Jump to content

Tipin VW 1500S '65


Recommended Posts

Posted

No niin, tästä se sitten pitäs lähtee. Eli täysremontti kolmostyypille. Olen tämän auton kolmas omistaja, ensimmäinen ajeli sillä jotain '65-'77 ja toinen vuoteen 2002. Auto ensisöitiin ja maalattiin ulkopuolelta toisen omistajan toimesta vuonna 1993.

 

Hankin tään siis Ruokolahdelta kesällä 2002 ja muutaman kesän ajelin, kunnes 2005 Himokselta tullessa alko jarrut jumittaa yksitoisensa jälkeen. Konekaan ei aivan loistavasti toiminut ja helmat alkoi esittää kukkimisen merkkejä. Niinpä pieni perfektionisti minussa päätti että mitään puolivillasia korjauksia ei tehdä vaan kaikki käydään läpi, niin hyvin kuin osataan. No tulos nähdään sitten vuosien kuluttua, kun projekti valmistuu. Mitään tavoitetta ei ole, mutten unelmoi ajelevani tällä ainakaan kolmeen vuoteen. Noitten kahden muun harrasteautonkin leimassa pitämisessä on varmasti hommaa.

 

Auto seisoi faijan tallissa, jossa se oli nurkkaan hautautuneena 3-4 vuotta. Silloin tällöin on konetta pyöräytelty, ettei jumis. Eilen sitten läksin kotiuttamaan sitä, faija oli kerinny nykästä sitä hieman eteenpäin todetakseen että pelkääjän puolen etujarru oli jumissa. Se herkistyi laakerin irrotuksella ja suostuttelulekalla taputtelemalla. Konekin hörähti käyntiin kun antoi 12V akusta hieman apuamppeereja. Isoin ylläri oli että vaihdekepu oli varsin hervoton, olihan siihen joutunut puslan vaihtamaan vain pari ajokesää sitten. Vaihteista ei löytyny kuin pakki,

 

Saa nähdä millon ehdin alottaa purkamisen, mutta Urtsi biili pitää saada pois tallista ennen korin nostoa.

 

Kuvia eiliseltä löytyy täältä.

  • 4 weeks later...
Posted

En vieläkään oo oikein kunnolla ehtiny alkaa purkamaan, mut muutamia osia tuli ruuvattua irti ja landelta kärräsin pari laatikollista osia mitä on tullu kerättyä vuosien varrella, osa NOSsia, osa uutta reproa ja toki käytettyäkin sälää. Mainittakoon hauskat marschallin H1 tuplaheijastimelliset ajovalot. Mahtaako löytyä 6V H1 polttimoita nykyään mistään? Toinen herkku on NOS Typ3 Jokon peruutusvalot, joita tosin reprotaan ISP Westin toimesta. Eihän noi ehkä yhtä nätit ole kuin Hellan pakkivalot puskurissa, joita oli vakiona esim. jenkkilään toimitetuissa kolkeissa. Mut nää on kuitenki Typ3 varten tehdyt, joten sikäli mielenkiitoiset. Pitää hommata siis pakkivalotktkin jostain. Paruzzilla tais olla 6€ moinen.

 

Joitain kuvia räpsi talliapuri Otto, joitain otin ite.

  • 2 weeks later...
Posted

Eihän tuo mahdottomalta näytä.

Tälle härvelille pitäis tehdä samanlainen homma hamaassa tulevaisuudessa, kun olis tilat ja aikaa.

post-2849-13888361429127_thumb.jpg

Posted

Siis täähän on varsin mainio aihio, eikä vielä pahoja ruostepaikkoja löytynyt. Saa nähdä mitä kuuluu lämpökoteloille.

  • 1 month later...
Posted

Eipä kuulunu älyttömän hyvää koteloille. Kuskin puolella ulkoreunan penkin kiskon juuresta oli hitsattu kori alustaan kiinni, sen kun laikkasin auki, niin lähti kisko käsin repimällä kolmena palana irti. Siitä toi eka kuva, toisessa kuvassa sama paikka pelkääjänpuolella. Alapuolelle oli edellinen omistaja ruutannu korin ja rungon saumaan jotain mustaa tököttiä, ruostumisasteesta päätellen silikonia.

 

Ostetaan peltejä helmaan/kynnyskoteloihin, yksi kpl oven kiinnitysruuvi (kolmeruuviseen saranaan), sekä pelkääjän jalkoihin tämmöinen pelti.

Guest Toheltaja
Posted

mulla on jonkunmoinen keko noita jalkapeltejä, tosin uudemmista kolkeista - käykö sellanen?

  • 4 weeks later...
Posted

Hyvät on projektikuvat.

Mikäs on sen oven alasaranaan kohdistuvan vaijerisysteemin tarkoitus?

Posted
Hyvät on projektikuvat.

Mikäs on sen oven alasaranaan kohdistuvan vaijerisysteemin tarkoitus?

