Jump to content

Alumiininavat lailliset katuautossa?


-Alex-

Recommended Posts

Posted

Mahtaakohan olla alumiiniset 6082 materiaalista (=lujuus vastaa S235 terästä) tehdyt navat lailliset katuautossa, vai pitääkö S355 pyörötangosta tehdä? Eli räjäytyskuvassa tuo jarrulevyn ja hatun välissä oleva osa :D

 

 

 

levyjanapa.jpg

Posted

Oleellista tässä on ennemminkin se, että onko navat tehdastekoiset vai ei. Jos on tehdastekoiset niin kelpaa alumiininapa yhtä hyvin kuin teräsnapakin, mutta omavalmisteena ei pitäisi kelvata kummankaan, kannattaa tosin tarkastaa vielä katsastusasemalta.

 

Ote AKE:n ohjeesta akselistomuutoksista:

 

...mikäli muutososat on tarkoitettu muutoksen kohteena olevassa automallissa yleisessä tieliikenteessä käytettäviksi. Yleisessä tieliikenteessä käytettäviksi tarkoitettuina voidaan pitää esim. rallikilpailukäyttöön tarkoitettuja osia. Rata- tai kiihdytyskilpailukäyttöön taikka ns. off-road -käyttöön ilmeisesti tarkoitettujen osien soveltuvuudesta yleiseen tieliikenteeseen on tarvittaessa esitettävä esim. osien valmistajan lausunto.

Tehdasvalmisteisina osina voidaan pitää sarjatuotannonomaisesti (ts. ei yksin kappalein tai muutaman kappaleen erissä) valmistettuja osia, joiden valmistajalla voidaan katsoa olevan kyseisen tyyppisten osien valmistamiseen riittävä asiantuntemus ja kokemus.

Posted

Kait se kumminkin on pääasia että on itse sitämieltä että on riittävän hyvä kyseiseen käyttöön.

Posted
Kait se kumminkin on pääasia että on itse sitämieltä että on riittävän hyvä kyseiseen käyttöön.

 

Tossa taas yks perustelu lisää kaistojen välisten turvakaiteiden puolesta?

Posted
Kait se kumminkin on pääasia että on itse sitämieltä että on riittävän hyvä kyseiseen käyttöön.

 

Tossa taas yks perustelu lisää kaistojen välisten turvakaiteiden puolesta?

 

Viittasin nyt asiasta ensiksi puhuneen kysymykseen. Eli jos miettiminen on sillä tasolla että tietää mitä materiaalia oikeasti käyttää niin varmaan on myös jonkunnäköinen hujumentti siittä että kestääkö se oikeasti.

 

En siis tarkoittunut että esim. hitsaa etuakselien säätöpalat paikalleen puikolla ja viimeistelee sauman surraamalla kiinnisulaneet puikot toisiinsa kiinni että se olisi hyvä.

 

Ja onneksi tässä maassa sentään on kohtuu toimiva katsastus systeemi joka poimii noita mielenkiintoisia keksintöjä pois välistä edes vähän.

Posted
Miks puikkosauma on huonompi kuin muut?

 

viimeistelee sauman surraamalla kiinnisulaneet puikot toisiinsa
  • 1 month later...
Posted

Taidan lähteä yrittään katsastuskonttorille näiden kuvien kanssa, jospa sais nämä muutoskatsastuksella(?) läpi jos on kiva katsastussetä tai sitten poikkeuslupa haetaan..

 

 

etujatakajarrut1.jpg

 

napa5x130.jpg

 

etuhattu.jpg

 

takahattu.jpg

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...