MESIKÄMMEN Posted July 26, 2010 Share Posted July 26, 2010 Avataan tämmöinenkin keskustelu, kun ennestään ei taida vielä olla. Juniksella,-62, 1200 cc / 34hp, aleltu viime viikon tiistaista tähän iltaan asti meidän perheen kesälomaretkeä. Reitti oli Vihti - Onkisalon saari Päijänteen rannalla - Varkaus - BIF Mikkelissä - Hamina - Vihti. Matkamittarin lukema lisääntyi kaikkine BIF-Cruisailuineen ja pysähdyspaikkoihin tutustumisineen 1001 km:llä Auto tankattiin retkellä kolme kertaa ja keskikulutus oli 9,5 l/100km. ( retkivarusteita oli runsaasti mukana ja suurimman osan matkasta henkilöluku oli kolme ) Mitään vikaa ei waunussa matkalla ollu / tullut. Ajeltiin pääosin pienempiä teitä 60 - 80 km / h. Porvoon motarilla ajettiin osan matkaa mittarinopeutta 100 - 110 eli oikeaa nopeutta n. 90 - 100 km / h Quote Link to comment
-tipi- Posted July 26, 2010 Share Posted July 26, 2010 No eipä ole piiitkiin aikoihin tullut useita satoja kilsoja ajettua omalla ilmajäähyllä putkeen. Kesäkuun alussa tosin tuolla '60 kuplalla tuli pyörähdyttyä päiväseltään Savonlinnassa n.270km kieppi. Kupla toimi hyvin orkkis 30hp:llä ja vakioalusta nieli Enonkosken ja Savonrannan tieden töyssyt hienosti. Mitä nyt tuppaa kampuran stefasta hieman öljyä tiputtelemaan. 2-3 kertaa kesässä ollaan sitten pidelty lyhempiä (n.100-150km pitkiä) harrasteajoneuvoajeluita tässä Joensuun ympäristössä. Quote Link to comment
metake Posted July 26, 2010 Share Posted July 26, 2010 Kupla -63, 1835 cc / ~110 hp. Kesäkuun alussa Joensuuhun lauantaina Pistohiekan ja Savonlinna kautta 467 km. Sunnuntaina takaisin Savonlinnan kautta 424 km, eli yhteensä 891 km kahdessa päivässä. Matkavauhti oli n. 80 km/h muusta seurueesta johtuen. Kulutusta en mitannut mutta n. 9 l / 100 km se on yleensä ollut maantiellä. Kupla pelasi isommitta ongelmitta, kytkinhaarukka hajosi menomatkalla Liperissä, mutta perillä pikaisesti irroteltiin kone ja vika korjattiin lauantai-illan aikana. Madallettu keula ei tosiaan niellyt Enonkosken tien kuoppia kunnialla ja välillä meinasi olla tuskaa pysyä Tipin perässä mutta ylämäissä sai kiinni kun Tipi ystävällisesti hidasti niissä :) Quote Link to comment
jori Posted July 26, 2010 Share Posted July 26, 2010 Muutama tuntii sitten rantauduin kotiin reissulta. n.980km Juniksella. Perjantaina lähdettiin Lahdesta BIFfiin, siellä yön yli. Aamulla tuuppattiin yhdellä pysäytyksellä Kiuruvedelle jossa oltiin pari yötä ja siellä tuli ajeltua sinne tänne. Tänään n. klo 14.00 lähdettiin Kiuruvedeltä ajaa Lahtea kohden ja perillä oltiin ennen kahdeksaa yhdellä pitkällä tauolla. Matka nopeutta yksin ajaessa oli se 90-100 km/h jos vaan rajoitukset salli ja kulutus oli 11-12litraa satasella, ei vakio kaasarilla. Ja lämmötkin pysyi alle sadan asteen koko ajan vaikka oli se reilu 30 hellettä ja moottoriluukku kiinni koko ajan:) Ja yksi jakajan kondensaattori sano sopimuksen irti... Quote Link to comment
Guest Salmi Posted July 26, 2010 Share Posted July 26, 2010 Rust Racing-juniksella ajettiin viikon sisällä 1300km, kulutus n.8L/100km, 1600 kone. Reitti about Hattula-Vääksy-Pieksämäki-Leppävirta-Juankoski-Outokumpu-Savonlinna-Mikkeli-Lahti-Pälkäne-Hattula. Ainoa vika oli toinen laturinhiili, mikä loppu 20km ajon jälkeen, onneks oli toiset mukana(jostain kummansyystä toinen hiili oli kuin uusi, jousi ja kollektori OK) Quote Link to comment
