Guest Japi79 Posted September 10, 2009 Share Posted September 10, 2009 tyhmä kysymys mut voiko käynnistää kaapeleilla kun on vm 65 kupla, siis 6volttinen systeemi? on niin hankalassa paikassa auto ettei oikeen pysty työntelee että vois tyrkätä käyntiin... Quote Link to comment
Tanhis Posted September 10, 2009 Share Posted September 10, 2009 Itse sanoisin näin että voi käynnistää 12v autosta kaapeleilla nopeasti mutta varmista ensin että et paina jarrua tai ettei mikään muukaan sähkölaite ole päällä. Mutta mitään takuita en mene antamaan jos jotain hajoaa. Quote Link to comment
metake Posted September 10, 2009 Share Posted September 10, 2009 Voi käynnistää ihan huoletta, kunhan virtaa antava auto on myös 6 volttinen. Quote Link to comment
mite^ Posted September 10, 2009 Share Posted September 10, 2009 akkulaturi josta saa 6 volttia? Quote Link to comment
Mika Vainio Posted September 10, 2009 Share Posted September 10, 2009 Ostin juuri Ctek 6V, makso 35€... eli ei kallis investointi. Quote Link to comment
multanen Posted September 11, 2009 Share Posted September 11, 2009 Halpiskikka olisi ladata 12v laturilla (tai 12v autolla) ja laittaa vaikka halogeenipolttimo vastukseksi. Pitää vaan ottaa heti pois kun akku alkaa olla täynnä. Quote Link to comment
Marko Posted September 11, 2009 Share Posted September 11, 2009 Onnistuu 12V jos on kaveri apuna. Kaikki ylimääräset sähkölaitteet pois päältä sit miinus napoihin piuha kiinni ja avain valmiiksi starttiasentoon (siis pidät avainta käännettynä pohjaan) sit kaveri tyrkkää plus piuhan hetkes plusnapaan kiinni. Tollai ollaan käynnistelty useesti ja hyvin lähtee. Starttaushetkellä virran kulutus on niin suuri ettei akku saa siitä mitään. Kiinteästi ei piuhoja saa laittaa kiinni tulee akku silmille Quote Link to comment
metake Posted September 11, 2009 Share Posted September 11, 2009 Halpiskikka olisi ladata 12v laturilla (tai 12v autolla) ja laittaa vaikka halogeenipolttimo vastukseksi. Pitää vaan ottaa heti pois kun akku alkaa olla täynnä. Enpäs ole koskaan kokeillutkaan, hyvä kikka jos se toimii. Tosin tuohan ei kyllä jännitettä pudota, vaan 12 volttia menee edelleen akulle, mutta virta putoaa kyllä. Quote Link to comment
multanen Posted September 11, 2009 Share Posted September 11, 2009 Halpiskikka olisi ladata 12v laturilla (tai 12v autolla) ja laittaa vaikka halogeenipolttimo vastukseksi. Pitää vaan ottaa heti pois kun akku alkaa olla täynnä. Enpäs ole koskaan kokeillutkaan, hyvä kikka jos se toimii. Tosin tuohan ei kyllä jännitettä pudota, vaan 12 volttia menee edelleen akulle, mutta virta putoaa kyllä. Mitä ne oikeen koulussa opettaa nykyään..? Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted September 11, 2009 Share Posted September 11, 2009 eiköhän ooke ole koulun käyny jo 25 vuotta sitten :D Quote Link to comment
multanen Posted September 11, 2009 Share Posted September 11, 2009 eiköhän ooke ole koulun käyny jo 25 vuotta sitten :D No prkl, kyllä sitten pitäs olla opetussuunnitelma aika samalta ajalta kun mullakin. Quote Link to comment
Guest Jeeves Posted September 11, 2009 Share Posted September 11, 2009 Åke ihan oikeassa, kun rinnakkain akku ja startti, haukkaa molemmat virtaa käänteisesti omien vastuksien suhteessa sen minkä syöttävän akun sisäinen vastus suhteessa näihin sallii, mutta molempien jännitteet toki samat. Ei tosin käytännössä taida akun navoille ihan 12v yltää, mitä paskemmat starttikaapelit niin sitä parempi 6v akulle. Tosin kuumenevat tietty. Tossa juuri kävin yhtä 12v akkua elvyttämässä, ei suostunut iso ctek lataamaan kun oli niin syväpurkautunut (valot jäänyt päälle joitain kuukausia sitten). Toinen akku rinnalle hetkeksi, ja kas, ctek suostui lataamaan. Tosin virrat aika kovat tuossa, ja kaiken maailman vaarat läsnä, kai Quote Link to comment
