Timppa Posted October 27, 2011 Share Posted October 27, 2011 en löytänyt haulla, niin laitetaan tällainen ketju alulle. kokeneempien kettujen vinkkejä kaivataan kohtuuhintaisen ja kestävän urhonAJOT koneen tekemiseen, tarkoituksena olisi välttää aiempien harrastajien rahanreijät / turhautuminen, ja keskittyä enempi ajonautintoon ja ajoharjoitteluun:) elikkä olisiko reseptiä laittaa alulle? Quote Link to comment
JaniM Posted October 27, 2011 Share Posted October 27, 2011 http://porvwoo.fi/Project-Eaton-M45.php Tuolla mentiin pari edellistä kautta. Nyt kun auto hävitettiin jäi kone toiseen rojektiin. Ennen ahtamista sama kattila yhdellä keskilortolla ja C-35 nokalla. Edullinen ja kestävä oli kyllä. Mutta vääntöä riittävästi ja tehokaan olisi pahitteeksi. Ensi kesäksi nyt yrityksenä saada tuollanen kiuas nippuun, jossa pitäis olla kaikkea edellistä. http://porvwoo.fi/BadAss-M62.php Ei enään niin edukas kuin tuo "vakio" 1.6. Quote Link to comment
Timppa Posted October 27, 2011 Author Share Posted October 27, 2011 remmi tai turbo vaihtoehto olis todella mieeelenkiintoinen! kiitos linkeistä Jani! Quote Link to comment
metake Posted October 27, 2011 Share Posted October 27, 2011 Me on ajettu useampi kausi vakio 1500:lla josta "aavistus" laskettu kansia ja rata-uskottavuuden vuoksi laitettu 2x45 dellortot + kärmes. Tuolla on kuitenkin tuloksina mm. Ahvenistolta 2. ja 3. sijat. Quote Link to comment
Timppa Posted October 27, 2011 Author Share Posted October 27, 2011 oon käsittänytkin että "melkein vakiolla" pääsisi jo ihan hyvään alkuun, millainen jäähdytys teillä 1500 on? Quote Link to comment
metake Posted October 27, 2011 Share Posted October 27, 2011 millainen jäähdytys teillä 1500 on? Koneessa muuten vakio mutta matala lisäöljypohja on laitettu, ei full-flowta, ei lisäjäähyä, ei suodatinpumppua. Koneen ympäryspellit poistettu ja konehuoneesta kyljet (=sisälokarit) leikattu auki, sivuikkunoissa "nasa-ilmanotot" joista putket moottorin ilmanoton kohdalle tulipeltiin, ja luukku raollaan ja takahelma porattu täyteen isoja reikiä. Öljynlämmöt 100 - 110 astetta. Quote Link to comment
JaniM Posted October 27, 2011 Share Posted October 27, 2011 Sumppusysteemit aika ehdottomat. Meillä öljyt 90 helteelläkin. Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted October 27, 2011 Share Posted October 27, 2011 Monestakin asiasta on opiksi ottanut ja tehnyt toisella tavalla pitkin urtsi-"uraa", nykykokoonpano alkoi olla muuten jo mukavan luotettava mutta sitten meni lohko halki :) Öljyjutuista meille on riittänyt (eikä välttämättä tulla ensi kaudelle muuttamaan vaikka tottakai hommataan lisää voemoo): - 30mm öljypumppu fullflow-kannella - iso filtteri - termostaatti - 16-rivinen jäähdytin + rivakka puhallin - GB lisäöljypohja - Kokonistilavuus filtterineen letkuineen jne noin 6,5 litraa Kun oli pienempi lisäjäähy ja rajoitettu puhallus, ö-lämmöt oli kuumalla kelillä 110 ja olis kaasu pohjassa saanut nousemaankin. Meillä vielä kiitollisen avara konehuone jossa ilma kiertää öljysumu-menetelmällä tarkastettuna aika hassulla tavalla. Öljynpaineiden kanssa ei ollut