Jump to content

1200 koneen läpikäynti (muutama lisäkysymys)


Guest Juha Moilanen

Recommended Posts

Nyt on kone levällään ja kuntotarkastuksia tehty se mitä kotitallissa pystyy. Toivottavasti tulee asiantuntevia vinkkejä miten tästä eteenpäin, ja mikä on tarpeellista kautta järkevää.

 

Virikonetta ei olla rakentamassa, vaan tuo 1200 säksätin vain kuntoon, ja mieluusti siten ettei sitä tarvi enää toistamiseen aukaista. Siis aivan vakiotekniikka. Käydään ensin läpi alakertaa, ensin kampiakselia:

 

Tähän mennessä tehty/havaittu/mitattu:

 

-Päittäisvälystä noin 0,27mm eli kulunut on

-nostimista alla kuva, onko tarpeen vaihtaa? Pinnassa on selvää kulumista, mutta kun en olo ikinä nähnyt kunnossa olevia

 

-keskimmäinen runkolaakeri ilmeisesti aivan kaput? kuva 2. Tämä on ilmeisesti syönyt veivin kaulankin.

 

-Laakerit nyt 66/55 eli tarkoittanee että lohko 1mm ylimittaan, ja kammelle ei ole tehty vielä mitään.

 

-Mitä tarkoittaa laippaväli, mittasin vaihtipyörän puoleisen laakerin pesän ja se on 20mm. Onko laakerissa siis laipat, eli laakerin kokonaisleveys 22mm. Siis millin laippa molemmin puolin?

 

Onko etenemisjärjestys nyt se, että porataan lohko 66,6 mittaan (vai heti 67) ja kampiakseliin sitten -0,5 alikokoon? Kannattaako ensin tilata laakerit vai odottaa koneistajan kommentit? Oulussa ei liene muita hyviä kuin Hintan moottorikoneistamo? Mites tuo vauhtipyörän pään laipan koneistus, milloin tarpeen?

 

PS: aikasempia juttuja luettu ja kirjoja iso läjä vieressä vaan silti teki mieli kysyä... :)

post-2349-13888361011666_thumb.jpg

post-2349-13888361011889_thumb.jpg

post-2349-13888361012111_thumb.jpg

Link to comment

Jos pannu ei ole jotenkin erityisen ihana. Vaikkapa auton alkuperäinen.

 

Kannattaa etsiä parempi aihio. Lohko porattu epäilemättä jo 2 kertaa( alunperin Ø65mm ja laippa22. eka poraus Ø65,5 ja laippa 21mm kolmas Ø66 ja laippa 20mm) ja kammen näköjään joutuu hiomaan. Kyllähän tuosta vielä tekee, mutta fiksumpaa olisi löytää lohko jota ei ole vielä porattu. Ja kampi josta selviää kiillottamalla.

Link to comment

Sama kävi mielessä, ei tää niin ihana sentään ole. Ja ei oo edes alkuperäinen. Pitää ottaa kiertokanget vielä auki ja tsekata niiden laakerit.

 

Männät, sylinterit, venttiilit ja kannet on kyllä aika siistit eli vähän kiikun kaakun mitä tekis.

 

Osaatteko arvioida mitä runkolinjan poraus + veivin hionto ja kiillotus kustantaa? 300 euroa? Laakerit 40?

 

Vaihtokoneellekin tietenkin pitäis tehdä vähintään parin sadan operaatio, ja sen osto hintakin jotain eli aika tasoihin menee...

Link to comment

Nyt on mosa koneistamolla, odotellaan tuomiota. Mun ehdotus oli runkolaakereille -0,25 / 1,50 / 20mm poraus. Kiertokangen kaulat oli pirun siistit mutta aikoivat tarkistaa nekin. Saapi nähä miten tässä köyhtyy, osaa menee uusiksi ainakin seuraavat, täydentäkää listaa tai kommentoikaa jottei unohdu mitään olennaista:

 

- Runkolaakerit

- Kiertokangen laakerit (alapää)

- Nokka-akselin laakerit

- Männän renkaat

- Nostimet

- Kaikki tiivisteet + stefa

- Öljypumppu vielä mietinnässä, välystä ehkä 0,10 mm.

 

Yläkertaan venttiilien hionta, ei uutta palikkaa.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Kiertokammen kaulatkin meni 0,25 alikokoon.

 

Purkaessa katsoin tosiaan että vasen ylärivi, lähinnä vauhtipyörää olevai pinnapultti on normaalia ylärivin pulttia pidempi. Luulin että on kierre korkannut ja

teetätin helicoilin tilalle. Nyt searchillä lueskelin pinnapulttistooreja, ja selvisi että sen vissiin kuuluukin olla pidempi.... Osaako joku antaa fiksun selvityksen, ja onko estettä normimittaisen käytölle? Perhana, taisin maksaa turhaan siitä holkituksesta....

 

Venttiilin varret mittailin KK:lta saamieni hyvien neuvojen mukaan, ja ajatus olisi mennä vielä noilla vanhoilla pakoventtiileilläkin.

 

Ja sitten vielä moottoripelleistä, oisko jollakin heittää kuvaa millanen on se hihnapyörän ja luukun reunan väliin tuleva pelti -72 stanussa? Mulla on nyt vissiin hieman väärä pelti laiteltuna, kun esilämmityksen reiät ei passaa imusarjan kanssa vastaikkain. Heittoa ehkä noin 2cm.

Link to comment
Ja sitten vielä moottoripelleistä, oisko jollakin heittää kuvaa millanen on se hihnapyörän ja luukun reunan väliin tuleva pelti -72 stanussa? Mulla on nyt vissiin hieman väärä pelti laiteltuna, kun esilämmityksen reiät ei passaa imusarjan kanssa vastaikkain. Heittoa ehkä noin 2cm.

 

Sulla on nyt varmaan 1300:n pelti, esilämmityksen paikat on 1200:ssa kapeemmalla. Voi olla melko kivinen homma löytää -72 1200:n pelti..

Link to comment

pakovenat ei montaa euroa maksa kipale, ja niita on vaan nelja.... paalle tietysti hionta, joka pitaisi tehda joka tapauksessa muutenkin eli saastoa siita ei pitais tulla..

Link to comment

Juu senverran täytyy kommentoida että ei pakoventtiileitä yleensä kuluman takia vaihdeta vaan ajan kanssa karkaistuvat kuumuudessa ja saattavat napsahtaa kesken ajon varoittamatta poikki,itsellä joku vanha venttiili putos lattialle ja meni poikki,onneksi ei ollut enää koneessa!Venttiili ei muutenkaan kulu varrestaan vaan messinki ohjuri kuluu senkin edestä ja yleensä ovat vaihtokunnossa johtuen lämmöstä ja venttiilikoneiston aiheuttamasta sivuttaisliikkeestä!

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...