Guest Posted May 18, 2009 Share Posted May 18, 2009 Nyt on kone levällään ja kuntotarkastuksia tehty se mitä kotitallissa pystyy. Toivottavasti tulee asiantuntevia vinkkejä miten tästä eteenpäin, ja mikä on tarpeellista kautta järkevää. Virikonetta ei olla rakentamassa, vaan tuo 1200 säksätin vain kuntoon, ja mieluusti siten ettei sitä tarvi enää toistamiseen aukaista. Siis aivan vakiotekniikka. Käydään ensin läpi alakertaa, ensin kampiakselia: Tähän mennessä tehty/havaittu/mitattu: -Päittäisvälystä noin 0,27mm eli kulunut on -nostimista alla kuva, onko tarpeen vaihtaa? Pinnassa on selvää kulumista, mutta kun en olo ikinä nähnyt kunnossa olevia -keskimmäinen runkolaakeri ilmeisesti aivan kaput? kuva 2. Tämä on ilmeisesti syönyt veivin kaulankin. -Laakerit nyt 66/55 eli tarkoittanee että lohko 1mm ylimittaan, ja kammelle ei ole tehty vielä mitään. -Mitä tarkoittaa laippaväli, mittasin vaihtipyörän puoleisen laakerin pesän ja se on 20mm. Onko laakerissa siis laipat, eli laakerin kokonaisleveys 22mm. Siis millin laippa molemmin puolin? Onko etenemisjärjestys nyt se, että porataan lohko 66,6 mittaan (vai heti 67) ja kampiakseliin sitten -0,5 alikokoon? Kannattaako ensin tilata laakerit vai odottaa koneistajan kommentit? Oulussa ei liene muita hyviä kuin Hintan moottorikoneistamo? Mites tuo vauhtipyörän pään laipan koneistus, milloin tarpeen? PS: aikasempia juttuja luettu ja kirjoja iso läjä vieressä vaan silti teki mieli kysyä... :) Quote Link to comment
Lasse Posted May 18, 2009 Share Posted May 18, 2009 Nostajat taitaa olla finaalissa.... Vie koneistajalle ja kuuntele tuomio. Sitten tilailet laakerit ja aloitat kasaamisen useamman satasen köyhempänä. Quote Link to comment
DOODAH Posted May 18, 2009 Share Posted May 18, 2009 Jos pannu ei ole jotenkin erityisen ihana. Vaikkapa auton alkuperäinen. Kannattaa etsiä parempi aihio. Lohko porattu epäilemättä jo 2 kertaa( alunperin Ø65mm ja laippa22. eka poraus Ø65,5 ja laippa 21mm kolmas Ø66 ja laippa 20mm) ja kammen näköjään joutuu hiomaan. Kyllähän tuosta vielä tekee, mutta fiksumpaa olisi löytää lohko jota ei ole vielä porattu. Ja kampi josta selviää kiillottamalla. Quote Link to comment
Guest Posted May 18, 2009 Share Posted May 18, 2009 Sama kävi mielessä, ei tää niin ihana sentään ole. Ja ei oo edes alkuperäinen. Pitää ottaa kiertokanget vielä auki ja tsekata niiden laakerit. Männät, sylinterit, venttiilit ja kannet on kyllä aika siistit eli vähän kiikun kaakun mitä tekis. Osaatteko arvioida mitä runkolinjan poraus + veivin hionto ja kiillotus kustantaa? 300 euroa? Laakerit 40? Vaihtokoneellekin tietenkin pitäis tehdä vähintään parin sadan operaatio, ja sen osto hintakin jotain eli aika tasoihin menee... Quote Link to comment
Guest Sammyee Posted May 18, 2009 Share Posted May 18, 2009 Juha Moilanen said: Osaatteko arvioida mitä runkolinjan poraus + veivin hionto ja kiillotus kustantaa? Tuolta näkee vähän suuntaaantavaa tietoa.. http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/1890-moottorikoneistushintoja/ Quote Link to comment