ongelmia silloin kun öljyä oli koneessa lähempänä ylä- kuin alamerkkiä. Ainakin seuraaviin seikkoihin on moottorin osalta jouduttu meillä puuttumaan useampaan kertaan: - Öljyliitokset - nykyään teräspunosta ja kierrettävät liittimet, ja kiinalainen suodatinjalka vaihdettu parempilaatuiseen - Tönärin suojaputket - nykyään alumiiniset 2-osaiset ja jousikuormitettuna - Venakopat - sekä kiinalaiset että OEM:it on pettäneet. Alkuperäisistä katkeili tiivisteet, kiinalaisista ne tiivisteet pullahteli sisään. - Sytkä - tässä oli kaikenlaisia ongelmia kärjellisissä ja halvoissa kärjettömissä. MSD:ssä ollut tasan 0 ongelmaa muutaman vuoden sisään - Bensan saanti - nakuttavassa facetissa tai halvemmassa imupumpussa ei ollut riittävästi tuottoa kun konetta viritettiin lisää. Nykyinen mitsuba toiminut moitteettomasti. - Lataus - tasavirtainen ei oo tähän käyttöön kovin hyvä, viimeistään yökisassa varmaankin kuormittuu liikaa. Tästä tosin ei niin pitkää omakohtaista kokemusta - DRLA:n tyhjäkäyntisuuttimet joutuu putsailemaan silloin tällöin. Nää ei kyllä kisassa hirveämmin haittaa Puavo Quote Link to comment
Timppa Posted October 27, 2011 Author Share Posted October 27, 2011 hyviä vinkkejä, täytyy tosiaan huomioida asialliset laturit&jakajat että ei jää sellaisista kiinni ajot. tuollainen 90,5x78 tuplilla ja kuivasumpulla jne. jotain pientä, voisi olla ihan hyvä lähtökohta? Quote Link to comment
Ketsa Posted October 27, 2011 Share Posted October 27, 2011 Huohotukseen kannattaa panostaa. Tihkumiset ja hikoilut loppuivat kun muutti orkkis bensapumpun paikalta lähteneen puolituumaisen huohottimenletkun tuumaiseksi (tuon lisäksi puolituumaiset venakopista ja laturin jalasta). Quote Link to comment
JaniM Posted October 27, 2011 Share Posted October 27, 2011 Tai säädettävä sytty Megalla esimerkiksi tai pelkkä sytkäsäätö purkki. ATspark setti hukkakipunapuolallla kaikkinensa sen 369e. Meillä yllättäin Mega ollut ja Ediksellä. Ei ole ongelmia ollut. Yks jakaja AccuFire toimi muutaman hassun kierroksen ja sit tuli ruisku ja pysyy. Samaten lortto jääty Botnialla, toinen syy ruiskuun. Ahdin laitettiin, kun kellään muulla ei ollut ja remuli siks kun niitäkään hirveästi kupliin laitettu. Kaasuahtimia jokaisella melkein. Eli ollaan haettu kokoajan erilaista, tiedä sit onko hyväksi, mutta hauskaa ollut. Enemmän siihen auton ajettavuuteen kannattaa panostaa kans, jos tehoa alkaa löytyyn. Edellinen automme oli kauhea ajaa, eikä suoraan oikein kulkenut, mutta syynä vanha kiero krc räähkä. Eiköhän seuraavalla autolla jo saada ajettavuus siedettävälle tasolle ja pystytään parantaan ajoakin samalla. Quote Link to comment
JM Posted October 27, 2011 Share Posted October 27, 2011 hyviä vinkkejä, täytyy tosiaan huomioida asialliset laturit&jakajat että ei jää sellaisista kiinni ajot. tuollainen 90,5x78 tuplilla ja kuivasumpulla jne. jotain pientä, voisi olla ihan hyvä lähtökohta? Miksi paksuseinäinen ja huonosti lämpöä siirtävä putki? Älkää vaan laittako chadekin 21/25 pumppua. Quote Link to comment
