SimpleMan Posted December 19, 2009 Share Posted December 19, 2009 Ossaako joku sanoa, kun nykyään melkein koneeseen kuin koneeseen halutaan 48 Idat... Että minkä takia niin kauhiat? Kuitenkin esim. nelikymppisillä päästään volkkarissa parin litran koneessakin melko pitkälle ainakin virtauksen riittävyydessä. Löysin netistä virtausarvoja kaasareille ja ne kun muutin amerikan-normien mukaisiksi, niin esim. 2 kpl. 48 idaa 42 sisäkurkuilla virtaa 1170cfm, 36 dellortotkin 696cfm (!) ja 40 kadronit 28 sisäkurkuilla 296cfm... Tuo 1170cfm on täysiveriseen 8 litran kiihdytys veekasiinkin jo riittävästi. Ja matematiikkaa mukaan. Jos lasketaan ilman tarve vaikka 7000rpm kiertävälle 2332cm³ moottorille, ni sehän ois 2,332x0,5x7000=8162 litraa minuutissa, eli 288cfm. Ja kun muutetaan vaikka tuo 1170cfm sellaiselle testipaineelle, jonka moottorin voidaan olettaa tuottavan (10" h2o) niin nuo 48 idat sellaisella paineellakin virtaa vielä 817cfm. Eli sen mukaan nuo 36 dellortotkin (486cfm 10" h2o) riittäisi vallan mainiosti. Onko jotain perustavaa syytä miksi valitaan noinkin isoja kaasareita pikkuisiin boxereihin? Quote Link to comment
-AP- Posted December 19, 2009 Share Posted December 19, 2009 Onko jotain perustavaa syytä miksi valitaan noinkin isoja kaasareita pikkuisiin boxereihin? "Katu-uskottavuus" ? Quote Link to comment
mikan Posted December 19, 2009 Share Posted December 19, 2009 Jostain syystä vaan näyttäis siltä, että 48 kaasareilla otetaan enemmän tehoa kuin 40 kaasareilla. Ainakin mitä lehdissä ja netissä on ollut mittaustuloksia. t. Mika ja IDAt Quote Link to comment
SimpleMan Posted December 19, 2009 Author Share Posted December 19, 2009 On siis ensin dynotettu nelikymppisillä jonka jälkeen vaihdettu nelikasit ja saatu selkeästi enemmän tehoa? Quote Link to comment
wp Posted December 19, 2009 Share Posted December 19, 2009 Superflown virtauspenkin manuaalissa oli mielestäni hyvin kaasutinkokoa demonstroiva kuva, kaasuttimen sisäkurkun halkaisija = imuventtiilin seetin sisämitta. Hieman pienemmästäkin kurkusta ilma virtaa kyllä läpi, käyttötarkoitus ratkaisee lopullisen kaasutinkoon. On siis ensin dynotettu nelikymppisillä jonka jälkeen vaihdettu nelikasit ja saatu selkeästi enemmän tehoa? Jos moottori hengittää riittävän hyvin niin kyllä, mutta onko pienempi kaasutin ollut silloin oikea valinta? Tuohon kaasutinkokoon vaikuttaa myös koko imuputkiston pituus (kanava+imusarja+kaasutin+kiihdytystorvi), itse valitsen aina pienemmän kertaluvun viritettyä pituutta varten jos kaasutin on mielestäni liian pieni jo aloittaessa. Tällöin koko imuputkiston virtaushäviö (=paineenpudotus) jää pienemmäksi alhaisemman kanavan seinämäpinta-alan ansiosta. Noita V8-moottoreiden kaasutinkokoja ei voi suoraan verrata näihin boxerikuvioihin, oma kurkku/kanava- ratkaisu vaatii aina isomman CFM-lukeman kuin imusarja, jossa kaasutin ruokkii kaikkia sylintereitä plenumin kautta. Mutta mikään ei estä tekemästä plenumia esim. 40mm kaasareiden alle tuplakaasutinasennuksessa, voisi olla mielenkiintoinen kokeilu. Jokarissa noita ratkaisuja on 1-kurkkuisilla toteutettuna näkynytkin. Quote Link to comment
