Jump to content

1200 "big bore"


Recommended Posts

Guest Ari F.

Joo on. Omassa kuplassa on tommonnen kiinni, samoin ainakin nim. UltraVW:llä.

 

Tuohan se toki tehoa lisää. Iskutilavuus kasvaa Big bore 83 mm setillä sen 193 cc ja puristusuhde nousee samalla pikkusen! ;-D

 

Ongelmia joita saattaa tulla eteen on se että joissain uusissa Mahlen sarjoissa männän helmat ovat liian pitkät, joten ne saattaa sitten ottaa kampikammioon kiinni. Jollen nyt ihan väärin muista, ei tätä ongelmaa ole vanhemmissa kampikammioissa.

 

Omastani otin kampikammiosta vähän matskua pois, ja hyvin toimii. Toinen vaihtoehto on sipasta männän helmoista pois.

 

Ainakin TheSambasta löytyy kyseisestä aiheesta paljon luettavaa:

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto ... ore++horse

 

Omalla en tosin ole ajanut kuin alle 1000 kilsaa....ja nyt sekin pitäis tiputtaa alas ja vähän taas duunata mm. vaihtaa kannet ja laittaa Riechertin tuplat kiinni...

 

Ihan hauska moottori se on. Hinta/ järkevyys suhteesta en sano mitään.

 

Ari

Link to comment

Hieno juttu... noita ko. juttuja en Sambasta huomannutkaan... :-)

 

No mites kaasujen poistuminen sitten, eli mikä putki tuommoiseen kokonaisuuteen oikein sopisi, Flat4 four tip putki tietysti mutta mikä muu... Ahnendorp sebring?

 

Se onko tässä mitään järkeä... No tahdon ulospäin normaalinnäköisen koneen jota on helppo huoltaa orginaalissa konetilassa, jolla on mukava ajaa cruising lenkillä ja tietenkin käydä muksujen kanssa pillimehuilla...

Link to comment
  • 2 years later...

Jatketaas jutustelua...

 

Eli muistaakseni joskus oli puhetta että tuo 28 pict ei ole optimaalinen nurkkakaasari aihio, vaan pitäisi etsiä 28 pci?

 

No mites sitten esim. 600 fiatin kaasari? Solexihan tuokin on ja näköjään aika sopivan kokoinenkin...

 

Vwagen:lla oli näkemys tästä asiasta... Ketjua en tähän hätään löytänyt jossa asiaa aikaisemmin käsitelty... :-/

Link to comment

Se oikee isoreikä 64mm iskulla, 1702 kuutiota.

Mulla oli taannoin NOS 92mm sarja 64mm iskulle, tuli aika napakka pannu 1200 alakerralla ja 2-reikäkansilla.

Metelisen Rikulla käyttökokemukset, myin hänelle 0km ajettuna, mutta kehui jälkeenpäin.

Mistäs Rikun löytäis ?

 

No joo, onhan tuosta yli 20v aikaa...

 

Spege

Link to comment

Ainakin jotain juttua joskus luin että läppien aukaisu suunta pitäisi otta huomioon kaasareita mallailtaessa.

Ja muistaakseni mulla oli jossain tallessa sivusto missä oli listattu tarvittavat muutokset 28PCI kaasareihin mukaan lukien suuttimet yms mitä tarvitaan tuplakaasarirakentelussa. Koetan illalla muistaa kattoa vanhoista bookmarkseista.

Link to comment

Mikään boxerimoottorin keskikaasutin ei ole optimaalin nurkkakaasutinkäyttöön ja periaatteessa ei ollenkaan sopiva johtuen siitä(niinkuin Tanhis jo muistelikin)että jos kohokammio on oikeaan suuntaan(siis eteenpäin)niin läppäakselin suunta on väärä.Tidän kyllä että niitä on paljon käytetty tehdasvalmisteisissakin virityssarjoissa ja jopa Porsche käytti aivan ensimmäisissä autoissaan kahta Kuplan(VFI)kaasutinta johtuen siitä että muuta ei ollut saatavissa,siirtyivät kyllä heti PBI kaasuttimiin kun niitä sai,samoin paremmat virityskaasutin sarjat oli varustettu oikeantyyppisillä kaasuttimilla.

Fiat 600 kaasuttimen mallia en tiedä mutta koska moottori on pitkittäinen rivimoottori pitäisi kaasuttimen olla periaatteessa boxerimoottorin nurkkakaasutin käyttöön soveltuvaa mallia perusrakenteeltaan(kohokammion ja läppäakselin asento).

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...