JaniM Posted October 27, 2011 Share Posted October 27, 2011 Hmm, mikäköhän sheidekki meidän koneessa :? Hyvin on toiminut, saattaa olla isompikin. Quote Link to comment
Timppa Posted October 27, 2011 Author Share Posted October 27, 2011 hyviä vinkkejä, täytyy tosiaan huomioida asialliset laturit&jakajat että ei jää sellaisista kiinni ajot. tuollainen 90,5x78 tuplilla ja kuivasumpulla jne. jotain pientä, voisi olla ihan hyvä lähtökohta? Miksi paksuseinäinen ja huonosti lämpöä siirtävä putki? Älkää vaan laittako chadekin 21/25 pumppua. Tällähän meinasin nimenomaan maksimoida sen että lämpö johtuisi hyvin ulos koska jäähdyttävää pinta-alaa on enemmän, vai olenko ihan metsässä? mites olis tollaset http://www.aircooled.fi/tuote/410/sylin ... koispaksut Quote Link to comment
multanen Posted October 27, 2011 Share Posted October 27, 2011 Olen sitä mieltä että paksumpiseinämäinen sylinteri on jäähtymisen kannalta hieman parempi. Etu lienee hyvin pieni. Perustelut: rivoitetulla sylinterin osalla paksuudella on hyvin pieni merkitys koska suurin osa lämmöstä kulkeutuu ilmaan ripojen kautta. Lämmön kulkema kokonaismatka on pitkä verrattuna itse sylinterin paksuuteen. Lisäksi paksuseinäisyys voi helpottaa lämmön johtumista ripoihin. Jos eroa on se voisi syntyä sylinterin kuumimmalla alueella joka on rivaton, kanteen uppoava osa. Siinä paksumpi seinämä johtaa lämpöä hitusen paremmin lähimpiin ripoihin ja ehkä hieman kanteenkin. Ohuempi seinämä on parempi ainoastaan siinä kohtaa missä jäähdytysilma pyyhkii suoraan sylinterin ulkopintaa (ei siis ripaa). Ero voisi olla tässä tyyliin 1/5000 tms. kokonaislämpövastuksesta. Quote Link to comment
ARTO Posted October 28, 2011 Share Posted October 28, 2011 Paksuuden/jäähtyvyyden lisäksi pitkäkestoisessa luukuttamisessa merkittävä tekijä myöskin miten mikäkin paksuus säilyttää pyöreytensä/muotonsa ja sitä kautta koneen ohivuodot/huohotukset ym tekijät pysyy paremmin hallinnassa. Quote Link to comment
JM Posted October 29, 2011 Share Posted October 29, 2011 Huohotuksesta. -Vasemmasta venakopasta alhaalta öljypohjaan riittävä putki. Quote Link to comment
Per Jernström Posted October 29, 2011 Share Posted October 29, 2011 Onko tämä kansiakvaario myös olemassa loiskelevyn kanssa? Voisi kuvitella, ettei piiskaa öljyt sumpusta samalla tavalla toiselle puolelle levyn kanssa. Quote Link to comment
Timppa Posted November 11, 2011 Author Share Posted November 11, 2011 hei! minkäslaista sumppupumppua suositteleisitte? Quote Link to comment
Ketsa Posted November 11, 2011 Share Posted November 11, 2011 hei! minkäslaista sumppupumppua suositteleisitte? Huolimatta siitä, että jokin tee-se-itse pumppu on jo julistettu parhaaksi, kysyisin millaiseen koneeseen sumppupumppua pitäisi suositella? Quote Link to comment
JM Posted November 12, 2011 Share Posted November 12, 2011 Meillä on thorsten piperin tekemä? 26/50 toiminut hyvin, chadek 21/25 tota kun käytettiin niin joka kisassa meni laakerit. Mulla vois olla 32/65 myynnissä(pauter tai autocraft en muista kumpi). Quote Link to comment
Timppa Posted November 13, 2011 Author Share Posted November 13, 2011 opiskellaan.. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.