Guest mirri72 Posted June 20, 2010 Share Posted June 20, 2010 lähteekö kuplasta laturi irti kun pulttaa irti kiristin pannan ja puhallin kopasta etulevyn ruuvit siitä laturin takaa , mahtuuko puhaltimen siipi ulos ,vai joutuuko irroittaan puhaltimen siiven mutterin ? Quote Link to comment
MESIKÄMMEN Posted June 20, 2010 Share Posted June 20, 2010 Ei lähde, eli ei mahdu puhallinpyörä tulemaan ulos. Avaa puhallinkopan päädyistä ruuvit ja nosta hieman koppaa. Quote Link to comment
Guest mirri72 Posted June 20, 2010 Share Posted June 20, 2010 mulla kun on tuo sivuimu dellorto ..sen imusarja on tuettu pannalla koppaan ,,täytynee löysätä sitäkin jos meinaa koppaa nostella ;) Quote Link to comment
Guest mirri72 Posted June 20, 2010 Share Posted June 20, 2010 en löysännyt pultteja päädyistä ..homma onnistui muuten ihan ok , mutta kun sain väärät laakerit liikkeestä , vaikka laturin numeron mukaan katsoi laakerit sopiviksi ..ei muuta kuin liikkeeseen huomenna uudestaan ,,perrr... Quote Link to comment
metake Posted June 20, 2010 Share Posted June 20, 2010 Se puhallinpyörän mutteri (36 mm avainväli) on helppo irrottaa kopan takaa. Sen jälkeen lähtee laturi vetämällä ulospäin kun irrottaa kiinnityspellin kopasta (4 ruuvia) ja kiristyspannan. Keskikaasarin imusarja saattaa kyllä olla tiellä, en muista.. Quote Link to comment
Guest mirri72 Posted June 20, 2010 Share Posted June 20, 2010 joo ,,kyllä tuon nyt nopsaa tekee kun kerran on harjotellut ,,meni pari tuntia purku ja kasaus ,,välil kävin kahvilla ja luin päivänlehteäkin ,,sivuimukaasarin imusarja vähän tilasta tekee ahtaan ainakin virranjakajan takaa , mutta nivelen ja sopivanpitkän jatkovarren kans käy nopeaan ..toinen alaruuvi oikealla hieman kans ahtaas raossa imusarjan putken takana ,,mutta itse laturi sitten simppeli vehe ..;) Quote Link to comment
Guest Posted May 28, 2012 Share Posted May 28, 2012 Herätellään vähän vanhaa topikkia :) Eli juurikin sama homma itselle edessä, laturin laakerit leikkas, eli toinen laturi jo löytyy, mut vinkkejä kaipaisin laturin vaihtoon. Akulta jo toinen kenkä irti(+) ja ilmanpuhdistin. (kaasarin kurkku suojattu roskilta yms). Mahtuuko laturi tulemaan ulos ilman että tarvii purkaa kaasaria pois. Ja mikä tuo puhallin kopan raotus homma oli oikein?. Quote Link to comment
Tanhis Posted May 28, 2012 Share Posted May 28, 2012 Herätellään vähän vanhaa topikkia :) Eli juurikin sama homma itselle edessä, laturin laakerit leikkas, eli toinen laturi jo löytyy, mut vinkkejä kaipaisin laturin vaihtoon. Akulta jo toinen kenkä irti(+) ja ilmanpuhdistin. (kaasarin kurkku suojattu roskilta yms). Mahtuuko laturi tulemaan ulos ilman että tarvii purkaa kaasaria pois. Ja mikä tuo puhallin kopan raotus homma oli oikein?. Siis homman nimi on se että ennen mitään muuta tekemättä kannattaa koettaa että saako laturin propellin auki nimittäin jos sitä et saa auki niin mitään muuta on turha edes ruveta koettamaan. Ja puhallinkopan raotus tarkoittaa sitä että puhallinkoppaa missä laturi on kiinni täytyy nostaa ylöspäin että laturi mahtuu tulemaan ulos. Ja kaasarin irroituksesta en ole varma mutta varmasti helpottaa asiaa. Asiaa on käsitelty aiemmin aikapaljonkin eli kannattaa koetta hakua. Quote Link to comment
vwagen Posted May 28, 2012 Share Posted May 28, 2012 Akusta irrotetaan aina ensin-kenkä(ja jos molemmat irti niin asennetaan ensin+). Quote Link to comment
Guest Posted May 29, 2012 Share Posted May 29, 2012 Kiitos vinkeistä! ps. eihän tyota laturin toisessa päässä olevaa (34) mutteria tarvii mihinkään avata jos "uudessa" paikallaan laitettavassa laturissa se "roottori, joka menee sinne puhallin kopan sisään" on kiinni? Quote Link to comment
