Jump to content

Eroja ja yhtäläisyyksiä


Guest umppari

Recommended Posts

Guest umppari

Tuossa pihalla on pari kappaletta Volkkareita. Kummastelin niiden eroja ja yhtäläisyyksiä. Ekat yhtäläisyydet on rekisterissä, moemmat alkaa G:llä ja numero on pelkkä 5. (GOK- 5 = Sonder -65 ja GAS-5 = Passat Variant -09).

Molemmissa on kattoluukku, vetokoukku, nopeusmittari, tummat lasit, lukkiutumattomat jarrut (heh) ja alut... ja tehty Saksassa.

 

Siinä ne yhtäläisyydet sitten olivatkin.

 

Eroja: Sonderissa on enemmän penkkejä ja paremmat jalka- ja tavaratilat sekä ihan oikea vararengas ja tuhkakuppi.

 

Passattiin taas on asennettu sekä kompresori- ja turboahdin, kaksi eri polttoainejärjestelmää (bensa ja maakaasu), ja mieletön määrä erilaisia sähköhärpäkkeitä, bluetooth, SDHC, kosketusnäyttö,käntyvät ajovalot, park assist ja kaiken maailman ympäristöä seuraavia tutkia. Ratissakin on kymmenkunta namikkaa.

 

Oleellisin ero kuitenkin löytyy tuolta päästöpuolelta, Passat käyttää kaiken sille syötetyn polttoaineen niin tehokkaasti, että sen pakoputkea ei ole rakennettu auton taakse asti, vaan hönkäputki on keskellä auton alla. Sonderista sen sijaan tulee ulos neljä x 50 mm putki, joista tupruaa ilmoille ihan oikeaa häkää, hiilidioksidia , bensaa, sekä typen oksideja ja hiukkaspäästöjä. Niin ja Passat tuskin tulee saavuttamaan 50 vuoden ikää.

 

Summa summarum, tuo Passat on tämän maan vähäpäästöisimpiä polttomoottorikäyttöisiä autoja tehosta tinkimättä. DSG atomaatin edessä on 150 hv maakaasukäyttöinen TSI VW moottori, Das auto.

Link to comment
ja tehty Saksassa.

 

Sonderin kohdalla tuo on lienee 100% varmuudella totta, Passatin kohdalla vain hyvä arvaus ;) Nykypäivän globaalissa maailmassa ei mistään voi olla varma, ei edes vaikka kilvessä lukisi "Made in Germany". Passattia valmistetaan Saksan lisäksi ainakin myös Intiassa. Intiasta on lyhyt laivamatka Eurooppaan...

Link to comment

Ja sitten kun se paskalaatikko hajoaa...sitä ei voi korjata kuin nasan sukkula insinöörit ja joutuu menemään töihin sillä sonderilla...ja sontsa on 15 vuoden päästä kalliimpi kuin se paskis...

Link to comment
Aika paljon volkkari tekee turkissa ja tsekeissäkin noita osia alihankintana :D

 

Eikä siellä volkkarin Saksan tehtaalla ainakaan yhtään saksalaista työntekijää ole, 99% työväestä siellä on kielitaidottomia turkkilaisia.

Link to comment
Ja sitten kun se paskalaatikko hajoaa...sitä ei voi korjata kuin nasan sukkula insinöörit ja joutuu menemään töihin sillä sonderilla...ja sontsa on 15 vuoden päästä kalliimpi kuin se paskis...

 

Luultavasti aika moni tältä palstalta ottaisi pihasta jo tänään Sonderin jos valita pitäisi.

Link to comment

Kummassakahan on pidempi pakoputkisto muuten?

 

Eikö paskatin maakaasukäytöllä ollessa pakokaasut sisällä muuta kuin hiilidioksiidiksia (kasvihuonekaasu) ja vettä, eikö ollenkaan nokseja tai häkää, voiko palaminen olla niin ideaalista jossain? Mikäs se ottomoottorin hyötysuhde oikein olikaan nykyään? Tulisikohan vähemmän päästöjä antotehoon nähden silti oikeasti poltettaessa jatkuvalla palamisprosessilla nuo polttoaineet muualla? Miten laskea maakaasun etu hiilidioksiidipäästöissä verrattuna öljyyn kun se edelleen muka on sivutuote öljyä pumpattaessa? Eiköhän vanhan folsun käyttö päästä sen verran vähän palamattomia ja/tai nokseja, että niillä päästöillä ei montaa passattia tehdä vaikka ajais pitkänkin tovin.

