Guest jepppe Posted June 9, 2011 Share Posted June 9, 2011 Elikkäs aika erikoinen ongelma tullut vastaa. Talven jäljiltä kun rantakirppua otettiin käyttöön niin huomattin että bensapumppu on rikki. Se ei siis ollut aivan sökönä, vaan piti edelleen TODELLA hiljaista ääntä, ja ei jaksanut pumpata mitään. No haettiin siihen uusi pumppu lyötiin paikoille ja alettiin pistämään kesäkuntoon. Pumppu toimi hyvin ja autolla käytiinkin ajamassa testimielessä pikku matka. Kun hommat oli tehty ja tarkoituksena oli lähtä ajamaan kunnolla, niin uusi bensapumppu (ikä 5 tuntia) kosahti taas juuri samalla tavalla. Eli pumppu pitää ääntä mutta ei läheskään tarpeeki kovaa. Konetta on viritetty rajunpuoleisesti niin voisko olla mahdollista että tuommoset halvat sähköpumput eivät vain kestä, olisikon moottorin aiheuttama tärinä sen verran kovaa että se rikkoisi pumpun? Mieluusti nopeita vastauksia että saadaan peli kuntoon kesäksi. Quote Link to comment
metake Posted June 9, 2011 Share Posted June 9, 2011 Ihan sama kuin olisit kysynyt että auto kolisee, missähän vika... ei toki kannata kertoa mitään tarkemmin ettei vahingossa tulisi oikeita vastauksia ;) - minkä merkkinen pumppu? - paine- vai imupumppu? - mäntä/kalvo pumppu vai pyörivä? - minne asennettu? - bensansuodatin ennen pumppua? - ruisku vai kaasari? Quote Link to comment
Guest jepppe Posted June 9, 2011 Share Posted June 9, 2011 Pumpun merkistä ei tietoa, ostettu autovaraosaliikkeestä ~25€, mutta edellinen pumppu oli hotcars:ista tilattu eri merkkinen, mutta sama vika. Molemmat pumput ihan pieniä sähköpumppuja. Pumppu kalvotoiminen on imupumppu, samoin oli edellinen. Pumppu on asennettu vänkärin puolelle "paloseinään" tankin liittimen lähelle. bensasuodattimesta en ole varma, tietääkseni rakennusvaiheessa ei lisätty letkuun mitään. tankkina on kuplan vakiotankki, mutta ei tietoa onko siinä itsessään minkäänlaista suodatinta. kone on kaasarilla. Quote Link to comment
metake Posted June 9, 2011 Share Posted June 9, 2011 Ok, eli siellä vissiin tällainen? Mulla on tuollainen omassa kuplassa, myös tankin alla, ja on kyllä pelannut luotettavasti. Tankissa kuuluu olla alkuperäisenä sihti bensaputken lähdössä. Jos sihti puuttuu ja tankkissa on roskia, niin ne voisi mahdollisesti kulkeutua pumppuun ja jumittaa/tukkia sen? Onko sulla vanhan mallinen tankki jossa on täyttöputki päällä? Jos on niin siitä voisi taskulampun kanssa koittaa kurkkia tankkiin että näyttääkö kuinka likaiselta. Quote Link to comment
xam1 Posted June 9, 2011 Share Posted June 9, 2011 Pistä suodatin sinne tankin ja pumpun väliin jos on syytä epäillä että tankista tulee kökköä pumpulle joka tukkii sen. Asensin aikoinaan joskus vuonna -93 silloiseen -73 kuplaani Mitsuban sähköpumpun ja sama pumppu naputtaa pirteästi siinä edelleen, auto tosin on vaihtanut omistajaa. Siinä pumpussa tosin on suodatin itsessäänkin. Oisko pois suljettu vaihtoehto laittaa vakiopumppu käyttöön? Quote Link to comment
MESIKÄMMEN Posted June 9, 2011 Share Posted June 9, 2011 Ja jos on uudempi tankki, ( myös vanhemmassa tämä onnistuu ) niin bensamittarin anturin aukosta voi kurkkia myös. Quote Link to comment
