Jump to content

Fuchs kopio(?)


Recommended Posts

Mikä kohta näissä vanteissa Metakella on se juttu minkä ekan kuvan 16":ista haluaisi siirtää 15-tuumaisiin? Kehän muoto? Hassu maalausteema?

 

15- ja 16-tuumaiset ovat keskeltä ("puoliltaan") hyvinkin samat ellei peräti just identtiset, mutta kehä sitten levenee yhteensä tuumalla joten kehän osuus muuhun vanteeseen nähden korostuu. Jos yhtä leveänoloiset kehät verrattuna keskiosaan haluaisi, olisi varmaan mahdollista käyttää 14" fukkien keskiosaa ja niihin ympätä leveämmät kehät mutta herää kysymys "tointaako?"

 

Kopioissa (jotka linkkasit "normi" -kuvaan) taasen on tuo maalaus yleensä vähän pielessä ja sen helpoiten erottaa siitä puolan kyljestä. Sen pitäisi mennä vaakasuorassa, ei puolan pinnan muotoisesti. Alunperin nämä on olleet maalattu maaliin kastamalla (dippaamalla) ja siitä tulee maalin oikea "muoto" puolan kyljessä. Nää on pääsääntöisesti kopioissa aika pielessä, ja pahimmillaan vanteen puolan "pinta" on vaan sorvissa aukastu ja sitten lakattu.

 

Wheelenchancementin fukki näytti aika hienolta ja oikean muotoiselta kaikin puolin, mutta se oli anodisoitu joka on alkuperäisyyttä hakevalle hieno juttu ja kiillotusta hakevalle taas vähän työläämpi.

Link to comment
Mikä kohta näissä vanteissa Metakella on se juttu minkä ekan kuvan 16":ista haluaisi siirtää 15-tuumaisiin? Kehän muoto? Hassu maalausteema?

Juurikin tuo ET / leveämpi vanteen huuli. Mun silmään ei istu 15" fuchsin "nykyvanteen ET" joka vie vanteen sisälle kuin missä tahansa Fiatissa tai Fordissa. ET:n pitäis (ainakin takana) pyöriä 10 - 15 tietämillä 5,5" leveellä vanteella, ja sellaista fuchsia ei tunnu löytyvän.

 

 

-Olisko nämä Henkan 181:stä

Hyvin paljon mahdollista. En tunne miestä, mutta se hämeenlinnassa pyörivä keltainen yksilö.

Link to comment

Mikset laita laadukkaat alkuperäiset 911 alkuiset tako ketut eikä kiinan valu, backspacing aina sama noin 120mm ja kaikki levitykset ulospäin, 15" ja 16" samoilla offseteilla kunhan 911 malliset

 

Nimim. noin 5 sarjaa omistaneena kokeillut kaikenlaista 15" ja 16" :-)

 

Kuva on niin huono ettei pysty sanomaan mitä on, mutta jos alkuperäinen niin villi veikkaus vanha 7X15 et23,3, voi yhtä hyvin olla kopio mutta mitat jotain samaa luokkaa...

 

-6" et36 (ei juuri huulta)

-7" et23,3 (alkaa olemaan huulta ja 7" saa laittaa muistaakseni 195 kumi, 205 hyvä ja possussa alunperin 225)

-8" et10,6 (juu on juulta)

-9" et3 (juu ja on vielä enemmän)

 

Poikkeuksena tähän sääntöön vanhemmat 901 varaosakoodilla olevat 14" j 15" ja ne 16" 951 varaosakoodilla jotka ovat jostain 944

 

Fuchs1.jpg

 

Tässä edessä 6X16 et 36 ja takana 7X16 et 23,3 pitkillä vetareilla, olen mitannut joskus että 8" pitäisi onnistua lyhyeillä vetareilla kun ruvetaan etsimään millejä.

En pysty vaan laittamaan lyhyet vetarit kun takajarrusatula osuu äänenvaimentajaan :-(

 

IMG_0479Kopio.jpg

Link to comment
Mikset laita laadukkaat alkuperäiset 911 alkuiset tako ketut eikä kiinan valu, backspacing aina sama noin 120mm ja kaikki levitykset ulospäin, 15" ja 16" samoilla offseteilla kunhan 911 malliset

 

Rengastus on 155/80-15 edessä ja 205/75-15 takana. Molemmat menee 5,5" vanteelle, tosin eteen 4,5" oli sopivampi ja taakse vois olla myös 6". Ja kyseessä -63 kupla, eli lyhyet vetarit, ja kuten oli juttua niin se sopivuus hoituu pitkillä vetareilla mutta se ei ole se juttu, vaan se ulkonäkö. Noissa orkkiksissa se ET on tosiaan 36, kopioissa jopa enemmän. Ja kun se pitäis olla n. 15..

