-Alex- Posted December 16, 2011 Share Posted December 16, 2011 Mahtaakohan olla alumiiniset 6082 materiaalista (=lujuus vastaa S235 terästä) tehdyt navat lailliset katuautossa, vai pitääkö S355 pyörötangosta tehdä? Eli räjäytyskuvassa tuo jarrulevyn ja hatun välissä oleva osa :D Quote Link to comment
aki Posted December 16, 2011 Share Posted December 16, 2011 Mikäs siitä alunavasta laittoman tekisi? Porschessa on ollut kautta historian alunavat, varmaan aika monessa muussakin värkissä. Quote Link to comment
-Alex- Posted December 16, 2011 Author Share Posted December 16, 2011 Sitä minäkin...ihmettelin vain huhupuheiden mukaan moista. Quote Link to comment
metake Posted December 17, 2011 Share Posted December 17, 2011 Oleellista tässä on ennemminkin se, että onko navat tehdastekoiset vai ei. Jos on tehdastekoiset niin kelpaa alumiininapa yhtä hyvin kuin teräsnapakin, mutta omavalmisteena ei pitäisi kelvata kummankaan, kannattaa tosin tarkastaa vielä katsastusasemalta. Ote AKE:n ohjeesta akselistomuutoksista: ...mikäli muutososat on tarkoitettu muutoksen kohteena olevassa automallissa yleisessä tieliikenteessä käytettäviksi. Yleisessä tieliikenteessä käytettäviksi tarkoitettuina voidaan pitää esim. rallikilpailukäyttöön tarkoitettuja osia. Rata- tai kiihdytyskilpailukäyttöön taikka ns. off-road -käyttöön ilmeisesti tarkoitettujen osien soveltuvuudesta yleiseen tieliikenteeseen on tarvittaessa esitettävä esim. osien valmistajan lausunto. Tehdasvalmisteisina osina voidaan pitää sarjatuotannonomaisesti (ts. ei yksin kappalein tai muutaman kappaleen erissä) valmistettuja osia, joiden valmistajalla voidaan katsoa olevan kyseisen tyyppisten osien valmistamiseen riittävä asiantuntemus ja kokemus. Quote Link to comment
Hebster52 Posted December 17, 2011 Share Posted December 17, 2011 Tai sitten olla tarkistamatta ja vaan asentaa kysymättä niin ei kukaan ihmettele sen kummemmin asiaa... :) Quote Link to comment
Tanhis Posted December 19, 2011 Share Posted December 19, 2011 Kait se kumminkin on pääasia että on itse sitämieltä että on riittävän hyvä kyseiseen käyttöön. Quote Link to comment
non-hippy Posted December 19, 2011 Share Posted December 19, 2011 Kait se kumminkin on pääasia että on itse sitämieltä että on riittävän hyvä kyseiseen käyttöön. Tossa taas yks perustelu lisää kaistojen välisten turvakaiteiden puolesta? Quote Link to comment
Tanhis Posted December 19, 2011 Share Posted December 19, 2011 Kait se kumminkin on pääasia että on itse sitämieltä että on riittävän hyvä kyseiseen käyttöön. Tossa taas yks perustelu lisää kaistojen välisten turvakaiteiden puolesta? Viittasin nyt asiasta ensiksi puhuneen kysymykseen. Eli jos miettiminen on sillä tasolla että tietää mitä materiaalia oikeasti käyttää niin varmaan on myös jonkunnäköinen hujumentti siittä että kestääkö se oikeasti. En siis tarkoittunut että esim. hitsaa etuakselien säätöpalat paikalleen puikolla ja viimeistelee sauman surraamalla kiinnisulaneet puikot toisiinsa kiinni että se olisi hyvä. Ja onneksi tässä maassa sentään on kohtuu toimiva katsastus systeemi joka poimii noita mielenkiintoisia keksintöjä pois välistä edes vähän. Quote Link to comment
Roope Posted December 19, 2011 Share Posted December 19, 2011 Miks puikkosauma on huonompi kuin muut? Quote Link to comment
Tanhis Posted December 19, 2011 Share Posted December 19, 2011 Miks puikkosauma on huonompi kuin muut? viimeistelee sauman surraamalla kiinnisulaneet puikot toisiinsa Quote Link to comment
-Alex- Posted January 21, 2012 Author Share Posted January 21, 2012 Taidan lähteä yrittään katsastuskonttorille näiden kuvien kanssa, jospa sais nämä muutoskatsastuksella(?) läpi jos on kiva katsastussetä tai sitten poikkeuslupa haetaan.. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.