Per Jernström Posted December 19, 2009 Share Posted December 19, 2009 Katu-uskottavuus on toki yksi (IDA-48 on tunnetusti kaasari jolla on ajettu kovia aikoja). Mutta on niitä teknisiäkin tekijöitä ja yksi niistä on kanavien muotoilu. Jos on isot venttiilit ja haluaa sopusuhtaisen imukanavan missä on venttiiliä kohti kapenava kanava ollaan helposti melko isokokoisessa röörissä kanavan alussa. Nyt täytyy muistaa, että kaupunkicruising on eri maailma kuin urut auki kiihdytystä. Jotkut suosivat jopa luistikaasareita koska niissä on vähemmän kamaa kanavassa virtauksia häiritsemässä. Pointti tässä siis on enemmän kanavan muoto kuin laskennallinen virtaus. Quote Link to comment
metake Posted December 19, 2009 Share Posted December 19, 2009 Isot kaasarit = iso vääntö Quote Link to comment
SimpleMan Posted December 19, 2009 Author Share Posted December 19, 2009 Minkäsuuruisia vw virikansien kanavat sitten on? vaikka kanavan lähtö... Vakiossa 2-reikäisessä taitaa olla 29mm, itsellä vakio kannet joihin istutettu 40mm venttiilit, kanavan lähtö näissä 33mm. Onko muut mittailleet? Quote Link to comment
-Alex- Posted December 19, 2009 Share Posted December 19, 2009 Kyllä mun mielestä jos tilavuutta yli 2000cc volkkarin koneessa pitkällä iskulla, niin vähintään 45mm kaasarit sais olla, toki riippuu viritysasteestakin. Ja isoja sisäkurkkuja ei viittis oikein laittaa pieneen kaasarirunkoon, kuten esim. 40drla kaasariin 36mm sisäkurkkuja :D Quote Link to comment
-Alex- Posted December 19, 2009 Share Posted December 19, 2009 Parempi kysymys olis, että kuinka iso kanava on vakiotyyppisessä kannessa milläkin venttiilillä. Itsellä 44mm imuventtiilit ja 72-73cc kanava 044 kansissa. Quote Link to comment
SimpleMan Posted December 19, 2009 Author Share Posted December 19, 2009 Miten kanavan tilavuus liittyy kaasuttimen halkaisijaan tai virtaukseen? Kysyn ihan vaan kun en tiedä... :/ Quote Link to comment
wp Posted December 19, 2009 Share Posted December 19, 2009 Parempi kysymys olis, että kuinka iso kanava on vakiotyyppisessä kannessa milläkin venttiilillä. Itsellä 44mm imuventtiilit ja 72-73cc kanava 044 kansissa. Jos oletetaan että koko venttiilin virtauspinta-ala käytetään hyödyksi niin 44mm venttiilillä ahtain kohta olisi juuri tuossa venttiilikurkussa esim. 0.85x44mm = 37.44mm (kadulle,kisaan kestäisi isontaa). Tuo cc/kanava on tapa ilmaista kanavan poikkipinta-alaa, pohjautuu aikaan jolloin aftermarket- kansia ei ollut saatavana. CC-lukema ilmaisi paljonko kanavasta oli poistettu materiaalia verrattuna vakiokanteen jonka tilavuus oli esim. 63cc Minkäsuuruisia vw virikansien kanavat sitten on? vaikka kanavan lähtö... Vakiossa 2-reikäisessä taitaa olla 29mm, itsellä vakio kannet joihin istutettu 40mm venttiilit, kanavan lähtö näissä 33mm. Onko muut mittailleet? Itse laittaisin noilla mitoilla 38-39mm venttiilin, virtaa enemmän CFM/venttiillipinta-ala. Pienin mahdollinen venttiili joka riittää käyttötarkoitukseen, etenkin jos poraus on pieni. Quote Link to comment