käfer Posted May 29, 2012 Share Posted May 29, 2012 "ps. eihän tyota laturin toisessa päässä olevaa (34) mutteria" Se on 36 "mutteri". Quote Link to comment
Guest Posted May 29, 2012 Share Posted May 29, 2012 ^Juu siis 36, painovirhe paholainen. Quote Link to comment
NordBling Posted May 29, 2012 Share Posted May 29, 2012 Jos et ota mutteria ja tuulettimen siipiä irti, pitää edestä olla poistettuna laturin jalka, kaasari ja imusarja. Kaasari muistaakseni kannattaa ottaa pois joka tapauksessa. Quote Link to comment
pko Posted May 29, 2012 Share Posted May 29, 2012 Vaihdoin viime viikolla öljynlauhduttimen tiivisteet kaikki 4,niin piti irrottaa kaasari/imusarjapaketti,virranjakaja,toisenpuolen pässinsarvi ja sitten laturi/puhallinkoppa yhtenä könttinä.Homma onnistui hyvin kun ensin irrotti takaluukun pois edestä,ei muuten sovi koppa tulemaan lauhduttimen yli. Quote Link to comment
Tanhis Posted May 29, 2012 Share Posted May 29, 2012 Mistä päästään siihen että eikö olisi jos helpompaa ottaa koko kone irti että olisi vähän tilaa tehdä hommiakin. Quote Link to comment
NordBling Posted May 29, 2012 Share Posted May 29, 2012 No ei laturin takia sentään, mut tosiaa jos tuuletinkoppaki pitää poistaa ni sitte muaki jo alkais kiinostaa kaikki mitä jäis muuten näkemättä. 1 Quote Link to comment
Guest Posted June 1, 2012 Share Posted June 1, 2012 Jep, laturin vaihto tehty. Elikkäs ilmanpuhdistin, kaasari, imusarjan pultit auki, laturin jalka pois ja puhallin kopan sivut tosiaan auki, ja sit mahtuu laturi tulemaan pois ilman suurempia taisteluita. :) Vaihdettu laturi näyttäs lataavan ilman että ajovalot päällä noin 14v. Eli kunnossa on. Ehkä vähän oftoppicia mutta mistähän mahtaa johtua että yksi pytty pimeänä (repsikan puolen taaempi, takaa päin katsottuna)? Toden näköisesti myös tämän syyn takia ei jaksa pyöriä tyhjäkäyntiä ja vedot uupuu. Lisäksi kone alkoi vuotaa öljyä, jostain puhallin kopan alta, joka aiemmin ollut siisti/kuiva? Yksi vika korjattu, mutta uutta ilmenee. Ei lopu harrastaminen :) Quote Link to comment
Tanhis Posted June 1, 2012 Share Posted June 1, 2012 Jep, laturin vaihto tehty. Elikkäs ilmanpuhdistin, kaasari, imusarjan pultit auki, laturin jalka pois ja puhallin kopan sivut tosiaan auki, ja sit mahtuu laturi tulemaan pois ilman suurempia taisteluita. :) Vaihdettu laturi näyttäs lataavan ilman että ajovalot päällä noin 14v. Eli kunnossa on. Ehkä vähän oftoppicia mutta mistähän mahtaa johtua että yksi pytty pimeänä (repsikan puolen taaempi, takaa päin katsottuna)? Toden näköisesti myös tämän syyn takia ei jaksa pyöriä tyhjäkäyntiä ja vedot uupuu. Lisäksi kone alkoi vuotaa öljyä, jostain puhallin kopan alta, joka aiemmin ollut siisti/kuiva? Yksi vika korjattu, mutta uutta ilmenee. Ei lopu harrastaminen :) Öljyä vuotaa luultavasti öljyjäähdyttimen tiivisteistä joita varmaan sait sopivasti väännettyä kun revit puhallinkoppaa ylös. Yksi pytty pimeänä johtuu luultavasti jostain näistä jos oletuksena että koneen sisällä kaikki hyvin ja venat säädöissään. -Virranjakajan kansi -tulpanjohto -tulppa Quote Link to comment
metake Posted June 1, 2012 Share Posted June 1, 2012 Elikkäs ilmanpuhdistin, kaasari, imusarjan pultit auki, laturin jalka pois ja puhallin kopan sivut tosiaan auki, ja sit mahtuu laturi tulemaan pois ilman suurempia taisteluita. :) Toissapäivänä vaihdoin laturin naapurin kuplaan. Johdot irti, panta-auki, remmi pois, laturin kiinnityspultit puhallinkopasta irti, iso mutteri takaa auki ja laturi pois. Kaikki irto romut vanhasta laturista uuteen ja palikat takas paikalleen. Aikaa tais mennä puoli tuntia. Quote Link to comment
