hanski. Posted October 17, 2011 Share Posted October 17, 2011 wihuri on aikanaan tehnyt suomessa pienen erän kuplia. minä vuosina ja mistä tuollaisen kuplan tunnistaa? onko joitakin erikoistuntomerkkejä, muuta kuin bensatankin luukussa olevasta vaakunasta? mistä löytyy aiheeseen lisää tietoa? Quote Link to comment
vilkku Posted October 17, 2011 Share Posted October 17, 2011 wihuri on aikanaan tehnyt suomessa pienen erän kuplia. minä vuosina ja mistä tuollaisen kuplan tunnistaa? onko joitakin erikoistuntomerkkejä, muuta kuin bensatankin luukussa olevasta vaakunasta?mistä löytyy aiheeseen lisää tietoa? Kuplavolkkaria on valmistettu Saksan lisäksi Australiassa, Etelä-Afrikassa, Brasiliassa ja Meksikossa. Suomessa koottiin 1960-luvun lopussa 50 kpl koe-erä. http://www.autowiki.fi/index.php/Volkswagen_Kupla Volkswagen 1200 L -autoja koottiin Suomessa kaikkiaan 48 autoa. Kotimaista tuotantoa autossa olivat muun muassa renkaat, lasit ja turvavyöt. Autot olivat kaikki sinisiä ja niiden polttonesteen täyttöaukon kannessa oli Wihuri-Yhtymän kilpiaiheinen liiketunnus. Kuplan kotimaisen valmistuksen lähtökohta ei välttämättä ollut niinkään teollinen, vaan Wihuri-Yhtymä halusi päästä mukaan keskustelemaan henkilöautojen kokoamisesta kotimaassa. Ja oikeastaan myös siten mukaan leikkiin, että poliitikot eivät olisi päässeet luomaan perustettavalle kotimaiselle autotehtaalle kohtuuttomia helpotuksia. Samat helpotukset olisi tuolloin pitänyt myöntää myös toimintansa jo aloittaneelle kokoonpanotehtaalle. Hankkeessa on nähtävissä piirteitä myös Suomen autokauppiaiden yhteisen edun ajamisesta. (Tiivistelmä Hannu Lindellin artikkelista TM 2/04, s. 36-37) http://tekniikanmaailma.fi/vanhat/oi-ni ... inen-kupla Volkkariyhdistyksen sivuilta keskustelu http://www.fvwa.fi/keskustelu?jfile=vie ... hp&t=14270 Toinen keskustelu aiheesta http://www.fvwa.fi/keskustelu?jfile=vie ... php&t=2670 http://www.volkswagen.fi/VV-Auto/VW_kam ... a-suomessa Quote Link to comment
Guest josu Posted October 28, 2011 Share Posted October 28, 2011 Onko noille 48:lle joku valmistenumero haarukka, vai mitä? Quote Link to comment
Reino Posted December 13, 2011 Share Posted December 13, 2011 Onko noille 48:lle joku valmistenumero haarukka, vai mitä? Tuossa omassa tallissa olevan valmistenumero on 1102424036. Jonkin tiedon mukaan se on Wihuri sarjan no: 36. Numero 17 ainakin oli jossain vaiheessa Heinolassa( taitaa olla vieläkin) ja sen valmistenumero on 110 2424017. Olisiko tuossa jotain haarukan piikkiä... Tunnistamisesta vielä: Wihurin merkki tankin luukussa ja hieman vaikeampi kohta. C-tolpassa, tulipellin kohdalla on eristetyynyt, ei tiivistevaahtoa. Niin ja tietysti vaaleansininen väri, diamantblau. Rekisteriotteen mukaan malli on 1300-1200-11w/2400. Reino 2 Quote Link to comment
vwagen Posted December 13, 2011 Share Posted December 13, 2011 Toisin sanoen malli on VW 1200 L,eli 1300 kori mutta 1200 moottori. Quote Link to comment
hanski. Posted December 14, 2011 Author Share Posted December 14, 2011 eli valmistenumeron lopusta tietää kuinka mones auto on 48:sta, pitää käydä katsomassa omasta. sen verran harvinainen kupla taitaa olla kyseessä, että olisi entisöimisen arvoinen.. koneesta seuraava kysymys, mikä on oikea moottorikoodi tuohon autoon? mukana tuli muutama kone purettuna, jos vaikka olisi alkuperäinenkin vielä mukana. Quote Link to comment
GT78 Posted December 14, 2011 Share Posted December 14, 2011 Kyllähän tuo kulttuuriteolta haiskahtais pelastaa jos löytää jostain! Eli pidä se laikka kaukana :) Quote Link to comment
