Guest Posted May 27, 2010 Share Posted May 27, 2010 Laskin moottorin puristussuhteeksi 12:1 dekki koukeudella 1.2mm. Tilasin liekki renkaat jotka nostaisivat kantta 1.5mm jolloin puristussuhde olisi 10:1. renkaat olivatkin vääränkokoiset joten niillä ei saa nostettua kantta, mutta pannun alle ne kävisivät. Kysymys kuuluukin voinko nostaa dekki korkeuden kyseisillä renkailla 2.7mm? Kone onT1,88putkilla,69isku,c25nokka,1:1.25 keinut, lievästi portatut kannet ja 3mm laskettu kansi. -Santtu Quote Link to comment
Guest norppa Posted May 27, 2010 Share Posted May 27, 2010 Santtu Meneekös tämä nyt oikein. Jos oletan, että sinulla on lähtökohtana 1600:n 2-r kansi, vähentää jokainen millin lasku palotilan tilavuutta runsaat 4 ccm. Joten nyt 3 mm merkitsisi noin 38 ccm palotilaa. Se yhdessä 1,2 mm dekin ja 88x69 mm iskun kanssa antaisi purihstussuhteeksi 10 ja rapiat päälle, ei siis 12? Voin hyvinkin olla väärässä tms. mutta tsekkaappa vielä. BR ps. mihin puristukseen muutekseen pyrit? Quote Link to comment
Guest Posted May 27, 2010 Share Posted May 27, 2010 Sain palotilan tilavuudeksi 30cc. Olisikohan mittaus mennyt noin pahasti pieleen..Pleksin palalla ja ruiskulla mittasin. 10:1 Suhdetta haetaan. -Santtu Quote Link to comment
Guest norppa Posted May 27, 2010 Share Posted May 27, 2010 OK Santtu Minulla vaan oli palotilan lähtötilavuus n. 50 ccm ja 1,2 mm lasku pienensi sitä 5 ccm eli 4.17 ccm/mm. Mittabyretillä mitaten. Vaan ei kai simulla ole 1300:n kannet? Ajattelin vaan, että on hyvä vielä tsekkailla, että menee oikein ja kenties viisaampikin neuvo löytyy. Jokatapauksessa palotilan muotoilulla voi hyvin tehdä hienosäätöa samalla kun tasaa palotilat samansuuruisiksi. BR Quote Link to comment
Ketsa Posted May 27, 2010 Share Posted May 27, 2010 Kannattaa tarkistaa mittaustulos. Kuulostaa kovin pieneltä palotilalta... Quote Link to comment
Guest Posted May 27, 2010 Share Posted May 27, 2010 JM koneissa aivan helv..sti lasketuista kansista olen mitannu 28cc, oli kylla jo aika rajoilla. Dekkia kasvattamalla ei kannata puristuksia laskea. Dekin on syyta pysya 1-1.3mm valilla, jotta palotapahtuma olisi mahdollisimman tehokas. Isompi dekki hukkaa tehoa seka lisaa nakutusriskia. Plus keraa karstaa. Laske puristuksia muilla keinoin, jos tarvitsee. Tai laita isompi nokka :) Quote Link to comment
mite^ Posted May 27, 2010 Share Posted May 27, 2010 Mitannut jotain 23cc palotiloja musitaakseni. Kannet oli kyllä kaivettu ihan vituiksi kun oli laskettu liikaa. Ruttua oli 12.45:1 ja kilisti ihanasti. Tämä siis ostoautossa. Quote Link to comment
Guest Posted May 27, 2010 Share Posted May 27, 2010 Oletko mitannut mäntien laen paksuutta jos niistä pyöräyttäisi vähän materiaalia keskeltä pois? Jos jättäisi reunat alkuperäiseen korkeuteen niin squish pysyisi vielä säällisissä mitoissa. Viripajathan suosittelevat mäntä/kansivälykseksi jopa 0.7-0.8 mm. Quote Link to comment
