Jump to content

Startin puslan ulosvetäjä Kuplaan


Guest janie79

Recommended Posts

Guest janie79

Mulla on mahdollista lainata töistä jos jonkinnäköistä ulosvetäjää (kukko) mutta ei ole käytännön tasolla hajuakaan minkälainen sen pitäisi olla... enkä haluaisi yhtä hommaa varten ostaa kuudenkympin työkalua.

 

Voisiko joku ystävällinen kanssaharrastaja vaikka IKH:n luettelosta osoittaa ulosvetäjän, joka

soveltuu tohon hommaan?? :)

 

IKH:n ulosvetäjät PDF-muodossa

 

TAI.. jos joku haluaa lainata/vuokrata mulle sopivaa työkalua niin maksan kyllä työkaluvuokran :)

Link to comment

Ainoa mikä noista mun mielestä saattaisi sopia (olettaen että sun kupla on 12 volttinen, eli -68 tai uudempi) on sivulla 15 IKH7390. Muita sopivia en huomannut ja tuonkin em. toimintaperiaatteesta en ole varma, voi olla että sopii mutta voi olla sopimattakin.

Link to comment
En tiedä minkälaisia vempeleitä muut käyttävät, mutta opiskelijana (köyhänä sellaisena) tein vaan rautanaulan kärkeen 90 asteen mutkan, lukkopihdit siihen ja koitti varoa leukaansa.

 

Onko rautanaula vielä tallella? (Kysyjä tiedusteli työkalua vuokralle)

=)

 

Ite oon ottanu tekemällä kierretapilla (12mm?) kierteet siihen puslaan. Sitten joko suoraan tapilla vetämällä tai jollain pulttivirityksellä vetää pois. Ei nyt ihan kauhean kätevää tuokaan mutta on jollain tavalla onnistunut.

Link to comment
Guest mirri72

itse otin kierretapilla(12mm) pyörittäen niin syvälle et se kierretappi osuu pohjaan työntäen sit lopulta puslan ulos ,,ei tarvinnut kalliita ulosvetäjiä ja lähti helposti pois ;) joku neuvoi tällä palstalla ..kannattaa kokeilla .. ;) lähtee ilman rystysien rikkomista , senkun kiertää kierretappia niin johan lähtee pusla ulos ;)6volttiseen käyttää sit isompaa kerretappia

Link to comment
En tiedä minkälaisia vempeleitä muut käyttävät, mutta opiskelijana (köyhänä sellaisena) tein vaan rautanaulan kärkeen 90 asteen mutkan, lukkopihdit siihen ja koitti varoa leukaansa.

 

Onko rautanaula vielä tallella? (Kysyjä tiedusteli työkalua vuokralle)

=)

 

Kyllä se varmaan jossain on. Pitää miettiä sopiva hinta sille. =)

Link to comment

Jos hifistellä haluaa niin tässä oikea ulosvetäjä pienille puslille:

 

oed_63006_9_0_0_normal_8012750.jpg

 

Tarvii kaverikseen joko liukuvasaran:

 

oed_56469_10_0_0_normal_1958062.jpg

 

Tai sitten jos ympärillä on tilaa niin tällaisen:

 

oed_56470_10_0_0_normal_8016660.jpg

Link to comment

Gedore tekee noita välille 5-100 mm, maahantuojan varastossa näyttäis pienin malli olevan 8-12 mm mutta sen 5-8 mm saa muutaman viikon toimitusajalla. Noiden pienien hinnat on jotain viidenkympin luokkaa.

Link to comment

Toi Hemulin esittämä ja alkuperäsen kysyjän kuvittelema ei oikein pelaa, kun noi on tarkotettu kuulalaakerin irrotukseen.

Tossa on isohko pyöristys sisäkulmassa. Se ei tahdo pysyä hyvin, ja turvottaa samalla puslaa vaan tiukemmin.

 

Jos ei raaski siihen myytävää kalua ostaa, jenga puslaan ja ruuvi siihen ja kiskomaan, on mun mielestä ollu paras tapa. Kunhan varoo leukaansa ja rystysiä.

Link to comment

"For extremely tightly packed ball bearings, bearing races and bushings" sanoo valmistajan luettelo. Olen mä noista joskus hionut kynsiä terävämmäksi jos ei muuten ole toiminut. Mutta kuten Hessu sanoi, helpompia ja halvempiakin tapoja on.

 

Edith: On Gedorella sitten tällaisiakin, neljä eri mallia 5-36 mm sisärei'ille:

 

oed_56464_10_0_0_normal_1638556.jpg

Link to comment
Guest Hanppa

Mites 6V kuplaan, millanen ulosvetäjä sen startinpuslaan käy? Tai muitakin ehdotuksia vaihtoon otetaan vastaan (kierretankopatentit jne.). Mielelläni yrittäisin vaihtaa puslan tekniikan ollessa paikallaan.

Link to comment

Uskokaa pois se kierretappi suoraan kierrettynä puslaan on paras vaihtoehto. Sisään puslaan tappia kierrettäessä pään kohdatessa moottorin tasopinnan se työntää puslan pois melko kivuttomasti ja mieluiten kannattaa käyttää vielä konekierretappia jos on vaan mahdollisuus siihen tai sitten kolmostappia...

Link to comment

6 volttiseen ei varmaan helpolla tappia löydä. M13x1 ainakin on olemassa mutta ei ole varmaan monella pakissa.

 

Joku rohkea voisi kokeilla sahata 12mm tai 1/2" pultin pari sentin matkalta kärjestä halki ja sitten levittää sopivasti. Eli jos vielä levittäs niin että on kärjestä hieman terävä. Mahdollisesti sahausvälin voisi täyttääkin pellinpalalla jos se ei ole muuten tarpeeksi tukeva.

Tuon voisi sitten pyörittää paikalleen ja toivoa että tarttuu.

 

Erikoistyökalu, you know.

 

EDIT: "cad" kuva:

post-162-13888362399081_thumb.jpg

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...