pattis Posted June 7, 2010 Posted June 7, 2010 taas katsastus takana ja yllÀttÀen valot liian alhaalla kun en muistanu sÀÀtÀÀ ylemmÀs... mutta mutta, kun kuulin ettÀ moinen laki olisi kumottu joka koskee valojen korkeutta??? on kuulemma finlex nimisellÀ sivuilla mutta en kyllÀ löytÀny ( tai sitten en jaksanu etsiÀ kauempaa)... onko jollain parempaa tietoa asiasta???  ja toinen asia mistÀ inssi rupes pÀÀtÀÀn aukoon oli rullakaasupoljin... voi pyhÀjysÀys kun oli taas hankalaa vaihteeks hÀmeenlinnassa =D Quote
metake Posted June 7, 2010 Posted June 7, 2010 Ihan mielenkiinnosta, ettÀ kÀvitkö TiiriössÀ, Kantolassa vai IdÀnpÀÀssÀ? Quote
pattis Posted June 7, 2010 Author Posted June 7, 2010 kaussilla kÀvin... lehto meinas ettÀ se poljin on vaarallinen eikÀ ollu ikinÀ ennen nÀhny moista =D tÀnÀÀn kÀvin nÀyttÀmÀssÀ uudestaan muita vikoja niin tulokas ei ollu myöskÀÀn ennen nÀhny moista poljinta ja meinas ekaks ettÀ pitÀÀ vaihtaa mut, onneks kysy toiselta inssiltÀ joka oli nÀhny pari kertaa niin ei laittanu kun otteeseen maininnan ettÀ vaihdettava kuukauden kuluessa... voi hevonperse kun nauratta toi toiminta =D Quote
metake Posted June 7, 2010 Posted June 7, 2010 MinkÀ ikÀinen kupla sulla on, onko siinÀ rullapoljin alunperin? Jos siltÀ tuntuu niin voidaan kÀydÀ konttorilla nÀyttÀmÀssÀ mun ovaalia, siinÀ se poljin ainakin on alkuperÀisenÀ :D Quote
pattis Posted June 8, 2010 Author Posted June 8, 2010 -65 mut mÀ luulen ettÀ se on laitettu siihen joskus -93 sillon kun toi kupla on rakennettu... nyt se piruparka on "vÀhÀn" pÀÀssy rapistuun (omaa huolimattomuutta) kun toi talvisÀilytys on ollu vÀhÀn huonoa =( mut mielenkiintoista ettei ollu ikinÀ tullu sille inssille vastaan moista =D mÀkin sen vasta vahingossa huomasin hot carsin katalogista ettÀ noissa on ollu tommosia polkimia =) Quote
Sakke Posted June 8, 2010 Posted June 8, 2010 Valon korkeus-laki on voimassa. Se on eri asia mitkÀ konttorit ko. lain olemassa olosta tietÀÀ. Quote
Jallu Posted June 9, 2010 Posted June 9, 2010 kuplat taitaa olla kohta laittomia kokonaan, kuulemma ovenkahvat pitÀs olla myös.. keh.. Quote
pattis Posted June 9, 2010 Author Posted June 9, 2010 ei kellÀÀn sattuis oleen tietoo mistÀ sais jotain "kuponkia" josta ilmenee ettÀ kuplissa on ollu noita rullakaasuja... kirjotti meinaan otteeseen vielÀ ettÀ poljin vaihdettava alkuperÀiseen ja kuukausi aikaa... ei muuten mut jos poliisit pysÀyttÀÀ (tai siis kun pysÀyttÀÀ) niin voivat jopa kirjottaa sakkolapun kun ei oo vaihdettu =D V***U mitÀ urpoja noi inssit vÀlillÀ... Quote
pattis Posted June 10, 2010 Author Posted June 10, 2010 no nii, taidan tulostaa kuvat ja lampsia kohti kaussia =) kiitos vaan... Quote
