Jump to content

Denniksen "project VW DeLuxe -51"


Dennis

Recommended Posts

Tietääkseni K-sarja on ollut tehtaalta Zwitterin lanseeraukseen asti, tämä on VW:n alkuperäinen varaosa "update" versio tehokkaammalla esilämmityksellä ja paksummila esilämmitysputkilla joka on vaihdettu K-sarjan hajottua (kuten melkein kaikissa suomispliteissä)

 

Minulla ei ole edes aihiota K-sarjan tekemiseen joten en näe sitä asiaa kovin tärkeänä ainakaan tässä vaiheessa, toki selaisen voi laittaa jos löytyy jostain.

 

Dennis

Link to comment
Tietääkseni K-sarja on ollut tehtaalta Zwitterin lanseeraukseen asti, tämä on VW:n alkuperäinen varaosa "update" versio tehokkaammalla esilämmityksellä ja paksummila esilämmitysputkilla joka on vaihdettu K-sarjan hajottua (kuten melkein kaikissa suomispliteissä)

 

Minulla ei ole edes aihiota K-sarjan tekemiseen joten en näe sitä asiaa kovin tärkeänä ainakaan tässä vaiheessa, toki selaisen voi laittaa jos löytyy jostain.

 

Dennis

 

Ehkäpä tämä "ennen zwitteriä jo vaihtunu" -muistikuva K-imusarjan kuulumisesta 50 ja vanhempiin oli omasta kesäkuun alussa -52 tehdystä moottorista. Siinä on VW logo ja häivähdys 7 :sta prässättynä - eli ilmeisesti tuokin on näitä 701 korjaussarjoja 25 hv koneeseen, koska lämmitysputken ulkomitta on 20 mm, eikä esim 18.

Jacketed mallinen K-imusarja näyttäis olevan tosiaan käytössä viiskytluvun alussa, jos John Henryä edelleen siteeraamme.

 

monta edittiä, kun piti mennä mittaamaan muistikuvat todellisiksi milleiksi...

Link to comment

Kyllä tuossa John Henryn ilmoituksessa on oikeat tiedot siinä kun puhutaan kahdesta eri imusarjasta,varhaisempi non jacketed K(ilman alumiinivaippaa)ja myöhäisempi jacketed K(alumiinivaipalla),701 poishiotulla E:llä tuli tarjolle korvaavaksi varaosaksi joskus 50-luvun puolivälissä kun kaikki aikaisemmat alkoivat olla puhkiruostuneita.

Link to comment
  • 4 weeks later...
  • 3 months later...

Pikkuhiljaa tämä projekti etenee, etuakseli valmis uusilla bakeliittiholkeilla, olkatapeilla ja sidepulteilla + pientä muuta vaurio korjausta.

Myös yläjousipakasta oli jousi poikki vaikka ajettu vaan 93 tkm, jousi korvattu ehjällä ja akseli odottaa maalausta joka tapahtuu vasta kesällä, täytyy saada lisää osia valmiiksi/puhdistettua ja maalata kaikki kerralla.

 

2014_02_2801_zps6523f541.jpg

 

Ja osien puhdistelua riittää...

 

2014_02_2802_zpsa52544ac.jpg

Edited by Dennis
Link to comment
  • 2 months later...

Kaikenlaisten vastoinkäymisten jälkeen (autotallipalo) alkaa olemaan hommat kunnossa ja olisi korkea aika aktivoitua taas tämän projektin kanssa...

 

Potilas nostettu pöydälle :)

 

vaumlxellaringda_zpsc9c19abc.jpg

Edited by Dennis
Link to comment

Innostuin sitten purkamaan vaihteistoa

 

Sisältä tuntui löytyvän melko hyväkuntoiset 93tkm ajetut sisuskalut, pikkasen kulunut ykkönen ja kakkonen, mutta parempia ei taida löytyä joten näillä todennäköisesti menään, laakerit menee uusiksi kun laatikko on auki.

 

201405251_zpsf3a8c857.jpg

 

201405252_zps9c4cab40.jpg

 

Enemmän aikaa meni osia puhdistellessa kun laatikon purku hommassa, kyllä sitä vanhaa öljymössöä oli tässäkin öljytilan pohjassa, joten puhdistus oli paikallaan :)

 

Ei varmasti löydy yhtään osaa näin vanhassa autossa mikä ei vaatisi purkua ja puhdistusta...

