Jump to content

Lyhyt VS. pitkäiskuinen


Guest Volksrod

Recommended Posts

Posted

Tarkoitus on saada korkealle kiertävä kone, mutta arveluttaa tuo että onko kumpi kombinaatio parempi? Lyhyt isku ja iso mukin halkaisija VAI pitkä isku ja pienet mukit. Kuulin joltain virittäjäkurkolta että jälkimmäinen vaihtoehto on kierroskoneeseen paras mutta...? Koneen koko tulis olemaan 1800-2000cc paikkeilla.

Posted

mika on "korkealle"?

 

Mulla on 78 x 90.5 joka kiertaa herkasti 7500-8000rpm, vetoja tuntuis olevan ylikin mutta ei uskalla venyttaa.

Ja nokkahioja sanoi punarajaksi 8000.

Koneessa on hiukan vakiota pidemmat kiertokanget jotka auttavat ylapaan kierrosalueella.

Posted

Kyllä kait perus nyrkkisääntö on, että mitä enemmän kierroksia sitä lyhyempi isku. Männän nopeus kasvaa ja paikat joutuvat entistä kovemmalla. Tietysti myös kiertokangen pituuden suhde iskupituuteen vaikuttaa asiaan. Toisaalta sitten isompi mäntä painaa enemmän... Varttimaililla kuitenkin ajetaan 82x94 ja 84x94 moottoreilla niin että punaraja on jossain +8000 paikkeilla, mutta mikä olikaan tässä käyttötarkoitus?

 

OT, minkälaisella mitoituksella F1-moottorit on? http://en.wikipedia.org/wiki/Formula_One_engines

 

t. Mika

Posted

niin siis juurikin kiertokangen pituutta kasvattamalla saadaan mantanopeudet aisoihin kovilla kierroksilla.

Posted
eikös moottoripyärissä ole ole lyhyt isku verrattuna männän kokoon, kiertää korkeelle ja kovaa.

 

Mopottimessa on myos paljon kevyemmat palikat :)

Posted

Tietysti se myös riippuu paljon koneen käyttötarkoituksesta ja toivotusta kestoiästä. Ameriikan mantereella ajavat kilpaa moottoreilla joissa on n. 106 mm mäntä ja n. 114 mm isku, ja punaraja on 9500 rpm. Yleensä kai totuttu sääntö on se lyhyt isku jos korkeelle halutaan kierrättää, ettei mäntä nopeus kasva liian korkeaksi, ja kevyet liikkuvat osat. Koskaan en ole kuullut että pieni mäntä ja pitkä isku olisi jotenkin suotava korkea kierroksisessa koneessa.

Posted

Joo niin unohtui tuo max rpm eli se olisi jossain 8500-9000rpm paikkeilla. Nokka ja kannet on mitoitettu niin että paras teho saavutetaan jossain yli 8000 kierroksen kohdalla. Turbo on, joka tarvii reilusti pakopainetta herätäkseen joten senkään puolesta ei tehoalue kovin alas sijoitu (hieman kysymysmerkki tosin onko ahtimen pakopuoli liian iso pari litraiseen moottoriin) se jää nähtäväksi...

 

Ja vielä sellainen että moottori ei ole tulossa kisakäyttöön vaan ihan katuautoon mutta jos motin joutuu 3-4 kertaa kesässä avamaan se ei ole ongelma

Posted

Jess! Hauska ajaa kun ahdin tulee mukaan täydellä bofoorilla jossain 6000 rpm paikkeilla ja tehokäyrä nousee stratosfääriin samantien. :-) Tälleen.

Peukkuja tämmöselle projektille!

 

t. Mika

Guest fgronlun
Posted
Joo niin unohtui tuo max rpm eli se olisi jossain 8500-9000rpm paikkeilla. Nokka ja kannet on mitoitettu niin että paras teho saavutetaan jossain yli 8000 kierroksen kohdalla. Turbo on, joka tarvii reilusti pakopainetta herätäkseen joten senkään puolesta ei tehoalue kovin alas sijoitu (hieman kysymysmerkki tosin onko ahtimen pakopuoli liian iso pari litraiseen moottoriin) se jää nähtäväksi...

 

Ja vielä sellainen että moottori ei ole tulossa kisakäyttöön vaan ihan katuautoon mutta jos motin joutuu 3-4 kertaa kesässä avamaan se ei ole ongelma

 

Turbo koneen kierrättäminen on sinäänsä aivan turhaa koska voima on saatavissa alemmilla kierroksilla ja oikein mitotetulla ahtimella.. Näin sanotaan aina näissä järkevien listalla..

 

Jos ahtimena on paljon vastapainetta vaativa niin heitä suoraan roskiin tai myy Nissan 200sx tyypille. Kovalla vastapaineella nostetaan vaan turhaan lämpöö eikä voiteta mitään.

 

Paljo kierroksia ja ahtoja niin pistä iso holsetti, herää vähä myöhään mutta ku kuitenkin meinaat kierrättää niin mitä väliä sillä on että täys ahot jossain +4000rpm jos

punaviiva jossain 9000rpm paikkeilla. Tuollanen vastapaine turbo sopii tosiaan vaan johonkin asuntovaunun veturiin :)

 

Jotkut viisastelee että olis suotavaa olla pikkasen alhasempi kanki suhde koska silloin mäntä lyhkäsemmän aikaa ykk:ssa ja näin saatais enemmän nakutus herkkyyttä.. Tiedä sitten on näitä netti teorioita..

 

Itte lähtisin jostain 7X iskusta ja 90.5 niin ei tarttis venyyttä ihan kaikkea ärirajoihin. Alle 0.5l moottori koko eron voi hyvin korjata ahtopaineella ku vaan on yhtä hyvät kannet

Posted

Nojoo ei tuossa välttämättä järkeä ole mutta kokeillaan. Päädyin nyt ehkä tohon 90.5x82mm alakertaan.

Posted

En tiiä mikä teitin mielestä on kapea mut tuos golfis on kuunneltuna ja katsottuna tuot videota aluetta 3500r/min -- 8000r/min missä tuli rajoittaja peliin olis varmaan kiertänny 9000+r/min jos ei ois rajoitettu... Et ei se kyl musta mikään kapea alue ole... Tuleepi vaan ne kierrokset sen verta nopeaan kun näyttääpi sit voimaa oikeesti olevan... =)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...