Jump to content

Puristussuhteen muuttaminen


Guest Santtu

Recommended Posts

Laskin moottorin puristussuhteeksi 12:1 dekki koukeudella 1.2mm.

Tilasin liekki renkaat jotka nostaisivat kantta 1.5mm jolloin puristussuhde olisi 10:1.

renkaat olivatkin vääränkokoiset joten niillä ei saa nostettua kantta, mutta pannun alle ne kävisivät. Kysymys kuuluukin voinko nostaa dekki korkeuden kyseisillä renkailla 2.7mm?

 

Kone onT1,88putkilla,69isku,c25nokka,1:1.25 keinut, lievästi portatut kannet ja 3mm laskettu kansi.

 

-Santtu

Link to comment
Guest norppa

Santtu

 

Meneekös tämä nyt oikein.

Jos oletan, että sinulla on lähtökohtana 1600:n 2-r kansi, vähentää

jokainen millin lasku palotilan tilavuutta runsaat 4 ccm. Joten nyt

3 mm merkitsisi noin 38 ccm palotilaa.

Se yhdessä 1,2 mm dekin ja 88x69 mm iskun kanssa antaisi purihstussuhteeksi

10 ja rapiat päälle, ei siis 12?

 

Voin hyvinkin olla väärässä tms. mutta tsekkaappa vielä.

 

BR

 

ps. mihin puristukseen muutekseen pyrit?

Link to comment
Guest norppa

OK Santtu

 

Minulla vaan oli palotilan lähtötilavuus n. 50 ccm ja 1,2 mm

lasku pienensi sitä 5 ccm eli 4.17 ccm/mm.

Mittabyretillä mitaten.

Vaan ei kai simulla ole 1300:n kannet?

 

Ajattelin vaan, että on hyvä vielä tsekkailla, että menee oikein ja

kenties viisaampikin neuvo löytyy.

Jokatapauksessa palotilan muotoilulla voi hyvin tehdä hienosäätöa

samalla kun tasaa palotilat samansuuruisiksi.

 

BR

Link to comment

JM koneissa aivan helv..sti lasketuista kansista olen mitannu 28cc, oli kylla jo aika rajoilla.

 

Dekkia kasvattamalla ei kannata puristuksia laskea. Dekin on syyta pysya 1-1.3mm valilla, jotta palotapahtuma olisi mahdollisimman tehokas. Isompi dekki hukkaa tehoa seka lisaa nakutusriskia. Plus keraa karstaa.

Laske puristuksia muilla keinoin, jos tarvitsee. Tai laita isompi nokka :)

Link to comment

Oletko mitannut mäntien laen paksuutta jos niistä pyöräyttäisi vähän materiaalia keskeltä pois? Jos jättäisi reunat alkuperäiseen korkeuteen niin squish pysyisi vielä säällisissä mitoissa. Viripajathan suosittelevat mäntä/kansivälykseksi jopa 0.7-0.8 mm.

Link to comment

88 ohutseinämäisille putkille en laittais paljon alle 1.5 dekkiä, ehkä 1.3 jos koneen ei tarvii olla ikuisuuksia nipussa, tai sitten pitää vetää tosi maltillisesti kannen pultit kiinni. Jos putki uppoaa kanteen puolikin milliä (mikä on hyvinkin 88:lla mahdollista), niin dekki on aikas pieni...

 

10:1 puristukset kuulostaa C25:lle aikas paljolta...

Link to comment

Vertasin kansia vanhoihin halenneisiin kansiin ja palotila on selvästi pienempi nykyisissä kansissa. venttiili koot olivat samat.

 

Jos lisään sylinterin ja kannen väliin kuparirenkaan eikä se ole lähes sama asia kuin kasvattaisi dekkiä?

 

Onko ainut oikea ratkaisu ruveta jyrsimään palotilaa suuremmaksi?

Link to comment
Guest norppa
Vertasin kansia vanhoihin halenneisiin kansiin ja palotila on selvästi pienempi nykyisissä kansissa. venttiili koot olivat samat.

 

Jos lisään sylinterin ja kannen väliin kuparirenkaan eikä se ole lähes sama asia kuin kasvattaisi dekkiä?

 

Onko ainut oikea ratkaisu ruveta jyrsimään palotilaa suuremmaksi?

 

Santtu

 

Tuossa arvelin aiemminkin, että sinulla voisi olla 1300 ccm konen kansi, jossa

siis on alunperin pienempi palotila.

Vinguttaa voisit suuremmaksi katsellen perusmallia 1600:sen palotiloista.

Mutta omasta mielestäni 10:n puristuskin on aika iso.

 

BR

Link to comment
Jos lisään sylinterin ja kannen väliin kuparirenkaan eikä se ole lähes sama asia kuin kasvattaisi dekkiä?

 

Ei ole "lähes" sama asia vaan just tarkalleen sama :)

 

Meidän kisapirssissä on tasan nolladekki ja siihen 1.5mm kuparishimmit kansissa. Nyt kun kokeili tuota dynaamista laskuria niin pitää varmaan vaihtaa millisiin, sen verran rouhea nokka meillä että dynaaminen puristus laskee aika pirusti laskurin mukaan (9.9 static, 6.8 dynamic).

Link to comment

Löin kuitenkin koneen nippuun tuolla isolla dekillä..

ongelmat alkoivat kun säädin venttiili välykset. Pakoventtiilit ottavat mäntiin kiinni.

 

Onko kantta laskettu siis liikaa vai missä lienee ongelma?

 

-Santtu

Link to comment

Ootko varma että venttiilit ottaa mäntiin kiinni? Ite laitoin joskus tyhmyyksissäni nivelöidyt venttiilinsäätöruuvit ja yksinkertaiset HD-venttiilinjouset jonka seurauksena venttiilinjousi meni niin kasaan ettei venttiili päässyt aukeamaan täysin ja nokka tietysti ei suostunut pyörimään kuin jokusen kymmenen astetta... Ratkaisuna luonnollisesti keinuvivustopukin nostaminen ylemmäs.

Link to comment

Purettuani lohkot vertasin nokan asentoa alkuperäiseen nokkaan eikä ero ollut. Meinasin itse samaa ,että säädettävä pyörä on väärässä asennossa mutta ei.

Link to comment
  • 3 weeks later...

mikan, mistä olet löytännyt 88putkille liekkirenkaat?

 

Kone on kasassa ja tuntuu pelaavan hyvin. Säädin kokonais ennakon 32..onko viälä liikaa?

Perus ennakko 10

 

Nakutusta ei esiinny,pientä jälkikäyntiä. Kokeilen kylmempiä tulppia jahka kaupat taas aukenee.

 

-Santtu

Link to comment

Mie oon saanu jälkikäyntiä aikaiseksi vain imu- tai pakovuodoilla (imareiden laipat, pakoaukkojen laipat, kärmeksen liitoskohdat koneen alla, kollektori). Uus kone ei oikein mitenkään niin karstainenkaan tms että sieltä jälkikäyntiä tulisi.

 

Jaa joskus joku itsetehty vivusto jäi lämpimänä jotenkin kantamaan, silloinhan sitä pauketta piisaa sammuttaessa.

Link to comment
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Jousiprikka antautui keinuvipupukista. Muutaman kymmenen kilometriä ajoin hallille sillä seurauksella että pukin kannake, se josta menee pultti läpi, halkesi.

 

Tapahtuuko näin useinkin?

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...