettyihin moottoreihin. Tärkeät varsinkin moottoreissa, joissa erillinen öljynkierto lisäjäähdyttimella ja suodattimella. "pakolliset" asennettaessa suodatin alkuperäisen lauhduttimen kautta. Toimitetaan vahvemmilla jousilla ja uusilla männillä. Männät ovat erikoismuotoiltuja ja ohjaavat öljyn menemään alkuperäisen jäähdyttimen kautta riippumatta öljyn lämpötilasta."

 

Luonnollisesti silloin kannattaa laittaa jos joku vielä tänä päivänä tekee full flow:n vakioöljyjäähdyttimen kautta. Mutta tuossa ei ole mitään järkeä muutoin että männät ohjaavat öljyn menemään alkuperäisen jäähdyttimen kautta riippumatta öljyn lämpötilasta

Link to comment

Vastaukset tämän keskustelun ongelmiin löytyy noista KK:n esittämistä kysymyksistä.

 

Itsellänikin oli joskus vastaavia suodattimen räjähtämisongelmia. Sitten tuli tallille yksi asiasta ymmärtävä taho ja kertoi ratkaisun ja sen jälkeen ei ole ongelmia ollut vaikka onkin yli 26 mm pumppu.

 

Mutta vastatkoot ne jotka tietävät, olen kuunteluoppilaana.

Link to comment

Ongelma näköjään ratkesi...

 

Omasta kokemuksesta huomasin viime syksynä, että 20W50 Valvoline Racing (ei täyssynteettinen) muuttui kieltämättä aika jäykäksi pakkasessa, kun jouduin käynnistelemään tuon kesäpirssin pakkaskeleissä. Muuten kyllä Valvoline Racing ollut minun mielestäni aivan loistava öljy. Öljynpaineet kylmänä oli korkeammat kuin kesäisemmillä keleillä. Moottorin kaasuttimissa ei ole ryyppyjä ollenkaan, joten jouduin pitämään vähän kierroksia yllä, jotta pysyi kylmä kone paremmin pakkasessa käynnissä. Pullahti suodattimen tiiviste paikoiltaan ja alkoi kusta öljyä ulos. Mulla oli HotCarsin heavyduty suodatin käytössä. Suodatin kesti, tiiviste ei. Vahinkoa ei onneksi ehtinyt tapahtua, kun heti tiivisteen pullahduksen jälkeen ongelman huomasin, ja samantien kone sammuksiin. Öljyn ja suodattimen vaihtoa varten olin konetta muutenkin lämmittämässä, joten "juuri oikeaan aikaan" se tiiviste sitten pettikin.

Link to comment

Suoraa vastausta ei ole. Moottorin teho, koko, huippukierrokset, tavoiteltava öljynpaine minimissään, öljypumpun koko, öljymerkki, viskositeetti jne.... Se voi olla hepasta kymmeneen. perusvirikonetta rakantavan ei varmaankaan tähän tehohävikkiin kannata liikaa tuijottaa, mutta jos rakentaa konetta josta pitää saada kaikki on tämäkin huomioitava tekijä.

 

Jos samalla vielä pääsee öljynsuodattimien poksautteluista eroon, mikäs sen parempaa.

 

Se mitä yritin sanoa, ovat konekohtaisia juttuja ja selviävät vain penkittämällä.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...