Pasi Posted September 4, 2009 Share Posted September 4, 2009 No niin,pitäis alkaa tekeen ensimmäistä konetta kuplaan ja aihiona olis 1600cc kone. Tarkoitus olis tehdä näillä osilla: -Sylinterikansi, vakio 2-reikäkansi, 1600cc -Mäntä/sylinterisarja, 87mm (87x69mm, 1641cc) -Nokka-akseli C35 SCAT tai vastaava -Nostajat T-1 SCAT Lightweight racing tai vastaavat -Nokkapyörä, säädettävä -Keinuvipusarja 1,25 suhteella -Työntötangot, teräs, vakiopituus -Kiertokanget AA HD, I-profiili, chromoly -Virranjakaja VAG / Bosch alipainekellolla, kärjettömällä sytkällä -Yksikurkkuiset tuplakaasuttimet 35mm -Vauhtipyörän kevennys n.1kg Miten nuo sylinterikansien laskeminen,paljonko kannattais? Tarviiko palotiloja muokata kansista,kun tulee isommat mäntäsarjat? Kertokaa vielä muita vinkkejä/kommentteja. Tosiaan ensimmäistä konetta ajattelin tehdä,enkä teetä muilla koska tekemällähän sitä oppii.. Mitä kannattaa ottaa vielä huomioon?? Quote Link to comment
-Alex- Posted September 4, 2009 Share Posted September 4, 2009 Hyvään lohkoon panostaisin, mielellään aarporaamattomaan, tai kertaalleen vain aarporattuun. Ennenkaikkea "suoraan" lohkoon :) Siirtyisin myös suosiolla syl. mäntä pytty sarjaan, joka vaatii lohkon ja kansien työstämisen, esim. paksuseinämäinen 88mm, tai mieluummin 90.5mm. Pitkää ikää ja enemmän voimaa nääs ;) Scat C35 ehkä sopinee 1.25 keinujen kanssa, jos se on samankaltainen kuin W110 tai W120. Mutta, paras hyötykin tällöin tulisi jos kannet veisit asiansa osaavalle kansisepälle portattavaksi. Kansia ei välttämättä tarvitse muokata, mutta parhaan tehon saamiseksi myös palotilaa on virtauksen kannalta muotoilla vähän. Edellämainituille nokka-akseleille sopii 8,5-9:1 puristussuhde, kannattaa laittaa sitten 1,4-1,5mm dekki myös. Kansien palotiloja joutuu ehkä siis muutenkin muokkaamaan, että saa puristukset kohdille. Et välttämättä tarvitse light weight nostajia, mutta mikäs siinä jos ne on edulliset ja yhteensopivat nokan kanssa. Jos et laita vastapainokampiakselia, itse tällöin en keventäisi vauhtipyörää ollenkaan, mutta jos sulla on vastapainokampiakseli, niin kevennä 6kg tienoille. Ilman vastapainokampiakselia moottorin ikä lyhenee reippaasti jos moottori saa paljon kierroksia usein. Jos sulla on vakiokokoiset venttiilit kansissa, tai muutenkin pienet kanavat, suosittelen 1 3/8" tai 1 1/2" pakosarjaa, ja pysy erossa 1 1/2" isolaippaisista käärmeenpesistä, ne ei "toimi" =) Kaasareiksi joko 36-40mm tupladellortot/weberit , solex kadronit nurkkiin tai vaikkapa keskelle yksi 40-45mm tuplakaasari, jos ei muuta löydy Quote Link to comment
ARTO Posted September 4, 2009 Share Posted September 4, 2009 Hyvään lohkoon... miedosti viritetyn kohdalla pärjää mainiosti useammin kuin kerrankin "höylätyn" lohkon kanssa. parempi useamman kerran oikastu lohko kuin hiukka väljä aarporaamaton. vaikka gene-vainaa höpisikin näistä jotain, toimii miedoissa koneissa "käytetympikin" lohko jos mitoissaan. Loppukestohan on erittäin paljon kiinni koneen käytöstä eli miten paljon saa kenkää ja miten hyvin osat tasapainotetut. Myöskin öljylämpöjen kurissa pysyminen auttaa lohkon jatkosäilyvyydessä. Myöskään ei ole aina tarvetta hankkia esim 90,5 putkia. kulut kasvaa reippaasti kun pitää sekä lohkot ( joo joo, se on kampikammio virallisesti ) että kannet koneistaa. eka kone on aina eka ja pääsee helpommalal kun ei heti alkuun paini kaikkien muutosten tuomien ongelmien ym kanssa. C35 tai vastaava on hyvä perusvirinokka pienessä ja muuten lievästi viritetyssä