Guest Leppish Posted January 11, 2011 Share Posted January 11, 2011 Eli pitäis hitsaa tollaset hitsattavat säätöpalat vm74 kuplan etuakseliin, mutta akselin irroitamisessa tuli onglema. Akseli muuten irrallaan, mutta tossa kuvassa ympyröity "tanko" estää akselin irrotuksen. http://img707.imageshack.us/i/img3767x.jpg/ Eli neuvoja miten ton tangon (en tiiä oikeeta nimeä :D ) sais irralleen? Quote Link to comment
-tipi- Posted January 11, 2011 Share Posted January 11, 2011 Se on raidetanko. Lähtee parhaiten irrotustyökalulla. Tai sitten pallonivelhaarukalla. Ellei omista ko. työkaluja, on brutaalimpi keino antaa lämmön kera vasaralla vauhtia hieman löysytettyyn mutteriin, ettei mene kierteet. Jos nivelen pultti pyörii mutterin kanssa läpi, auttaa kun kiertää raidetangoa pituussuunnassaan putkipihdeillä, samalla kun avaa mutteria. Jos on kruunu mutterit, on myös lukkosokat. Mut mutterit kantsii vaihtaa nylokkeihin. Ovat tosin tieheä kierteisiä, mutta asiansatuntevasta pulttikaupasta löytyy. Muistaaksein on M10x1 sekä M10x1,25 kieteillä noita raidetangonpäitä. Quote Link to comment
HSuomi Posted January 11, 2011 Share Posted January 11, 2011 Kotikonstein lähtee kun vääntää jollain pitkällä raudalla kartiota irti. Samaan aikaan pitää vasaraa tai vastaavaa painavaa rautamöhkälettä lenkin toisella puolella ja lyö toisella vasaralla lenkin toiselle puolelle. Quote Link to comment
Guest Leppish Posted January 11, 2011 Share Posted January 11, 2011 Joo kiitos vastauksista selvensi asiaa paljon. Eli siinä oli sellanen lukkosokallinen mutteri minkä otin pois. Noita pallonivelhaarukoita saa vissii ihan motonetistä? löysinkin youtubesta videon eli onnistuu näinkin? Quote Link to comment
-tipi- Posted January 11, 2011 Share Posted January 11, 2011 Tämä on kyllä ollu hintansa väärti. Quote Link to comment
Guest Leppish Posted January 11, 2011 Share Posted January 11, 2011 Joo kiitos linkistä :) täytyypi huomenna hakea moinen. Quote Link to comment
Jorrma Posted January 11, 2011 Share Posted January 11, 2011 Siinä noita irrotuskaluja tarvi, tekee niinkuin tuossa videossa, tunkkaa jännitykseen ja kopauttaa sen jälkeen silmukkaan niin napsahtaa irti. Quote Link to comment
-tipi- Posted January 12, 2011 Share Posted January 12, 2011 Tunkkailu ei välttämättä auta, jos akseli on jo irti. Ja mitäpä sitä 6€ työkalua ostamaan, jos vasaralla voi särkeä 10€:n osan. Quote Link to comment
metake Posted January 12, 2011 Share Posted January 12, 2011 Irrotushaarukka särkee lähes 100% varmuudella suojakumin, samoin tuolla ulosvetäjällä on todella helppo se kumi puhkoa. Miksi se osa pitäisi sillä vasaralla särkeä? Pajavasara tukivarren toiselle puolelle tueksi ja toiselle puolelle napakka isku pienemmällä vasaralla ja se on siinä. Itselläkin noita ulosvetotyökaluja tuohon tarkoitukseen, mutta silti ne tulee (yleensä) aina vasaroitua irti. Quote Link to comment
Guest Leppish Posted January 12, 2011 Share Posted January 12, 2011 No tuli kumminkin haettua tollanen ulosvetäjä ja illemmal meen tallil koittamaan miten lähtee. Quote Link to comment
tono Posted January 12, 2011 Share Posted January 12, 2011 Normi 2 -sakaraisella ulosvetäjällä pysyy kumit ehjänä. tommosella siis. Quote Link to comment
Guest Leppish Posted January 12, 2011 Share Posted January 12, 2011 Joo no ne kumit oli muutenki parhaat päivänsä nähneet ni ei se haitannu vaik se ulosvetäjä vähä kahnaski siihe. Ajattelin muutenkin uusia ne tangon päät. Lähteekö olka-akseli irti samalla tavalla? eli pultit auki pallonivelistä ja tolla ulosvetäjällä irti vai jotenki muuten? Quote Link to comment
Kujis Posted January 12, 2011 Share Posted January 12, 2011 Miksete nyt usko!(vai ymmärrä) että Tämä Metaken kirjottama konsti on paras ja vielä nopea ja ei kannata lyödä sitten millään leluvasaralla. ->Pajavasara tukivarren toiselle puolelle tueksi ja toiselle puolelle napakka isku pienemmällä vasaralla ja se on siinä. Itselläkin noita ulosvetotyökaluja tuohon tarkoitukseen, mutta silti ne tulee (yleensä) aina vasaroitua irti. Quote Link to comment