Aku Posted April 27, 2014 Share Posted April 27, 2014 (edited) Se puhallinpyörän mutteri (36 mm avainväli) on helppo irrottaa kopan takaa. Sen jälkeen lähtee laturi vetämällä ulospäin kun irrottaa kiinnityspellin kopasta (4 ruuvia) ja kiristyspannan. Keskikaasarin imusarja saattaa kyllä olla tiellä, en muista.. On se 36mm mutteri muuten ahtaassa paikassa ja helevetin tiukassa. Ei liene avattu ainakaan 20 vuoteen. Tai sitten miehessä on vaan vika ... Edited April 27, 2014 by Aku Quote Link to comment
metake Posted April 27, 2014 Share Posted April 27, 2014 On se 36mm mutteri muuten ahtaassa paikassa ja helevetin tiukassa. Ei liene avattu ainakaan 20 vuoteen. Tai sitten miehessä on vaan vika ... 1/2" vääntiöllä olevaa 36 hylsyä ja räikkäavainta olen tuohon käyttänyt. Ja sitten sopiva haka-avain jolla saa laturin hihnapyörässä olevasta kolosta pidettyä vastaan ettei laturi pyöri. Quote Link to comment
Aku Posted April 28, 2014 Share Posted April 28, 2014 (edited) 1/2" vääntiöllä olevaa 36 hylsyä ja räikkäavainta olen tuohon käyttänyt. Ja sitten sopiva haka-avain jolla saa laturin hihnapyörässä olevasta kolosta pidettyä vastaan ettei laturi pyöri. Mulla on 36mm 3/4" hylsy pitkällä vääntövarrella. Pitäisi olla vääntöä, mutta kun ei pääse painamaan täysillä ahtaassa välissä (kun se ropellin kauluskin on vielä tiellä). Tai sitten allekirjoittanut on vaan "riisitautinen kukkakeppi". Pitänee pyytää naapurin voimanostajapariskunta apuun ;) Eikun luukku irti ja kokeillaan tänään uudestaan. Edited April 28, 2014 by Aku Quote Link to comment
MESIKÄMMEN Posted April 28, 2014 Share Posted April 28, 2014 Ota luukku pois ja luukun saranaraudat. Irrota termari käyttötikusta kiertämällä termaria. Avaa puhallinkopan päissä olevat ruuvit. Laturin panta varmaankin on jo irti. Nosta puhallinkoppa pois latureineen päivineen. Quote Link to comment
Tanhis Posted April 30, 2014 Share Posted April 30, 2014 (edited) On 4/28/2014 at 9:49 AM, Aku said: Mulla on 36mm 3/4" hylsy pitkällä vääntövarrella. Pitäisi olla vääntöä, mutta kun ei pääse painamaan täysillä ahtaassa välissä (kun se ropellin kauluskin on vielä tiellä). Tai sitten allekirjoittanut on vaan "riisitautinen kukkakeppi". Pitänee pyytää naapurin voimanostajapariskunta apuun 😉 Eikun luukku irti ja kokeillaan tänään uudestaan. Tai sitten väännät etupuolelta haka avaimella niinkuin Åke jo kertoikin. Edited January 30, 2020 by Tanhis Quote Link to comment
Aku Posted April 30, 2014 Share Posted April 30, 2014 (edited) Kiitos neuvoista! Otin luukun irti, jotta pääsin paremmalla asennolla vääntämään sitä 36mm mutteria. Tiukassa oli, mutta lähti se loppujen lopuksi auki. Ja olihan se mukavaa kun mies sai voiton koneesta ;) Edited April 30, 2014 by Aku Quote Link to comment
NordBling Posted April 30, 2014 Share Posted April 30, 2014 Ei se oo mutteri vaan akselin pää. Kun mutteri ja sen alla oleva jousiprikka on sun kädessä, pitäisi tuulettimen irrota ja jäädä kopan sisään. Tuulettimen ja laturin välissä saattaa myös olla sovitelevyjä. Quote Link to comment
Aku Posted April 30, 2014 Share Posted April 30, 2014 Ei se oo mutteri vaan akselin pää. Kun mutteri ja sen alla oleva jousiprikka on sun kädessä, pitäisi tuulettimen irrota ja jäädä kopan sisään. Tuulettimen ja laturin välissä saattaa myös olla sovitelevyjä. Näinhän se on, oppia ikä kaikki. Ehdit vastaamaan, ennen kuin poistin ihmettelyni siitä mikä sitä laturia pitää edelleen tuulettimessa kiinni ;) Quote Link to comment
AnteroOulusta Posted January 29, 2020 Share Posted January 29, 2020 Vihje laturin takapäässä olevan ison (36 mm) avaamiseksi. Irroitin laturin hihnapyörän, laitoin 36 mm hylsyn peräpultiin paikoilleen. Irrotetun hihnapyörän alla on laturin akselin pää. Siihen sopii 21 mm lista-avain, johon laitoin metrin jatkovarren, eli pääsin vääntämään etupuolelta pitkällä varrella ja sehän aukesi jopa helposti. 1 Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.