käyttö/kesäkuplassa. näin lievästi viritetyssä koneessä ei vielä tartte ottaa päänsärkyä kansien porttaamisesta. hyväkuntoisilla vakioilla pärjää mainiosti. ekat muutokset/varmistuksen venaistukoiden/venttiililautasten kohdille. Jos pitää portata edes pikkasen, sieltä pakokanavan ohjurin nurkilta voi ahtainta kohtaa hiukan avartaa. Imukanavat virtaa jo vakiona ihan riittävästi 1,6 litrasen ja miedon vakionokan kanssa jos vielä käytetään " pikkukaasareita". Puristukset voi olla vaikka vakiot 7,5 taikka 8 ja miks ei enemmänkin. suuremmalla puristuksella kone vähän terävöityy ja tulee hiukan lisää tehoa. lievällä nokalla ei kannata hullutella puristusten kanssa, nostaa vain turhaan kansilämpöjä ja nakutusvaara kasvaa. Dekin kanssa ei tartte hifistellä, eli ei ole aivan 0,1 millilleen, eroa ei kuitenkaan huomaa koneen luonteessa oli se sitten 1,3 tai 1,4. keskittyy vaan pieneen kansien laskuun ja sitä kautta korkeampaan puristussuhteeseen. ihan vakionostimet on jees, ei tarvita mitään erikoisnostimia. keskittyy vain huolelliseen sisäänajoon ja sen jälkeen sopivien öljyjen käyttöön, tosin lievällä virinokalla ja pienillä jousipaineilla ei vielä välttämättä tule hinnat alkaenkaan öljyillä ongelmia. vauhtipyörän keventäminen, oli vakioakseli tai ei on enemmän maku-/tottumusjuttu. vakiopainoisella kone on jotenkin "hitaamman" tuntoinen, kun taas kevennetyllä vauhtiksella herkemmin kierroksia ottava. vakiopainoisella vauhtipyörällä oleva kone tuntuu tyhjäkäynnin tienoilla jotenkin pontevammalta ja rauhallisemmalta kun isompi massa tasaa käyntiä. Isovenaiset kannet näin lievässä virityksessä ( lue miedoin virinokka ja pieni tilavuus, pikkukaasarit ym. ) eivät tarjoa juurikaan mitään etuja tehollisessa mielessä koska vakiokansien virtauskyky riittää vakiovenoillakin mainiosti. Sitten kun asennat/haluat koneesta kunnolla tehoa, vähintäänkin 100 heppa tai enemmän, unohda nämä ohjeet. Sitten koneeseen lisää tilavuutta ellet halua tehdä kireää pikkukoneetta. Noiden osien tilalle sitten reilusti isompaa nokkaa ja kansityöt sen mukaan. samalla pikkukaasarit vaihdetaan isompiin tai usemapireikäisiin. Rakenna maltilla ekaa konetta, keskity olennaiseen, älä hae liian monimutkaista/liian pitkälle viritettyä konetta joka tuo lisää rakentamis/budjetointiongelmia. Hakemasi lievästi viritetty pikkukone, noin 70-75 hepan tehoilla liikauttaa kuplaa ihan kivasti jos vertaa väsähtäneisiin vakiokoneisiin. Nälän kasvaessa sitten isompaa/kireämpää tilalle. Quote Link to comment
Guest Barn Posted September 4, 2009 Share Posted September 4, 2009 originaali on paras... Quote Link to comment
Pasi Posted September 4, 2009 Author Share Posted September 4, 2009 Okei,tulipa kerralla hyviä neuvoja.. Lohkon yms. kunnon näkee kohta kun otan koneen auki. Eli kansia ei tarvi muuten koneistaa, paitsi laskea hmm. jonkun verran. Jos kannet muuten ok. Paljonko se olis 1mm vai jotain muuta? Ja palokanavan ohjurin luota ahtainta kohtaa avartaa. Tuo mäntä/sylinterisarja, 87mm (87x69mm, 1641cc) on vissiin ihan ok,tarviiko tuota sylinteriputkea koneistaa lohkoon? Puristukset jonnekkin 8,5 nurkille. Vauhtiksen keventäminen harkintaan. Tuplista vielä, oisko tämä toimiva sarja: EMPI BROSOL 40 ?? Ja vakionostimilla mennään. Quote Link to comment