 

Paljonko uuden auton valmistamiseen kuluu energiaa, entä paljonko sen kierrättämiseen vaikka se onkin jtn. 90% kierrätettävissä? Paljonko energiaa kuluu passatin oletettavan eliniän (10v/400000km?) ylläpitämiseen vaihtamalla uusia osia kun vanhaan autoon korjataan vanhoja osia.

 

Onko joku laskenut näitä balansseja ihan tosissaan ilman että tutkimuksen taustarahoittaja löytyy autoteollisuus tai joku maailmanparantaja tai joku vtn asumissäätiö?

 

Vouhkaamatta enempää vanhojen autojen ekologisuudesta otan tuosta hotellin pihalta tsin ja vedän kaasu pohjassa kohti savuavia piippuja ihmettelemään ilimanpilluuta. Kyllä, mieluummin ajan uudella tehokkaalla ja mukavuusvarustellulla autolla kuin jurnutan vanhalla pahnalla, kun matkan tarkoitus on, kuten yleensä, vain päästä perille nopeasti ja olematta hikoilematta liikoja täällä helteessä, ja tietty passiivinen turvallisuus huomioiden. Sitten jos itse matka on se juttu miksi matkalla ollaan, valitsen mieluummin kulkineen jossa on edes jotain asennetta.

 

jaksoiko joku lukea tämän muka ajatuksenkin kanssa? Mitä kello on?

Link to comment

Uusista tai uudehkoista autoista ei oikein loydy mitaan oikein todella kiinnostavaa. Tyomatka-autoksi olisi tarjolla 2000 Ford Windstar kaikilla herkuilla, myos ilmastointi Floridan helteessa, mutta valitsen silti 100% joka kerta vanhan '70 letukan missa ei ole ilmastointia, ei ohjaustehostinta, ei jarrutehostinta, ei tehoa.... kiva paasta toihin hyvalla tuulella, kruisailee luu ulkona sato tai paistoi. :D

Link to comment
Aika paljon volkkari tekee turkissa ja tsekeissäkin noita osia alihankintana :D

 

Eikä siellä volkkarin Saksan tehtaalla ainakaan yhtään saksalaista työntekijää ole, 99% työväestä siellä on kielitaidottomia turkkilaisia.

 

Montako kertaa Metake on VW tehtailla vieraillut?

Link to comment
Montako kertaa Metake on VW tehtailla vieraillut?

 

0, ja tuskin vierailenkaan kun en koe siellä olevan mitään mielenkiintoista :)

 

Vastakysymys: Jos mä tiedän että esimerkiksi Taiwanin pinta-ala on n. 36 000 neliökilometriä ja siellä asuu n. 22 miljoonaa ihmistä. Väestöstä alkuperäisasukkaita eli polynesialaiskansojen jälkeläisiä on n. 2 %, 98 % on han-kiinalaisia, sekä seassa muutamia Vietnamilaisia. Ja se kysymys: Pitääkö mun olla käynyt jossain vitun Taiwanissa jotta voin tietää ketä siellä asustaa ;)

Link to comment

"Saksan turkkilaiset

 

Saksassa asuu eniten turkkilaisia Turkin ulkopuolella. Suurin osa väestöryhmästä muodostuu Saksaan 1960-luvulla Saksan talousihmeen aikana työvoimapulaa paikkamaan saapuneista maahanmuuttajista ja heidän jälkeläisistään. Näitä tulijoita kutsuttiin nimellä Gastarbeiter eli vierastyöläinen, he työskentelivät erityisesti raskaan teollisuuden aloilla, esimerkiksi autoteollisuuden palveluksessa."

