Jump to content

Nelioviset Nelkut


Recommended Posts

Posted
Tästä on jo muutama vuosi aikaa kun myynnissä oli todella siistin näköinen 412 2-ovisena. Rekkari oli UGL-412. Omistaako joku teistä kysisen pirssin?

 

jep, se on mulla tallissa. kilvet palautettu 23.10.07 periaattees olis leimavalmis kun varmaan jarrut herkistelis.ajoin kyllä tos viimekesänä ulos eli ei ihan jumissakaan paikat.

Posted
yhtä 4 ovista metallin sinistä kävin joku vuos sitten kattomas,oli vielä kohtuullisen siisti.olis pitäny ostaa pois mutta sillon ei ollu oikeen rahaa sellaseen.

 

Olispa tästäkin tiennyt, kun etsin 4-ovista. Tuo mun projekti kun on siististä kaukana... Vieläköhän tuo olisi tallessa?

 

kunpa sais virtaa itteensä että sais kuntoonkin noita

Koitas laittaa hösseliksi! Ensi vuonna type 4 täyttää 45 vuotta, eli eikös se olisi hyvä aika yrittää järjestää isompi Nelkku-tapaaminen? Ja jos vuoden haluaa lisäaikaa, niin virallisesti ensimmäinen mallivuosihan oli 1969.

Posted
Tästä on jo muutama vuosi aikaa kun myynnissä oli todella siistin näköinen 412 2-ovisena. Rekkari oli UGL-412. Omistaako joku teistä kysisen pirssin?

 

Täytynyt olla maksettu kilpi :D Eipä parempaa kilpeä voisi moiselle Ugly Duckille olla!

Posted
Tästä on jo muutama vuosi aikaa kun myynnissä oli todella siistin näköinen 412 2-ovisena. Rekkari oli UGL-412. Omistaako joku teistä kysisen pirssin?

 

Täytynyt olla maksettu kilpi :D Eipä parempaa kilpeä voisi moiselle Ugly Duckille olla!

 

 

eihän täs maas ilmasia kilpiä ookkaan:)toiset maksaa enemmän toiset vähemmän,tämän kilpihistoriasta en sen enempää tiedä, kun että joskus tullu uudet nuo UGL-412 laput edellinen tunnus TEB-810

Posted
Salossa oli aikanaan vihreä 412 neliovisena mun yläasteen käsityöopella. Herra on ollu jo mono pystyssä ja nenä turpeessa ainakin kymmenen vuotta, mut muistan että auto ois ollu hyväkuntonen, ja joka vuosi ajossa. Pienellä salapoliisityöllä toi vois löytyäkin. Ala-asteen käsityöopella sen sijaan oli useita hyvin tehtyjä kuplia, ja mm. pitkä kirppu (desert dog, vissiin) Sen taas näin tänä kesänä liikenteessä seuraavalla omistajalla, pitkän tauon jälkeen.

 

Pitääkö olla kässän maikka et pärjää volkkareiden kanssa, vai tuleeks täs ammatti harrastuksen kylkiäisenä...

 

 

En tiedä pitääkö olla, mutta omalla kohdallani ei tuosta ammatista haittakaan ole ollut...

 

Reino

  • 5 weeks later...
Posted

Löysin vihdoin dataa nelos-tyypin tuotantoluvuista vuosittain:

http://www.volkswagenag.com/content/vwcorp/info_center/de/publications/2010/05/volkswagen_chronik.bin.html/binarystorageitem/file/HN7+Chronik_d_k.pdf

Harmillisesti näissä ei ole mitään erittelyjä korimalleista, mutta yleinen arvio siis on, että n. puolet valmistuneista nelkuista on Varianteja. Ja Variantiahan ei sitten ensimmäisenä mallivuotena -69 (elokuu -68 -heinäkuu -69) ollut saatavilla.

 

1968 22 922

1969 48 521

1970 42 587

1971 79 270 (myynti alkoi USA:ssa)

1972 70 368

1973 73 440 (Passatin eka vuosi, myynti 114 139)

1974 30 620

 

Yhteensä 367,728 kpl

 

Splittejä valmistettiin 506757 kpl

Barneja 160250 kpl mutta kaikkia juniksia yhteensä 1 821 164 kpl

 

Jotain heittoa voi olla splitin ja juniksen luvuissa, kun ei tilastoissa oltu selitetty, onko vuosituotanto laskettu mallivuoden vai kalenterivuoden mukaan. Splittien ja juniksien valmistusmäärät otin tähän tuomaan vähän perspektiiviä.