Guest Rampe Posted January 12, 2011 Share Posted January 12, 2011 vasara on todettu täälläkin parhaaksi. tommonen irroitustyökalu tuli rikottua kylläkin. Quote Link to comment
-tipi- Posted January 12, 2011 Share Posted January 12, 2011 Miksete nyt usko!(vai ymmärrä) että Tämä Metaken kirjottama konsti on paras ja vielä nopea ja ei kannata lyödä sitten millään leluvasaralla.->Pajavasara tukivarren toiselle puolelle tueksi ja toiselle puolelle napakka isku pienemmällä vasaralla ja se on siinä. Itselläkin noita ulosvetotyökaluja tuohon tarkoitukseen, mutta silti ne tulee (yleensä) aina vasaroitua irti. Kun tootte vääräs, ja moon oikees. Quote Link to comment
metake Posted January 12, 2011 Share Posted January 12, 2011 Kun tootte vääräs, ja moon oikees. Eikös me kaikki palstalla aina olla oikeessa ja muut väärässä :D Quote Link to comment
Fileas Posted January 12, 2011 Share Posted January 12, 2011 Madalluspalat pitää sitten hitsata kunnolla... Quote Link to comment
Guest Leppish Posted January 19, 2011 Share Posted January 19, 2011 Nonnii eli päin p******* tuli asennettua palat ja keula kyllä meni tonttiin mut siinä asennossa ku piti olla vakiokorkeudessa :S mitä mahto mennä väärin? luin sitä hotcarsin ohjetta minkä löysin täältä foorumilta. Quote Link to comment
daniel Posted January 25, 2011 Share Posted January 25, 2011 Nonnii eli päin p******* tuli asennettua palat ja keula kyllä meni tonttiin mut siinä asennossa ku piti olla vakiokorkeudessa :S mitä mahto mennä väärin? luin sitä hotcarsin ohjetta minkä löysin täältä foorumilta. Luultavasti säätöpalat liian alhaalla, jos kuplassa on madaltavat olka-akselit niin säätöpalojen on hyvä olla "korkeammalla" kuin mitä ohjeissa lukee. Quote Link to comment
Guest Leppish Posted January 26, 2011 Share Posted January 26, 2011 Nonnii eli päin p******* tuli asennettua palat ja keula kyllä meni tonttiin mut siinä asennossa ku piti olla vakiokorkeudessa :S mitä mahto mennä väärin? luin sitä hotcarsin ohjetta minkä löysin täältä foorumilta. Luultavasti säätöpalat liian alhaalla, jos kuplassa on madaltavat olka-akselit niin säätöpalojen on hyvä olla "korkeammalla" kuin mitä ohjeissa lukee. Joo homma hoidossa :) Quote Link to comment
Guest Juha Posted June 18, 2011 Share Posted June 18, 2011 Etuakselin vaihto säädettävään edessä. Katselin tämän linkin: http://picasaweb.google.com/Tipidwl/Tontitus# kuvia ja näyttää yksinkertaisimmalta tavalta tuo eli jätetään pyörien kamat olka-akseleineen riippumaan raidetankojen varaan. Onko kokemuksia moisesta ja onko jotain helpompaa tapaa? Kuinka ohjaussimpukan saa yksinkertaisimmin irti/mukaan pakettiin? Irrottamalla raidetankojen päät vai saako raidetangoille menevän varren irti simpukan päästä? Quote Link to comment
Guest Posted July 26, 2011 Share Posted July 26, 2011 Kyllä sen varren saa irti simpukasta. yhdellä pultilla "puristettu" simpukan pystyakseliin..pultti pois ja vaikka vänkäraudalla pakottaa sitä rakoa isommaksi. Quote Link to comment
-tipi- Posted July 27, 2011 Share Posted July 27, 2011 Onko kokemuksia moisesta ja onko jotain helpompaa tapaa? On kokemusta ;o) Helpompi on olla katkaisematta akselin kiinnityspulttia tai teettää jollain muulla. Quote Link to comment
tono Posted February 26, 2012 Share Posted February 26, 2012 löysinkin youtubesta videon eli onnistuu näinkin? http://www.youtube.com/watch?v=iYxNccksSDs Ylläolevaa konstia on iroittamiseen pelkän moskalla lyömisen lisäksi kokeiltu, lämpöö annettu. http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=80-4022 sain kiristämällä hajalle, vaati kyllä paljon voimaa, mutta pallonivel voitti ja pysyi paikoillaan. : ( Muita ideoita millä tuon raidetangon pään sais irti? Kaks vuotta sitten vaihdettu ja nyt ois tarkotus kumi vaihtaa, jos ehjänä irti sais. Quote Link to comment
