Jump to content

Maaginen mitta 17mm ja typ-1 vaihdelaatikko


Recommended Posts

Sylettää kun mennyt ainakin 2kpl URHO askeja viime vuosina rikki, kun on puuttunut tieto mitan 17mm noudattamisesta.

 

Nyt on asia opittu kantapään kautta ja asiat selvinnyt lopulta loota gurulta.

Enää askeja ei mene tästä saakelin turhasta syystä rikki. Perk !

 

Pidetääs galluppi; käsi ylös kuka tietää mistä mä puhun.

Link to comment
siirtäjän liikematka.
Oikein

 

Kun loota on paikallaan koppassa ja vaihdetanko kiinni, on lootassa hockey-stic himmelin ees-taas liike oltava 17mm.

Jos jää alle, rajottaa väärin säädetty vaihdekeppi lootan sisällä rattaiden liikematkaa. Hampaat ei ota niin pohjaan kuin tarkotus. Tästä taas tulee boonuksena että alussa aski tuntuu toimivan normaalisti käytössä. Mutta hetken päästä voi alkaa pompottaa vaihdetta pois päältä ja kohta se saakeli ei pysy enää ollenkaan päällä. Ja taas on aika lootan täysrempalle.

 

Kuten huomaatte tällä te ole mitään tekemistä lootan kasaajan ammattitaidon kanssa. Vaan tän vaurion osaa jokainen tehdä lootan asennuksen yhteydessä ihan itte.

 

T:Nimimerkki, kahdesti tän moka tehnyt. Muttei pe**ele enää.

Link to comment
Guest VW 1303

niin vaidekeppi liikuttaa siirtotankoa edes takasin 40mm, että kyllä sen liikerata riittää helposti liikuttamaan hockey-sticiä 17mm ja jos ei riitä niin mun mielestä keppi on sitte melkosen oudossa asennossa. laatikko on säädöstä ja välyksistä tarkka muuten rupee ne pykälät hyppiin pois pesästä. sitä en tiedä miten gurut sen säätää/testaa, mutta ite testaan ja säädän laatikot vwn säätöpenkissä. pois pomppivaan 1 ja 2 vaihteen rattaasseen saa tehtyä vinkulla uuden pitokulman. 3 ja 4 välitykseen saa sen pitokulman hivastua nopeenmin 1mm katkasulaikalla niin ei tarvii vaihtaa uusia kytkentöjä.

post-768-13888361054134_thumb.jpg

Link to comment

Nuin nuo laatikot on ennenkin säädelty. Jokkisessa toiset säätää siirtäjän hiukan 2 puolelle toiset keskelle. Tuollaista jigiä en oo ennen nähnyt. Vain laatikoista leikattuja. Saman asian tuokin ajaa ja on tilaa säätää ja näkyy hyvin kaikki liikematkat. Aikojen alusta asti on tehty myös säädöt säätämällä laatikossa paikallaan, tekemällä reikä siirtäjänkohdalle, kierre siihen ja proppu paikalleen. 3/4 voi säätää myös ilman jigiä mutta kannattaa tietenkin säätää se jigissä paikallaan jolloin säätö on tarkempi.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...