Guest Pesone Posted June 9, 2011 Share Posted June 9, 2011 Miulla kosahti samanmoinen hc:stä hakittu pumppu yhdessä kesässä, syytä en tiedä, roskia sinne ei ollu päässy, nyt menossa samanlainen pumppu, mut motonetin versio, 2000 km jo kestäny, vouvou... Halvalla ei ehkä saa hyvää. kai sillä sijoitus paikallakin jotain väliä on... Quote Link to comment
Guest Pesone Posted June 9, 2011 Share Posted June 9, 2011 Pistä suodatin sinne tankin ja pumpun väliin jos on syytä epäillä että tankista tulee kökköä pumpulle joka tukkii sen. Asensin aikoinaan joskus vuonna -93 silloiseen -73 kuplaani Mitsuban sähköpumpun ja sama pumppu naputtaa pirteästi siinä edelleen, auto tosin on vaihtanut omistajaa. Siinä pumpussa tosin on suodatin itsessäänkin. Oisko pois suljettu vaihtoehto laittaa vakiopumppu käyttöön? No nyt vasta luin koko viesti ketjun Eiks nyt oo aika selvä homma että siinä Pitää olla suodatin välissä ? Vaikka tankissa imusuodatin on saattanut joskus vuonna miekka ja kivi olla, niiin enää sitä ei siellä ole paljoakaan jäljellä. Käske kaveria puhaltaa varovasti paineilmaa konehuoneen puolelta bensalinjaan ja mee itse kurkkii tankkiin anturin reijästä. huomaat miksi siellä se suodatin ois hyvä olla. Quote Link to comment
Mika Heikola Posted June 13, 2011 Share Posted June 13, 2011 Nämä metallirunkoiset pikkupumput oli aikoinaan melkein ikuisia. Jossain kohtaa taisi valmistumaa vaihtua kun luotettavuus pomppasi äärimmäisyydestä toiseen. Meilläkään duunissa www.freetechnics.fi ei olla kehdattu myydä näitä enää vuosiin. Kun pumppua valitsee voisi myös käyttää hetken harkintaan onko pumppu tuotoltaan riittävä ja mikä paine on, ja paljonko sen pitäisi olla. Esim noita kulmikkaita pikkupumpuja oli kolmea eri versiota joista kevyin ei riitä 100hv asti ja järein tekee yli kaksinkertaiset paineet suosituksiin nähden. Quote Link to comment
Guest Poppius Posted June 15, 2011 Share Posted June 15, 2011 Kun tässä nyt on noista pumpuista ja paineista jo on puhuttu niin jatketaan... Eli onko tuhoontuomittu ajatus yrittää syöttää kahta 44mm Weberiä sähköpumpulla kuplan alkuperäisen bensalinjan kautta? Quote Link to comment
metake Posted June 15, 2011 Share Posted June 15, 2011 Mulla on sähköpumppu tankin alla kuplan orkkis bensalinjan kera ja tyrkkää bensaa kahdelle 2x40 mm dellortolle, miedolle katukoneelle ja hyvin toimii ilman ongelmia. Quote Link to comment
Guest Pesone Posted June 15, 2011 Share Posted June 15, 2011 No miullakin on just tuollanen kuvanmuotoinen motonetin halpis pumppu ruokkimassa nurkka 40 delluja, orkkis linja ja pumppu orkkispumpun paikalle sovitettuna. Laitoin pensapaineen säätimen ku nous vähän ylos paineet muuten (0.35) bar. Hyvin on toiminu. ja rullilla kun kone säädettiin niin ei laskenu paineet yhtään. Quote Link to comment
Guest pep Posted June 15, 2011 Share Posted June 15, 2011 Itellä vastaava pumppu ruokkimassa vakiolinjalla (suodatin ennen pumppua) 48 Idoja tyttöjen rookerissa eikä mitään ongelmia gason saannissa... Quote Link to comment
JM Posted June 19, 2011 Share Posted June 19, 2011 No miullakin on just tuollanen kuvanmuotoinen motonetin halpis pumppu ruokkimassa nurkka 40 delluja, orkkis linja ja pumppu orkkispumpun paikalle sovitettuna. Laitoin pensapaineen säätimen ku nous vähän ylos paineet muuten (0.35) bar. Hyvin on toiminu. ja rullilla kun kone säädettiin niin ei laskenu paineet yhtään. Minkälaiseen tehoon tämä riitti? Quote Link to comment