Guest Posted September 5, 2009 Share Posted September 5, 2009 87mm settia ei tarvitse koneistaa lohkoon eika 1600 kansiin. Kannet pitaa kumminkin plaanata suoriuuden ja tiiviyden takaamiseksi, seka puristussuhteen saatamiseksi kohdalleen. Tuossa tuli jo ehdotuksia puristussuhteelle, itse suosittelisin 8.5:1 nurkkiin, ei 9:1 asti. Scat C35 on tosiaan hyvin lahelle Englen W110 nokkaa. Liian matalat puristukset aikaansaa huonon kaasuun reagoinnin, heikon alavaannon, ja bensaa kuluu turhan paljon kun siita ei oteta tarpeeksi energiaa ulos. Eli (jo tuokin) nokka tarvitsee vakiota isommat puristukset toimiakseen kunnolla. Varsinkin jos viela laitetaan keskikaasutin ja vakiopuristukset niin on melko surkea ajettava. 1.25:1 keinut voi laittaa tuon nokan kanssa, mutta hyoty on aika pieni tassa koneessa. Jos on rahaa tuhlattavaksi niin siita vaan. Itse saastaisin ne rahat johonkin muuhun, vaikkapa kansien hiplailuun. Dekki optimi on noin 1.1-1.2mm. Hinnasta se ei ole kiinni, vain hiukan enemman tyota. 1.5mm on jo liikaa, seos harhailee pytyn laitamilla missa se ei osallistu mannan tyontamiseen yhta paljon kuin palotilan keskella. Lisaksi iso dekki pahentaa nakutustaipumusta. Joku joskus tiesi kertoa etta juuri 1.5mm olisi VW koneille erityisen paha jostain syysta, mutta se lienee huhua tai essonbaari patemista :) Kannen laskemiseen ei ole tarkkaa mittaa kuinka paljon pitaa laskea saadakseen tietyn kokoisen palotilan. Kun ensin kuitenkin joudut kaivamaan sen palotilan venapoteron kohdalta auki sielta venan ja sylinteriseinan luota virtauksen parantamiseksi ja kynnyksen poistamiseksi, niin palotilan muoto ja koko on mita sattuu. Hiukan menee yritys ja erehdys hommaksi, joskin nesteella mittaamalla paasee aika liki. Valitse neste jolla on mahdollisimman pieni pintajannitys. Vakiokansien porttaamiseen ei kannata juuri rahaa uhrata taman tason koneessa. Pahimmat rosot pois, mutta ei kiillotusta ainakaan imupuolelle. Seetirenkaan ja imukanavan yhtymakohta jouhevammaksi. Jos teettaa venatoita, niin 3-kulmainen seetien/venojen hionta parantaa virtausta. kaikki teravat rosot ja reunat palotiloista pyoristetaan aavistuksen verran. Jos lohko tarvitsee kolmannen aarporauksen, kylla se mun mielesta tarkoittaa sita etta se on loppuun ajettu (jo kolme kertaa) ja kelpaa vain vakiokoneen pohjaksi. Vauhtiksesta 2 kiloa ainakin pois, 3 kiloa jos on vastapainokampura. Sekin on viela mieto kevennys, eika pahenna ajettavuutta juuri yhtaan. Vastapainottoman kampuran kanssa itse kevennan 3 kiloa ja tykkaan kovasti. Materiaali poistetaan vauhtiksen ulkokehalta, kytkinpinnan takaa ei saa ottaa. Quote Link to comment
JaniM Posted September 5, 2009 Share Posted September 5, 2009 Ja itse lisäisin ruiskun. Koneen käytös muuttuu kummasti ja säätäminen "helpompaa". Jos uuteen tuplapariskunnan hintaan vertaa, tuollaisen ruiskun saa halvemmalla. Mutta silloin pitää itse osata tehdä pikkasen ja ei ole nirso käytetyille osille. Vääntö toimii alhaalta ylös asti ja samalla saa taloudellisen koneen. Sekä samalla saa kunnon sytytyksen tehtyä, mikä toimii kaikissa ajotilanteissa, eikä pelkästään kiihdyttäessä. Quote Link to comment
Guest Posted September 5, 2009 Share Posted September 5, 2009 joo kylla ruiskujen hinnat alkaa olemaan kilpailukykyisia, ja tietamysta rupee loytymaan harrastajafoorumeilta. Ja jos haluaa paasta helpolla, voi ostaa tarayttaa ohjausboxin joka yhden testilenkin aikana hakee itse kaikki mahdolliset saadot kohdalleen ja pitaa ne optimissa ikuisesti aamen :) Todellinen Plug And Play boxi. Quote Link to comment