 

Lukitsee etuistuimen selkänojan oven kiinni olessa ja vapauttaa lukituksen kun ovi avataan.

Posted

Löytyi kännykästä korin kiinnityspulttien irrotuksesta pari kuvaa, niin lätkästäämpä ne tähän. Ja oli pukit alla ennen kuin itse sinne menin...

 

05112009005.jpg

 

05112009006.jpg

  • 3 weeks later...
Posted

Eipä ole oikein sairastelulta ehtinyt talliin, mutta parin viikon aikana on kuitenkin runko hiljalleen purkautunut.

 

Onkohan kytkinvaijeri alkuperäinen, vai oliko sillä suurta tunnearvoa edelliselle omistajalle, kun oli pitänyt tälläinen patentti tehdä, vaikka auton mukana tuli kaksikin uutta vaijeria? Eläköön vanhankoulun pussihousuentisöijät!

 

Siitä onkin kymmenen vuotta kun edellisen notsin purkasin, joten enpä muistanut miten etuakselin kiinnitys/irrotus menee, mitään manuaalejahan ei tietenkään lueta. Akselin kiínnitysrautahan on kolmella pultilla kiinni rungossa ja etuakseli puristuu kumiholkeilla siihen väliin. Noh, se mitä en muistanut oli se, että ylimmän ja alimman pultin 15mm vastamutterit on hitsattu kiinni kiinnikerautaan. Eivät pyörineet herkästi, tai siis ollenkaan. Nämä ylä- ja alapultit ovat auton kulkusuunnassa takaa eteen pultattu, ja niissä on hassut rikat. Keskimmäinen pultti taas pultataan edestä taakse päin. Tässä kuvassa näkyy parhaiten pulttien paikat.

 

Takarungon etukiinnike oli ottanu 'vähän' hittiä ja ruostunu päistään reijjille, ostoilmossa tätä huhuilinkin. Vasaroin sen kuitenkin suoraksi ja hitsailin sen tänään läjään, kun on menossa muutakin alustan roipetta pian hiekkapuhallukseen ja jauhemaalaukseen, niin eiköhän tuo kelvanne. Vaikka lievä kosmeettinen vika toisesta hitsailusta jäikin. 1,5mm pelti ei taipunut 3D muotoon olemattomilla taidoilla ja pelkällä timpurin vasaralla.

 

Massaa on saanutkin sitten kaapia oikein urakalla. Mutta alla on ollut suurimmalta osin alkuperäistä kiiltävää mustaa maalia.

 

PS. Tuolla kuvakansiossa sitten pääsee thumbnaileihin kuvan keskeltä klikkaamalla, vasemmasta reunasta edelliseen ja oikeasta reunasta seuraavaan kuvaan. Siellon muitakin räpsyjä kuin linkitetyt, jos jotakuta kiinnostaa.

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Posted

Pohjahan näyttää melkoisen tervepeltiseltä alta päin katsottuna. Miten ohjaamon puoleiset peltipinnat? monasti alta hyvän näköinen pohja pahasti syöpynyt kun kurkkaa lattiamattojen/bitumien alle. Toivottavasti tämä ok toiseltakin puolelta. Uusi massa pohjaan vai jää pelkälle maalipinnalle?

Posted

No reunoistahan toi on paha ja sit ajettu joskus johonki kantoon, siitä skraidu ja toi hämärän muotonen paikka alapuolella. Sisäpuolelta se on pahempi kuin mitä ulkoo. Saa nähdä tekeekö hiekkapuhallus reikiä. Noi suorapeltipaikat laikaan fiddyyn. Massaa ei tule, kun ei ole Wolfsburgissakaan laitettu. Sisäpuolelle varmaan laitan bitumit, vai saiskohan orkkiksen olosta pikimattoa jostain.

  • 2 months later...
Posted

Jotain edistystä on tapahtunut tällä rintamalla, vaikkakin täysin palkein en ole ehtinyt notsin parissa harrastelemaan. Tuli nikkaroitua pojan polkupyörää, purettua possun kone atomeiksi, ihmeteltyä Minin moottoria, yms. joutavaa mutta tuiki tarpeellista talliajanvietettä. Mutta nyt siis Notsin alustan osia on sinko- ja hiekkapuhallutettu. Myös jarrupääsylinteriä suhnuttelin hieman omassa puhalluskaapissa. Nuo alustan osat saivat tällä viikolla jauhemaalia päällensä. Vielä ennen vappua pitäisi laitella possun kone läjään, katsastusrempata kaverin kupla ja saada toi kaverin Mini käymään kunnolla. Ainiin ja Urtsiautossakin tais olla jotain pientä...

  • 5 months later...
  • 3 months later...
Posted

Saapui kova paketti Kolumbiasta. Saiskohan tähän projektiinkin vähän vauhtia pikkuhiljaa? Todennäkösesti ei, kun tilasin TL:ään moottorin osat.

post-70-13888362868739_thumb.jpg

post-70-13888362869074_thumb.jpg

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...