Kape77 Posted July 26, 2010 Share Posted July 26, 2010 Pallikseen tuli viikonlopun ajelujen jäliltä vajaa tonni lisää mittariin. 130 kilometrin kohdalla antautu laturi, johan se vuodenpäivät kerkes toimiakin. Pitänee kokeilla josko uusilla hiilillä toikin heräis henkiin. Biffissä ladattiin akut täyteen ja kotiin ilman ongelmia. Kulutus vakio 1600 motilla arviolta 9 litraa, noista koskaan sen tarkempaa lukua pitäny... Quote Link to comment
JuhaM Posted July 27, 2010 Share Posted July 27, 2010 6.7.2010 minä vaimo ja pallis -78 lähdettiin kohti Turkua, määränpäänä Tanska. http://i16.photobucket.com/albums/b8/Ju ... G_4078.jpg Huonosti laivassa nukutun yön jälkeen ajettiin Tukholmasta Varbergiin yhden päivän aikana (noin 600km ja 10 tuntia =) ). http://i16.photobucket.com/albums/b8/Ju ... G_4101.jpg Tankkaustauko Ruotsissa: http://i16.photobucket.com/albums/b8/Ju ... G_4110.jpg Nätti sonderi Varbergin satamassa: http://i16.photobucket.com/albums/b8/Ju ... G_4147.jpg Stenalinen lautalla Varbergista Grenaan ja sitten oltiinkin jo Tanskassa. Tanskassa ajettiin suoraan länsirannikolle ja sieltä lähdettiin kohti etelää, upeiden hiekkarantojen seuratessa kilometrikaupalla. Leirintäalueet olivat loistavasti varusteltuja verrattuna Suomen pääosin 70-luvulla tehtyihin. http://i16.photobucket.com/albums/b8/Ju ... G_4280.jpg Muutama päivä kierreltiin keski ja etelä Tanskassa ja sitten Odensen saarelle ja myöhemmin kööpenhaminaan. http://i16.photobucket.com/albums/b8/Ju ... G_4294.jpg Kööpenhaminassa vietettiin pari päivää ja sitten lähdettiinkin kohti koto Suomea. Siltojen yli Ruotsiin ja taas Ruotsin läpiajo ja Lautalla takaisin Suomeen. http://i16.photobucket.com/albums/b8/Ju ... G_4336.jpg http://i16.photobucket.com/albums/b8/Ju ... G_4506.jpg Ruotsissa bongattu mielenkiintoinen camping Saab: http://i16.photobucket.com/albums/b8/Ju ... G_4488.jpg Reissu kesti yhdeksän päivää ja palliksen mittariin tuli 2551 km, bensaa meni noin 10 l /100km. Matkanopeutena oli noin 80km/h ja moottorina vakio 1600. Kaikki yöpymiset leirintäalueilla kleinbussissa. Muita ongelmia ei ollut, kuin melkoinen öljyvuoto stefoista, kun lisäsin reissun puolivälissä öljyä 10w30:sta johon olinkin laittanut 5w50 sekaan ja laihempi öljy 30 asteen helteessä ei halunnutkaan pysyä moottorin sisäpuolella =). Käytyäni pirun monta huoltoasemaa läpi, niin yhdeltä Statoililta sitten löytyi 20w50 mineraaliöljyä vanhoihin mootoreihin ja sitä kun lisäsi pikkuhiljaa litran verran, niin johan alkoi öljyt pysyyn koneessa. Juuri ennen reissua ostin koneeseen petronixin kärjettömän jakajan ja se osoittautui loistavaksi hankinnaksi, aikaisemmin kärkiä on saanut säädellä kerran pari reissun aikana, mutta mihinkään ei tarvinnut nyt koskea. Seuraavaksi hankintalistalle menee kyllä hieman tehokkaampi kone, Isommissa ylämäissä kun matkanopeus tippuu 80km/h -> 55km/h:ssa. Klempparilla sai kyllä loistavan vastaanoton kaikilla leirintäalueilla, voin kyllä suositella autoiluretkeä Tanskanmaalle. 1 Quote Link to comment
jolkkon Posted July 27, 2010 Share Posted July 27, 2010 Kysymys JuhaM:lle. Onko sulla moottorilämpömittaria? Paljon näytti näillä helteillä ruotsalaista moottoritietä ajatessa? Paljonkahan halppisöljyllä voikaan lämmöt olla? Ei vissiin yli 100-astetta turvallisesti? Öljyissä on kuulemma eroja. Quote Link to comment
JuhaM Posted July 27, 2010 Share Posted July 27, 2010 Ei ole lämpömittaria, korvakuulolla mentiin. Öljynä olen aina käyttänut teboilin 10w30 mineraalia. Quote Link to comment