Posted

Jotain tuotantolukuja löysin ja joskus, mutta eniten nyt kiinnostaa Suomeen rekisteröityjen henkilöfarmareiden, ei siis pakettiautojen, määrä. Mistähän tollasta kysyis? Valtaosa oli kai kuitenki piilofarkkuja. Oliks noihin jotain M-koodeja eli lisävarustelistoja jossain? Vai onko sellasta kilpeä noissa lainkaan?

Posted

Juu, tuo lista oli noin yleiseksi tiedoksi tarkoitettu. Suomen myyntiluvuista en tiedä, mutta voisiko niitä saada Volkkarilta? Mistä porukka muuten on kaivellut tällaisia tietoja? Kiinnostaisi itseänikin nämä.

Täältä löytyy M-koodit:

http://www.type4.org/history/options

Omista autoista en ole mitään varustekilpiä löytänyt, enkä tiedä, missä sellainen voisi ollakaan. Etutavaratilassa, apukuskin puolella on ollut värikooditarrra ja tavartilan etureunasta pitäisi löytyä tyyppikilpi. Ja runkonumerohan on takaistuimen alla. Joskushan M-koodilistoja on tungettu esim. istuimien pehmusteiden väliin, mutta en tiedä, onko VW moista harrastanut -ei ole ainakaan itselle tullut vastaan.

Posted

Mulla on 13-2-4582 ja maalin koodi näyttäis olevan 7. Eli viikko kolmetoista, tiistai, väri 7, joka on vissiin toi oranssi (L20B)

 

Synttärit siis 28.3

 

Onko toi tuotantokoodi vain joku tehtaan sisäinen juttu vai kertooko se mitään?

Posted
Löysin vihdoin dataa nelos-tyypin tuotantoluvuista vuosittain:

http://www.volkswagenag.com/content/vwcorp/info_center/de/publications/2010/05/volkswagen_chronik.bin.html/binarystorageitem/file/HN7+Chronik_d_k.pdf

Harmillisesti näissä ei ole mitään erittelyjä korimalleista, mutta yleinen arvio siis on, että n. puolet valmistuneista nelkuista on Varianteja. Ja Variantiahan ei sitten ensimmäisenä mallivuotena -69 (elokuu -68 -heinäkuu -69) ollut saatavilla.

 

1968 22 922

1969 48 521

1970 42 587

1971 79 270 (myynti alkoi USA:ssa)

1972 70 368

1973 73 440 (Passatin eka vuosi, myynti 114 139)

1974 30 620

 

Yhteensä 367,728 kpl

 

Splittejä valmistettiin 506757 kpl

Barneja 160250 kpl mutta kaikkia juniksia yhteensä 1 821 164 kpl

 

Jotain heittoa voi olla splitin ja juniksen luvuissa, kun ei tilastoissa oltu selitetty, onko vuosituotanto laskettu mallivuoden vai kalenterivuoden mukaan. Splittien ja juniksien valmistusmäärät otin tähän tuomaan vähän perspektiiviä.

 

 

Ai, nelkut onkin näin yleisiä.

 

Karmannin kuplia pehmeällä katolla tehtiin runsaassa 30-vuodessa hiukka vajaa 332000kpl:)

Posted

Mut aika hauska fakta tuokin siinä mielessä, että kuplan erikoismallia valmistettiin melkein yhtä paljon, kun kaikkia Nelkkuja yhteensä :)

No, tuskin on järkeä verrata 50-luvun alun kabrioita viimeisiin. Mites paljon typ 14:ää ja typ 34:ää valmistettiin? Isoa Karman Ghiaa tuskin kovin paljoa tehtiin?

  • 2 months later...
Posted

Tänään löysin ainaki yhden nelosvariantin..otin kuvankin, oli aika surkiassa kunnossa.. toisesta en varma lunta oli nii paljon..

sit oli "täydellinen" type3 variant.. sitä yritän kysyy myiskö,ostaisin mielelläni.

Posted
Isoa Karman Ghiaa tuskin kovin paljoa tehtiin?