Guest Pesone Posted June 20, 2011 Share Posted June 20, 2011 No miullakin on just tuollanen kuvanmuotoinen motonetin halpis pumppu ruokkimassa nurkka 40 delluja, orkkis linja ja pumppu orkkispumpun paikalle sovitettuna. Laitoin pensapaineen säätimen ku nous vähän ylos paineet muuten (0.35) bar. Hyvin on toiminu. ja rullilla kun kone säädettiin niin ei laskenu paineet yhtään. Minkälaiseen tehoon tämä riitti? 100.6 hp takarenkailta jarrutettuna, ei paljon, mut sen verta kestää pumppu ainakin... Vääntö ja tehokäyrä oli nähtävillä jossain miun aikaisemmassa postauksessa... Quote Link to comment
Lasse Posted June 21, 2011 Share Posted June 21, 2011 Jepjep, täälläkin pataluhaksi haukuttu mitsuba se on ruokkinu pahnaa jo 15 vuotta. Että kun ostaa kerran täällä paskaksi kehuttua niin eipä tarvi toista ostaa? Quote Link to comment
Mika Heikola Posted June 21, 2011 Share Posted June 21, 2011 Aihetta sivuten tuli mitattua faktaa bensalinjan halkaisijan muutoksesta. Autona vapari ooppeli neloskoneella varttimaililla ja kärsi bensapulaa lopussa teoriassa riittävästä (270l/h) pumpusta huolimatta. Oli 8mm linjalla jolla mittasi että litran kulkemista saa odottaa 18 sekunttia. Muutos 10mm linjaan samalla pumpulla ja säätimella sai aikaa litran 12 sekunnissa. Jos samalla tarkennetaan sitä luokattoman huonon pumpun kriteerejä. Kun kymmenestä myydystä pumpusta 1-2 tekee vaivaa takuuaikana, se on 1-2 enemmän kuin ollaan valmiit hyväksymään. Useimmat siis toimii. Se ei vaan riitä. Quote Link to comment
NordBling Posted June 21, 2011 Share Posted June 21, 2011 Kotona hyllyssä on video missä kuljettaja x pysähtyy kesken pätkän koputtelemaan mitsuban pumppuja että heräisivät tekemään työtään, näitä oli kaks... Jos käyttö olis ollu tiuhempaa ku viis rallia vuodessa + testit olisi pumppu pysyny kunnossa. Quote Link to comment
-Alex- Posted June 22, 2011 Share Posted June 22, 2011 Vakio bensapumppu riittää kyllä 2x40 kaasareille ja alle 120hv todellisille tehoille, jos kone on säädöissä ja kohon tasot säädetty. Melkeinpä paras vaihtoehto pieni ja keskitehoisille virikoneille Vakiopumpun kanssa saattaa tarvita paineensäätimen jos laittaa virityskaasuttimet. Quote Link to comment
Guest Pesone Posted July 14, 2011 Share Posted July 14, 2011 Ei enää ikinä tuollasta pumppua mistä ylempänä kuva ja mistä on täs puhuttu. Eilen iltavuorosto kotia körötellessä sanoi pumppu sopimuksen irti keskellä lappeenrannan keskustaa, ja varapumppu oli tietysti kotona 16 km päässä, no emäntä hakemaan ja kotiin ettii rojuja ja sitten takas kaupunkiin pumpun vaihtoon ja kotia kohti. Pumppu kesti aika tasan 2500 km. Nyt kävin motonetistä hakee sit tollasen pumpun, http://kauppa.motonet.fi/images/app/2/big/281202.jpg katotaan miten se sitten jaksaa. Quote Link to comment
Guest KariT Posted July 16, 2011 Share Posted July 16, 2011 Mun pallokeulasta taitaa olla pumppu entinen. Minkälainen pumppu kannattaa hommata jos sinne kokonaan uuden joutuu ostamaan? Tarkoitus on talvella vaihtaa alkuperäiset kaasarit Weberin keskikaasariin, niin tarvitseeko sitä ottaa huomioon pumppua ostettaessa? Quote Link to comment
P_Valtonen Posted July 16, 2011 Share Posted July 16, 2011 Minkälainen pumppu kannattaa hommata jos sinne kokonaan uuden joutuu ostamaan?Alkuperäinen mekaaninen. . . . Quote Link to comment