Guest Posted May 26, 2009 Share Posted May 26, 2009 Nyt on mosa koneistamolla, odotellaan tuomiota. Mun ehdotus oli runkolaakereille -0,25 / 1,50 / 20mm poraus. Kiertokangen kaulat oli pirun siistit mutta aikoivat tarkistaa nekin. Saapi nähä miten tässä köyhtyy, osaa menee uusiksi ainakin seuraavat, täydentäkää listaa tai kommentoikaa jottei unohdu mitään olennaista: - Runkolaakerit - Kiertokangen laakerit (alapää) - Nokka-akselin laakerit - Männän renkaat - Nostimet - Kaikki tiivisteet + stefa - Öljypumppu vielä mietinnässä, välystä ehkä 0,10 mm. Yläkertaan venttiilien hionta, ei uutta palikkaa. Quote Link to comment
Guest Posted May 26, 2009 Share Posted May 26, 2009 Tjaa, nokka on siistin näköinen, ei kulumia. Oisko jotain osviittaa tarkistukseen, esim mittoja? Quote Link to comment
Guest JuMuS Posted May 27, 2009 Share Posted May 27, 2009 Kun vaihtuu uudet nostajat vaihtuu uusi nokkakin. Quote Link to comment
vwagen Posted May 27, 2009 Share Posted May 27, 2009 Vakionokkaa ei ole yleensä mitään tarvetta vaihtaa,mutta pakoventtiilit vaihdetaan aina uusiin,yleisin syy näiden moottoreiden vaurioitumiseen/tuhoutumiseen on katkennut pakoventtiili. Quote Link to comment
Guest Posted June 9, 2009 Share Posted June 9, 2009 Kiertokammen kaulatkin meni 0,25 alikokoon. Purkaessa katsoin tosiaan että vasen ylärivi, lähinnä vauhtipyörää olevai pinnapultti on normaalia ylärivin pulttia pidempi. Luulin että on kierre korkannut ja teetätin helicoilin tilalle. Nyt searchillä lueskelin pinnapulttistooreja, ja selvisi että sen vissiin kuuluukin olla pidempi.... Osaako joku antaa fiksun selvityksen, ja onko estettä normimittaisen käytölle? Perhana, taisin maksaa turhaan siitä holkituksesta.... Venttiilin varret mittailin KK:lta saamieni hyvien neuvojen mukaan, ja ajatus olisi mennä vielä noilla vanhoilla pakoventtiileilläkin. Ja sitten vielä moottoripelleistä, oisko jollakin heittää kuvaa millanen on se hihnapyörän ja luukun reunan väliin tuleva pelti -72 stanussa? Mulla on nyt vissiin hieman väärä pelti laiteltuna, kun esilämmityksen reiät ei passaa imusarjan kanssa vastaikkain. Heittoa ehkä noin 2cm. Quote Link to comment
metake Posted June 9, 2009 Share Posted June 9, 2009 Ja sitten vielä moottoripelleistä, oisko jollakin heittää kuvaa millanen on se hihnapyörän ja luukun reunan väliin tuleva pelti -72 stanussa? Mulla on nyt vissiin hieman väärä pelti laiteltuna, kun esilämmityksen reiät ei passaa imusarjan kanssa vastaikkain. Heittoa ehkä noin 2cm. Sulla on nyt varmaan 1300:n pelti, esilämmityksen paikat on 1200:ssa kapeemmalla. Voi olla melko kivinen homma löytää -72 1200:n pelti.. Quote Link to comment
Guest Posted June 10, 2009 Share Posted June 10, 2009 pakovenat ei montaa euroa maksa kipale, ja niita on vaan nelja.... paalle tietysti hionta, joka pitaisi tehda joka tapauksessa muutenkin eli saastoa siita ei pitais tulla.. Quote Link to comment
ajomies Posted June 10, 2009 Share Posted June 10, 2009 Juu senverran täytyy kommentoida että ei pakoventtiileitä yleensä kuluman takia vaihdeta vaan ajan kanssa karkaistuvat kuumuudessa ja saattavat napsahtaa kesken ajon varoittamatta poikki,itsellä joku vanha venttiili putos lattialle ja meni poikki,onneksi ei ollut enää koneessa!Venttiili ei muutenkaan kulu varrestaan vaan messinki ohjuri kuluu senkin edestä ja yleensä ovat vaihtokunnossa johtuen lämmöstä ja venttiilikoneiston aiheuttamasta sivuttaisliikkeestä! Quote Link to comment
Guest Posted June 10, 2009 Share Posted June 10, 2009 Joo no alan olla jo pakoventtiilien vaihtoon kallistumassa... Mites toi pinnapulttiasia? Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.