Jump to content

Bugpack race lohko


Recommended Posts

Muistaakos kukaan tälläistä oletettavasti bugpackin nimellä ollutta race lohkoa? Oli myynnissä 15-20 vuotta sitten Hot Carsissa. Oli läpipultit ja muistaakseni myös nokka-akselia oli tiputettu alaspäin.

 

Hotcarsin keltaisessa kataloogissa oli kuva siitä. Ihan yleisesti kiinnostaa, esim. kuvia olisi kiva nähdä. Hyvin samannäköinen muistaakseni kuin ARPM tai TF-1 lohko. Tiettävästi ainukainen meni Oulun seudulle reilu kymmenen vuotta sitten.

 

Näytti tältä muistaakseni, ei voi sanoa tarkkaan, kun ei ole vanhaa kataloogia tallessa.

 

254597.jpg

Link to comment

HC:n hinnasto (voimassa 16.12.1991 alkaen) tuntee tuollaisen: 5703-3 Lohko, Race 94mm, kuivasumppu, 7276 mk / kpl

 

Ja tuohon vielä öljypohja: 5703-8, Öljypohja Race-lohkoon, 792 mk / kpl

 

 

Kuvastoa mulla ei valitettavasti ole, ainoastaan pelkkä hinnasto.

Link to comment

Bugpackin lohko on aivan sama kuin sen edeltäjä ARPM. Ainakin yhdessä kotimaisessa voimamoottorissa sellainen on ollut vuosia, jos ei vuosikymmeniä. Varmasti hyvä lohko jos jostain sattuu löytymään. Nykyään ostettavissa olevista lohkoista Scat Killer taitaa olla lähimpänä. Noissa kuvissa kyllä on 4" ARPM jako, jota Bugpackilta ei tainnut löytyä enää?

 

Mutta jos nyt tyhjältä pöydältä moottoria alkaa rakentaa, niin ei kai niitä vaihtoehtoja ole kuin Pauterin lohko. Ei ole niin kallis kuin voisi kuvitella ja saa myös T1 jaolla ja millä tahansa runkolaakereilla. On sitten varaa vaikka ahtaa, jos se 230 vaparihevosta ei riitä. Ja eihän se riitä.

Link to comment

Ei ole tarkoitus tälläiseen lohkoon mitään rakennella, kunhan vaan mielenkiinnosta kyselen kys. lohkon historiasta ym. Ei muuten pahan hintainen ole ollut markka-aikana, tai no, vaikea verrata muihin sen ajan volkkarinosiin. Omaan tarkoitukseen riittää vähän tavallisempi lohko.

Link to comment
Ei muuten pahan hintainen ole ollut markka-aikana

HC:n hinnoilla tuosta vuoden 1991 hinnastosta kalkuloituna tämän päivän rahaksi: Lohko 1650 eur ja öp 180 eur, eli yhteensä1830 eur. Halpaa ku saippua :)

 

 

Mutta jos nyt tyhjältä pöydältä moottoria alkaa rakentaa, niin ei kai niitä vaihtoehtoja ole kuin Pauterin lohko.

Ihan mielenkiinnosta kyselen, että onko tuossa Pauterissa jokin selkeä etu tuohon Scatin Killeriin verrattuna, vai miksei tuokin ole vaihtoehto?

Link to comment
Ei muuten pahan hintainen ole ollut markka-aikana

HC:n hinnoilla tuosta vuoden 1991 hinnastosta kalkuloituna tämän päivän rahaksi: Lohko 1650 eur ja öp 180 eur, eli yhteensä1830 eur. Halpaa ku saippua :)

 

 

Mutta jos nyt tyhjältä pöydältä moottoria alkaa rakentaa, niin ei kai niitä vaihtoehtoja ole kuin Pauterin lohko.

Ihan mielenkiinnosta kyselen, että onko tuossa Pauterissa jokin selkeä etu tuohon Scatin Killeriin verrattuna, vai miksei tuokin ole vaihtoehto?