JM Posted July 27, 2010 Share Posted July 27, 2010 Käytiin joku pari kuukautta takaperin ajelulla. -Auto T-1 1954 -Reitti Kouvola-Tukholma-Kööpenhamina-Hampuri-Berlin ja samoja jälkiä takas. -Aikaa palo rapia viikko -Lähes koko ajan ajettiin kaasu pohjassa,tasamaa n 115km/h -Kulutus 7,85L/100km -Kilometrejä yli 4000 -Lataus rele hajos, Hampurista uusi. Ei muita huolto hommia. Huomattu jotta vakio tekniika on liian heikkoa pitkiin nousuihin ja voimakkaaseen vastatuuleen. Muuten oltais menty alpien yli. Quote Link to comment
Guest Hanppa Posted July 27, 2010 Share Posted July 27, 2010 Huomattu jotta vakio tekniika on liian heikkoa pitkiin nousuihin ja voimakkaaseen vastatuuleen. Muuten oltais menty alpien yli. On kait ne 60-luvullakin näillä painelleet alppien yli, niin miksei nykyään :) Quote Link to comment
JM Posted July 27, 2010 Share Posted July 27, 2010 Huomattu jotta vakio tekniika on liian heikkoa pitkiin nousuihin ja voimakkaaseen vastatuuleen. Muuten oltais menty alpien yli. On kait ne 60-luvullakin näillä painelleet alppien yli, niin miksei nykyään :) Vituttaa kun rekat pyyhkii nousuissa ohi. Quote Link to comment
Guest Posted July 31, 2010 Share Posted July 31, 2010 Kupla 1200 -73. Meno 29.7.2010. Kiiminki-Puolanka-Hyrynsalmi-Vartius 253km. Loppumatkasta ulkona lämpöä +35 astetta, hyvin kupla pelasi. Mutkaisia pikkuteitä alussa. Matkanopues 80-100km/h. Puolangan isot mäet kolmosta silmään. Hyrynsalmella piti tankkauksen jälkeen odotella kauppareissun ajan että kone suostui käynnistymään. Epäilen jotain höyrylukkoa tms. Paluu 31.7.2010. Vartius-Paltamo-Muhos-Kiiminki 260km. Satanen matkavauhtina. Ei ongelmia enää käynnistyksen kanssa. Ulkona lämpöä vähän yli 20. Paltamon jälkeen tuli keltainen kupla vastaan eli muitakin oli tien päällä. Quote Link to comment
Guest veka Posted July 31, 2010 Share Posted July 31, 2010 Aamulla pitäs vissiin startata kun on laivaliput ostettu,saattaa anu saukkoa ahistaa välillä 0ulu-Hki.Pitäisi palautella lainassa olevia osasia mesikämmenelle retken aikana,jotka sain lainaksi 0ittaalla viime kesänä... 0li tarkoitus tulla Poriin mutta kytkinvaijeri korkkasi,Forssakin jää välistä eli suoriltaan pärnuun mikäli vw suo... Quote Link to comment
Guest Juha Posted August 6, 2010 Share Posted August 6, 2010 Mökkireissu -65 kuplalla 30.7.-1.8. Helsingistä Keski-Suomeen. Kilometrejä yhteensä noin 500, lämpötila helteinen, keskinopeus noin 80 km/h, keskikulutus 7 litran paikkeilla. Quote Link to comment
Guest Ebba Posted July 18, 2014 Share Posted July 18, 2014 (edited) Mietin vähän pitäiskö alottaa uusi thredi, mutta sitten löytyikin tämä. Kesäkuun alussa heitettiin parin viikon reissu välillä Hki-Varsova -75 palliksella.Kaverin kanssa ostettiin tuommonen puoliksi pari vuotta sitten oman toistavuosikymmentä kutkuttaneen haaveen tultua puheeksi. Tänä kesänä heitettiin pienempi reissu kuin viimevuonna joka se oli Kroatiaan asti. Nyt mentiin vain Riika-Vilna-Varsova väli ja takaisin. Tarkoitus oli ajaa edelleen Tanskan ja Ruotsin kautta kotiin, mutta eihän elämässä juuri mikään mene niinkuin sitä ajattelis.Matka alkoi rattoisasti ilman ongelmia kuten edellisetkin reissut. Yöt vietettiin autossa levikkeillä ja pelloilla, ihmeen turvallinen olo koko ajan kaikissa Baltian maissa. Kulutus 10L/100km ja matkavauhti semmosta 80-90km/h, mikäs siinä körötellessä ja poppiksen soidessa. Vilnasta Varsovaan mennessä alkoikin sitten tapahtua jos jonkinmoista. Ensimmäisenä järjetön kilometrien jono keskellä puolalaista