Jump to content

urtsikone


Recommended Posts

en löytänyt haulla, niin laitetaan tällainen ketju alulle.

 

kokeneempien kettujen vinkkejä kaivataan kohtuuhintaisen ja kestävän urhonAJOT koneen tekemiseen, tarkoituksena olisi välttää aiempien harrastajien rahanreijät / turhautuminen, ja keskittyä enempi ajonautintoon ja ajoharjoitteluun:)

 

elikkä olisiko reseptiä laittaa alulle?

Link to comment

http://porvwoo.fi/Project-Eaton-M45.php

 

Tuolla mentiin pari edellistä kautta. Nyt kun auto hävitettiin jäi kone toiseen rojektiin.

Ennen ahtamista sama kattila yhdellä keskilortolla ja C-35 nokalla. Edullinen ja kestävä oli kyllä.

 

Mutta vääntöä riittävästi ja tehokaan olisi pahitteeksi.

 

Ensi kesäksi nyt yrityksenä saada tuollanen kiuas nippuun, jossa pitäis olla kaikkea edellistä.

http://porvwoo.fi/BadAss-M62.php

Ei enään niin edukas kuin tuo "vakio" 1.6.

Link to comment
millainen jäähdytys teillä 1500 on?

Koneessa muuten vakio mutta matala lisäöljypohja on laitettu, ei full-flowta, ei lisäjäähyä, ei suodatinpumppua. Koneen ympäryspellit poistettu ja konehuoneesta kyljet (=sisälokarit) leikattu auki, sivuikkunoissa "nasa-ilmanotot" joista putket moottorin ilmanoton kohdalle tulipeltiin, ja luukku raollaan ja takahelma porattu täyteen isoja reikiä. Öljynlämmöt 100 - 110 astetta.

Link to comment

Monestakin asiasta on opiksi ottanut ja tehnyt toisella tavalla pitkin urtsi-"uraa", nykykokoonpano alkoi olla muuten jo mukavan luotettava mutta sitten meni lohko halki :) Öljyjutuista meille on riittänyt (eikä välttämättä tulla ensi kaudelle muuttamaan vaikka tottakai hommataan lisää voemoo):

 

- 30mm öljypumppu fullflow-kannella

- iso filtteri

- termostaatti

- 16-rivinen jäähdytin + rivakka puhallin

- GB lisäöljypohja

- Kokonistilavuus filtterineen letkuineen jne noin 6,5 litraa

 

Kun oli pienempi lisäjäähy ja rajoitettu puhallus, ö-lämmöt oli kuumalla kelillä 110 ja olis kaasu pohjassa saanut nousemaankin. Meillä vielä kiitollisen avara konehuone jossa ilma kiertää öljysumu-menetelmällä tarkastettuna aika hassulla tavalla. Öljynpaineiden kanssa ei ollut ongelmia silloin kun öljyä oli koneessa lähempänä ylä- kuin alamerkkiä.

 

Ainakin seuraaviin seikkoihin on moottorin osalta jouduttu meillä puuttumaan useampaan kertaan:

- Öljyliitokset - nykyään teräspunosta ja kierrettävät liittimet, ja kiinalainen suodatinjalka vaihdettu parempilaatuiseen

- Tönärin suojaputket - nykyään alumiiniset 2-osaiset ja jousikuormitettuna

- Venakopat - sekä kiinalaiset että OEM:it on pettäneet. Alkuperäisistä katkeili tiivisteet, kiinalaisista ne tiivisteet pullahteli sisään.

- Sytkä - tässä oli kaikenlaisia ongelmia kärjellisissä ja halvoissa kärjettömissä. MSD:ssä ollut tasan 0 ongelmaa muutaman vuoden sisään

- Bensan saanti - nakuttavassa facetissa tai halvemmassa imupumpussa ei ollut riittävästi tuottoa kun konetta viritettiin lisää. Nykyinen mitsuba toiminut moitteettomasti.

