Jump to content

TYP1 1300 '66


Recommended Posts

Pitkällisen haaveilun jälkeen ostin kuvan suht vakiokuntoisen kuplan. Aluksi oli haaveissa museorekisteröinti, mutta tällä hetkellä tuntuu siltä että muokkaan autoa enemmän itseäni miellyttävään suuntaan alkuperäistä pahemmin pilaamatta.

 

Kuvan oton jälkeen olen ehostanut ulkopuolta Empin pölykapseleilla ja vannekehillä sekä myllytin ja vahasin maalipinnan. Myllytys teki kyllä terää maalipinnalle joka taisi olla suoraan ruiskutuksen jäljiltä. Seuraavaksi olisi tarkoitus lisätä keulan korkeussäätö ja ehkä takaakin pudottaa napsun verran.

 

Tekniikkapuoli on muuten hyvässä käyttökunnossa, mutta 6V laturissa ei jostain syystä oikein voima riitä. Säädin tuntuu kytkevän latauksen ihan oikein päälle 6V tietämillä, mutta tyhjäkäynnillä laturi ei anna kuin 5,7V. Kierroksilla jännite kyllä nousee 7V tietämille. Tästä seuraa se, että ajettaessa akku tyhjenee pikku hiljaa. Nyt alkaa tämä hybridiautoilu kyllästyttää ja tarkoitus on lyödä auton mukana tullut 12V laturi+ säädin sekä muut tarvittavat kikkareet paikoilleen. 6V kamat jäävät odottamaan pussihousujen aikaa. Kyllä 6V systeeminkin saisi varmasti toimimaan, mutta 12V vaikuttaa nyt helpoimmalta ratkaisulta.

post-3409-13888361101475_thumb.jpg

Link to comment
  • 4 weeks later...

12V muunnos karkasi täysin lapasesta. Sopivaa laturinjalkaa etsiessä mukaan lähtikin kuvan konepaketti.

Vaihtovirtalaturi, 2-reikäosat, ehjät sorsat, 12V startti ym. palikat aiheuttivat tilapäisen mielenhäiriön...

Vanhan kone 6V alkuperäisosineen arkistoidaan tulevan varalle.

Viikonlopun Kuopio-kruising jää välistä, mutta tavoite on että BIF:iin mennään komeasti ajamalla. (Onko alla kupla vai VAG, nähdään sitten.)

 

Kysymyksiä asiaa paremmin tunteville:

- Koneen sarjanumero on AR111XXX, kertooko jotain?

- Käykö koneessa kiinni olevat suojapellit -66:n perälle suoraan?

- Saako Keiteleen sporttiputken käymään näitten lämmönvaihtimien kanssa vaihtimia tärvelemättä?

- Käykö kone + startti suoraan vanhaan 1300 laatikkoon?

 

Myös muita vinkkejä otan kiitollisena vastaan, aloittelija kun olen näissä hommissa.

post-3409-13888361181147_thumb.jpg

post-3409-13888361181588_thumb.jpg

Link to comment
- Koneen sarjanumero on AR111XXX, kertooko jotain?

1300 kone, ainakin ollut joskus.

 

- Käykö koneessa kiinni olevat suojapellit -66:n perälle suoraan?

Käy

 

- Saako Keiteleen sporttiputken käymään näitten lämmönvaihtimien kanssa vaihtimia tärvelemättä?

Saa, tosin en ole varma mitä putkea tarkoitat mutta yleensä se sopii lämminvaihtimiin kuten orkkisputki. Jos et ole jotain merged sarjaa laittamassa?

 

- Käykö kone + startti suoraan vanhaan 1300 laatikkoon?

Ei, paitsi että sulla taitaa jo olla 12V vauhtis ja startti, niin silloin tarvittavat muutokset on jo tehty, eli tässä tapauksessa sopii.

Link to comment

Tuo putki sopii kyllä.

 

Ymmärsinkin väärin, eli olet vasta tekemässä 12V muutosta? Eli silloin tuo ei käy suoraan vanhaan laatikkoon, vaan startille pitää vaihtaa pusla (12v startti / 6v laatikko) ja vauhtipyörä ei mahdu eli sille pitää hieman tehdä lisää tilaa kytkinkoppaan.

Link to comment

Hotcarsilta ainakin näkyy löytyvän:

"Asentaessa -68 tai uudempi moottori 12V vauhtipyörällä -66 tai vanhempaan vaihdelaatikkoon tarvitaan paksumpi starttipusla 3978-80"

 

Eli hommaampa tämmöisen. Kiitokset Metake ja Sakke!

