Jump to content

suomessa tehty kupla


Recommended Posts

wihuri on aikanaan tehnyt suomessa pienen erän kuplia. minä vuosina ja mistä tuollaisen kuplan tunnistaa? onko joitakin erikoistuntomerkkejä, muuta kuin bensatankin luukussa olevasta vaakunasta?

mistä löytyy aiheeseen lisää tietoa?

 

Kuplavolkkaria on valmistettu Saksan lisäksi Australiassa, Etelä-Afrikassa, Brasiliassa ja Meksikossa. Suomessa koottiin 1960-luvun lopussa 50 kpl koe-erä.

http://www.autowiki.fi/index.php/Volkswagen_Kupla

 

 

Volkswagen 1200 L -autoja koottiin Suomessa kaikkiaan 48 autoa. Kotimaista tuotantoa autossa olivat muun muassa renkaat, lasit ja turvavyöt. Autot olivat kaikki sinisiä ja niiden polttonesteen täyttöaukon kannessa oli Wihuri-Yhtymän kilpiaiheinen liiketunnus.

 

Kuplan kotimaisen valmistuksen lähtökohta ei välttämättä ollut niinkään teollinen, vaan Wihuri-Yhtymä halusi päästä mukaan keskustelemaan henkilöautojen kokoamisesta kotimaassa. Ja oikeastaan myös siten mukaan leikkiin, että poliitikot eivät olisi päässeet luomaan perustettavalle kotimaiselle autotehtaalle kohtuuttomia helpotuksia. Samat helpotukset olisi tuolloin pitänyt myöntää myös toimintansa jo aloittaneelle kokoonpanotehtaalle. Hankkeessa on nähtävissä piirteitä myös Suomen autokauppiaiden yhteisen edun ajamisesta.

 

(Tiivistelmä Hannu Lindellin artikkelista TM 2/04, s. 36-37)

http://tekniikanmaailma.fi/vanhat/oi-ni ... inen-kupla

 

Volkkariyhdistyksen sivuilta keskustelu

http://www.fvwa.fi/keskustelu?jfile=vie ... hp&t=14270

 

Toinen keskustelu aiheesta

http://www.fvwa.fi/keskustelu?jfile=vie ... php&t=2670

 

http://www.volkswagen.fi/VV-Auto/VW_kam ... a-suomessa

Link to comment
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

post-5677-1388836404243_thumb.jpg

Onko noille 48:lle joku valmistenumero haarukka, vai mitä?

 

Tuossa omassa tallissa olevan valmistenumero on 1102424036. Jonkin tiedon mukaan se on Wihuri sarjan no: 36.

 

Numero 17 ainakin oli jossain vaiheessa Heinolassa( taitaa olla vieläkin) ja sen valmistenumero on 110 2424017.

 

Olisiko tuossa jotain haarukan piikkiä...

 

Tunnistamisesta vielä: Wihurin merkki tankin luukussa ja hieman vaikeampi kohta. C-tolpassa, tulipellin kohdalla on eristetyynyt, ei tiivistevaahtoa. Niin ja tietysti vaaleansininen väri, diamantblau.

 

Rekisteriotteen mukaan malli on 1300-1200-11w/2400.

 

Reino

post-5677-1388836404336_thumb.jpg

  • Like 2
Link to comment

eli valmistenumeron lopusta tietää kuinka mones auto on 48:sta, pitää käydä katsomassa omasta.

sen verran harvinainen kupla taitaa olla kyseessä, että olisi entisöimisen arvoinen..

 

koneesta seuraava kysymys, mikä on oikea moottorikoodi tuohon autoon? mukana tuli muutama kone purettuna, jos vaikka olisi alkuperäinenkin vielä mukana.

Link to comment
ja hieman vaikeampi kohta. C-tolpassa, tulipellin kohdalla on eristetyynyt, ei tiivistevaahtoa.

 

Siis mitä, nuoko tyynyt on vain näissä Wihurin kuplissa? Tämä oli aivan uutta tietoa mulle. Sain noita joskus yhden auton mukana irtonaisina ja oletin liittyvän vain yleisesti esim 70-lukusiin.

Olipa hyvä että ei laittanut menemään, vaikka tuskin noita siltikään kukaan tarvii, saati itse niitä enää mistään löydän..

Link to comment
ja hieman vaikeampi kohta. C-tolpassa, tulipellin kohdalla on eristetyynyt, ei tiivistevaahtoa.

 

Siis mitä, nuoko tyynyt on vain näissä Wihurin kuplissa? Tämä oli aivan uutta tietoa mulle. Sain noita joskus yhden auton mukana irtonaisina ja oletin liittyvän vain yleisesti esim 70-lukusiin.

Olipa hyvä että ei laittanut menemään, vaikka tuskin noita siltikään kukaan tarvii, saati itse niitä enää mistään löydän..

 

Karmannista löytyy myös vastaavia tyynyjä eli ei ne pelkästään vihurin erikoisuus ole.

Link to comment

Kuplissa on vanhoissa tyynyt ja uudemmissa uretaanit. Pointti tässä lienee olikin se, että tuon Wihurin ikäisissä kuuluisi olla jo uretaanit mutta näissä onkin vielä tyynyt. Joku hyvämuistinen vois kertoa tarkan ajankohdan koska tuo vaihtui?

Link to comment
Kuplissa on vanhoissa tyynyt ja uudemmissa uretaanit. Pointti tässä lienee olikin se, että tuon Wihurin ikäisissä kuuluisi olla jo uretaanit mutta näissä onkin vielä tyynyt. Joku hyvämuistinen vois kertoa tarkan ajankohdan koska tuo vaihtui?

 

 

Jostain muistan kuulleeni/lukeneeni, että Wihuri-kuplissa on nuo tyynyt siksi ettei Suomessa ollut tiivistevaahdon laittamiseen sopivaa laitteistoa.

 

Reino

Link to comment
eli valmistenumeron lopusta tietää kuinka mones auto on 48:sta, pitää käydä katsomassa omasta.

sen verran harvinainen kupla taitaa olla kyseessä, että olisi entisöimisen arvoinen..

 

koneesta seuraava kysymys, mikä on oikea moottorikoodi tuohon autoon? mukana tuli muutama kone purettuna, jos vaikka olisi alkuperäinenkin vielä mukana.

 

 

Oman auton moottori on valmistettu lokakuussa 1969. Voisi olla jopa alkuperäinen. D 0578...

 

Ensimmäiset 8 Wihuria valmistui joulukuussa 1969 ja loput 40 tammikuussa 1970.

 

 

Reino

Link to comment
eli valmistenumeron lopusta tietää kuinka mones auto on 48:sta, pitää käydä katsomassa omasta.

sen verran harvinainen kupla taitaa olla kyseessä, että olisi entisöimisen arvoinen..

 

 

No mikä on valmistenumero?

 

Osuuko sopivaan väliin?

 

Reino

Link to comment
  • 5 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...