Jump to content

Niksi-Pirkka: jökelissä olevan mutterin irrotus


Recommended Posts

Posted

Sitten silpastaan rautasahalla (tms) laitteella laipasta putki irti.

Vertaa vieressä olevaan terveeseen M8/13 mutteriin tuota ruostunutta :)

post-78-13888361663942_thumb.jpg

Posted

Tän jälkeen silpastaan taas rautasahalla kierrettä viistäen pultista reuna pois

Kuten huomataan, alkuperänen pakarintiiviste on suojannut tiivistepintaa

post-78-13888361664218_thumb.jpg

Posted

Fiilalla fiilataan bultin pää oikeaan muotoon (tullu tatin näkönen ruosteen vaikutusesta)

Ja sitten kietastaan M8 kierrepakalla kierre taas kuntoon

post-78-1388836166468_thumb.jpg

Posted

Kuten näkyy, lähes täydellinen suoritus. Jos unohtaa tuon rautasahan hieman tärvelemän kierreosuuden (ja sinnekkin tulee laippa)

:)

Posted

Riippuu vähän tavoitteesta ja pinnapultista että missä se on, niin kannattaa yleensä olla hyvä kierrepakka. Itellä yks halpasarja ja pari dormerin pakkaa, niin halpasarjan pakka "woblottaa" pyörittäessä kierrettä pitkin, eikä ees lika lähde sillä kunnolla, toisinkuin dormerilla. Ainakin jos kierteitä tekee lisää pinnapulttiin niin huonolla en oo saanu kummoista jälkeä, lähes turha työ on ollut.

Guest VW 1303
Posted

vois tota mutteria vaikka venyttää katkasumeisselillä ja kiertää se lukkopihdellä pois niin säästyy ylinmääräseltä sahaukselta.

Posted

Otsikossa puhutaan mutterista ja alempana pinnapultista...

 

Tsot tzot, tarkkuutta Petteri lisää:)

 

Noh, itte en kyllö wasserin kanteen laittas enää takaisin edes kumpaakaan eli mutteria ja/tai pinnapulttia.

 

Tarpeeks monta kertaa saanut noiden pinnapulttien kanssa tapella ruostumisen takia kuten petterin kuvissa.

Posted

Joo, ei oo kovin kiva vaihtaa ruostuneita pinnapultteja, volkkarin alukansista ne sentään lähtee yleensä suosiolla..olin nuorempana volkkarikorjaamolla kesän töissä, ja eiköhän joku hemmo tuonut sinne takavetoeskon valurautaisen ohc kannen, oli katkennut yks pakosarjan pinnapultti sisään...kiroilin mielessä itsekseen :)

Posted
valurautaisen ohc kannen, oli katkennut yks pakosarjan pinnapultti sisään

 

No valurautakannestahan se lähtee polttopillillä ennenkuin ehtii kissaa sanoa.

Guest Toheltaja
Posted

määkin oon sitä mieltä että valurautakannesta saa helpommin katkenneen pinnapultin irti ku volkkarin hapettuneesta aluseoskannesta. Molemmista sorteista on kans liene satoja tullu irroteltua hyvällä ja huonolla menestyksellä...

Posted

kuplan kansista lahtee hitsaamalla katkenneet pinnapultit. Hitsaat mutterin siihen jamaan kiinni. Toimii vaikka olis katkennu pintaa syvemmaltakin, ensin vaan migilla hitsaa siihen pinnapulttiin hiukan jatkoa etta saa kunnolla tarttumaan. Alumiiniinhan hitsi ei tartu, joten homma on aika helppo.

Guest Toheltaja
Posted

eipä lähde aina hitsaamallakaan... tai lämmittämällä... Tai sitten jos lähtee, niin ompi jengat morjens, mutta saapahan sinne aina irtokierteen laiteltua :)

Posted

Valurautakanteen homma toimii näin: Polttopillillä kohtisuoraan pultinpäätä aloitat polttoleikkaamisen, happi reilusti auki kuten poltossa kuuluukin. Pultin pää punaiseksi ja happi auki, hums ja pultti tulee ylös reiästä sulaneena rautana. Homma toimii koska valurautaa ei voi polttopillillä leikata, joten se ei siis leikkaannu. Ko. tempun jälkeen kierteet saattaa vaatia hieman kierretapilla fixausta. Useasti tehty ja hyväksi havaittu konsti.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...