Link to comment

Startin puslat hommattu, varmuuden vuoksi sekä isolla että pienellä ulkohalkaisijalla, koska autossa oleva laatikko saattaa olla '67:sta. Huomenna pitäisi päästä koneenvaihtoon.

 

Vielä yksi varmennus: Käyhän '74 1300:n kytkinpaketti ja '67 1300:n painelaakerisysteemi yhteen?

Link to comment
Kiitos tiedoista! Otin myös 12V startin mukaan luovuttaja-autosta, joten startti sopii. Keiteleen koneen putki näyttää tältä, tosin ilman kromia.

 

 

Paljon toi putkisto maksoi...

Link to comment
Ei käy. Tarvitset vanhemman mallin paineasetelman, jossa keskiörengas (tai lisäät renkaan nykyiseen, jos mahdollista).

 

Eli onnistuuko näin: Vauhtipyörä ja startti '74:stä+sopiva pusla laatikkoon, paineasetelma autossa nyt paikallaan olevasta '67 koneesta, vaihteisto '67:sta. (Etukäteisvarmistelen sen takia, kun tallille matkaa 150 km)

 

Tuota keskiörengasta '74 kytkimeen en varmaan huomiseksi saa mistään, jollei vanhan kytkimen rengas käy.

 

Paljon toi putkisto maksoi...

 

Tarkkaa hintaa en muista kun ostin samalla muutakin roinaa, mut oliskohan ollut 70€.

Link to comment
Eli onnistuuko näin: Vauhtipyörä ja startti '74:stä+sopiva pusla laatikkoon, paineasetelma autossa nyt paikallaan olevasta '67 koneesta, vaihteisto '67:sta.

 

Vanhassa on varmaan 180 mm kytkin? Jos uusikin on 180 mm niin käy, mutta jos toinen on 200 mm ja toinen 180 mm niin ei käy.

Link to comment
Eli onnistuuko näin: Vauhtipyörä ja startti '74:stä+sopiva pusla laatikkoon, paineasetelma autossa nyt paikallaan olevasta '67 koneesta, vaihteisto '67:sta.

 

Vanhassa on varmaan 180 mm kytkin? Jos uusikin on 180 mm niin käy, mutta jos toinen on 200 mm ja toinen 180 mm niin ei käy.

 

Toisaalla sanottiin, että 1300 on aina 180 mm kytkimellä, joten toivotaan näin. Keskirinkulaa ei ilmeisesti saakaan laitettua tällaiseen kolmikäpäläiseen. Noh, huomenna toiveikkaana tallille. Kiitosta jälleen.

Link to comment
Toisaalla sanottiin, että 1300 on aina 180 mm kytkimellä, joten toivotaan näin. Keskirinkulaa ei ilmeisesti saakaan laitettua tällaiseen kolmikäpäläiseen.

 

Jos se on alkuperäinen ettei kukaan ole vaihtanut vauhtipyörää, niin sitten pitäis tosiaan olla 180 mm.

 

Myös 3-käpäläiseen saa keskirinkulan, kunhan se on 3-käpäläisestä otettu. Tähtiasetelman keskirinkula ei sovi 3-käpäläiseen ja sama toisinpäin.

Link to comment

AR(pa)-kone paikallaan ja meno maistuu. Kytkinkoppaa sai työstää jonkin verran ennenkuin uudemman koneen vauhtipyörä heilahti sisään. Eilen illalla 200 km testilenkki sujui pienin murhein. Sporttiputken laitan myyntiin, koska AR-koneen imusarjassa on tuplat esilämmitysputket joihin putkisto ei oikein käy. Koneen mukana tuli ehjä vakiohormisto joka nyt paikallaan. Sain tänään myös kokea ensimmäistä kertaa lämmityslaitteen kuumat hönkäisyt kun sitä punaista hanikkaa penkkien välissä kiskoo ylöspäin. Wow!

Link to comment
  • 3 months later...

Jee, tallipaikka tulossa vuodenvaihteessa! Pääsee pirssi arvoiseensa seuraan, ei tarvitse enää navetan takana piilotella.

 

Syksyllä tuli revittyä lattiamatot poikkeen, olivat tietenkin kunnon bostikkikerroksella kiinni liimatut. Edellinen omistaja olikin näköjään korjannut lämpökoteloiden reikiä nykyaikaisesti silikonin avulla, parin tuubin verran saniteettilaatua oli puserrettu mm. astinlautojen ja lämpökoteloiden väliin. Tämä varmaan selittääkin sen, miksi vesi pysyi BIF-reissulla hyvin auton sisäpuolella. Myös pohjakaukalot ovat rapsakkaan oloiset, joten taitaapa mennä nekin vaihtoon. Ja tontituskin on edelleen tekemättä...

post-3409-13888361655567_thumb.jpg

post-3409-13888361655905_thumb.jpg

post-3409-13888361656181_thumb.jpg

Link to comment
  • 3 months later...