201405253_zpsdd037fb0.jpg

 

201405254_zps71dc07ee.jpg

 

201405255_zps21c47bde.jpg

Edited by Dennis
Link to comment

Piti vähän inventoida mitä on tullut hankittua vaihteistoremonttia varten, tämä on se ongelma mun on kerännyt osia autoon jo 5 vuotta niin ei muista enää kun on laatikkokaupalla osia :P

 

Vähän puuttuu vielä...

 

201405261_zps811002d3.jpg

Edited by Dennis
  • Like 1
Link to comment
  • 2 months later...

Ihailtavan tarkkaa hipelöintiä. Pakko myöntää että aika hyvä possu teaser toi vika kuva :D

 

Heh..., vähän pitää teasata ;)

 

Possu katselee isoisää siinä sivusilmällä :P

 

splitin tekniikasta lähti 356 tuotanto käyntiin, joten jonkinlainen sukulaisuus on kun 911 on 356 korvaava malli :)

Edited by Dennis
  • Like 1
Link to comment

Eiköhän täällä pitäis pysyä asiassa, eikä puhua possuista... niin tosiaan tulipa taas hankittua Porsche vanhus :P

On se ihminen vaan tyhmä kun aina pitää hankkia jotain lisää ropattavaa, jos olisi fiksu niin möis kaikki vanhat romut pois, mutta ei...

Tuollainen laite tuli hankittua ja työmaata riittää enstalveksi.

Kaikenlaista korjausta ja parantelua on tullut jo tehtyä, osa jotta pystyy ajamaan loppukausi ja osa oman maun mukaan... muutama pikku ulkopuoli modaus + korkeus säädetty, vanteet vaihdettu, pakoputki vaihdettu = flat six sinfonia kuntoon :P jne...2014_08_0804L_zps8ea003cd.jpg
 

 

Edited by Dennis
  • Like 3
Link to comment
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Oli kertynyt niin paljon maalattavaa että pääsi vihdoin taas maalaushommiin, meinas tulla kiire niin kauan kun pystyy ulkona maalaamaan ettei tarvitse sotkea sisätiloissa, olihan pohjalevyn maalauksesta kulunut jo vuosi... kun keksii niin paljon muuta tekemistä eikä tätä projektia kerkee niin paljon harrastaa (selitystä) 

 

Mukavaa kun vanhoista osista tulee taas "uusia" :)

 

Maalaus sessio

 

2014_09_141_zps9e962806.jpg

 

Kuivumassa

 

2014_09_142_zps18a26ccb.jpg

 

2014_09_143_zps28fe7484.jpg

 

2014_09_144_zps81475716.jpg

Edited by Dennis
  • Like 2
Link to comment
  • 2 weeks later...

Vaihteistoprojekti etenee

 

Pientä pähkäilyä :)

 

2014_09_2501_zpsa01de0a1.jpg

 

Tasauspyörästön tarkastus ja puolikuitten uusiminen

 

2014_09_2502_zps7712adc6.jpg

 

Laatikon kiinni/auki sulkeiset muutamaan kertaan jotta saa säädettyä hammaskosketukset oikein

 

2014_09_2504_zps61e68071.jpg

 

Vaihdetut osat (vanhat puolikuut puuttuu), olen päättänyt että vaihdan tästä autosta kaikki laakerit kun osat on auki, tuntuu samalla että on tehty kunnolla.

 

2014_09_2503_zpsc32d6c19.jpg

 

Se on valmis :)

 

2014_09_2505_zpsb10d80ed.jpg

Edited by Dennis
  • Like 1
Link to comment

Tähän vanhaan laatikkoon tarvitsee aika paljon VW:n omia erikoistyökaluja, ja välykset (perän sivusuunta/laakerivälys ja pinionin syvyys) säädetään prikoilla, tahnaa toki myös lopuksi

Edited by Dennis
Link to comment
  • 2 weeks later...

Vihdoin pääsin työkiireiden välissä tallissa kääntymään jotta sai asennettua vetoakseleiden suojaputket, se on siinä ja ei kun tämäkin osa hyllyyn odottamaan alustan kasaus operaatiota :)

 

Hmm... pohjalevy on valmis, moottori on valmis, vaihteisto on valmis, etuakseli on valmis, renkaat vanteineen ovat valmiit... :) positiivinen ongelma paitsi tallitila ei ihan anna myöten pohjalevyn kasaukseen kun tuo 911 kaipaisi ensi talvena vähän purkua ja kasausta jotta se liikkuisi ensi kesänä...

