jake1986 Posted April 9, 2010 Share Posted April 9, 2010 Elikkäs oon nyt madaltamassa kuplan etupäätä madalletuilla olka-akseleilla ja tänään purin kuskin puolelta jarrut ja olka-akselin pois eli ihan kaikki pois vasemmalta puolelta! Huomasin kun olin laittamassa uusia osia takaisin että sidepulttien säätöprikat olivat kuluneet tosi ohueiksi ja reikäisiksi että en tiedä voinko niitä laittaa enää takaisin vaan pitääkö laittaa uudet prikat niiden tilalle? Alemman sidepultin otin pois ja laskin että toisella puolella oli muistaakseni 3 ja toisella puolella 5 prikkaa! Ja vielä että ne prikat olivat erikokoisia siis kooltaan (ei paksuudeltaan)! Siis laitanko ne vanhat prikat uusien madaltavien olka-akselien kanssa vai uudet prikat ja saman verran prikkoja mitä oli niiden vanhojen olka-akselien kanssa? Quote Link to comment
x-pj Posted April 9, 2010 Share Posted April 9, 2010 Noiden prikkojen avulla säädetään pyöräkulmat kohdalleen. Tuossa taulukossa on kerrottu miten paljon prikkoja tulee ulko ja sisäpuolelle, ylhäällä ja alhaalla. Määrä riippuu tukivarsien keskinäisestä offsetista. Uudet prikat kannattaa laittaa, jotta ne ovat oikean paksuisia. Quote Link to comment
jake1986 Posted April 9, 2010 Author Share Posted April 9, 2010 Millais tota kuvaa sitten tulkitaan laitanko yläkuvan mukaan 5 laattaa kummallekin puolelle vai alakuvan mukaan 3 laattaa toiselle puolelle ja toiselle 5 laattaa??? Auto on vm.-65! Quote Link to comment
MESIKÄMMEN Posted April 10, 2010 Share Posted April 10, 2010 Tuollainen taulukko löytyy Kuplan korjausohjeet kansiosta. Quote Link to comment
Virtanen Posted April 10, 2010 Share Posted April 10, 2010 Kuusvitonen on 8 laatan laite, eli lähtökohta 4/4 + suojaprikka ja O-rengas. Tukivarsien erikohtaisuus määrittelee sitten miten paljon laitetaan. Sitten on eri asia miten nuo pingpongin olka-akselit vaikuttaa sivukallistumaan? Eli kannattaa varmaan viedä pyöräkulmien mittaukseen joka tapauksessa. Quote Link to comment
vwagen Posted April 10, 2010 Share Posted April 10, 2010 Ja pyöräkulmiahan noilla laatoilla ei säädetä,niillä vain korjataan valmistustoleransseista aiheituneet heitot,varmistetaan että ei tule ylimääräisiä jännityksiä/kitkaa. Quote Link to comment
jake1986 Posted April 10, 2010 Author Share Posted April 10, 2010 joo mutta noissa sidepulteissa ei oo mitään o renkaita tai suojaprikkoja noissa vanhoissa eikä myöskään uusissa! Toi ohje käskis laittaa molemmille puolille 5 välilaattaa kun 7mm on eroavaisuutta! Kun vanhan otin pois niin ylhäällä 3 ja 5 ja alhaalla 4 ja 5! En sit tiedä mitä noi meinaa kun on noin vähän ja erilailla! No laitan 5 ja 5 ja katon miten käy ja saahan ne vielä muutettuu jos pitää ko pyörän laakeri hajos ja sen tuloa pitää odottaa tiistaihin! =( Vastatkaa mikäli olen väärässä niin korjaan ton välilaatta asian! Quote Link to comment
mikan Posted April 12, 2010 Share Posted April 12, 2010 Mittaa tukivarsien ero ja laita sen mukaan prikkoja. Jos ero on 7 mm, niin sitten 5 prikkaa molemmille puolille. Kun ostin uuden setin, niin siinä oli myös 10 prikkaa per pultti, eikä tiivisteitä ollenkaan. http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/9043-kuplan-sidepulteista-tänks-apu-tuli-11-minuutissa/ t. Mika Quote Link to comment
Masa K Posted November 21, 2010 Share Posted November 21, 2010 Nostetaanpa tätä aihetta itsellä sama homma menossa ja nuita simmi levyjä vaihellu ja kokeillu.. jos nyt nuitten taulukoiden mukaan laittaa ja sit kattoo siitä olkaakselin tasasesta vastepinnasta passilla niin camperi näyttäs menevän +puolelle eli ylä reuna renkaasta ulommas..tuleeko niiden niin olla vai olenko ihan hakuteillä..?? olen siis nyt laittamassa madalletut olat paikoilleen akseli vm-64 ..camperi säätö ihmetyttää kylläkait sen mielummin - pistäs..? Quote Link to comment
jake1986 Posted November 21, 2010 Author Share Posted November 21, 2010 Joo itse ainakin hetken aikaa mietiskelin ja tutkiskelin niiden prikkojen kanssa ja ajoin auton ajosiltanosturin päälle ja nostin keulan ilmaan, purin ja kasasin madalletut olka-akselit paikoilleen juuri ton ohjeen mukaan eli prikat juurikin niin kuin tuo ohje näyttää mutta eipäs onnistunutkaan eli camperit meni pieleen. Oli pakko taas hieman purkaa että sain pelattua niiden prikkojen kanssa ja tällä kertaa joku vihjasi että koita vatupassilla katsoa camperit kohdilleen eli mittasin siitä jarrurummusta kun osat oli paikoillaan ja vielä lisäksi mittasin kun pyörät oli paikoillaan niin vanteiden kulmista! Toivottavasti tästä oli hieman apua ja toivon mukaan ymmärsit mitä tarkoitin! =) Quote Link to comment
vwagen Posted November 22, 2010 Share Posted November 22, 2010 Vielä kerran,niillä prikoilla ei säädetä camberia,olkatappiakselistossa ei ole camberin säätömahdollisuutta. Siihen en ota kantaa mitä droppiolat camberille tekevät,kiinalaatua varmaan. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.