 

Type 3 Ghia Production Figures

 

Year Production

1961 660

1962 8548

1963 6719

1964 7365

1965 6870

1966 5947

1967 2819

1968 2533

1969 1044

  • 1 month later...
Posted

Nonni, nyt menee sitten yöunet taas varmaan viikoksi eteenpäin... Sienestysreissulla löytyi 4-ovinen 412 upean oranssin värisenä! Omistajankin tavoitin ja tuosta voisi kaupatkin syntyä. Oli varsin ryhdikkään oloinen ja veikkaisin mittarilukeman ja sisustuksen kunnon perusteella olevan vasta hitusen yli satatonnia ajettu. Olisinpa löytänyt tämän, kun etsin projektia. Jos hintapyynti on kohdallaan, niin ehkä tuo pitää ottaa kuitenkin talteen, kun ei ole kaukana Lahdesta ja sain tallipaikankin just järjestettyä.

Posted

Nythän on just paras korvasieniaika! Mut jääkööt apajat vielä toistaiseksi paljastamatta ;)

Posted
Löysin vihdoin dataa nelos-tyypin tuotantoluvuista vuosittain:

http://www.volkswagenag.com/content/vwcorp/info_center/de/publications/2010/05/volkswagen_chronik.bin.html/binarystorageitem/file/HN7+Chronik_d_k.pdf

Harmillisesti näissä ei ole mitään erittelyjä korimalleista, mutta yleinen arvio siis on, että n. puolet valmistuneista nelkuista on Varianteja. Ja Variantiahan ei sitten ensimmäisenä mallivuotena -69 (elokuu -68 -heinäkuu -69) ollut saatavilla.

 

1968 22 922

1969 48 521

1970 42 587

1971 79 270 (myynti alkoi USA:ssa)

1972 70 368

1973 73 440 (Passatin eka vuosi, myynti 114 139)

1974 30 620

 

Yhteensä 367,728 kpl

 

Splittejä valmistettiin 506757 kpl

Barneja 160250 kpl mutta kaikkia juniksia yhteensä 1 821 164 kpl

 

Jotain heittoa voi olla splitin ja juniksen luvuissa, kun ei tilastoissa oltu selitetty, onko vuosituotanto laskettu mallivuoden vai kalenterivuoden mukaan. Splittien ja juniksien valmistusmäärät otin tähän tuomaan vähän perspektiiviä.

 

Mistähän nuo splitit lasketaan - zwitterit on jo eri autoja. Ilmeisesti Irlannissa ja Brasseissakin tehdyt täytyy laskea mukaan, mutta silti kiirettä olisi pitäny kun mun kesäkuun alussa -52 tehty on 3602xx.

Posted

Tätä mun kirjottamaa tilastoa nyt ei kannata ottaa kovin vakavasti muuten, kuin nelostyypin tietojen suhteen. En ole Kupla-harrastaja lainkaan, joten tiedot splitti/zwitter eroista yms. on hataria. Lähinnä laitoin muuta dataa tuomaan perspektiiviä nelos-tyypin valmistuksesta suhteessa muihin ilmajäähy Volkkareihin.

Posted

En voinut vastustaa kiusausta, joten pakko hieman pöyhiä tätä valmistusmääräteemaa...

Eli, jos Splitti ja Zwitteri ovat täysin eri autoja, niin kyllä kai 411 ja 412 ovat myös. Niillähän on eri mallinimi ja koreissakin samaa on vain katto ja ovet. Keula ja perä poikkeavat toisistaan täysin, eikä peltiosia tai valoja voi asentaa ristiin (tai no, sedanin takavalot sopivat ristiin, mutta niissäkin on eroja viimeistelymateriaaleissa). Ja detaljieroja on sitten vaikka kuinka paljon mm. alustassa, sisustassa, vaihdelaatikossa jne.

Posted
Nonni, nyt menee sitten yöunet taas varmaan viikoksi eteenpäin... Sienestysreissulla löytyi 4-ovinen 412 upean oranssin värisenä! Omistajankin tavoitin ja tuosta voisi kaupatkin syntyä. Oli varsin ryhdikkään oloinen ja veikkaisin mittarilukeman ja sisustuksen kunnon perusteella olevan vasta hitusen yli satatonnia ajettu. Olisinpa löytänyt tämän, kun etsin projektia. Jos hintapyynti on kohdallaan, niin ehkä tuo pitää ottaa kuitenkin talteen, kun ei ole kaukana Lahdesta ja sain tallipaikankin just järjestettyä.

 

Tuo ym. 412 pitää ehdottomasti pelastaa, niitä ei ole liikaa muutenkaan, varsinkaan hyväkuntoisina ja vähän ajettuina. Minä en kyllä ole löytänyt mitään mielenkiintoista minun sienestysreissujeni aikana...