 

 

Pauterissa saa lohkon katon auki, eli koostuu ainakin neljästä osasta lohko? Pauter lohkoa saa myös chevyn tai fordin laakerimitoilla, sekä erillisillä laakeripukkien kansilla. Mutta nämä tiedot löytyy jo pauterin sivuilta.

 

block7qtpan1.jpg

 

EDIT: siis viidestä osasta koostuu lohko :D

 

blkex1.jpg

 

Scat lohko taas 3-osainen, vähän miedoimmille moottoreille :D

 

3374955.jpg

 

ScatCase.jpg

Link to comment
Ihan mielenkiinnosta kyselen, että onko tuossa Pauterissa jokin selkeä etu tuohon Scatin Killeriin verrattuna, vai miksei tuokin ole vaihtoehto?

No onhan ne ihan eri tekoa, mutta selkeä etu vois näkyä näissä kuvissa:

 

RollerLifterA.jpg

 

TJS_2974.jpg

 

Pauter on aika paljon vahvemman oloinen nostajapesien ympäriltä ja muualtakin. Killer taas on enemmänkin vähän vahvistettu ja paranneltu vakiolohko. Pauteriin nokan voi vaihtaa purkamatta koko konetta, jos se nyt on yhtään sen helpompaa ja akselit isoilla runkolaakereilla on vahvempia kuin T1 tai T4. Pauter taitaa olla parasta ahdettuna ja Killer ihan hyvä vaihtoehto, ainakin jos sattuu edullisesti saamaan.

Link to comment
Pauterin lohkoon sai tehtyä reilusti yli 3 litraisen koneen. Samaa luokkaa on myös BRE:n eli Billet Racing Enginesin lohko.

 

 

 

Kun teit Pauterin niin jäikö sinulle sen manuaaleja? Tarvitsisin lohkon momentit , nimellismitat ja kulumarajat erään Pauterin vuosihuoltoa varten.

Link to comment

heheh, ei ole ollut pauterin lohkoa :) Kunhan höpöttelen mielenkiinnosta.

 

Pauterin lohkosta dataa saat varmasti parhaiten kysymällä itse herra Don Pauterilta, info@pauter.com tai kenties vw paradiselta http://www.vwparadise.com

vwparadise@sbcglobal.net

 

300-500 hv turbokäytössä stripillä tod. näköisesti riittää CB badass tai TF-1 aivan hyvin, scatin , autocraftin ja pauterin lohkoa ei ehkä noilla teholukemilla kannata hankkia, pauterin lohkoja on käytetty liki 1000hv koneissa.

Link to comment

1300hv on jo isolohkoluokkaa :) Vw trensissä oli kerran ihan tavallisen näköisessä "cal-look" kuplassa muistaakseni pauterin tai autocraftin 2.8 ahdettu alkoholikone..800hv max teho... kulutus tais olla gallona / 5 mailia tai jotain sinnepäin:D

 

 

AMK - aikainen koulutoveri joka oli skylinevouhottaja, luki sen jutun, ja oli vähän aikaa hiljaa, mutta varmaan oli sen mielestä ihan paska verrattuna nismoon..

Link to comment

Norjalaisessa on wasserin lohko...mutta kuinka kauan se kestää noilla tehoilla, kun sekin vain perustuu T1 lohkoon aika pitkälti kampikammion osalta. Toki onhan wasserin lohko alumiinipainevalua.

 

Udo Becker sanoi että hänellä wasserin lohko ollut ongelmitta 82x96 ratakoneessa neljä vuotta käytössä, mutta tehot vain 230hv..

 

Red Baron menee jo matalia kaseja, ellei jo korkeita seiskoja, jos en väärin muista? Ja taitaa olla ihan jenkkitekniikalla, 822 whp blaablaa :D

 

Link to comment
Muistaakos kukaan tälläistä oletettavasti bugpackin nimellä ollutta race lohkoa? Oli myynnissä 15-20 vuotta sitten Hot Carsissa. Oli läpipultit ja muistaakseni myös nokka-akselia oli tiputettu alaspäin.