ARTO Posted June 11, 2010 Posted June 11, 2010 Mutta onko 65 kuplaa saanut rullapolkimella??!! Katsuri voi vaatia jos oikein tarkaksi heittÀytyy et missÀ vuosimallissa on alkujaan ollut mitÀkin ja katsastaa sen mukaan. Muistikuvani mukaan 65 kuplissa ollut se normaali litteÀ lÀpyskÀ kaasupolkimena. Se mitÀ oli jossain karvalkkaimallin stanussa, en enÀÀ muista ulkoa. Quote
-MITO- Posted June 11, 2010 Posted June 11, 2010 Tuolla periaatteellahan katsuri voisi kieltÀytyÀ leimaamasta jos on uudemman tai vanhemman ratti tai vaihdekeppi tai penkit tms.. Quote
pattis Posted June 12, 2010 Author Posted June 12, 2010 Mutta onko 65 kuplaa saanut rullapolkimella??!! Katsuri voi vaatia jos oikein tarkaksi heittÀytyy et missÀ vuosimallissa on alkujaan ollut mitÀkin ja katsastaa sen mukaan. Muistikuvani mukaan 65 kuplissa ollut se normaali litteÀ lÀpyskÀ kaasupolkimena. Se mitÀ oli jossain karvalkkaimallin stanussa, en enÀÀ muista ulkoa. jaa a, en tiiÀ nii... mut lÀhinnÀ se, ettÀ se on hyvÀksytty poljin ois hauska viedÀ inssin nenÀn eteen... =D Quote
-AP- Posted June 12, 2010 Posted June 12, 2010 Se, ettÀ osa on ollut kÀytössÀ '50-luvulla ja sen jÀlkeen malli on muuttunut, ei suoranaisesti tee siitÀ 'hyvÀksyttyÀ' '65 -malliseen autoon. EikÀ se, ettÀ vaihdetaan rattia tai penkkiÀ, liity sinÀnsÀ tÀhÀn asiaan, kunhan ei mallia vaihdeta huonommaksi tai hyvÀksyntÀvaatimuksiltaan 'kevyemmÀksi'. Quote
pattis Posted June 13, 2010 Author Posted June 13, 2010 Se, ettÀ osa on ollut kÀytössÀ '50-luvulla ja sen jÀlkeen malli on muuttunut, ei suoranaisesti tee siitÀ 'hyvÀksyttyÀ' '65 -malliseen autoon. EikÀ se, ettÀ vaihdetaan rattia tai penkkiÀ, liity sinÀnsÀ tÀhÀn asiaan, kunhan ei mallia vaihdeta huonommaksi tai hyvÀksyntÀvaatimuksiltaan 'kevyemmÀksi'. joo mutta eipÀ pykÀlissÀkÀÀn inssin mukaan mÀÀrÀtÀ polkimen mallia!!!! Quote
ARTO Posted June 13, 2010 Posted June 13, 2010 Ei varmaankaan, mutta jos inssi toteaa polkimen olevan muuten huonon kÀyttÀÀ, voi vaatia alkuperÀistÀ/ alkuperÀisen kaltaista tilalle tai mustaa valkoisella ettÀ tosiaan tÀmÀn ikÀisessÀ Kuplassa on juuri tÀllÀinen kaasupoljin. Quote
Ketsa Posted June 14, 2010 Posted June 14, 2010 Jos rullakaasupoljin on hyvÀssÀ kunnossa, niin se ei varmasti ole huonompi/vaarallisempi kÀyttÀÀ kuin peltilÀtkÀpoljin. Eli jos rulla on kunnossa, suosittelen katsastusaseman vaihtoa seuraaviin katsastuksiin... Quote
Guest Tuoppi Posted June 14, 2010 Posted June 14, 2010 ja onhan se uudempikin poljin tavallaan rullapoljin, siinÀ on vaan se halvatun pelli pÀÀllÀ. Niuhottamista toi on, vaarallisempiakin autoja varmaan tiellÀ liikkuu kuin vanhanmallisella kaasupolkimella oleva kupla :)  -Tuomas- Quote