Anpu Posted February 26, 2012 Share Posted February 26, 2012 löysinkin youtubesta videon eli onnistuu näinkin? Ylläolevaa konstia on iroittamiseen pelkän moskalla lyömisen lisäksi kokeiltu, lämpöö annettu. http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=80-4022 sain kiristämällä hajalle, vaati kyllä paljon voimaa, mutta pallonivel voitti ja pysyi paikoillaan. : ( Muita ideoita millä tuon raidetangon pään sais irti? Kaks vuotta sitten vaihdettu ja nyt ois tarkotus kumi vaihtaa, jos ehjänä irti sais. Vasaralla lyömällä on kaikki irronnut merkistä ja iästä huolimatta. Kun siihen kartiosilmää lyö nii kyllä pakostikin työntää nivelen irti, niin ja lyö varren suuntaisesti et saat voimaa iskuihin, yleensä pelkkä timpurin vasara riittää. Tos linkin videossa homma tehtiin väärin jengat menee. Quote Link to comment
metake Posted February 26, 2012 Share Posted February 26, 2012 Tässä on oikea tapa, muita tapoja ei tarvita ;) http://youtu.be/LDsci-izhhc Quote Link to comment
Anpu Posted February 26, 2012 Share Posted February 26, 2012 Tässä on oikea tapa, muita tapoja ei tarvita ;) Just näin, metake oli taas asian ytimessä. Quote Link to comment
tono Posted February 26, 2012 Share Posted February 26, 2012 Tässä on oikea tapa, muita tapoja ei tarvita ;) Just näin, metake oli taas asian ytimessä. Ei, ei vaan irtoo. Leka/moska oli kokoluokaa 7kg... Ja tota edellista tuupilinkin juttua parantelin niin, että korvasin rautapalkilla tunkin ja lekaa perään, ei irronnu. Kai se on vaan jotenki hajotettava ja korvattava kokonaan uudella :F Tuo oli joku Pex-merkkinen(neoretrostakohan olis tullu?), onkohan laatu eroa motonetin myymään, kun ei muuta tilattavaa oo niin viittis sen takia postimaksuja alkaan makseleen volkkaripuljuista. Vai vieläkö löytyy kikkakolmosia? Quote Link to comment
vwagen Posted February 26, 2012 Share Posted February 26, 2012 Tuo Metaken linkittämä toimii varmaan noinkin kun on tarpeeksi raskaasta kalustosta kyse,kevyemmissä laitteissa on syytä pitää riittävän raskasta vastarautaa silmukan toisella puolella,ja varmasti irtoaa,jos ei ole hitsattu kiinni. Quote Link to comment
tono Posted February 29, 2012 Share Posted February 29, 2012 Tuo Metaken linkittämä toimii varmaan noinkin kun on tarpeeksi raskaasta kalustosta kyse,kevyemmissä laitteissa on syytä pitää riittävän raskasta vastarautaa silmukan toisella puolella,ja varmasti irtoaa,jos ei ole hitsattu kiinni. Ei irronnut :D Poikki piti laittaa ja hitsata ensin latta, joka murtui irti (pyöri kyllä muttei noussut irti, ja sitten puolen tunnin nitkutuksen jälkeen murtu) ja sitten mutteri hitsaten kiinni ja pulttipyssyllä aikansa nitkuttelemalla lähti. Aikaa meni reippaasti yli tunti. Kartiosta oli irronnut vähän metallilastua, joka kai aiheutti jumiutumisen. Karkaisu epäonnistunut? No nytte on sitten tämäkin ongelma ratkastu :D Uutta osaa metsästämään! Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted March 6, 2012 Share Posted March 6, 2012 Ei noissa osissa karkaisua kyllä ole... Eipä mullakaan koskaan ole vasaraa kummallisempaa konstia tarvittu, vaikka satakunta raatoa on pilkottu vuosien varrella. Aina se on napsahtanu irti. Quote Link to comment
tono Posted March 18, 2012 Share Posted March 18, 2012 Ei noissa osissa karkaisua kyllä ole... Eipä mullakaan koskaan ole vasaraa kummallisempaa konstia tarvittu, vaikka satakunta raatoa on pilkottu vuosien varrella. Aina se on napsahtanu irti. Juu kaikki muut lähti ihan tuosta vaan, mutta tuo yks päätti olla kiinni sitte kunnolla. Rälläkkää hitsiä, rautaa, pulttipyssyä niin tunnin taistelun jälkeen lähti irti. Jotain hassua siinä kartiossa kumminkin täyty olla. Harmi kun kuvia ei tullut otetuksi, nyt kasassa uusilla osilla ja "romu" osan kohtaloksi koitui jo sitan auto. Quote Link to comment
masajee Posted April 6, 2012 Share Posted April 6, 2012 Tätä tykkään itse käyttää. Ei ole vielä löytynyt niveltä joka ei olisi irronnut. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.