Pasi Posted September 5, 2009 Author Share Posted September 5, 2009 Kiitos ja syvä kumarrus näistä neuvoista,varmaan pitää siten jatkossa kysellä lisää tästä aiheesta. Kansityöt pitää jättää asian osaavalle henkilölle.. Jos sen dekki korkeuden laittas 1,3mm ja puristukset sinne 8,5:1 nurkille. Vauhtiksen kevennys 2 kg. Vakio nostajat ja keinut,kun taitaa pärjätä niilläkin näin kevyesti viritetyssä koneessa. Kaasarit yksi tai kaksikurkkuiset tuplat nurkkiin,ruisku saa jäädä vielä odotteleen.. :D Quote Link to comment
-Alex- Posted September 5, 2009 Share Posted September 5, 2009 Niin, ARTO/ Jaakko peräpukama, totta helevetissä hyvään lohkoon, eikä mihinkään millä on ollut jo 4-5 elämää. Harvemmin tuollainen lohko on enään mitoissaan. En puhunut uudesta lohkosta missään vaiheessa joten ihan suotta kuvittelet :D Quote Link to comment
metake Posted September 6, 2009 Share Posted September 6, 2009 Kaasarit yksi tai kaksikurkkuiset tuplat nurkkiin Tuollainen on erinomaisen toimiva setti vakioon tai kevyesti viritettyyn koneeseen perus katukäyttöön: http://www.aircooled.fi/shop/index.php?productID=1225 Quote Link to comment
Pasi Posted September 6, 2009 Author Share Posted September 6, 2009 Juuri nuo onkin harkinnassa,ottaako nuo vai jotkut muut.. Quote Link to comment
ilmari Posted September 6, 2009 Share Posted September 6, 2009 Ite laittaisin myös uudet kannet, tai vähintää helicoilit / vastaavat tulpan reikiin. Voin kokemuksesta sanoa, että kun vihdoin saat koneen ajoon ja säädettyä, ni pistää vituttaa tuo kierteen korkkaaminen! Quote Link to comment
jannuz Posted October 24, 2016 Share Posted October 24, 2016 Itsellä on samanlainen homma kuin aloittajalla, eli ensimmäinen "täysi" koneenrakennus. Tavoitteena olisi kestävä, mutta hieman vakiota pirteämpi kone. Lohkona on as41, johon full flow kierto, sylintereiksi meinasin 90,5, kannet on vakio 2reikä joilla ajattelin toteuttaa n. 9:1 puristus-suhteen. 40 solex brosolit ostin myös nurkkiin. Vauhtipyörästä kaksi kiloa pois ja kampuran kanssa tasapainoon. Vanha koneen omistaja sanoi että keinut on välitetyt, kuinka saisin selville millä suhteella ovat? Vakio työntötangot. Nokaksi taas ajattelin vakion tilalle engle110, vai olisiko parempia vaihtoehtoja tähän? Meneekö hyväkuntoiset vakionostajat tämän kanssa? Venttiilijouset? sytytykseen kunnostettu saksan 009 jakaja, johon laadukas kärjetön moduuli. Ohessa lohkosta kuvia josta lähdetään tekemään, varmaan vielä tehtävissä? Tehdäänkö aarporaus aina? Näistäkin on paljon jauhettu, mutta mielipiteitä, vinkkejä, parannusehdotuksia otetaan mielellään vastaan. Quote Link to comment
DOODAH Posted October 25, 2016 Share Posted October 25, 2016 Aarporaus tehdään tarvittaessa. Vauhtiksen pään laakeripukki on paras kohta tutkia onko tarve vai ei. Tuntuuko kynnellä koitettaessa pykälää. Mikäli ei ja laipan paksuus mitattuna on ok, niin ei tarvinne tehdä. Kampiakselin kaula kuvissa melko naarmuinen. Puntaroisin ostaako uuden vastapaino kammen vai hiotuttaako tuon. Hinta ero on aika pieni. Ja kun on suunnitelmissa keventää vaihtipyörää vois olla paikallaan 8-tapitus myös. Nokkana w110 on järkevä. Nostajat ajellaan nokan kanssa sisään. Quote Link to comment
jannuz Posted October 25, 2016 Share Posted October 25, 2016 Mitään selvää pykälää ei tunnu mutta annetaan koneistajan sanoa viimeinen sana. Ja taitaa siis ostoslistalle mennä myös nostajat, mutta uudet vakiotko tilalle? Pistänkö myös vakio nokkapyörän uuteen nokkaan pulteilla? Täytyy miettiä tosiaan tuota kampiakseli hommaa ja 8 tapitusta. Onko 4 tapilla useinkin tullut ongelmia, vai onko se vain varmistelua? Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.