Guest Palloilia Posted July 17, 2011 Share Posted July 17, 2011 Kysyn tässä samassa kun viitsinyt tehdä uutta aihetta. Eli mulla typ4 1800 koneessa ei ollut ollenkaan bensan suodattimia niin kannattaako asentaa bensan suodatin sekä ennen bensapumppua ja sen jälkeen myös kaasuttimille? vai riittääkö suodatin väliin vain ennen bensa pumppua? En tiedä onko tuossa tankissa jo ennestään sihtiä. Quote Link to comment
Guest Palloilia Posted July 18, 2011 Share Posted July 18, 2011 Niin miten on tänään olisi tarkoitus mennä ostamaan suodin ja asentamaan? Quote Link to comment
Pepe Posted July 18, 2011 Share Posted July 18, 2011 Älä laita pumpun jälkeen jos et halua polttaa autoasi. Quote Link to comment
metake Posted July 18, 2011 Share Posted July 18, 2011 Älä laita pumpun jälkeen jos et halua polttaa autoasi. Mulla oli kyllä suodatin pumpun jälkeen mutta en arvannut että sen takia olisi auto saattanut palaa. Toisaalta ei siitä paineensäätimestä(kään) olisi mitään hyötyä ollut ennen pumppua.. :( Eli on olemassa sellaisiakin suodattimia mitkä voi huoletta asentaa pumpun ja kaasarin väliin, tosin on myös sellaisia mitä ei pitäisi asentaa mihinkään väliin.. Quote Link to comment
Guest Palloilia Posted July 18, 2011 Share Posted July 18, 2011 Eli suodatus riittäisi jos yhen laitan ennen pumppua? Tuli 2kpl tuommosta muovista suodatinta ostettua, ei taida varmaan kestää siellä konetilassa. Kattelin noi bensa letkut kannattais vaihtaa, näytti osaksi laitettu kangas päällysteistä letkua. Kumpi on siis parempaa siellä se kangas päällystetty vai normaali? Kiitos neuvoista Quote Link to comment
metake Posted July 18, 2011 Share Posted July 18, 2011 Eli suodatus riittäisi jos yhen laitan ennen pumppua? Jep, hyvä paikka on laittaa vaihteiston viereen, eli sen jälkeen kun bensaputki tulee runkotunnelista ulos. Toinen hyvä vaihtoehto on tankin alle. Kumpi on siis parempaa siellä se kangas päällystetty vai normaali? Normaali, siitä näkee helpommin letkun kunnon jos alkaa tuleen murtumia, kangaspäällysteen alle näkeminen on hankalampaa. Quote Link to comment
Pepe Posted July 18, 2011 Share Posted July 18, 2011 Mulla oli kyllä suodatin pumpun jälkeen mutta en arvannut että sen takia olisi auto saattanut palaa. Toisaalta ei siitä paineensäätimestä(kään) olisi mitään hyötyä ollut ennen pumppua.. :( Niin on minun Passatissakin pumpun jälkeen, ei ole vielä palanut. Pointti vähän oli, että (minun mielestäni) on aika riskialtista laittaa sellainen euron muovisuodatin sinne pumpun painepuolelle. Ja juuri sellaisiahan tässä oltiinkin asentamassa. Eli jos sellaisen haluaa väkisin laittaa niin 1 kappale ja imupuolelle. Quote Link to comment
Guest Palloilia Posted July 25, 2011 Share Posted July 25, 2011 Nyt on letkut vaihdettu ja bensansuodin laitettu ennen bensapumppua. Mutta niipä tietennii uutta ongelmaa pukkaa. Bensapumppu vuotaa tiivisteistään, ei juurestaan vaan itse bensapumpun saumoista. Kiristys ei auttannu. Saako tuohon jostakin korjaus sarjaa/tiiviste sarjaa????? Mitään sähköpumppua en haluaisi viritellä. ? Kiitos jo etukäteen. edit:typ4 kones 1800 vm74 Quote Link to comment