metake Posted May 27, 2010 Share Posted May 27, 2010 88 ohutseinämäisille putkille en laittais paljon alle 1.5 dekkiä, ehkä 1.3 jos koneen ei tarvii olla ikuisuuksia nipussa, tai sitten pitää vetää tosi maltillisesti kannen pultit kiinni. Jos putki uppoaa kanteen puolikin milliä (mikä on hyvinkin 88:lla mahdollista), niin dekki on aikas pieni... 10:1 puristukset kuulostaa C25:lle aikas paljolta... Quote Link to comment
Guest Posted May 28, 2010 Share Posted May 28, 2010 Vertasin kansia vanhoihin halenneisiin kansiin ja palotila on selvästi pienempi nykyisissä kansissa. venttiili koot olivat samat. Jos lisään sylinterin ja kannen väliin kuparirenkaan eikä se ole lähes sama asia kuin kasvattaisi dekkiä? Onko ainut oikea ratkaisu ruveta jyrsimään palotilaa suuremmaksi? Quote Link to comment
JM Posted May 28, 2010 Share Posted May 28, 2010 Laske dynaminen puristus. Muu on turhaa. Tos on joku laskuri. http://www.kb-silvolite.com/calc.php?action=comp Quote Link to comment
Guest norppa Posted May 28, 2010 Share Posted May 28, 2010 Vertasin kansia vanhoihin halenneisiin kansiin ja palotila on selvästi pienempi nykyisissä kansissa. venttiili koot olivat samat. Jos lisään sylinterin ja kannen väliin kuparirenkaan eikä se ole lähes sama asia kuin kasvattaisi dekkiä? Onko ainut oikea ratkaisu ruveta jyrsimään palotilaa suuremmaksi? Santtu Tuossa arvelin aiemminkin, että sinulla voisi olla 1300 ccm konen kansi, jossa siis on alunperin pienempi palotila. Vinguttaa voisit suuremmaksi katsellen perusmallia 1600:sen palotiloista. Mutta omasta mielestäni 10:n puristuskin on aika iso. BR Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted May 28, 2010 Share Posted May 28, 2010 Jos lisään sylinterin ja kannen väliin kuparirenkaan eikä se ole lähes sama asia kuin kasvattaisi dekkiä? Ei ole "lähes" sama asia vaan just tarkalleen sama :) Meidän kisapirssissä on tasan nolladekki ja siihen 1.5mm kuparishimmit kansissa. Nyt kun kokeili tuota dynaamista laskuria niin pitää varmaan vaihtaa millisiin, sen verran rouhea nokka meillä että dynaaminen puristus laskee aika pirusti laskurin mukaan (9.9 static, 6.8 dynamic). Quote Link to comment
mikan Posted May 28, 2010 Share Posted May 28, 2010 Mulla on kans 88 putkien ja kansien välissä kuparirenkaat. Fiksu tapa, estää pyttyjen kaivautumisen kannen sisään. t. Mika Quote Link to comment
Guest Posted June 4, 2010 Share Posted June 4, 2010 Löin kuitenkin koneen nippuun tuolla isolla dekillä.. ongelmat alkoivat kun säädin venttiili välykset. Pakoventtiilit ottavat mäntiin kiinni. Onko kantta laskettu siis liikaa vai missä lienee ongelma? -Santtu Quote Link to comment
NordBling Posted June 4, 2010 Share Posted June 4, 2010 Eihän sulla oo liian pitkät työntötangot tai pukit liian alhaalla? Nokka ajoitettu oikein? Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted June 4, 2010 Share Posted June 4, 2010 Voisiko nokan ajoitus olla tosiaan radikaalisti pielessä :) Keinugeometrian pielessä oleminen voi ainostaan vähentää nostoa, eli pukkien korkeus/mataluus ei vaikuta jos venttiilit kerran kiinni asti menevät = välys on olemassa. Quote Link to comment
Guest Posted June 4, 2010 Share Posted June 4, 2010 Hihnapyörän kiila ylöspäin, öljypumpun rattaan alta kurkkaus, nokan hahlo ei ole pystysuorassa= nokan ajoitus pielessä? Menikö oikein? Quote Link to comment