- Lataus - tasavirtainen ei oo tähän käyttöön kovin hyvä, viimeistään yökisassa varmaankin kuormittuu liikaa. Tästä tosin ei niin pitkää omakohtaista kokemusta

- DRLA:n tyhjäkäyntisuuttimet joutuu putsailemaan silloin tällöin. Nää ei kyllä kisassa hirveämmin haittaa

 

Puavo

Link to comment

Tai säädettävä sytty Megalla esimerkiksi tai pelkkä sytkäsäätö purkki. ATspark setti hukkakipunapuolallla kaikkinensa sen 369e. Meillä yllättäin Mega ollut ja Ediksellä. Ei ole ongelmia ollut.

Yks jakaja AccuFire toimi muutaman hassun kierroksen ja sit tuli ruisku ja pysyy. Samaten lortto jääty Botnialla, toinen syy ruiskuun.

Ahdin laitettiin, kun kellään muulla ei ollut ja remuli siks kun niitäkään hirveästi kupliin laitettu.

Kaasuahtimia jokaisella melkein.

Eli ollaan haettu kokoajan erilaista, tiedä sit onko hyväksi, mutta hauskaa ollut.

Enemmän siihen auton ajettavuuteen kannattaa panostaa kans, jos tehoa alkaa löytyyn.

Edellinen automme oli kauhea ajaa, eikä suoraan oikein kulkenut, mutta syynä vanha kiero krc räähkä.

Eiköhän seuraavalla autolla jo saada ajettavuus siedettävälle tasolle ja pystytään parantaan ajoakin samalla.

Link to comment
hyviä vinkkejä, täytyy tosiaan huomioida asialliset laturit&jakajat että ei jää sellaisista kiinni ajot. tuollainen 90,5x78 tuplilla ja kuivasumpulla jne. jotain pientä, voisi olla ihan hyvä lähtökohta?

Miksi paksuseinäinen ja huonosti lämpöä siirtävä putki?

Älkää vaan laittako chadekin 21/25 pumppua.

Link to comment
hyviä vinkkejä, täytyy tosiaan huomioida asialliset laturit&jakajat että ei jää sellaisista kiinni ajot. tuollainen 90,5x78 tuplilla ja kuivasumpulla jne. jotain pientä, voisi olla ihan hyvä lähtökohta?

Miksi paksuseinäinen ja huonosti lämpöä siirtävä putki?

Älkää vaan laittako chadekin 21/25 pumppua.

 

Tällähän meinasin nimenomaan maksimoida sen että lämpö johtuisi hyvin ulos koska jäähdyttävää pinta-alaa on enemmän, vai olenko ihan metsässä? mites olis tollaset http://www.aircooled.fi/tuote/410/sylin ... koispaksut

Link to comment

Olen sitä mieltä että paksumpiseinämäinen sylinteri on jäähtymisen kannalta hieman parempi. Etu lienee hyvin pieni.

 

Perustelut: rivoitetulla sylinterin osalla paksuudella on hyvin pieni merkitys koska suurin osa lämmöstä kulkeutuu ilmaan ripojen kautta. Lämmön kulkema kokonaismatka on pitkä verrattuna itse sylinterin paksuuteen. Lisäksi paksuseinäisyys voi helpottaa lämmön johtumista ripoihin.

 

Jos eroa on se voisi syntyä sylinterin kuumimmalla alueella joka on rivaton, kanteen uppoava osa. Siinä paksumpi seinämä johtaa lämpöä hitusen paremmin lähimpiin ripoihin ja ehkä hieman kanteenkin.

 

Ohuempi seinämä on parempi ainoastaan siinä kohtaa missä jäähdytysilma pyyhkii suoraan sylinterin ulkopintaa (ei siis ripaa). Ero voisi olla tässä tyyliin 1/5000 tms. kokonaislämpövastuksesta.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...