vwagen Posted December 15, 2011 Share Posted December 15, 2011 Moottori 1200 eli D. Quote Link to comment
Tuomo Lehmikangas Posted December 15, 2011 Share Posted December 15, 2011 ja hieman vaikeampi kohta. C-tolpassa, tulipellin kohdalla on eristetyynyt, ei tiivistevaahtoa. Siis mitä, nuoko tyynyt on vain näissä Wihurin kuplissa? Tämä oli aivan uutta tietoa mulle. Sain noita joskus yhden auton mukana irtonaisina ja oletin liittyvän vain yleisesti esim 70-lukusiin. Olipa hyvä että ei laittanut menemään, vaikka tuskin noita siltikään kukaan tarvii, saati itse niitä enää mistään löydän.. Quote Link to comment
Tanhis Posted December 15, 2011 Share Posted December 15, 2011 ja hieman vaikeampi kohta. C-tolpassa, tulipellin kohdalla on eristetyynyt, ei tiivistevaahtoa. Siis mitä, nuoko tyynyt on vain näissä Wihurin kuplissa? Tämä oli aivan uutta tietoa mulle. Sain noita joskus yhden auton mukana irtonaisina ja oletin liittyvän vain yleisesti esim 70-lukusiin. Olipa hyvä että ei laittanut menemään, vaikka tuskin noita siltikään kukaan tarvii, saati itse niitä enää mistään löydän.. Karmannista löytyy myös vastaavia tyynyjä eli ei ne pelkästään vihurin erikoisuus ole. Quote Link to comment
metake Posted December 15, 2011 Share Posted December 15, 2011 Kuplissa on vanhoissa tyynyt ja uudemmissa uretaanit. Pointti tässä lienee olikin se, että tuon Wihurin ikäisissä kuuluisi olla jo uretaanit mutta näissä onkin vielä tyynyt. Joku hyvämuistinen vois kertoa tarkan ajankohdan koska tuo vaihtui? Quote Link to comment
Reino Posted December 15, 2011 Share Posted December 15, 2011 Kuplissa on vanhoissa tyynyt ja uudemmissa uretaanit. Pointti tässä lienee olikin se, että tuon Wihurin ikäisissä kuuluisi olla jo uretaanit mutta näissä onkin vielä tyynyt. Joku hyvämuistinen vois kertoa tarkan ajankohdan koska tuo vaihtui? Jostain muistan kuulleeni/lukeneeni, että Wihuri-kuplissa on nuo tyynyt siksi ettei Suomessa ollut tiivistevaahdon laittamiseen sopivaa laitteistoa. Reino Quote Link to comment
Reino Posted December 15, 2011 Share Posted December 15, 2011 eli valmistenumeron lopusta tietää kuinka mones auto on 48:sta, pitää käydä katsomassa omasta.sen verran harvinainen kupla taitaa olla kyseessä, että olisi entisöimisen arvoinen.. koneesta seuraava kysymys, mikä on oikea moottorikoodi tuohon autoon? mukana tuli muutama kone purettuna, jos vaikka olisi alkuperäinenkin vielä mukana. Oman auton moottori on valmistettu lokakuussa 1969. Voisi olla jopa alkuperäinen. D 0578... Ensimmäiset 8 Wihuria valmistui joulukuussa 1969 ja loput 40 tammikuussa 1970. Reino Quote Link to comment
Reino Posted December 21, 2011 Share Posted December 21, 2011 eli valmistenumeron lopusta tietää kuinka mones auto on 48:sta, pitää käydä katsomassa omasta.sen verran harvinainen kupla taitaa olla kyseessä, että olisi entisöimisen arvoinen.. No mikä on valmistenumero? Osuuko sopivaan väliin? Reino Quote Link to comment
pasihakala Posted November 16, 2017 Share Posted November 16, 2017 Montako on säästynyt? Tietääkö kukaan? Quote Link to comment
ARTO Posted November 16, 2017 Share Posted November 16, 2017 Arvaus, sormet riittää mutta yhden vai kahden käden? Joku taatusti tietää enemmän. Quote Link to comment
Reino Posted November 16, 2017 Share Posted November 16, 2017 Kymmenkunta on minulla tiedossa, muilla voi olla enemmän. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.