Guest Posted June 4, 2010 Share Posted June 4, 2010 Halkaisin lohkon huomatakseni että ajoitus merkit olivat kohdillaan.. mikä ihme siis mättää? Quote Link to comment
SimpleMan Posted June 4, 2010 Share Posted June 4, 2010 Ootko varma että venttiilit ottaa mäntiin kiinni? Ite laitoin joskus tyhmyyksissäni nivelöidyt venttiilinsäätöruuvit ja yksinkertaiset HD-venttiilinjouset jonka seurauksena venttiilinjousi meni niin kasaan ettei venttiili päässyt aukeamaan täysin ja nokka tietysti ei suostunut pyörimään kuin jokusen kymmenen astetta... Ratkaisuna luonnollisesti keinuvivustopukin nostaminen ylemmäs. Quote Link to comment
Guest Posted June 4, 2010 Share Posted June 4, 2010 Männissä ovat selvät jäljet.. Quote Link to comment
NordBling Posted June 4, 2010 Share Posted June 4, 2010 Saitko säädettyä ne venttiilit vai osuiko lautanen mäntään ennenkuin sait sopivan välyksen aikaseks? Quote Link to comment
Guest Posted June 4, 2010 Share Posted June 4, 2010 2mm välyksellä venttiili ei ota kiinni. 0.1mm välyksellä ottaa.. Quote Link to comment
NordBling Posted June 4, 2010 Share Posted June 4, 2010 Hmm... nokan ratas vääräs asennos ja siten ajoitusmerkki vääräs paikas? Quote Link to comment
Guest Posted June 4, 2010 Share Posted June 4, 2010 Purettuani lohkot vertasin nokan asentoa alkuperäiseen nokkaan eikä ero ollut. Meinasin itse samaa ,että säädettävä pyörä on väärässä asennossa mutta ei. Quote Link to comment
Guest Posted June 5, 2010 Share Posted June 5, 2010 Myrkkyjen haihduttua verestä kasasin koneen aamulla uudestaan. Nyt pyörii kone, taisi kuitenkin olla nokka väärässä asennossa. Quote Link to comment
Guest Posted June 25, 2010 Share Posted June 25, 2010 mikan, mistä olet löytännyt 88putkille liekkirenkaat? Kone on kasassa ja tuntuu pelaavan hyvin. Säädin kokonais ennakon 32..onko viälä liikaa? Perus ennakko 10 Nakutusta ei esiinny,pientä jälkikäyntiä. Kokeilen kylmempiä tulppia jahka kaupat taas aukenee. -Santtu Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted June 25, 2010 Share Posted June 25, 2010 Mie oon saanu jälkikäyntiä aikaiseksi vain imu- tai pakovuodoilla (imareiden laipat, pakoaukkojen laipat, kärmeksen liitoskohdat koneen alla, kollektori). Uus kone ei oikein mitenkään niin karstainenkaan tms että sieltä jälkikäyntiä tulisi. Jaa joskus joku itsetehty vivusto jäi lämpimänä jotenkin kantamaan, silloinhan sitä pauketta piisaa sammuttaessa. Quote Link to comment
mikan Posted July 6, 2010 Share Posted July 6, 2010 mikan, mistä olet löytännyt 88putkille liekkirenkaat? Tuli moottorin/auton mukana. Oletko Keiteleen Koneesta kysynyt? t. Mika Quote Link to comment
Guest Posted July 22, 2010 Share Posted July 22, 2010 Jousiprikka antautui keinuvipupukista. Muutaman kymmenen kilometriä ajoin hallille sillä seurauksella että pukin kannake, se josta menee pultti läpi, halkesi. Tapahtuuko näin useinkin? Quote Link to comment
JM Posted July 22, 2010 Share Posted July 22, 2010 Ei siellä kestä kun normi aluslevy. Nimimerkillä: Nurd lockin kappaleita öljypohjassa. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.