pattis Posted June 14, 2010 Author Posted June 14, 2010 joo ja siihenhÀn se vetoskin kun ei ollu koskaan nÀhny semmosta... ekalla kerralla lehto meinas ettÀ muutkin polkimet pitÀÀ vaihtaa kun ei arvon inssin jalka muka meinannu sopia polkimien vÀliin, sanoin sille ettÀ ne sentÀÀn on alkuperÀiset =) Quote
Guest Posted June 15, 2010 Posted June 15, 2010 MinÀkin kÀvin kerran kantolassa, en mene enÀÀ. Juurikin tuo valojen korkeuden mittailu alkoi vi***tamaan... ja toinen oli se, ettÀ autossa oli virtakytkin ja starttinappi, piti kuulemma sammua avaimesta, avain oli aikoinaan katkennut virtalukkoon eikÀ virtalukko ollut kÀytössÀ. No oli oikeakin vika, takajarrut ei olleet tarpeeksi tasaiset kun markan stefa vuoti. No sitten nuo asiat korjaten ja uudestaan nÀyttÀmÀÀn Kantolaan eri ukolle, jarrujen mittauksen jÀlkeen ei enÀÀ kiinnostanut mittailu vaan laittoi leiman paperiin.  Hervannassa kÀytin useaan kertaan ilman urputusta ja sitÀ ennen tietenkin Vaasassa.  Ens kerralla ajattelin kÀydÀ tiiriössÀ kokeilemassa kinnostaako valojen korkeus enemmÀn kuin rookeri kontissa. Quote
Guest Posted June 16, 2010 Posted June 16, 2010 Mullekin ajovalojen korjeudesta on vittuiltu 25 vuotta, mutta tosta katsastajan kÀsikirjasta http://192.49.225.25/NR/rdonlyres/65BD1 ... rsio20.pdf kun lukee, niin mÀ löydÀn ensimmÀisen auton etuvalon korkeutta koskevan mÀÀrÀyksen sivulta 58 vuodelta -94 ja alaraja 35cm.  Olis kiva tietÀÀ, mistÀ se "50cm sÀÀntö" on aikoinaan nykÀsty. Quote
Guest kilpijoki Posted June 16, 2010 Posted June 16, 2010 Eikös tuossa puhuta vain suuntavalaisimista? E:sisÀlukutaitoa kohentaen olihan siellÀ tosiaan ajovalot mainittu, mutta eiköhÀn nuo ole jÀlkikÀteen muutettu erillisillÀ mÀÀrÀyksillÀ. Esmes:  Sivulla 73 on nÀin: 01.10.1994 tai sen jÀlkeen kÀyttöön otetussa- lÀhi- ja kaukovalojen sijoituksen, suuntauksen, nÀkyvyyden ym. tulee tÀyttÀÀ 76/756/ETY muutettuna 91/663/ETY mukaiset vaatimukset, - lÀhivalojen tulee olla - valkoiset - enintÀÀn 40 cm reunasta - keskinÀinen etÀisyys vÀhintÀÀn 60 cm, 40 cm jos ajoneuvon leveys alle 130 cm - valaisimen korkeus 50 - 120 cm. ( ala- ja ylÀreunaan mitattuna ). - pituussuunnassa ei saa haitata kuljettajaa heijastamalla. - nÀkyvyys ylöspÀin enemmÀn kuin 15, alaspÀin enemmÀn kuin 10, ulospÀin enemmÀn kuin 45 ja keskiviivaan enemmÀn kuin 10 astetta Mutta tuokin siis koskee 94 jÀlkeen kÀyttöön otettuja.  ja sitten oli nÀin sivulla 72: 01.09.1970 tai sen jÀlkeen kÀyttöön otetut- lÀhi- ja kaukovalojen sijoitus muuttui, korkeus maasta ja sijoitus leveyssuunnassa. - lÀhi- ja kaukovalot saavat olla erillisissÀ valonheittimissÀ. TÀllöin lÀhivalojen tulee olla uloimpina ja palaa kaukovalojen ollessa kytkettynÀ. - lÀhi- ja kaukovalojen kahdentaminen sallittu. ( 50 % sÀÀntö ). - kaikkien kaukovalojen yhteenlaskettu referenssiluku enintÀÀn 100. MÀÀrÀyksiÀ saadaan soveltaa myös aiemmin kÀyttöön otettuihin autoihin. Milloin valot kahdennetaan, tulee alkuperÀiset valot vaihtaa E- hyvÀksyttyihin. MaA Tpp 6 §, 392/57 + 438/70 Tuossa tosin ei mainita korkeutta centeissÀ. Quote