Posted

Auto on kyllä ryhdikäs, mutta ei sitä kovin hyvä kuntoiseksi voi sanoa silti. Katon päällä oli hypitty ja takapyörän kaaret olivat kadonneet ruosteena maahan. Ja moottorista oli purettu ruisku pois. Osiltaan auto kuitenkin oli varsin täydellinen eikä se ollut läheskään niin mätä, kuin mulla nyt työn alla oleva vastaava neliovinen 412. Jos hinta ei ole paha, niin kyllähän tuo on talteen otettava. Eniten mietityttää se lommolla oleva katto, mutta jospa sen saisi pullautettua takaisin muotoonsa. Jos se on venynyt, niin sitten hommaan tarvii osaavan peltisepän.

  • 2 months later...
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
Posted

Tarjolla ois. Ostakaa joku pois ettei mätäne pihalle ku ei meinaa aika itellä piisata alottaa tekee tuota. Tuo on muuten se EFK-711 jonka oli toni72 nähny jämsässä.:)

Posted
Tarjolla ois. Ostakaa joku pois ettei mätäne pihalle ku ei meinaa aika itellä piisata alottaa tekee tuota. Tuo on muuten se EFK-711 jonka oli toni72 nähny jämsässä.:)

 

-Hieno homma, että on tallessa. Vaikka Kupla onkin sydäntä lähinnä, muistan miten 70-luvun lopulla pojannassikkana kuolasin meidän kylällä liikkunutta metallin ruskeaa 2-ovista 412:sta.

  • 2 months later...
Posted

Onkohan nelkun etujalkatilan lattiapeltejä missään tai kukaa halukas tekemään? Jotenkin ihan suorasta pellistä en haluis korjauspalaa tehdä. Näissä on sellasia vinoja syvennyksiä jokunen. Saiskohan jopa tehtyä niin että sama pala sopii käännettynä toiselle puolelle. Irtilaikattu palakin kelpais...

Posted

Itse tein kuskin jalkatilaan työpaikan harrastetasoisella pellintaittokoneella korjaussuikaleet.

Siis pelkät kourut ja muutama sentti tasaista peltiä siinä ympärillä, katso kuvat. Vähän työlästä

mutta hoitui näin DIY tyyliin, kun minulla oli aika kohtuulliset noi ruostevauriot ja vain 3 kourussa.

 

Jos enempi lahoa niin varmaan pakko teettää korjauspelti peltisepällä, korjauspeltejä ei löydy

ja ehjää purkuautoakin varmaan lähes yhtä vaikeaa löytää. 411 Varianteissa sama ongelma kun

kuplissakin että ruostuu sisältäpäin kumimattojen ja vettäimevien äänieristyslevyjen takia. Ainakin

minulla nuo bitumi-mikälie-massa levyt oli purkaessakin aivan läpimärät.

post-3115-13888370208976_thumb.jpg

post-3115-13888370209488_thumb.jpg

Posted
Onkohan nelkun etujalkatilan lattiapeltejä missään tai kukaa halukas tekemään? Jotenkin ihan suorasta pellistä en haluis korjauspalaa tehdä. Näissä on sellasia vinoja syvennyksiä jokunen. Saiskohan jopa tehtyä niin että sama pala sopii käännettynä toiselle puolelle. Irtilaikattu palakin kelpais...

 

No, minulla olisi sikkikone tallilla vailla käyttöä tällä hetkellä... sopii tulla katselemaan!

 

t. Kotten

  • 1 year later...
Posted

Tarfin palvelusta www.ajoneuvotiedot.fi etsiskelin 411/412 malleja. Tilasto on ilmeisesti päivitetty viimeksi elokuun 2014 lopulla, joten esim. oma autoni puuttuu listoilta. Samoin taitaa puuttua se Ruotsin poliisin entinen 412.

Tällä hetkellä siis on rekisterissä vain 10 kpl nelostyypin henkilöautoa. Kourallinen piilofarkkuja sitten vielä tuohon päälle.

411 2D sedan 1 kpl

411 4D sedan 2 kpl

411 Variant     3 kpl (minun Variant puuttuu tilastosta, lisätty tähän)

 

412 2D sedan 1 kpl

412 4D sedan 3 kpl (Ruotsin poliisin ex puuttuu tilastosta, lisätty tähän)

412 Variant     0 kpl

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...