Jump to content

pallokeulabussi -73


Guest Hannuak

Recommended Posts

Posted (edited)

Sisäboorit harvempia eli jos haluat pienen hienosäädön ylöspäin nosta sisältä yksi ylöspäin ja ulkoa yksi alas.

Tuolla ohjeella taitaa pallon perä laskeutua, onneksi vain n. 4,5 milliä...  ;)

(EDIT: Ai niin ajattelit ilmeisesti että AUTOA ylöspäin yksi hammas, minä ajattelen että jousilattaa ylös yksi hammas.).

 

Löytyi se topikki johon olin tehnyt jonniinlaisen laskurin: http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/18256-pallon-alkuper%C3%A4inen-korkeus/

 

Monissa palloissa takajouset kuoleentuneet ja yleistä on tuo putken ruostuminenkin. Omassakin repsahti hidastetöyssyssä perä varmaan 10cm alemmas kun putki repesi irti runkopalkeista. Nostin sitten vähän liian ylös enkä ole jaksanut korjata, siitä kiinnostus aiheeseen.

Liian ylös kun nostaa perän niin ulosjousto jää lyhyeksi ja kolisee hypyissä stoppariin.

Edited by multanen
Guest Hannuak
Posted

Harras toive on että kyseessä olisi väsyneet vääntösauvat, pehmeitä korjattavia kohtia ei auton Suomessaollessa (5v.) ole löytynyt omasta eikä katsastajan toimesta.

Ebayssa näkyy olevan mynnissä erivärisiä ja paksuisia vääntösauvoja (käytettyjä), mikähan on pallisbussin sauvan vakiopaksuus?

Posted

Harras toive on että kyseessä olisi väsyneet vääntösauvat, pehmeitä korjattavia kohtia ei auton Suomessaollessa (5v.) ole löytynyt omasta eikä katsastajan toimesta.

Ebayssa näkyy olevan mynnissä erivärisiä ja paksuisia vääntösauvoja (käytettyjä), mikähan on pallisbussin sauvan vakiopaksuus?

Ei niitä jousia varmaan uusia tartte.

Onko muuten tällä palstalla kukaan koskaan joutunut vaihtamaan takajousia pallikseen? Kun en muista lukeneeni semmosesta.

Vääntösauvat on vahvoja eikä oikein jäykennys tai pehmennyskään taida houkutella ketään.

Posted

Uusiakin vääntösauvoja saa, Just Kamperssilla taisi ainakin olla luettelossa, jotain 60 puntaa kappale. 

 

Itse en ole nähnyt väsynyttä vääntösauvaa mutta katkennut on tainnut kerran tulla vastaan kauan kauan sitten mutta sekin oli Dodgen/Plymarin keulan vääntösauva, ei bussin.

Guest Hannuak
Posted

Olisiko jollain tietoa palliksen alkuperäisestä korkeudesta, omassa lokasuojan alareunasta akselin keskelle mitattuna:.

etu 430mm ja taka 285mm. Tätä kun on nyt enemmän pähkäillyt niin onko mahdollisa että etupää olisi jostain syystä

jonkun remontin yhteydessä karannut ylöspäin?

Posted (edited)

Tarkista onko etuakselisi akseliputken keskellä säätöpala (auton keskikohdassa yleensä molemmissa putkissa). Jos ei niin etupää ei voi karata vahingossa ylöspäin ilman lisäjousellisia iskareita.

 

Esim kuva missä näkyy säätöpalat

IMG_5358.jpg

Edited by Tanhis
  • 9 months later...
Guest Hannuak
Posted

Kuvan kapistukset pitäisi asentaa pallikseen, mitähän pitäisi hommata piuhojen toisiin päihin ja millä kierteillä.

Öljynpainemittarin saa ilmeisesti samaan normi öljynpainevalon anturin kanssa, minnekkäs tuo öljynlämpömittari,

nähnyt jonkun öljytikkuanturisysteemin, se ei oikein miellytä.

post-856-0-41961700-1457344445_thumb.jpg

Posted

Lämpömittarin saanee helpoiten T-haaralla samaan lähtöön jossa se painemittari/valo -yhdistelmäanturi. Sen yhdistelmäanturin hinta voi vähän säikäyttää kun on pelkkä anturi varmaan kalliimpi kun mitä nuo mittarit maksoivat yhteensä. Lämpömittarin anturi on yleensä edullisempi ja niitä on sekä lyhemmällä että pidemmällä anturin "varrella" joka tulee siis kanavaan tai adapteriin tms. sisäpuolelle. Lyhyempi on varmasti helpompi sjoittaa.