metake Posted June 16, 2010 Posted June 16, 2010 Ens kerralla ajattelin kÀydÀ tiiriössÀ kokeilemassa kinnostaako valojen korkeus enemmÀn kuin rookeri kontissa.  HyvÀ valinta :)  TÀÀltÀ joskus suoraan kysyin ettÀ kuinka tarkkaa on valojen korkeuden kanssa, vai vienkö suosiolla muualle, niin sain epÀmÀÀrÀisen vastauksen, ettÀ ei ole vielÀ niin matalaa kuplaa nÀkynyt ettei olisi lÀpi mennyt :) Quote
pattis Posted June 17, 2010 Author Posted June 17, 2010 joo o, taidan seuraavan kerran kysellÀ ensin kun ei aina jaksais veivata ylös alas tota keulaa... en tiiÀ sitten onko siinÀ jotain muutenkin vialla kun sen laskee alas niin ei jousta enÀÀ yhtÀÀn? Quote
Guest HanttaP Posted June 18, 2010 Posted June 18, 2010 MaA Tpp 6 §, 392/57 + 438/70 on taikasanat. Jos ajoneuvon valojen korkeudesta tulee huomautusta on huomauttajan esitetÀvÀ oheiset dokumentit. Jos ei ole esittÀÀ, on ajoneuvo hyvÀksyttÀvÀ siltÀ osoin tai katsastuksen voi oikeasti hallintoalamainen keskyttÀÀ jatkaa toimitusta haluamasaan katsastustoimipaikassa. Oikeasti on ollut mÀÀrÀys lÀhivalojen nÀyttÀmÀstÀ 5o metrin pÀÀhÀn ja tÀmÀn vuoksi valaisevan pinnan korkeudeksi on mÀÀrÀtty 50 cm. Myöhemmin on valaisevan pinnan korkudenmittauskohdaksi mÀÀrÀtty valaisimen alareuna. TÀmÀ on tullut voimaan tiettynÀ ajankohtana. Ajankohta on katsastuksen suoritajan pystyttÀvÀ osoittamaan. Asiaa sotkee tietysti vallinnut tyyppikatsastusmenettely. Ajoneuvon on myös valojen korkeuden osalta tÀytettÀvÀ tyyppikatsastuksessa noudatetut mÀÀrÀykset. Suomeksi saman vuosimallinkin ajoneuvojakin voi koskea erilaiset mÀÀrÀykset. NÀmÀkin on ajoneuvon katsastajan osoitetava. AKE on antanut useita katsastusta koskevia ohjeita, nÀmÀ kuitenkaan eivÀt ole kattavasti oikein laadittuja. Ja tÀtÀ MaA Tpp 6 §, 392/57 + 438/70 ei löydy viitteineen netistÀ. Quote
Guest Posted June 21, 2010 Posted June 21, 2010 tuosta valojen korkeudesta kÀvin itsekkin kysymÀssÀ tÀÀllÀ kuopiossa yhdellÀ konttorilla niin sanoivat siellÀ ettÀ katsovat lÀpi sormien jos valojen alareuna on alle tuon 50cm maasta. :) Ihan konttorista siis kiinni tuo asia.  Mutta onkos se nyt lain mukaan ennen 94 kÀyttöön otetuissa tuo etuvalojen minimi raja se 35 vai 50 cm? Quote
pattis Posted June 21, 2010 Author Posted June 21, 2010 nii ja onkos noissa ennen -70 omat sÀÀdökset kun on muuttunut valojen korkeus? Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.