metake Posted September 11, 2009 Share Posted September 11, 2009 Kinaamiseksihan se taas näköjään menee... ;) Akun sisäinen vastus on lähes 0 ohmia, ei ihan mutta lähes, todellisuus on jotain luokkaa 1 milliohmi, tai pienempi. Näin ollen se vastaa sähkökytkennässä lähes suoraa johtoa. 12 volttisen 55 w lampun vastus on 2.6 ohmia. Ajatus siitä jännitteen jaosta toimii, jos laitetaan kaksi samanlaista akkua sarjaan, tai 2 samanlaista lamppua (=vastusta) sarjaan, silloin molemmissa kytkennöissä yksittäisen laitteen ylimenevä jännite on 6 volttia. Nyt kyseisten laitteiden järjettömän suuresta vastuserosta johtuen, ainoa mitä tapahtuu, kun sen lampun (olkoon nyt se 12 volttia ja 55 w) laittaa siihen sarjaan, on se että lamppu rajoittaa akulle menevän virran 4.6 A:han. Mutta sinne vitun akun napoihin syötetään 12 voltin (tai todellisuudessa hieman enemmän) jännite. Jatkakaa, mä lopetan tähän. Edit: Kas, Jeeves oli nopeempi sillä välin kun mä mietin noita prkl:een laskukaavoja :) Quote Link to comment
mikan Posted September 11, 2009 Share Posted September 11, 2009 Metake, näinkö oli ajatus kytkeä? - 12V akku + _____ 55W lamppu ______ + 6V akku - |_________________________________________| Onko nyt 6V akun navoissa 12V vai jotain muuta? Paljonko? "Mutta sinne vitun akun napoihin syötetään 12 voltin (tai todellisuudessa hieman enemmän) jännite." t. Mika Quote Link to comment
metake Posted September 11, 2009 Share Posted September 11, 2009 Eikun 12 v akun tilalle akkulaturi. Akun kanssa en ole koskaan tilannetta miettinyt, että miten siinä käy. Joka ei usko niin vaikkapa testaa: Laita 12 v akkulaturi ja siihen plussa johtoon se 55 w:n lamppu. Mittaa jännite lampun toiselta kannalta ja laturin miinus johdon välistä. Quote Link to comment
multanen Posted September 11, 2009 Share Posted September 11, 2009 Metake, näinkö oli ajatus kytkeä? - 12V akku + _____ 55W lamppu ______ + 6V akku - |_________________________________________| Onko nyt 6V akun navoissa 12V vai jotain muuta? Paljonko? t. Mika No jos mie saan veikata niin tyhjähkön 6v akun jännite on n. 6,3V yllä olevassa tilanteessa. Sitten kun nousee yli 7 voltin niin kannattaa ottaa irti (eli useita tunteja myöhemmin jos kyseessä tyhjähkö 6v auton akku). Ennen aikaan latasin nikkelikadmium-akkujakin tolleen, oli vaan pienempi polttimo vastuksena. Polttimo on helppo vastus lataukseen koska se päästää läpi enemmän tai vähemmän vakiovirtaa (kun hehkulanka kuumenee virran vaikutuksesta sen vastus suurenee jolloin virta pienenee jne..). Quote Link to comment
Timo Varis Posted September 11, 2009 Share Posted September 11, 2009 Tänään juuri 12 volttisesta virtaa 6 volttiseen,hyvin lähti vuoden ,kaksi seissyt a malli käyntiin. Okei räpsi vähän ja akku alkoi porisemaan,kaapelit irti niin ei ihan jysähtänyt.Starttaa voi hyvin ilman mitään virityksiä,heti kun käynnissä niin kaapelit irti eikä mitään 5 minuutin starttauksia. Quote Link to comment
Kape77 Posted September 12, 2009 Share Posted September 12, 2009 Turvallisinta varmaan tollasessa tilanteessa lyödä se 12V akku autoon kiinni ja tarkistaa et se lähtee käymään, mahdollisesti ajaa mäen päälle tms. Luonnollisesti ilman sähkölaitteita ja jarrutus käsijarrulla... Seuraavaks 12V pois ja 6V akku kiinni siihen autoon ja työntämällä käyntiin? Emmää noista akuista mitään tiedä, mutta tuli vaan mieleen... Quote Link to comment
Timo Varis Posted September 14, 2009 Share Posted September 14, 2009 Sitten vaihtaa puola,konkka,ym ym kun kärvähtävät. Quote Link to comment
Tanhis Posted September 14, 2009 Share Posted September 14, 2009 Kestää yllättävän kauan. Kokemusperäinen tieto. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.