mikan Posted December 20, 2009 Share Posted December 20, 2009 On siis ensin dynotettu nelikymppisillä jonka jälkeen vaihdettu nelikasit ja saatu selkeästi enemmän tehoa? En tiedä, tuskinpa noin. Luulen että alunperin on mietitty kombinaatio niin että IDAt on ollut se valinta. Vähemmän vain näkee +200 tuloksia 40 kaasareilla. En kiellä etteikö se ole täysin mahdollista ja onkin. Kyllä mun mielestä jos tilavuutta yli 2000cc volkkarin koneessa pitkällä iskulla, niin vähintään 45mm kaasarit sais olla, toki riippuu viritysasteestakin. Ja isoja sisäkurkkuja ei viittis oikein laittaa pieneen kaasarirunkoon, kuten esim. 40drla kaasariin 36mm sisäkurkkuja :D Heh, mulla on yhdessä 1,7 koneessa 40 drla:t 36 sisäkurkuilla. :-) Ei voi kyllä tässä kehua paljonko irtosi dynossa. :-D t. Mika ja edelleen IDAt ps. Näissäkin näyttää olevan vähintään 48 mehumaijat: Quote Link to comment
SimpleMan Posted December 20, 2009 Author Share Posted December 20, 2009 Heh, mulla on yhdessä 1,7 koneessa 40 drla:t 36 sisäkurkuilla. :-)Ei voi kyllä tässä kehua paljonko irtosi dynossa. :-D Ei luulisi ainakaan huipputehoa rajoittavan? Vai taasko olen väärässä? :D Quote Link to comment
Marko Posted December 20, 2009 Share Posted December 20, 2009 Sotketaas aihetta lisäää, mitäs eroa on sitten IDA->IDF teoriassa IDF:n 30mm kapeampi jako tuottaa suoremman tien venttiilille kapeamman imusarjan takia jos puhutaan vakio tyylisistä kansista. Mikä vaikutus tällä on vai onko mitään. Em. seikan takia valitsin omaan koneeseen IDF jakoset läppärungot, tosin vielä ei olla koeajo tai dyno vaiheessa. Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted December 20, 2009 Share Posted December 20, 2009 IDF mahtuu mukavammin konepellin allekin :D Quote Link to comment
wp Posted December 20, 2009 Share Posted December 20, 2009 Sotketaas aihetta lisäää, mitäs eroa on sitten IDA->IDF teoriassa IDF:n 30mm kapeampi jako tuottaa suoremman tien venttiilille kapeamman imusarjan takia jos puhutaan vakio tyylisistä kansista. Mikä vaikutus tällä on vai onko mitään. Em. seikan takia valitsin omaan koneeseen IDF jakoset läppärungot, tosin vielä ei olla koeajo tai dyno vaiheessa. Jossain CB:n tekniikka-artikkelissa oli maininta tuosta, totesivat imusarjavirtauksen olevan hieman parempi kuin IDA-jakoisessa koska ilman tarvitsee kääntyä vähemmän. Quote Link to comment
Guest ElBata Posted January 20, 2010 Share Posted January 20, 2010 Kysymys viisaammille/kokeneemmille: Saako 2 X DRLA45 kaasuttimia pelittämään katukäyttöön 1835cc koneen kanssa, vai kannattaako suosiolla etsiä pienempiä? Koneesta ei ole tarkoitus repiä mitään mahdottomia tehoja irti. - Nokka C35 SCAT - kannet CB 044 Special 40 x 35.5mm venttiileillä Nuo kaasuttimet ovat ajautuneet minulle sattumien kautta ja mietin, saako niitä hyödynnettyä tässä projektissa. Quote Link to comment
metake Posted January 20, 2010 Share Posted January 20, 2010 Mulla on melko tarkkaan samoilla spekseillä oleva kone, paitsi viilatut vakiokannet. Nyt paikallaan on 2x40 DRLA:t, jotka siirrän 1600:een. Jos tuohon 1835:een tulee vielä tuplat mulle, niin sitten 2x48 DRLA:t. Quote Link to comment