 

Toinen helppo paikka lämpöanturille on öljypohjassa öljypropun paikalla ja se palliksessa toimii varmasti paremmin kun tontitetussa kuplassa. Sinne käy myös "pitkä" anturi. Oma lämpömittarin anturin suosikkipaikka on "universaalilohkossa" kolmostyypin öljyntäytön peittolätkään. Neljäs mahdollisuus on suodattimellista öljypumppua käytettäessä joko pumppuun tai pumpun ja suodattimen väliin tulevaan sandwich -palaan.

 

Tässä vielä linkkejä antureihin:

 

Yhdistelmäanturi suoraan vakion öljynpainevalon anturin paikalle: http://aircooled.fi/tuote/646/oljynpainekello-05-bar-vdo

Lämpöanturi esim. öljypohjaan: http://aircooled.fi/tuote/879/oljynlampoanturi-vdo-m14x15

Lämpöanturi lohkon pohjaan öljynpaineventtiilin paikalle, tää oli miulle uusi: http://aircooled.fi/tuote/1567/oljynlampoanturi-oljynpaineventtiilin-paikkaan-vdo

Haaroitin 1: http://aircooled.fi/tuote/4668/oljynpaineanturin-thaaraliitin-m10x1-csp

Haaroitin 2: http://aircooled.fi/tuote/1376/oljynlampotila-ja-oljynpaineanturin-haaraliitin-cb

 

Puavo

Guest Hannuak
Posted

Pikkutarkennus: kyseessä nelostyypin 2l, vaikkuttaa varmasti jotain ja mistä mitattuna tuo öljynlämpöanturi antaisi luotettavimman tuloksen?

                         Vielä lisäkyssäri kun auto vielä talviunilla, mahtuuko 80mm kierroslukumittari kellon paikalle mittaritauluun?

 

 

  Hannu

Posted

Melkein laittaisin pätkän teräspunosletkua ja sen päähän vasta ton haaran, ei rasitu lohkossa lähtö, eikä haarakappalekaan. Joskus nimittäin mennyt tuollainen "messinkinen" haara halki.

Posted

Uusiakin vääntösauvoja saa, Just Kamperssilla taisi ainakin olla luettelossa, jotain 60 puntaa kappale. 

 

Itse en ole nähnyt väsynyttä vääntösauvaa mutta katkennut on tainnut kerran tulla vastaan kauan kauan sitten mutta sekin oli Dodgen/Plymarin keulan vääntösauva, ei bussin.

 

Omasta kuplastani vm. 1966 katkesi vääntösauva toukokuulla 1981 matkalla Rivieralle. Onneksi katkesi ulkopäästä, sain vanhan vedettyä ulos ja uuden jostakin päin Stuttgartia.

 

T. K.

  • Like 1
  • 5 months later...
Guest Hannuak
Posted

Nyt neljä tuntia etsinyt tuota reikää mistä saisi virtalukon pesän irti purkamatta koko systeemiä mutta vaikealta tuntuu, vai onko mahdoton?

Posted (edited)

Ei ole Hannu reikää valmiina, ei ainakaan mulla, eli porahommiksi menee... voin laittaa mittoja mihin tälläsin reiän, ellei joku kerkee ennen..

 

Ja videohan kertoo varhasen lukko tsydeemistä... liekö eroa..

Edited by boxer
Guest Hannuak
Posted

Kiitoksia ohjeista, täytyy huomenna mennä taas touhuamaan, josko nyt onnistuisi.

  • 5 months later...
Guest Hannuak
Posted (edited)

 Nyt on talvi kerätty virtaa ja taas virtalukon kimppuun,olihan se reikä siellä.

Onko kokemuksia kympin kiinalaisista vai kannattaako vanha viedä lukkosepälle kunnostettavaksi?

post-856-0-92175900-1486295255_thumb.jpg

Edited by Hannuak
Posted

Kokemuksesta sanon, käytä orginaalia... mulla oli kinukki virtalukko paikalla, hetken, yhtenä iltavuorona kun kotiin piti lähteä jäi lukko avaiminen käteen, oli talttapää ruuvari hanskalokerossa joten kotiin pääsin. Rimpulan olonen kaikinpuolin.

Guest Hannuak
Posted

Auto-Avain H:ki Kallio korjasi lukon nopeasti ja erittäin kohtuullisella hinnalla, suosittelen!

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...