 

Hotcarsin keltaisessa kataloogissa oli kuva siitä. Ihan yleisesti kiinnostaa, esim. kuvia olisi kiva nähdä. Hyvin samannäköinen muistaakseni kuin ARPM tai TF-1 lohko. Tiettävästi ainukainen meni Oulun seudulle reilu kymmenen vuotta sitten.

 

Näytti tältä muistaakseni, ei voi sanoa tarkkaan, kun ei ole vanhaa kataloogia tallessa.

 

254597.jpg

 

joko sulla on ihan hemmetisti romuja (jopa enemmän kuin mulla) tai sitten tykkäät vaan linkittää muiden kuvatuksia...kumpikohan on tässä tapauksessa oikein? mutta onko sulla joku tällänen lohko sihdissä? mulla ois pytyt ja kannet tohon... vink vink...

Link to comment

Mitä se sulle kuuluu, kunhan olin asiasta kyseisestä lohkosta kiinnostunut yleisesti :D

 

No ei, en tuollaista lohkoa ole ostamassa, vaikka suunnitelmat ovat muuttuneet. Palikkaa paljon myyty pois ja uutta hankitaan tilalle. Lähemmäs standardi stroker kone suunnitteilla, mitä nyt lompakko huutaa välistä tyhjyyttään :)

Link to comment

Lähemmäs standardi stroker kone suunnitteilla, mitä nyt lompakko huutaa välistä tyhjyyttään :)

 

hehe, etkös sä just myyny kaikki standardi rookerin kamat veke?

mutta mä meen pois häiritsemästä...katoin vaan että näitä kirjotuksia kuvineen

tuntus olevan aika monella foorumilla. :-)

Link to comment

Niinhän mä myin suurimman osan ns. standardi strokeripalikoista, muttei tulevaisuuden suunnitelmat ole niin ihmeellisiä ole, mitä nyt muutama osa hiukan kalliimpi. Tilavuutta lisää ja paremmat kannet ja sitä rataa. Montaa mieltä porukka esim. norjan cal-look palstallakin tuntuu olevan, mutta itellehän mä tätä konetta tuun rakentamaan :) Tällä budjetilla voi kestää myös hiukan aikaa.

Link to comment

Hauska lista :)

 

1.2 34hv 700,-

 

1.3 40hv 850,-

 

1.7 90hv 1900,-

 

2.4 239 hv 6500,-

 

2.5 251hv 7000,-

 

2.8 278hv 9000,-

 

Mut paljon mielekkäämpää ite tilailla osat ja hiplailla niitä, sekä saada(?!) joskus kone ominkäsin valmiiksi :) Litrateho kolmessa viimeisessä kohdallaan.

Link to comment
Niinhän mä myin suurimman osan ns. standardi strokeripalikoista, muttei tulevaisuuden suunnitelmat ole niin ihmeellisiä ole, mitä nyt muutama osa hiukan kalliimpi. Tilavuutta lisää ja paremmat kannet ja sitä rataa. Montaa mieltä porukka esim. norjan cal-look palstallakin tuntuu olevan, mutta itellehän mä tätä konetta tuun rakentamaan :) Tällä budjetilla voi kestää myös hiukan aikaa.

 

Voi olla että kestää, kun ostelee osia ja myykin hetken päästä pois :)

Link to comment
Niinhän mä myin suurimman osan ns. standardi strokeripalikoista, muttei tulevaisuuden suunnitelmat ole niin ihmeellisiä ole, mitä nyt muutama osa hiukan kalliimpi. Tilavuutta lisää ja paremmat kannet ja sitä rataa. Montaa mieltä porukka esim. norjan cal-look palstallakin tuntuu olevan, mutta itellehän mä tätä konetta tuun rakentamaan :) Tällä budjetilla voi kestää myös hiukan aikaa.

 

Voi olla että kestää, kun ostelee osia ja myykin hetken päästä pois :)

 

No sekin vielä, mut pitäähän tarpeettomista osista päästä eroon että voi rahoittaa tulevia projekteja :)

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...