Jump to content

Kuplan madalletut olka-akselit! Tarvii apua!


Recommended Posts

Elikkäs oon nyt madaltamassa kuplan etupäätä madalletuilla olka-akseleilla ja tänään purin kuskin puolelta jarrut ja olka-akselin pois eli ihan kaikki pois vasemmalta puolelta! Huomasin kun olin laittamassa uusia osia takaisin että sidepulttien säätöprikat olivat kuluneet tosi ohueiksi ja reikäisiksi että en tiedä voinko niitä laittaa enää takaisin vaan pitääkö laittaa uudet prikat niiden tilalle? Alemman sidepultin otin pois ja laskin että toisella puolella oli muistaakseni 3 ja toisella puolella 5 prikkaa! Ja vielä että ne prikat olivat erikokoisia siis kooltaan (ei paksuudeltaan)! Siis laitanko ne vanhat prikat uusien madaltavien olka-akselien kanssa vai uudet prikat ja saman verran prikkoja mitä oli niiden vanhojen olka-akselien kanssa?

Link to comment

Noiden prikkojen avulla säädetään pyöräkulmat kohdalleen. Tuossa taulukossa on kerrottu miten paljon prikkoja tulee ulko ja sisäpuolelle, ylhäällä ja alhaalla. Määrä riippuu tukivarsien keskinäisestä offsetista. Uudet prikat kannattaa laittaa, jotta ne ovat oikean paksuisia.

post-3647-13888362008323_thumb.jpg

Link to comment

Kuusvitonen on 8 laatan laite, eli lähtökohta 4/4 + suojaprikka ja O-rengas. Tukivarsien erikohtaisuus määrittelee sitten miten paljon laitetaan. Sitten on eri asia miten nuo pingpongin olka-akselit vaikuttaa sivukallistumaan? Eli kannattaa varmaan viedä pyöräkulmien mittaukseen joka tapauksessa.

Link to comment

joo mutta noissa sidepulteissa ei oo mitään o renkaita tai suojaprikkoja noissa vanhoissa eikä myöskään uusissa! Toi ohje käskis laittaa molemmille puolille 5 välilaattaa kun 7mm on eroavaisuutta! Kun vanhan otin pois niin ylhäällä 3 ja 5 ja alhaalla 4 ja 5! En sit tiedä mitä noi meinaa kun on noin vähän ja erilailla! No laitan 5 ja 5 ja katon miten käy ja saahan ne vielä muutettuu jos pitää ko pyörän laakeri hajos ja sen tuloa pitää odottaa tiistaihin! =( Vastatkaa mikäli olen väärässä niin korjaan ton välilaatta asian!

Link to comment
  • 7 months later...

Nostetaanpa tätä aihetta itsellä sama homma menossa ja nuita simmi levyjä vaihellu ja kokeillu.. jos nyt nuitten taulukoiden mukaan laittaa ja sit kattoo siitä olkaakselin tasasesta vastepinnasta passilla niin camperi näyttäs menevän +puolelle eli ylä reuna renkaasta ulommas..tuleeko niiden niin olla vai olenko ihan hakuteillä..?? olen siis nyt laittamassa madalletut olat paikoilleen akseli vm-64 ..camperi säätö ihmetyttää kylläkait sen mielummin - pistäs..?

Link to comment

Joo itse ainakin hetken aikaa mietiskelin ja tutkiskelin niiden prikkojen kanssa ja ajoin auton ajosiltanosturin päälle ja nostin keulan ilmaan, purin ja kasasin madalletut olka-akselit paikoilleen juuri ton ohjeen mukaan eli prikat juurikin niin kuin tuo ohje näyttää mutta eipäs onnistunutkaan eli camperit meni pieleen. Oli pakko taas hieman purkaa että sain pelattua niiden prikkojen kanssa ja tällä kertaa joku vihjasi että koita vatupassilla katsoa camperit kohdilleen eli mittasin siitä jarrurummusta kun osat oli paikoillaan ja vielä lisäksi mittasin kun pyörät oli paikoillaan niin vanteiden kulmista! Toivottavasti tästä oli hieman apua ja toivon mukaan ymmärsit mitä tarkoitin! =)

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...