P_Valtonen Posted November 13, 2009 Posted November 13, 2009 Otetaas ekaksi hapettunu pakarin laippa, josta tarkotus sälyttää hengissä alkuperänen pinnapultti Quote
P_Valtonen Posted November 13, 2009 Author Posted November 13, 2009 Sitten silpastaan rautasahalla (tms) laitteella laipasta putki irti. Vertaa vieressä olevaan terveeseen M8/13 mutteriin tuota ruostunutta :) Quote
P_Valtonen Posted November 13, 2009 Author Posted November 13, 2009 Tän jälkeen silpastaan taas rautasahalla kierrettä viistäen pultista reuna pois Kuten huomataan, alkuperänen pakarintiiviste on suojannut tiivistepintaa Quote
P_Valtonen Posted November 13, 2009 Author Posted November 13, 2009 Saatu pala kopsautetaan vasaralla vekes Quote
P_Valtonen Posted November 13, 2009 Author Posted November 13, 2009 Fiilalla fiilataan bultin pää oikeaan muotoon (tullu tatin näkönen ruosteen vaikutusesta) Ja sitten kietastaan M8 kierrepakalla kierre taas kuntoon Quote
P_Valtonen Posted November 13, 2009 Author Posted November 13, 2009 Kuten näkyy, lähes täydellinen suoritus. Jos unohtaa tuon rautasahan hieman tärvelemän kierreosuuden (ja sinnekkin tulee laippa) :) Quote
mikan Posted November 13, 2009 Posted November 13, 2009 Taitaisinpa vaihtaa tuon pinnapultin uuteen. t. Mika Quote
-Alex- Posted November 13, 2009 Posted November 13, 2009 Riippuu vähän tavoitteesta ja pinnapultista että missä se on, niin kannattaa yleensä olla hyvä kierrepakka. Itellä yks halpasarja ja pari dormerin pakkaa, niin halpasarjan pakka "woblottaa" pyörittäessä kierrettä pitkin, eikä ees lika lähde sillä kunnolla, toisinkuin dormerilla. Ainakin jos kierteitä tekee lisää pinnapulttiin niin huonolla en oo saanu kummoista jälkeä, lähes turha työ on ollut. Quote
Guest VW 1303 Posted November 13, 2009 Posted November 13, 2009 vois tota mutteria vaikka venyttää katkasumeisselillä ja kiertää se lukkopihdellä pois niin säästyy ylinmääräseltä sahaukselta. Quote
metake Posted November 13, 2009 Posted November 13, 2009 Tuolla lähtee aika kivasti jos ei omaa Petterin kärsivällisyyttä: Quote
ARTO Posted November 13, 2009 Posted November 13, 2009 Otsikossa puhutaan mutterista ja alempana pinnapultista... Tsot tzot, tarkkuutta Petteri lisää:) Noh, itte en kyllö wasserin kanteen laittas enää takaisin edes kumpaakaan eli mutteria ja/tai pinnapulttia. Tarpeeks monta kertaa saanut noiden pinnapulttien kanssa tapella ruostumisen takia kuten petterin kuvissa. Quote
Hebster52 Posted November 13, 2009 Posted November 13, 2009 Veljen wasserin pakosarjan mutterit oli aika saman näköiset. Lähti kyllä 11 vai oliko 10mm avaimella mutta hajos kesken... :D Quote
-Alex- Posted November 14, 2009 Posted November 14, 2009 Joo, ei oo kovin kiva vaihtaa ruostuneita pinnapultteja, volkkarin alukansista ne sentään lähtee yleensä suosiolla..olin nuorempana volkkarikorjaamolla kesän töissä, ja eiköhän joku hemmo tuonut sinne takavetoeskon valurautaisen ohc kannen, oli katkennut yks pakosarjan pinnapultti sisään...kiroilin mielessä itsekseen :) Quote
metake Posted November 14, 2009 Posted November 14, 2009 valurautaisen ohc kannen, oli katkennut yks pakosarjan pinnapultti sisään No valurautakannestahan se lähtee polttopillillä ennenkuin ehtii kissaa sanoa. Quote
Guest Toheltaja Posted November 14, 2009 Posted November 14, 2009 määkin oon sitä mieltä että valurautakannesta saa helpommin katkenneen pinnapultin irti ku volkkarin hapettuneesta aluseoskannesta. Molemmista sorteista on kans liene satoja tullu irroteltua hyvällä ja huonolla menestyksellä... Quote
-Alex- Posted November 14, 2009 Posted November 14, 2009 Aijaa, siinä se oli sisälle katkennut eli ei päätä näkyvillä...no vanhempi korjaaja yritti alkaa poraileen sitä poijes :D Quote
Guest Posted November 14, 2009 Posted November 14, 2009 kuplan kansista lahtee hitsaamalla katkenneet pinnapultit. Hitsaat mutterin siihen jamaan kiinni. Toimii vaikka olis katkennu pintaa syvemmaltakin, ensin vaan migilla hitsaa siihen pinnapulttiin hiukan jatkoa etta saa kunnolla tarttumaan. Alumiiniinhan hitsi ei tartu, joten homma on aika helppo. Quote
Guest Toheltaja Posted November 14, 2009 Posted November 14, 2009 eipä lähde aina hitsaamallakaan... tai lämmittämällä... Tai sitten jos lähtee, niin ompi jengat morjens, mutta saapahan sinne aina irtokierteen laiteltua :) Quote
metake Posted November 14, 2009 Posted November 14, 2009 Valurautakanteen homma toimii näin: Polttopillillä kohtisuoraan pultinpäätä aloitat polttoleikkaamisen, happi reilusti auki kuten poltossa kuuluukin. Pultin pää punaiseksi ja happi auki, hums ja pultti tulee ylös reiästä sulaneena rautana. Homma toimii koska valurautaa ei voi polttopillillä leikata, joten se ei siis leikkaannu. Ko. tempun jälkeen kierteet saattaa vaatia hieman kierretapilla fixausta. Useasti tehty ja hyväksi havaittu konsti. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.