 

Yksinkertaisesti haluan että vanne näyttää tältä:

1543.jpg

 

Ilmeisesti kopioitakaan ei löydy pienemmällä ET:llä noilla leveyksillä kuin American Eaglen 205 jakoiset, ja ne ei taas tule kysymykseen koska nyt haetaan levyjarruille sopivaa pulttijakoa. Alunperin ajatuksissa olikin 4,75" jako, mutta ameriikan autojen vanteissa oli ongelma toisinpäin, eli 15" vanteiden ET:t oli luokkaa 0, tai jopa miinus merkkisiä, ja sellainen vanne ei eteen sovi..

 

Pitää jatkaa pohtimista..

Link to comment

Åke laittaa alkuperäiset 7X15 tai 7X16 et23,3 ja saat juri tuota ulkonäköä :-)

 

205/75-15 käy mainiosti 7 X 15 vanteelle

 

Kaseilla saat enemmän huulta ja pienempää et:tä, mutta alkaa olemaan vaikeata löytää sopivan kapeata rengastusta jotta yhdistelmä sopii...

 

Eteen et saa tuota ulkonäköä kirveelläkään jos haluat noin kapeat gummit, sinne eteen vaan kapeammat vanteet

 

Dennis

Link to comment
http://www.braidusa.com/fuchs.htm

 

braidit varmaan laadukkaimpia kopioita, sanoisin että pitää tehdä palavanteet että saa sopivan lookin/etn.

 

Braideja kerran katselinkin, mutta Euroracingin sivuilla ei ollut ET:tä mainittu. Valmistajan sivulta kun katseli niin nuo olisi tosiaan jo lähemmäs sitä mitä etsin. Eteen löytyisi 5" ja taakse 7", molemmat ET23 joka olisi vielä ihan ok. Tai sitten eteen 4" ET10, mutta eteen tuo ET23 voisi olla passelimpi. Olisi ainakin laadukkaat vanteet, varmaan parhaat Fuchsin kopiot mitä löytyy, ehkä jopa alkuperäisiäkin paremmat. Hinta (2200 eur / 4 kpl) vaan vielä vähän tökkii...

Link to comment

Muista nyt Åke se tosiasia että vaikka saat 5 X 205 vanteet menemään eteen 15-25 et:llä niin, 5 X 130 fuchs ei mene siihen asennuspintaan millään kiinni oli sitten adapterilla kiinni joka levittää noin 25mm tai sitten jollain levyjarrusarjalla joka myös levittää raideleveyttä.

 

Vaihtoehtoisesti myös kokonaisen pallonivelakselin asennus rumpuneen / levyineen levittää myös.

 

Eli oli tapa mikä vaan niin 5 X 130 jakoa ei saa millään yhtä kapealla raideleveydellä kaventamatta etuakselia.

 

Tämä kannattaa vaan muistaa vannevalinnassa ettei tuu rallicrossi lookkia etupyörät ulkopuolella...

 

Dennis

Link to comment

Laitetaas nyt vähän lisä infoa siitä mitä on kuviteltu muutoksiksi, joitain osia on hankittu ja joitain ei, joten vielä pystyy spekuloimaan ja tekemään muutoksia suunnitelmiin.

 

Eteen:

- olkatappiakseli

- 4 pulttisen orkkis levyjarrut droppiolilla

- em. levyjen tilalle 5x130 tai 5x4,75" jakoiset levyt, tai jotkut muut mutta ei 4x130

- akselin kavennus 2"

 

Taakse:

- lyhyet vetarit (eli ne mitkä siellä on)

- 4-pulttisen jarrut 40mm jarruhihnalla (tästä aiheutuu 10mm levennys raideväliin / puoli)

- em. jarruihin rummut joissa muu jako kuin 4x130, tietysti sama kuin edessä

 

 

Eli tarkoitus on päivittää jarrut 4-pulttisen (levy)jarruiksi, joka on helppo ja edullinen tapa saada 5-pulttiseen levyjarrut, sekä samalla varmistaa että jarruihin saa osia vielä muutaman vuodenkin kuluttua. Asiassa on vain se mutta, että ei oikein nappaa 4x130 vanteet -63 kuplassa. Fuchs olis jees, mutta kun takavanteissa ET ahistaa. Chevyn vanteet olis vielä enemmän jees, mutta niissä ET ahistaa etupäässä.

Link to comment

Olisi kiva tietää minkä verran nuo 4-p etulevyt muuttaa raideleveyttä edessä olkatappisovelluksessa, ei ole kokemusta mutta uskoisin että levittää, kukaan mitannut?

 

Droppiolat pallonivelkeulaiseen levittää, siksi minulla ei ole niitä omassa, levittääkö myös dropatut olkatappiseen...

 

Tuo takapää on varmasti hyvä moneen sovellukseen varsinkin jos haluaa huulivanteet, eli noin 30mm kapeampi / puoli verrattuna normi 4-pulttiseen

 

Dennis

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...