Guest Posted January 20, 2010 Share Posted January 20, 2010 Kysymys viisaammille/kokeneemmille: Saako 2 X DRLA45 kaasuttimia pelittämään katukäyttöön 1835cc koneen kanssa, vai kannattaako suosiolla etsiä pienempiä? Koneesta ei ole tarkoitus repiä mitään mahdottomia tehoja irti. - Nokka C35 SCAT - kannet CB 044 Special 40 x 35.5mm venttiileillä Nuo kaasuttimet ovat ajautuneet minulle sattumien kautta ja mietin, saako niitä hyödynnettyä tässä projektissa. pitais toimia ihan ok pienilla kurkuilla. Hiukan menee haaskuuseen ehka kaasareiden potentiaali, vaihda ne vaikka paikseen jonkun kanssa pienempiin... esim 4kpl DRLA 40 kaasareita :D Eivaan, jos joskus nalka kasvaa myohemmin ja haet lisaa tehoja, niin nuo 45:set riittaa aika pitkalle. Itella on 45:set 2007cc koneessa, iso nokka ja 044 perustaiset 40x35.5 kannet hiplattuina. Ei oo dynottu mutta toimii loistavasti kadulla. Quote Link to comment
Guest norppa Posted January 20, 2010 Share Posted January 20, 2010 Panen oheen linkin, josta voit ladata ohjelman JETTIN.EXE Sillä voit hyvin laskeskella Weber ja Dellorto kaasareiden, kurkkujen, seosputkien ja suuttimien kokoja. Kokemukseni mukaan oikein hyvä lähtöarvojen etsintään. http://greend.com/carb_software.htm Ohjelma on DOS ja toimii ainakin minun 2tonnisessa. En sitten tiedä miten XP:ssä ja Vistassa. Quote Link to comment
Guest Keiteleen Kone Posted January 20, 2010 Share Posted January 20, 2010 Onko tarkoitus tehdä kilpa-auto jolla ajetaan aina "kaasupoljin pohjassa"? Quote Link to comment
Guest Posted January 20, 2010 Share Posted January 20, 2010 Markon kommentista tuli mieleen, itseäni kiinnostaa kovasti erot läppärungoissa. tällänen löyty pikasella googlauksella vertailusta IDA-vs-IDF, tsek. Quote Link to comment
Guest Poppius Posted January 20, 2010 Share Posted January 20, 2010 Itselle rakenteilla 90,5*78 kone. Mitäs mieltä ootte, oiskos 44mm kaasarit hyvät tohon parilitraseen? Quote Link to comment
Marko Posted January 21, 2010 Share Posted January 21, 2010 Markon kommentista tuli mieleen, itseäni kiinnostaa kovasti erot läppärungoissa.tällänen löyty pikasella googlauksella vertailusta IDA-vs-IDF, tsek. No selkein ero on siinä että idf:ssä on 30mm lähempänä kurkut toisiaan ja sitä kautta suoremmat kanavat venttiilille ja saa mahtumaan helpommin pellin alle myös putsarit paikallaan. Quote Link to comment
Guest Posted January 21, 2010 Share Posted January 21, 2010 Tama varmaan tietoa haeskellessa tulee eteen muutenkin mutta laitetaan ny tahan... Eli jos verrataan Webereita ja Dellortoja keskenaan, niin niita ei voi suoraan rinnastaa nimellisen koon mukaan. Noita on mittailtu toisiaan vastaan ja todettu etta kautta linjan Dellortot virtaavat huomattavasti enemman kuin vastaavan nimelliskoon Weberit. Eli lahimpana vertailukelpoisia pareja ollaan kun sanotaan etta 36Dellortot on lahimpana 40mm webereita, 40mm Dellortot likimain tasoissa 44 webereiden kanssa, 45 dellortot lahella 48 IDF Webruja. 48 Delluista en sitten tieda. Ne eivat ylla 48 IDA webrujen tasolle enka tieda miten paljon paremmat, jos yhtaan, kuin 48 IDF weberit. Itte en ole vertaillut, lehdista lahinna lukenut. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.