Guest Palloilia Posted July 31, 2011 Share Posted July 31, 2011 Tuleepa sitten sähköpumppu kun ei uutta alkuperäistä tai korjaussarjaa löydy. Sähköt tuli vedettyä jo ja releytettyä. Nyt vaan pitäisi hommata sähköpumppu. Mutta pitääkö olla imevä vai millanen? Mikä olisi paineeltaan hyvä jos ei halua paineensäädintä erikseen laittaa? Tupla solexit on type4 kone. Kokemuksia tästä kellän? Paine olisi 0,2 ja ilmeisesti siis ei tarvitsisi säädintä? http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=28-1202 Quote Link to comment
metake Posted July 31, 2011 Share Posted July 31, 2011 Sähköt tuli vedettyä jo ja releytettyä.Nyt vaan pitäisi hommata sähköpumppu. Mutta pitääkö olla imevä vai millanen? Riippuu siitä minne vedit sähköt, mutta pallossa tuskin tarvii imevää, taitaa olla sen verran lyhyt veto tankilta ja pumppu bensapinnan alapuolella? Mikä olisi paineeltaan hyvä jos ei halua paineensäädintä erikseen laittaa?Tupla solexit on type4 kone. Paine olisi 0,2 ja ilmeisesti siis ei tarvitsisi säädintä? Riippuu paljolti niistä solexeista, että millaiset ne ovat, ja missä kunnossa. Uustuotanto Brosolit ei tahdo kestää 0.2:n painetta, 0.15 on aika sopiva. Vanhemmat voi kestääkin, etenkin jos on kumikärkisillä neuloilla. 2-kurkkuisten paineen kestosta en tiedä. Pumppukin voi helposti tuottaa enemmän kuin tuon 0.2, vaikka tuo olisikin ilmoitettu, mutta voi tuottaa vähemmänkin. asia ei yleensä selviä kuin kokeilemalla tai mittaamalla. Mutta alkuperäiseen kysymykseen vastaus, niin mun mielestä tuo pumppu vois äkkiseltään olla hyväkin, ei ole kyllä omakohtaista kokemusta. Quote Link to comment
Guest Palloilia Posted July 31, 2011 Share Posted July 31, 2011 Kaasuttimet on 32-34 pdsit2/3. Korjaussarjat tuli noihin kaasuttimiin laitettua, mutta enpä tullut katsoneeksi minkälaiset ne neulaventtiilit oli. Sähköt otin akulta + ja puolalta heräte +. sit tietenki maat ja silleen, rele on kiinni siinä tankin suoja pellissä. Johto menee alas sinne vanhan pumpun läheisyyteen, sinne jonnekkin palkkiin ajattelin sen pumpun kiinnittää jos ja kun tiiän millaisen homman. Tietysti pumpuksi voisin hommata minkä vaan, mutta mistä sitten se paineen säädin? Biltema ja motonet ei ainakaan ollut,jonkinnäkösellä mittarillahan se on oltava? Quote Link to comment
metake Posted July 31, 2011 Share Posted July 31, 2011 Tietysti pumpuksi voisin hommata minkä vaan, mutta mistä sitten se paineen säädin? Biltema ja motonet ei ainakaan ollut,jonkinnäkösellä mittarillahan se on oltava? Ei kannata hommata ylitehokasta pumppua, jokin tuollainen minkä jo linkitit. Paineensäätimiä myy esim. Moposport (vaikka tällainen). Mittaria ei tarvita, vakio säädötä 0.5 kierrosta kuristaa niin tuo on aika hyvä, jos vuotaa neulaventtiilit niin kuristaa hiukan lisää. Quote Link to comment
Guest Palloilia Posted August 2, 2011 Share Posted August 2, 2011 Jeps nyt on tulossa tuollanen säädin mittarilla. Saapahan kerralla säädettyä. Pumpuksi tulee tuollaane 0,3 barin painepumppu. katotaan nyt miten toimii. Kiitos avusta jälleen. Quote Link to comment
zamuli Posted October 16, 2011 Share Posted October 16, 2011 Jatkanpa tähän samaan ketjuun. Bensapumpun kans ongelmia täälläkin. Auto on -73 type3 ruiskukoneella. Alkuperäinen sähköinen bensapumppu nyt alkoi reistaan. Aluperäistä boshia on/on ollut tarjolla hintaan n.600€ :-) Eli korvaavaa ratkaisua haetaan. Kyselisinkin olisiko kenelläkään tietoa/kokemusta mitä laittais tilalle? -Samuli- Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.