Pitkästä aikaa päivitystä projektiin. Vuodenvaihteessa auto tallille ja lämpökoteloita vaihtamaan. Työkaveri toimi hitsarina, itse en osaa. Kuskin puoli on nyt vaihdettu. Myös takakylkeen joutui vaihtamaan soiron, ruoste oli kiipinyt kotelosta jo ylöskin päin. Vänkärin puoli oli vieläkin pahempi; kotelon pohjasta oli jäljellä vain kiinnitysmutterit. Joku oli hitsaillut ratsupaikoilla pohjalevyä koppaan kiinni auton kasassa pitämiseksi.

 

Takapuskurin kiinnikepelti vänkärin puolelta on rapsakassa kunnossa, menee vaihtoon.

 

Muuten kori ei ilmeisesti ole päässyt pahemmin happanemaan, joten jospa tästä vielä auto tulisi...

 

Tänään pudottelin etuakseliston irti kopasta. Akselisto näyttää olevan ihan hyvässä kuosissa. Ohjaussimpukassa on pikkasen klappia, saas nähdä saako säädettyä vai meneekö vaihtoon.

post-3409-13888361889987_thumb.jpg

post-3409-13888361890381_thumb.jpg

Link to comment

jos haluat kayttaa sita sporttiputkea tai melkein mita tahansa muuta viriputkea, niin voit vaihtaa imusarjan sellaiseen missa on vain yksi esilammitysputki. Varmaan halvalla saa swapeista tai muilta harrastajilta kaytetyn.

Link to comment
  • 4 months later...

Jotain tapahtuu täälläkin. Pohjalevyyn vaihdettu uudet kaukalot, hiekkapuhallettu, happomaalattu, pintamaalattu Temadurilla. Alapuolelle tuli vielä kiveniskumassa. Nyt pääsee kasailemaan akseleita ja jarruosia paikalleen...

post-3409-13888362343741_thumb.jpg

Link to comment
  • 2 months later...
  • 1 month later...

Nyt on pinnassa orkkis Seesand -väri. Maalari ei ollut oikein tyytyväinen Mipan OC-akryylimaalin käyttäytymiseen; pintaan tuli uunissa pieniä neulanpiston näköisiä reikiä. Myllyttämällä pinnasta tuli kuitenkin ihan asiallisen näköinen.

post-3409-13888362693059_thumb.jpg

Link to comment
  • 9 months later...
Moottori alkaa olla kohta nipussa. Kysymyksiä: Sopiiko kuvan 200mm kytkinasetelma ja kuvan vanhan mallinen painelaakeri tuommoisenaan yhteen? Jos painelaakeri pitää vaihtaa niin minkä malliseen?

Ei sovi, tuon painelaakerin kanssa pitää olla keskirenkaallinen asetelma. Painelaakeria ei (helposti) voi vaihtaa eri malliseen, pitää vaihtaa koko vaihdelaatikko ennemmin. Yleensä noihin asetelmiin saa keskirenkaan lisättyä, kun vaan jostain asetelmasta sen löydät. Tähtimallisen ja käpälämallisen keskirenkaat ei käy ristiin.

Link to comment

En suosittele yrittämään mitään hybridiä asentamalla tuohon rinkulaa... Yhden semmoisen asetelmayhdistelmän hajoamisen kokemuksella vaan... Ei kestäny mulla kuin Mantorpin reissun verran.

 

Kannattaa mieluummin ostaa heti suoraan uus oikean mallinen paineasetelma joka käy vanhalle vaihdelaatikolle.

Link to comment

Paineasetelmat on ihan samoja, toisissa on rinkula toisissa ei. Esim. Kennedyissä on aina rinkula ja se otetaan pois jos on uudemman mallin painelaakeri. Mutta rinkulan pitää olla sopiva, siis saman valmistajan asetelmasta, ne ei välttämättä ole samankokoisia ja ristiin sopivia eri valmistajien kanssa. Kuten Hebrter totesi niin helpommalla (ja varmemmalla) kyllä pääsee kun ostaa uuden asetelman.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Kone alkaa olla paikallaan. Asensin autotallin kattoon Biltsun ketjutaljan, olipa mukava kiskaista sillä kone hollille. Full-flow:n letkut ja sporttiputkisto vaativat vähän sovittelutyötä mutta eivätköhän ne paikkansa hae. Ja huohotukseen pitää myös keksiä jonkinlainen pönttöviritys.

post-3409-13888363699567_thumb.jpg

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...