 

Edit. lisäys, juu sain jo palautetta että kytkinvaijerin vipu on väärinpäin, oli 50/50 meneekö oikein ja sen näkee asentaessa autoon, mutta selvis että menikin väärinpäin :P

 

2014_10_0901_zps4f4e01da.jpg

 

2014_10_0902_zpsa56641d8.jpg

 

2014_10_0903_zpsdb9b0c69.jpg

Edited by Dennis
  • Like 2
Link to comment
  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Ja sattui löytymään NOS takaiskarit :D

 

IMG_3896_zpskey0rqsu.jpg

On kytätty eBay:tä... Taitaa olla akateemista saivartelua pohtia onko noissa jotain pientä eroa vaimennuksessa. Mä en oo kertonu mun kuplalle, että sitä vaimentaa vanetten iskarit edessä ja jotku vastaavat monroet takana. Vaikee tollaisia oikeita osia on mistään saada varsinkaan nossina, joten 10 pisteen entisöinti etenee hyvin!

  • Like 1
Link to comment

On kytätty eBay:tä... Taitaa olla akateemista saivartelua pohtia onko noissa jotain pientä eroa vaimennuksessa. Mä en oo kertonu mun kuplalle, että sitä vaimentaa vanetten iskarit edessä ja jotku vastaavat monroet takana. Vaikee tollaisia oikeita osia on mistään saada varsinkaan nossina, joten 10 pisteen entisöinti etenee hyvin!

 

10 pisteen entisöinnistä taitaa olla kaukana, lähinnä haluan luotettavan auton millä voi ajaa ilman turhia murheita ja siksi teknikasta avaan joka ikisen laitteen ja uusin laakerit/tiivisteet jne. Alunperin tätä piti laittaa nopeasti kilpiin ja korjata paremmaksi myöhemmin mutta suunnutelmat muuttui lähinnä yllättävän mittavien "piilo" mätävikojen takia korissa...

 

Noh... löytyi ensin eteen NOS niin olihan se kiva saada orkkikset taakse :)

 

P.S. ei ole ebaysta kumpikaan vaan sambalta, kuitenkin Euroopasta

 

Tarvikkeena myydään samat eteen ja taakse, orkkiksena on eri vaimennusteho etu/taka, onko sillä käytännön eroa? en tiedä...

 

 

Dennis

Edited by Dennis
Link to comment
  • 2 months later...

Viime talven projekti alkaa olemaan valmis

 

911 Carrera 3.2 -83 (-84 malli), väliprojekti kun edellisen possun myynti alkoi kaivelemaan... mukava tehdä vähän paremmasta aihiosta välillä kun ruostetöitä oli nolla..., töitä silti riitti 30+ vuotta vanhassa autossa

 

Jos saisi inspiraatiota jatkaa splittiä...

 

IMG_4073s_zpsvxreah3k.jpg

 

Sisäkuvassa puuttuu vielä ovitaskut, koko sisusta purin talvella pois puhdistusta ja korjausta varten ja samalla pääsi eroon tunkkaisesta hajusta

 

2014_12_2901_zps7dcc488e.jpg

 

Alla kuva aihiosta jonka järjestin vuonna 2012 kaverilleni japanista ja autoin saamaan suomen kilpiin, päättyi sitten jatkohoitoon minun omistukseen

 

Vaikka näyttää kuvassa hyvältä niin täytyy muistaa että auto on 30+ vuotta vanha ja oli ollut viimeiset vuodet ilmeisesti käyttämättä ja ennen sitä huonolla hoidolla kun japanissa vahnat autot on kalliita käyttää, kuitenkin autossa on paljon hyvää kuten korin kunto ja ilmeisesti aika vähän ajettu japanin maalla, mittari uusittu japanissa ja siinä oli 28.000km, saksan vuosien kilometrit ei tiedossa

 

-83...-91 saksassa

-91...-12 japanissa

-12...-> suomessa ja nyt vasta alkaa olemaan "kunnossa", vaikka eihän nämä romut ikinä valmiita ole :P

 

photo3_zps694fcde5.jpg

 

2014_10_1701_zpsca3504c9.jpg

 

2014_10_1702_zps1ce405fd.jpg

 

2014_10_1706_zps97eaa5a2.jpg

 

2014_11_0603_zps5ecc58e9.jpg

 

2014_20_0601_zpsce132889.jpg

 

2014_11_2906_zps0480e16a.jpg

 

2014_11_2904_zps08f3395a.jpg

 

IMG_4055_zpsjrclpthn.jpg

  • Like 7
Link to comment
  • 4 months later...