blitzkrieg-peltoa. U-käännös ja Michelin kartasto esiin, kuka sitä navigaattoria pallikseen ottaiskaan? Myöhemmin kuulimme, että valtatie oli katki yöhön asti kahden bussin törmättyä toisiinsa tuhoisin seurauksin. Keskellä ei mitään huoltoasemalla tankkauksen jälkeen pallis ei lähde käyntiin. Vika kaiketi solenoidissa joka ei koputtelusta huolimatta ota itteensä. Kummatkin työntää ja kuski hyppää juoksusta rattiin, lähtee käyntiin. Alkaa olla jo ilta ja hämärä laskeutuu.20km Varsovaan. Järjestelen takaosassa vaatteita rinkkaan ja hyppään hantinpaikalle. Saan turvavyön kiinni ja säädän kaverille vähän peiliä. Samassa silmäkulmassa häilähtää jotain vasemmalla ja ehdin huutaa "Varo!". Tuskin ehditään edes jarruttaa kun oikeaan etukulmaan kolahtaa. Auto kulkee edelleen suoraan ja on hallinnassa. Pysähdytään tienlaitaan ja hyppään samantien katsomaan keulaa. Umpio veren peitossa ja koko oikea kulma vääntynyt sisään, suorastaan surullinen näky.. monessakin mielessä.Viritetään kolmiot ja heitetään pullosta vähän vettä keulaan. Peura löytyy 100 metrin päästä ojasta. On selvää, että sen taival päättyy siihen ja nopeutamme asiaa kaivamalla esiin vanhan ystävämme sissipuukon. Valtatie oli kaksikaistainen molempiin suuntiin ja kun peura tuli meidän suunnastamme katsottuna vasemmalta ehti se jo 3,5 kaistan yli sekä keskellä kaistoja olevan metallisen turva-aidan alitse. Hämmästyttävintä kolarissa oli se, että paikassa johon peura lopulta päätyi makasi toinen tämänvuoden puolella kuollut peura. Paikka on selvästi ylityspaikka, mutta liikennemerkein tätä ei ollut osoitettu.Onneksi jo ennalta sovittu tapaaminen varsovalainen klassikkoautojen korjaajan kanssa toteutuu seuraavana aamuna. Pihamaan täyttää kirosanojen tulva kun pajan ukot kerääntyvät surumielisen palliksen ympärille. Ymmärrän sanan "kurwa", se toistuu monesti.4 päivää myöhemmin auto on taas tienpäällä. Kuskit hieman köyhempinä, mutta helvetin monta kokemusta rikkaampina. Ei kaduta pätkääkään lähtö vaikka hirvieläinvakuutusta ei ollutkaan. No, nyt sekin on… vastaisuuden varalle. Ja jos jossain autolle jotain sattuu kannattaa toivoa, et oot Puolassa. Kilometrejä tältä reissulta n.2500, edelliseltä Kroatiaan n. 5250km. Edited July 18, 2014 by Ebba Quote Link to comment
Faiber Posted July 18, 2014 Share Posted July 18, 2014 (edited) Minä tein myös kesälomareissun pallokeulalla. Tampereelta ensin pohjanmaalle ja sieltä savoon. Noin 1100km. Kasteni toimi kuten volkkarin kuuluukin. Edes öljyä ei tarvinnut lisätä, polttoaineen kulutusta en uskaltanut laskea. Jos joku näki keltaista kastenia tankattavan esimerkiksi kuopiossa motarin rampilla, se olin minä. :D Seuraavaa reissua varten pitää ilmanottoreikään pistää hyttysverkkoa ja kaasulämmitin heittää mäelle. Tuottaa kosteutta niin maan perusteellisesti. Reissun pituus oli hyvin mitoitettu kun kytkinvaijeri katkesi reissua seuraavana päivänä, melkein kotipihaan. Edited July 18, 2014 by Faiber Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted July 19, 2014 Share Posted July 19, 2014 Junis 62 2110 moottorilla ja perässä vaunu Eriba Familia 66. 13 päivää ja n. 2000 km. Kemi-Kokkola-Tuuri-Pori-Naantali-Turun saaristo-Tampere-Jyväskylä-Kemi. Kulutus n. 15 litraa sataselle, todellinen matkavauhti 85-90. Kyydissä 2 aikuista, 2 lasta reilu reissuvarustus sekä mm. 3 pyörää Reissu asuttu 1,8 x 3 vaunussa ja mukavaa oli. Juttukavereita riitti.. 2 Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.