Link to comment
"Saksan turkkilaiset

 

Saksassa asuu eniten turkkilaisia Turkin ulkopuolella. Suurin osa väestöryhmästä muodostuu Saksaan 1960-luvulla Saksan talousihmeen aikana työvoimapulaa paikkamaan saapuneista maahanmuuttajista ja heidän jälkeläisistään. Näitä tulijoita kutsuttiin nimellä Gastarbeiter eli vierastyöläinen, he työskentelivät erityisesti raskaan teollisuuden aloilla, esimerkiksi autoteollisuuden palveluksessa."

 

Niin eli sun Kuplasi on Turkkilaisten kasaama? :D

Link to comment
Guest Toheltaja

Prosenteista puheenollen, miten 100% lihan tekemiseen on voitu käyttää 130% lihaa? Onkos siitä 13cm pitkästä fileestä sitten otettu 3 senttiä pois ja pantu kauppaan? Sittenhän se on tavallaan alle 100% alkuperäisestä kuitenki? vaikeeta - tä?

Link to comment
Prosenteista puheenollen, miten 100% lihan tekemiseen on voitu käyttää 130% lihaa? Onkos siitä 13cm pitkästä fileestä sitten otettu 3 senttiä pois ja pantu kauppaan? Sittenhän se on tavallaan alle 100% alkuperäisestä kuitenki? vaikeeta - tä?

 

Sinäänsä mielenkiintoinen juttu. Mulle aikanaan opetettu, että 100% = kaikki enempää ei ole. Grammoissa tuo liha esimerkki toimii vielä.

Link to comment

ainakin wolfburgin tehtaan käytävillä puhutaan enemmän italiaa kuin turkkia.

 

Ja olipa museon seinällä olevassa kuvassa splittejä tai ovaaleita kasaamassa ihan afrosaksalainenkin.

Link to comment
Prosenteista puheenollen, miten 100% lihan tekemiseen on voitu käyttää 130% lihaa? Onkos siitä 13cm pitkästä fileestä sitten otettu 3 senttiä pois ja pantu kauppaan? Sittenhän se on tavallaan alle 100% alkuperäisestä kuitenki? vaikeeta - tä?

 

Tällä asialla ei nyt ole mitään tekemistä volkkareiden kanssa, paitsi ehkä korkeintaan retkieväänä.

 

Muistaakseni tuo nurinkurinen prosenttiero johtuu siitä, että tuotteesta on poistunut valmistusprosessissa vettä. Parhaiten tämän eron nätee meetwurstissa tms. Se kama kun on aika paljon kuivempaa kuin normiliha. Metukan tapauksessa tosin alkuperäisten aineksien prosentti saattaa kasvaa huomattavasti satasta suuremmaksi, kun siellä on lihan lisäksi rasvaa ja mitä kaikkea scheissea mukana.

Link to comment
Prosenteista puheenollen, miten 100% lihan tekemiseen on voitu käyttää 130% lihaa? Onkos siitä 13cm pitkästä fileestä sitten otettu 3 senttiä pois ja pantu kauppaan? Sittenhän se on tavallaan alle 100% alkuperäisestä kuitenki? vaikeeta - tä?

 

Tällä asialla ei nyt ole mitään tekemistä volkkareiden kanssa, paitsi ehkä korkeintaan retkieväänä.

 

Muistaakseni tuo nurinkurinen prosenttiero johtuu siitä, että tuotteesta on poistunut valmistusprosessissa vettä. Parhaiten tämän eron nätee meetwurstissa tms. Se kama kun on aika paljon kuivempaa kuin normiliha. Metukan tapauksessa tosin alkuperäisten aineksien prosentti saattaa kasvaa huomattavasti satasta suuremmaksi, kun siellä on lihan lisäksi rasvaa ja mitä kaikkea scheissea mukana.

 

=)

onhan tuokin selitys. 100 % = kaikki mitä on. Meturassa vaikka aw tippuu 0.90, niin ei ne mausteet sieltä mihinkään lähde. sillonhan liha + rasva + mausteet muodostavat tuon 100 % lopputuotteesta.

Kuten sanoin: grammoissa tuo toimii eli 100g:aan makkaraa on voitu käyttää 130g lihaa. 130 % on siis markkinointia eli mielikuvien myymistä.

 

Anteeksi kommenttini, mutta 7 vuotta liha-alan opiskelua teettää sen.

 

Takaisin karvakäsiin: Italia vs. Turkki

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...