Tämä kaveri muutti takaisin kotiin

 

Kori on ollut Peltiguru Virtasen pajalla, se on ollut siellä mannekiinina uusille peltiosille ja samalla kori on korjattu uusilla peltiosilla, kori nyt ylimääräisellä -52 alustalla helpottamaan siirtelyä

 

Oli tämä niin uskomattoman mätä, silti oli melko terveen näköinen päältä...

 

Tässä joutuu nyt aktivoitumaan tämän kanssa :)

 

IMG_4503_zpstfw6x1qn.jpg

 

IMG_4504_zps0vmv8cxu.jpg

 

IMG_4505_zpsny2lfyue.jpg

 

IMG_4506_zpszsiul0ri.jpg

Edited by Dennis
  • Like 5
Link to comment

Tallissa on ollut iltasin valot päällä ja homma etenee, ei voi hosua vaan pitää purkaa järkevästi ja ajatuksella rikkomatta mitään jotta saisi myös kasattua

 

Kojelauta purettu

 

IMG_4536_zpsdnir3tf6.jpg

 

Koko sähköjärjestelmä purettu

 

IMG_4538_zpsglze8t7v.jpg

 

Johtosarja on näköjään oman työnantajan tekemä :D

 

IMG_4535_zpsozuxpgak.jpg

 

Ei mitään uustuotantoa vaan aidot saksalaiset KPZ 356 vanteet :) minun mielestä pitää olla kaikki samanmerkkiset kun KPZ, Lemmerz ja Südrad on kaikki vähän eri näköiset reikien kohdalla.

 

Olen aikanaan metsästänyt nämä yksitellen kissojen ja koirien kansa ja säästänyt ne sopivaan käyttöön, kyllä ne sopii sen verran hyvin esim tähän että saa olla edelleen hyllyssä, joskus tulevaisuudessa kun tämä laitos on valmis ja on "outlaw fiilis" päällä niin nämä ruuvataan alle ilman kapseleita ja kapseli klipsuja :P kaveriksi sopisi vielä joku piristetty 25hp kone, löytyisi hyvä 1/-50 alumiini "tehdas race" lohko aihioksi :)

 

IMG_4539_zps8ml88cit.jpg

Edited by Dennis
Link to comment

Tämä tuli sitten vietyä hiekkapuhallettavaksi, eikun palasiksi :)

 

IMG_4546_zpst6c38prn.jpg

 

IMG_4547_zpsopjni72r.jpg

 

IMG_4548_zpsqqepwidp.jpg

 

Homma muuttui niin että puhalsin loppujen lopuksi itse niin en voi valittaa lopputuloksesta :P

 

Nyt oli ajatuksena poistaa ainoastaan ruosteet, ehjä maali saa jäädä toistaiseksi ja poistetaan mahdollisesti hellävaraisemmin, itse puhallusoperaatiosta ei ole kuvia koska hiekkaa oli joka paikassa, 40 säkkiä 0.1...0.6 puhallushiekkaa myöhemmin lopputulos on tässä, aika rankkaa hommaa...

 

Jouduin vähän kasaamaan jotta sain sen takaisin kotiin kun en omista pakettiautoa

 

IMG_4549_zpsgkixvpqf.jpg

 

Ja purkua taas...

 

IMG_4552_zps81n4gtit.jpg

 

IMG_4550_zps10ybdjuf.jpg

 

Tänään siivousoperaatio kun tuota hiekkaa on joka paikassa, piti vähän aktivoida muut perheenjäsenet kanto- ja imurointiapuun

 

IMG_4553_zpsh7aqi0xi.jpg

 

IMG_4554_zpsnoceofrm.jpg

 

Nyt tallissa odottamassa jatkotoimenpiteitä

 

IMG_4556_zpspp50qmsb.jpg

 

IMG_4558_zpsmozts9ky.jpg

 

IMG_4557_zpszqvnysfj.jpg

  • Like 5
Link to comment

0,1...0,6mm puhallushiekka on aika hellävarainen kun en halua pilata koria, sitä menee paljon varsinkin kun on Valmetin traktori työntämässä ilmaa ranteenpaksuisilla letkuilla, joten tulosta syntyy ja tapahtuu mutta hiekkaa menee varmasti paljon hukkaan... kuitenkin hiekan hinta ei ole niin kova että viitsisin pihistellä jollain pienellä puhalluslaitteella kun on mahdollisuus käyttää kunnon laitetta.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...